560ti vilka mått har kylaren? (fästena)

Permalänk
Medlem

560ti vilka mått har kylaren? (fästena)

Jag har en Gigabyte 560 ti SO OC Nånting nånting... 900mhz varianten. (den billigare varianten)
Har redan från början tänkta att göra ett vattenblock till den,, men använder den i burken och har ännu inte kommit för mig att stänga av datorn och skruva isär grafikkortet bara för att ta reda på måtten jag skulle behöva för att snickra ihop ett eget vattenblock till 560ti.
(ok,, har haft den ganska länge nu,,, men gillar inte att stänga av datorn,, det blir så tyst och stilla. lite kusligt ju!)

Så jag undrar om någon kanske har nån koll på måtten som gäller. de viktigaste måtten antar jag är...
Mått mellan hålen i kortet för fästena.
Mått på GPU delen, och hur den ligger i förhållande till hålen.
Ev, uppstickande komponenter man måste unvika.

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

det enda sättet är att ta ut graffet och mäta med ett skjutmått, först mäter du 2 ggr på diagonalen, sedan mäter du bredden och längden, hur svårt ska det vara och när du redan håller på så byt till mx-4 kylpasta

Permalänk
Medlem

men,,, tyst dator,,,skrämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

men,,, tyst dator,,,skrämmer mig.

Du kan ju inte förvänta dig att någon har på swec orkar plocka isär sitt egna grafikkort bara för att du ska få veta måtten ?

Går ju snabbt att göra själv och om du inte orkar vara utan dator så kör på integrerade grafiken tills du fått måtten på kortet

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ygd3n:

Du kan ju inte förvänta dig att någon har på swec orkar plocka isär sitt egna grafikkort bara för att du ska få veta måtten ?

Går ju snabbt att göra själv och om du inte orkar vara utan dator så kör på integrerade grafiken tills du fått måtten på kortet

Näe man någon här kanske har måtten eller kan vägleda till något annat ställe som har måtten. Så frågan är inte alls så dålig som du framställer den.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om du berättade vilket märke det är osv. Då det är en soc modeel som förmodligen har ett speciall designat kretssort. anntar att det är msi eller asus?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Nåja, Burken behövde rengöras lite hur som helst.
Det var lite kusligt tyst, men fick måtten till sist.
Dock så mätte jag bara skruvarna på baksidan, verkar onödigt att skruva isär den om jag ändå inte ska göra något med den.(samma hål på baksidan ju.)

För dom som är lite nyfikna så är måtten alltså 61mm x 51mm (80mm diagonalt)
Detta för en GigaByte GV-N560OC-1GI (560TI - 1GB)

Permalänk
Medlem

For the lulz....

Jag tog måttet mellan hålen (6,1cm) och skalade om bilden för att få det avståndet mellan hålen (112%)
(I photoshop såklart.)
Sedan kunde jag enkelt mäta resten med linjalen. (den i photoshop alltså)
GPU'n är 45,6mm x 35,4mm (jaja,, heatspreadern är det iallafall.)
och den sitter centrerad mellan hålen. avståndet mellan hål och gpu är 7,7mm (alltså gpu'n börjar 7,7mm nedanför översta hålet. 7,7mm ovanför nedersta, 7,7mm från sidorna.. ja ni fattar.(epicenter av hålen))
Det ser inte ut att sticka upp några komponenter som kan ställa till det heller.

Jag tror jag har alla mått jag behöver nu. (eller missar jag något?)