Permalänk
Medlem

Tyst dator under 4500kr

Ska bygga ihop en dator till sambon. Prio ett är att den ska vara så tyst så möjligt, prio två är att den ska fungera att bygga hemsidor med (kräver nog inte så mycket) och att redigera bilder i photoshop (kräver nog mer).

Det jag redan satt ihop är denna (amd) och denna (intel)
Frågan är väl om processorn är ett bra val eller man ska satsa på en Core i3 2120 för samma peng, även fast den bara har två stackars kärnor? Hade fått för mig att Photoshop tyckte om fler kärnor men enligt
AnandTech så får en sämre i3:a bättre poäng i Photoshop än AMD och en bättre i3:a borde då väl få ännu lite bättre och vara ett bättre val?

Vi har redan dvdläsare, chassi och ett Corsair TX650 nätagg som bör räcka.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Inget lätt val när det är så mycket i skillnad, i singel vs flertråds prestanda mellan CPU:erna.

Jag skulle nog satsa på i3:an, i de flesta fall är singel tråd prestanda viktigare än flertråd. HT hjälper ju i3:an, den håller jämna steg med en 4 kärniga Phenom även i vältrådade applikationer om jag inte mins fel. Sen är den ju rejält mycket effektsnålare så den är ju lättare att kyla tyst.

Inte så att du ska köra på en i3 och integrerade grafiken H67 moderkort?
Annars har ju PS i viss mån stöd för CUDA så Nvidia kan ju vara ett vettigt val om du ska köra på separat grafik.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Inget lätt val när det är så mycket i skillnad, i singel vs flertråds prestanda mellan CPU:erna.

Jag skulle nog satsa på i3:an, i de flesta fall är singel tråd prestanda viktigare än flertråd. HT hjälper ju i3:an, den håller jämna steg med en 4 kärniga Phenom även i vältrådade applikationer om jag inte mins fel. Sen är den ju rejält mycket effektsnålare så den är ju lättare att kyla tyst.

Inte så att du ska köra på en i3 och integrerade grafiken H67 moderkort?
Annars har ju PS i viss mån stöd för CUDA så Nvidia kan ju vara ett vettigt val om du ska köra på separat grafik.

Kanske bättre då att skippa i3 och amd kortet och lägga pengarna på en i5 2400 eller i5 2400s? Blir mer processorkraft och eftersom hon inte spelar så känns det inte värt att lägga massa pengar på grafikkort egentligen om det inbyggda fungerar bra.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

Ska bygga ihop en dator till sambon. Prio ett är att den ska vara så tyst så möjligt, prio två är att den ska fungera att bygga hemsidor med (kräver nog inte så mycket) och att redigera bilder i photoshop (kräver nog mer).

Det jag redan satt ihop är denna (amd) och denna (intel)
Frågan är väl om processorn är ett bra val eller man ska satsa på en Core i3 2120 för samma peng, även fast den bara har två stackars kärnor? Hade fått för mig att Photoshop tyckte om fler kärnor men enligt
AnandTech så får en sämre i3:a bättre poäng i Photoshop än AMD och en bättre i3:a borde då väl få ännu lite bättre och vara ett bättre val?

Vi har redan dvdläsare, chassi och ett Corsair TX650 nätagg som bör räcka.

Inetl-alternativet ser ju bra ut. Photoshop kommer inte funka så bra kan jag säga, går segt med mina 570 och 2600k.

Visa signatur

B I U

Permalänk

Jag kollar på en liknande dator.

Kan tipsa om att i3 2100 kostar 900kr på Inet. Ram-minenna på Inet finns inte i lager, men jag hittade ett par kingston value 2x4gb för 550 på Misco.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=134349&SL_S...

Där kan du också hitta noctua c-14 för 650kr (Tillfällig kampanj).
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2500180&SL_...

Tycker också att moderkortet p8h61 verkar mer prisvärt än det du valt:
http://www.cddata.se/PartDetail.aspx?q=p:3885260;c:36123;gr:0

Visa signatur

andreaswal

Permalänk

För att grafikkortet ska göra någon som helst skillnad måste du upp i pris, bättre då att skippa grafikkortet så får du plats med en i5a (dubbelt så många kärnor jmfrt med i3an) i budget.

Jag är själv väldigt mån om ljudnivå men här hade jag valt att skippa fläkten till förmån för en Intel-SSD. Visserligen låter datorn lite mer under 100%-belastning men den kommer kännas så mycket fräschare med en SSD.

Du kan spara in några slantar på hårddisken, Samsungs diskar är riktigt billiga.

Permalänk
Medlem

Ny setup

Byggde en ny dator där jag uppgraderade i3:an till en i5:a 2500.
Skippade helt grafikkortet och kör på det inbyggda i i5:an.
Samma minnen.
Eftersom vi inte ska överklocka så tog vi en fläkt som var lite mindre, Noctua NH-C12P SE14.
Tog ett moderkort som fanns i lager (status var obekräftat på det andra) och hade stöd för grafiken från i5:an.
Priset hamnar runt 4400kr inkl frakter.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk

Hade valt i5-2500K, inte för överklockningsmöjligheterna men för att den integrerade grafikdelen har 12 EU (Execution Units) istället för 6 EU som gäller för i5-2500, den är alltså lite snabbare i spel. Och skulle nu processorn kännas seg i framtiden kan du med det Z68-moderkort du valt överklocka den.

Notera dock att i5-2500K saknar TXT och VT-d...
http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=52210,52209,