Video: Så fungerar hårddisken

Permalänk
Melding Plague

Video: Så fungerar hårddisken

Att lyckas med konststycket att lagra åtskilliga terabyte på magnetiska skivor kräver ingenjörskonster av högsta klass. På Youtube förklarar Bill Hammack hur det hela fungerar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och roligt att titta på

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Mycket intressant - och faktiskt en hel del saker som jag inte kände till...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Hur var uttrycket, man lär så länge man lever.

Det där med att armen styrdes av magnetism visste jag faktiskt inte.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, alltid varit intresserad av detta...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Hans videos är guld! Missa inte den som förklarar LCD-skärmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Riktigt bra video , mer av detta skulle jag vilja se på sweclockers

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Trevligt video-tips, sånt här uppskattas!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.youtube.com/watch?v=-xPvD0Z9kz8

Ett annat roligt videotips om hur hårddiskar funkar, nämligen en rolig tecknad låt av Hitcachi!
Förklarar hur perpendikularisering fungerar (HUr man lagrat datan effektivast).

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

http://www.youtube.com/watch?v=-xPvD0Z9kz8

Ett annat roligt videotips om hur hårddiskar funkar, nämligen en rolig tecknad låt av Hitcachi!
Förklarar hur perpendikularisering fungerar (HUr man lagrat datan effektivast).

Haha, grymt.
Mer av detta, Sweclockers

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Är det inte farligt att köra igång en hårddisk som är öppen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Är det inte farligt att köra igång en hårddisk som är öppen?

För personen eller disken?
För personen är det nog ingen risk för skador. Disken blir nog körd rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Är det inte farligt att köra igång en hårddisk som är öppen?

Inte om det är i ett renrum eller om hårddisken inte ska användas något mer

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Farligt vet jag väl inte, men förstörd skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Okej

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

hmm de han sa i slutet om att den lustar ut vad som är mest troligt som stämmer, vad händer om den gissar fel då? lär ju kanske inte vara stor risk att den gör de men den kan. vad händer då?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Aluminium platter?

Alla HDD's som jag skruvat isär, har haft genomskinliga platters. (trasiga,,mestadels.)
Om dom nu inte använder trasparent aluminium, vad är det då för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Alla HDD's som jag skruvat isär, har haft genomskinliga platters. (trasiga,,mestadels.)
Om dom nu inte använder trasparent aluminium, vad är det då för något?

Det har jag inte sett och jag har skruvat isär en hel del diskar :0 du blandar inte ihop en hårddisk med en floppy

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

hmm de han sa i slutet om att den lustar ut vad som är mest troligt som stämmer, vad händer om den gissar fel då? lär ju kanske inte vara stor risk att den gör de men den kan. vad händer då?

Säkert en variant av korrupt data

Edit:
Kan även vara så att när den inte fattar vad det kan vara så läser den sektorn och kollar om nya mätningen var bättre. Troligtvis därför det tar tid när en hårdisk har skadade sektorer då den måste läsa om flera gånger innan den får en godkänd mätning eller max fördröjning uppnådd och returnerar ett fel till moderkortet.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordsqueak:

Alla HDD's som jag skruvat isär, har haft genomskinliga platters. (trasiga,,mestadels.)
Om dom nu inte använder trasparent aluminium, vad är det då för något?

Äldre hårddiskar använder Aluminium, då det är en metall som är lätt att polera fram en slät yta på, samtidigt som den är lätt.

Nuförtiden används glas eller liknande keramiska material för att få en ännu "finare" yta med ännu tätare magnetiska partiklar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

I nån av de gamla Star Trek-filmerna använder dom transparent aluminium till en stor tank att hålla valar i

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

hmm de han sa i slutet om att den lustar ut vad som är mest troligt som stämmer, vad händer om den gissar fel då? lär ju kanske inte vara stor risk att den gör de men den kan. vad händer då?

Det händer väääldigt ofta, det är därför som disken använder sig utav en checksumma för att se om det den läst stämmer. Den är inte helt perfekt heller så ibland blir det fel, och då har du läst fel helt enkelt vilket förstås kan ställa till med problem.

Men det sker däremot inte så ofta (för en fungerande disk). De brukar väl vara speccade (om jag minns rätt) till ett fel per 10 TB läst data (vilket börjar bli ett problem eftersom den gränsen inte brukar höjjas men diskarna blir större och kraven ökar).

Permalänk
Medlem

Hur fan uppfinner man något sådant, helt fantastiskt

Permalänk
Medlem

Hatten av för dessa människor, riktigt intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det har jag inte sett och jag har skruvat isär en hel del diskar :0 du blandar inte ihop en hårddisk med en floppy

Dom HDD's jag skruva isär har oftast varit kvaddade, typ läshuvena har svarvat spår i skivan, och då är det lätt att se att dom faktist är genomskinliga.
(om man lyser en kraftig lampa igenom så kan man nätt och jämnt se lampan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaotica:

I nån av de gamla Star Trek-filmerna använder dom transparent aluminium till en stor tank att hålla valar i

http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_oxynitride är vad jag syftade på
intressant material.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av partynikko:

Hur fan uppfinner man något sådant, helt fantastiskt

Hårddisken är ett bra exempel på hur olika företags patent på detaljlösningar (Enstaka mekaniska/elektroniska funktioner) kan bidra till 0en allt bättre helhetsprodukt.

Tittar man närmare på en typisk hårddisk, kan man notera att dem oftast (Inte alltid) har en etikett som räknar upp en duktig bunt olika patentnummer.
Tittar man närmare på dessa patentnummer upptäcker man att patenten har olika ägare, oftast till företag som en vanlig dödlig aldrig hört talas om.

Seagate, Western Digital, Samsung, NEC, IBM med flera har bidragit till lösningar på enstaka detaljer och låter andra konkurenter ta del av, i utbyte mot att få använda andras patent eller mot en avgift. Sedan har man en duktig bunt företag, skolor, med flera som själva bara innehar patent på smådetaljer, men licensierar ut dessa till olika tillverkare.

Bakom hårddisken finns det massor av folk, företag, skolor, studenter med mera och slutprodukten av allt "samarbete" och utlåning av patent till varandra resulterar i hårddisken såsom vi känner den idag.

Tänk om fler företag kunde gå den här vägen för en bättre total-lösning och gemensam standard på andra fronter. *host* Microsoft, Apple med flera *harkel*

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Hur fan uppfinner man något sådant, helt fantastiskt

Jag säger då detsamma!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hårddisken är ett bra exempel på hur olika företags patent på detaljlösningar (Enstaka mekaniska/elektroniska funktioner) kan bidra till 0en allt bättre helhetsprodukt.

Tittar man närmare på en typisk hårddisk, kan man notera att dem oftast (Inte alltid) har en etikett som räknar upp en duktig bunt olika patentnummer.
Tittar man närmare på dessa patentnummer upptäcker man att patenten har olika ägare, oftast till företag som en vanlig dödlig aldrig hört talas om.

Seagate, Western Digital, Samsung, NEC, IBM med flera har bidragit till lösningar på enstaka detaljer och låter andra konkurenter ta del av, i utbyte mot att få använda andras patent eller mot en avgift. Sedan har man en duktig bunt företag, skolor, med flera som själva bara innehar patent på smådetaljer, men licensierar ut dessa till olika tillverkare.

Bakom hårddisken finns det massor av folk, företag, skolor, studenter med mera och slutprodukten av allt "samarbete" och utlåning av patent till varandra resulterar i hårddisken såsom vi känner den idag.

Tänk om fler företag kunde gå den här vägen för en bättre total-lösning och gemensam standard på andra fronter. *host* Microsoft, Apple med flera *harkel*

Tack
Väldigt bra att veta!

Visa signatur

Krusidullen är stulen