[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

De flesta kanske inte spelar dygnet runt?

Nej men då kan du samtidigt inte räkna med att du minar 24/7 i en månad.

Och om man köper en "speldator" så spenderar man väl ändå någon/några timme/ar om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Nej men då kan du samtidigt inte räkna med att du minar 24/7 i en månad.

Och om man köper en "speldator" så spenderar man väl ändå någon/några timme/ar om dagen.

Fast du tjänar ju pengar även om den inte går 24/7, så ja, det är klart att han får ett rabatterat pris på sin nya dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Ingen som kan svara på mina frågor?

Kör på HD5870... Finns att beställa inom Europa. Bara att leta!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Tänk nu på att BitCoins är ett pyramid spel. Förr eller senare kommer det att ramla kull så köp inte för extrema saker. Spendera bara pengar du kan tänka dig att förlora... (Säger jag som köpt 2x6870+1x5970)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Tänk nu på att BitCoins är ett pyramid spel. Förr eller senare kommer det att ramla kull så köp inte för extrema saker. Spendera bara pengar du kan tänka dig att förlora... (Säger jag som köpt 2x6870+1x5970)

Inte säkert att det kommer fallera - men det är defintivt en möjlighet.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Pyramidspel skapat av AMD då eller? Ser ingen annan som tjänar mer pengar på miners.. Sen finns ju givetvis trading siterna som drar in sin del, och tydligen en del pools med höga fees..

Skulle personligen inte kalla Bitcoins för ett pyramidspel då det inte bygger på att samla vinst genom rekrytering för att täcka sina investeringar. Jag skulle snarare kalla det för ett ponzibedrägeri än något annat.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Inte säkert att det kommer fallera - men det är defintivt en möjlighet.

Jo men väldigt få verkar se att det är en risk. Faktum är att det är ett typ av pyramidspel, om än väldigt snyggt gömt. Personligen hoppas jag på att få en bit av min dator betald av leken. Men hoppas och tror är två helt olika saker... Hah

Skrivet av tJev:

Pyramidspel skapat av AMD då eller? Ser ingen annan som tjänar mer pengar på miners.. Sen finns ju givetvis trading siterna som drar in sin del, och tydligen en del pools med höga fees..

Skulle personligen inte kalla Bitcoins för ett pyramidspel då det inte bygger på att samla vinst genom rekrytering för att täcka sina investeringar. Jag skulle snarare kalla det för ett ponzibedrägeri än något annat.

De som suttit i flera månader och samlat ihop BitCoins ser du inte som vinnare, när de kunnat köpa för 3USD? De som är med från början, tjänar snuskigt mycket pengar. Så är det alltid... Mer eller mindre.

Men... va fan är ponzibedrägeri ?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Permalänk
Medlem

Old news indeed lad'.
Men likväl lär det ge efterdyningar. Men kan ju se att det gick till 13 och vände till 20+. Nu nere på 19. Men ser ut som det finns ett golv som det så vackert heter runt 18-19usd. Personligen är jag nöjd om man lyckas sälja för 20+. Räknade med 15 när jag gjorde mina kalkyler

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har sett att en del här påpekar hur dåligt det är att mina i crossfire, varför? och hur har ni kommit fram till detta?

Undrar eftersom det inte stämmer om jag förstått er rätt...

Förklara gärna

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Ser att din nuvarande dator är gammal. Om det är den du har i sign dvs. Köp en speldator och minea med den. Då kommer du få tillbaka stor del av kostnaden, om inte hela. Du får en grym rabatt kan man säga

Jo det blir nog till att göra så Kommer köra 2st 6970 så kommer nog kunna minea under natten i alla fall. Och minea med åtminstone 1st kort under dagen om jag inte spelar. Datorn kommer gå på 17k, så det kommer bli en stor uppdatering ifrån min gamla rigg

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jo men väldigt få verkar se att det är en risk. Faktum är att det är ett typ av pyramidspel, om än väldigt snyggt gömt. Personligen hoppas jag på att få en bit av min dator betald av leken. Men hoppas och tror är två helt olika saker... Hah
De som suttit i flera månader och samlat ihop BitCoins ser du inte som vinnare, när de kunnat köpa för 3USD? De som är med från början, tjänar snuskigt mycket pengar. Så är det alltid... Mer eller mindre.

Men... va fan är ponzibedrägeri ?

"Ytligt sett kan ett ponzibedrägeri tyckas vara ett slags pyramidspel, men det finns flera avgörande skillnader. I ett pyramidspel är varje deltagare beroende av att själv rekrytera nya deltagare för att kunna täcka sin egen insats, men i ett ponzibedrägeri erbjuds deltagarna avkastning utan några rekryteringskrav. Ett pyramidspel växer snabbt i omfattning och det är de som anslutit sig sist som blir de största förlorarna, medan ett ponzibedrägeri i värsta fall kan växa i omfattning under lång tid och endast de som dragit sig ur före kollapsen kan undgå att bli förlorare."

Saxat från wikipedia

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

har sett att en del här påpekar hur dåligt det är att mina i crossfire, varför? och hur har ni kommit fram till detta?

Undrar eftersom det inte stämmer om jag förstått er rätt...

Förklara gärna

Nej, det där stämmer nog inte. Man MÅSTE köra i CF om man kör win och utan dummy plug eller skärm.
Med eller utan CF, Hashspeeden är ungefär densamma ändå.

Läste i en tråd på bitcoin.org att någon förlorat sina 25000 bitcoins! Lät lite som troll, men annars är det väldigt mycket pengar. Han hade filen helt och hållet oskyddat på sin "arbetsdatorn" som körde Windows och dessutom minar. Idiotiskt säger jag bara. Har jag så många bitcoins har jag nog delat upp i 10 wallets och inte har allt i ett, och alla skall vara skyddade.

Skydda era filer!

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Tänk nu också på att tex 2st 6990 låter som ett gäng dammsugare och värmer upp ett litet pojkrum med 5-6 grader under natten. Tråkigt att investera 10 papp på 2 kort för att inse att man inte kan köra dom på dagen på grund av värmeslag eller natten på grund av sömnproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikL:

Tänk nu också på att tex 2st 6990 låter som ett gäng dammsugare och värmer upp ett litet pojkrum med 5-6 grader under natten. Tråkigt att investera 10 papp på 2 kort för att inse att man inte kan köra dom på dagen på grund av värmeslag eller natten på grund av sömnproblem

Se det positivt till vintern, pengar + värme = win win

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Nej, det där stämmer nog inte. Man MÅSTE köra i CF om man kör win och utan dummy plug eller skärm.
Med eller utan CF, Hashspeeden är ungefär densamma ändå.

Så man kan inte köra 2st GPU med varsin miner i en dator utan att köra CF? Eller vad menade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Se det positivt till vintern, pengar + värme = win win

Eftersom man inte kan sova ökar man sin vakna tid med 50%

Pengar + Värme + Effektivitet = win win win?

Permalänk
Medlem

Tjena, har satt in mitt gamla grafikkort i datorn (gtx260) för att kunna köra lite bitmining men när jag väljer det i GUIminer menyn så tar den fortfarande mitt nya (gtx 580) så vet någon hur jag gör för att köra på mitt gamla grafikkort?

Någon mer som märker att datorn börjar små lagga lite när man bitminar? är lite osäker också för att just nu så ligger mitt gtx580 på 86 grader, tror ni att kortet kan ta skada utav det?

Permalänk
Medlem

Klart kortet kan ta skada av att ligga på kostant 100% load och ha hög temp.

Fan vad jag velar med graffekort nu btw....

6950 och 5870 verkar nästan identiska med varandra prestandamässigt i mineing, men 6950 e bättre frö spel va?

Ser dock inte vitsen med 6970... Nästan ingen förbättring alls i mineingsynpunkt jämfört med 6950

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Klart kortet kan ta skada av att ligga på kostant 100% load och ha hög temp.

Fan vad jag velar med graffekort nu btw....

6950 och 5870 verkar nästan identiska med varandra prestandamässigt i mineing, men 6950 e bättre frö spel va?

Ser dock inte vitsen med 6970... Nästan ingen förbättring alls i mineingsynpunkt jämfört med 6950

Det är visst en förbättring... Du kan ju köpa ett 6950 referensmodell och låsa upp till 6970. 6970 minear bättre än 6950 eftersom att 6970 har fler shaders. https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunling:

Det är visst en förbättring... Du kan ju köpa ett 6950 referensmodell och låsa upp till 6970. 6970 minear bättre än 6950 eftersom att 6970 har fler shaders. https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Du har rätt... Står ju faktiskt "unlocked shaders" när jag kollar på 6950...

Men vilka kort är av referensmodell i dagens läge? Var finns dom? Kan du länka ett för 2000kr?

Tack på förhand

EDIT: Funkar det med ett 650watts nätagg med två st 6950? Corsair TX650.

Behövs det två st strömkablar / kort i 6950-modelleN?

EDIT2: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1014998-vilket-69...

lät ju inte alls gött. fan

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Finns ju inga belägg på att crossfire är negativt för mhashen. Dock så handlar det om dummy plugs ifall man inte har det på Windows. Har du inte Crossfire och inte dummyplugs på Windows så funkar det inte. Mig veterligen. Men jag gjorde en dummy plug på 2minuter till en kostnad på 2kronor. Så det klarar nog gemene man också. Finns guider för det.

@dempa88: 86°C är mer än jag skulle låta den gå till. Men alla klockar olika. Personligen försöker jag alltid ligga under 80°C. Helst runt 75 för att ha lite marginal. Hur går fläkten på grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

EDIT2: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1014998-vilket-69...

lät ju inte alls gött. fan

Ja det borde fungera, enligt tester så borde man klara sig precis på 520w

Ja två st kontakter 6 pin.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av treeo:

Du har rätt... Står ju faktiskt "unlocked shaders" när jag kollar på 6950...

Men vilka kort är av referensmodell i dagens läge? Var finns dom? Kan du länka ett för 2000kr?

Tack på förhand

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=793135 så här ser referens ut, tror gigabyte har den billigaste just nu.

6950 Cf drar 475W ( hela datorn då ) i furmark så det är nog inga problem där, tänk bara på att överklockade grafikkort drar ganska så mycket mer.

6950 behöver 2st 6pins kontakter per kort.

Permalänk
Medlem

Tack för er svar!

Finns det nån konverter som gör att man kan använda sin 4pins 12-voltskontakter till grafikkorten?

Jjag har nämligen enbart två st 6+2pinskontakter från mitt nätagg

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av treeo:

Tack för er svar!

Finns det nån konverter som gör att man kan använda sin 4pins 12-voltskontakter till grafikkorten?

Du kan köra med molex > 6pin, de brukar även följa med när man köper grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Tack för er svar!

fungerar utan problem om du har en 12v lina,

Tänkte fråga tror ni det fungerar utan problem att köra 3x 6950 @ 6970 @900 core 1,1 volt? på ett AX-750. Det har 744w på 12v 76A

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/128256-asus_radeon_hd_6950_...

är detta ett kort som har referensdesign? Jag ser fan ingen skillnad... :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

http://www.webhallen.com/hardvara/128256-asus_radeon_hd_6950_...

är detta ett kort som har referensdesign? Jag ser fan ingen skillnad... :S

nej nej den där är 3slot, gå in på ati.com och leta efter det gfx du ska ha, de har bara referensbilder vad jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Tack för er svar!

Något sånt här?
DELTACO ADAPTERKABEL 2X4-PIN TILL 6-PIN PCI-E 25CM http://www.dustinhome.se/pd_5010079846.aspx
Adapter 2x4 pins 12V till 6 pins PCIe http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Visa signatur