få allt ljud som kopplas till tv:n att gå till förstärkaren

Permalänk

få allt ljud som kopplas till tv:n att gå till förstärkaren

Tjo,har köpt ny tv och nytt ljud system. ett harman kardon 5.1 biosystem. och när jag kopplar in en laptop till tv:n via hdmi så går ljudet ut från tv:n men jag vill att allt ljud som skickas till tv:n ska till förstärkaren för jag vill ju ha bra ljud från biosystemet och inte tv:ns högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Ingen som kan hjälpa mig ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL

Permalänk
Medlem

Har du HDMI in på förstärkaren? isf kan du köra ljud o bild via den. annars om du har SPDIF eller optisk ut från datorn in i förstärkaren...

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us så ska du koppla

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av inflamed:

Har du HDMI in på förstärkaren? isf kan du köra ljud o bild via den. annars om du har SPDIF eller optisk ut från datorn in i förstärkaren...

Jag har hdmi på förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk

Jag tror bara det är en hdmi port.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Jag tror bara det är en hdmi port.

Det borde finnas en "in"- och en "out"-hdmi. Annars kan det bli svårt då TV:n sällan (eller aldrig?) kan skicka "kodat" ljud till förstärkaren och den bärbara sällan har optisk ljudutgång.

/ Tobbe

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5700x3d | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Kingston 32GB - 3600MHz | FD Define C |

Permalänk

Här har ni bilder på hur det ser ut.

Förstärkaren. HDMI utgången där är redan upptagen...ni ser hdmi sladden, den kunde inte dras ut mer så fick ta ut den.
http://imageshack.us/photo/my-images/849/20110617132454.jpg/

TV:N

http://imageshack.us/photo/my-images/30/20110617132551.jpg/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Här har ni bilder på hur det ser ut.

Förstärkaren. HDMI utgången där är redan upptagen...ni ser hdmi sladden, den kunde inte dras ut mer så fick ta ut den.
http://imageshack.us/photo/my-images/849/20110617132454.jpg/

TV:N

http://imageshack.us/photo/my-images/30/20110617132551.jpg/

Då sätter du en optisk kabel ifrån TV:n till förstärkaren. Är det en förstärkare med Blur-ray inbyggt eller? Isåfall förstår jag att det inte alltid är HDMI in men på alla andra förstärkare med HDMI så finns det både in och ut.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

är det inte bara att dra en ljudkabel från "audio out" på tv:n till förstärkaren? måste väll vara det enklaste? så det blir hdmi till tvn från datorn och sedan bara skicka ljudet till förstärkaren, borde väll funka?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Blir bara (oftast) stereoljud då inte Dolby, DTS och allt vad det heter. Någonting om rättigheter mm. har frågat "experterna" på minhemio.com om nästan samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5700x3d | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Kingston 32GB - 3600MHz | FD Define C |

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Då sätter du en optisk kabel ifrån TV:n till förstärkaren. Är det en förstärkare med Blur-ray inbyggt eller? Isåfall förstår jag att det inte alltid är HDMI in men på alla andra förstärkare med HDMI så finns det både in och ut.

Det är en förstärkare med bluray

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

är det inte bara att dra en ljudkabel från "audio out" på tv:n till förstärkaren? måste väll vara det enklaste? så det blir hdmi till tvn från datorn och sedan bara skicka ljudet till förstärkaren, borde väll funka?

Jag har testat detta, men jag fick det inte att fungera. Jag tog optisk ljudkabel i audio output på tvn och audio input på förstärkaren. Men nepp, det ville sig inte...

Visa signatur

Permalänk

Kan någon visa vad det är för kabel jag ska använda...:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Koppla från Audio Out på TVn till Optical In 1 på förstärkaren. Sen kan du koppla allting direkt i TVn. Sen stänger du av de inbyggda högtalarna i TVn och väljer att skicka ut ljudet via den optiska kontakten. Och sen ställer du in rätt ljudkälla på förstärkaren

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Vad du egentligen skulle behöva är en annan förstärkare som ordentligt med in och utgångar som HMDI växel, och utan blu-ray, och en sådan separat, finns inte mycket funktioner och kopplingsmöjligheter på sådana här enkla apparater, funkar det inte med optisk kabel från TV till systemet är nog alla möjligheter uttömda, då datorn inte har nån digital ljudutgång

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Koppla från Audio Out på TVn till Optical In 1 på förstärkaren. Sen kan du koppla allting direkt i TVn. Sen stänger du av de inbyggda högtalarna i TVn och väljer att skicka ut ljudet via den optiska kontakten. Och sen ställer du in rätt ljudkälla på förstärkaren

Ok tack, ska testa

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Kommer det bli samma ljud som om man hade kopplat det direkt till förstärkaren ? Kommer jag kunna få "hd" ljud när jag spelar upp en film från datorn till tv:n och tv skickar ljudet till förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Kommer det bli samma ljud som om man hade kopplat det direkt till förstärkaren ? Kommer jag kunna få "hd" ljud när jag spelar upp en film från datorn till tv:n och tv skickar ljudet till förstärkaren.

Ja, om inte TVn av någon anledning gör om ljudet, vilket inte är särskilt troligt. Allt TVn gör är att separera bort ljudet från HDMI-kanalen och skickar ut det i optisk kabel istället.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Jag har testat detta, men jag fick det inte att fungera. Jag tog optisk ljudkabel i audio output på tvn och audio input på förstärkaren. Men nepp, det ville sig inte...

kan ju vara någon inställning för det

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Verkar inte som ni läst mina tidigare inlägg men ni kan väl kika här isåfall... http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=283245&st=...

TV:n kan alltså INTE skicka igenom DTS osv.. (inte enligt killen som svarade där iaf)

Visa signatur