Vet inte om jag har kommit rätt men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

se till att montera standardkylaren med ny kylpasta så borde det lösa sig.
sådana temperaturer ska du inte få om du inte överklockat, livslängden på processorn minskar en del med av sådana temperaturer.

jag hade i ditt läge sett till att skaffa en processorkylare, framförallt som du har dyra komponenter i övrigt.
har du någon budget som du kan tänka dig att lägga på en ny kylare?
när du ändå ska skaffa ett nytt chassi och plocka ut allt så är det ju inget extrajobb egentligen att montera en ordentlig kylare.

använder själv: http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som håller processorn två grader över rumstemperatur vid surf, och under 50 vid stresstest. och då är den j*vligt tyst med

Ditt ram minne borde du titta på med, det ska nog kunna gå betydligt snabbare än 667mhz utan överklockning om du satt i rätt sort.

Ok, chassit som jag precis beställt är av sorten Fractal design define XL (fulltower). Tre fläktar ingår, och jag tog en extra för inflöde, 140 mm. När det gäller cpu fläkten så är jag inte på nån direkt generös budjet med tanke på semester och allt, så om jag kan få nåt som fortfarande är bra men lite billigare så vore det kanon. Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet, man vill ju att grejerna ska må bra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

se till att montera standardkylaren med ny kylpasta så borde det lösa sig.
sådana temperaturer ska du inte få om du inte överklockat, livslängden på processorn minskar en del med av sådana temperaturer.

jag hade i ditt läge sett till att skaffa en processorkylare, framförallt som du har dyra komponenter i övrigt.
har du någon budget som du kan tänka dig att lägga på en ny kylare?
när du ändå ska skaffa ett nytt chassi och plocka ut allt så är det ju inget extrajobb egentligen att montera en ordentlig kylare.

använder själv: http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som håller processorn två grader över rumstemperatur vid surf, och under 50 vid stresstest. och då är den j*vligt tyst med

Ditt ram minne borde du titta på med, det ska nog kunna gå betydligt snabbare än 667mhz utan överklockning om du satt i rätt sort.

Nästa dumma fråga: Angående ram minnena så har du helt rätt, de ska vara 1333 mhz, men av någon anledning så säger pc wizard att de bra går i 667 mhz. Det ska väl inte spela nån roll vilka slots man har satt dem i, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Nästa dumma fråga: Angående ram minnena så har du helt rätt, de ska vara 1333 mhz, men av någon anledning så säger pc wizard att de bra går i 667 mhz. Det ska väl inte spela nån roll vilka slots man har satt dem i, eller?

Ladda ner CPU-Z, starta det och kolla på Memory-fliken om det står 667 MHz. Ifall det gör så fungerar dina minnen korrekt, dual channel = 667 x 2 = 1334 Mhz (eller 1333 Mhz )

Permalänk
Antielefant

Mja, det är inte Dual Channel som gör att 667 = 1333, det är Dual Data Rate.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Ladda ner CPU-Z, starta det och kolla på Memory-fliken om det står 667 MHz. Ifall det gör så fungerar dina minnen korrekt, dual channel = 667 x 2 = 1334 Mhz (eller 1333 Mhz )

Fel. dual channel har inget med hastigheten att göra. DDR3 däremot så är hastigheten dubbelt upp från de som står.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Det här blir ju bara roligare och roligare:) Man vet ju verkligen ingenting... Löjligt. Det står nog helt rätt till med minnena. En fråga dock angående dual channel. Poängen är alltså att man ska ha jämnt antal minnen? Om jag har 2x4 eller 4x2 spelar ingen roll?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Okiloc:

Det här blir ju bara roligare och roligare:) Man vet ju verkligen ingenting... Löjligt. Det står nog helt rätt till med minnena. En fråga dock angående dual channel. Poängen är alltså att man ska ha jämnt antal minnen? Om jag har 2x4 eller 4x2 spelar ingen roll?

Stämmer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Stämmer.

Men han ska väl ändå få dual channel vilket som, 2 stickor i en kanal o endast 1 sticka på den andra kanalen. Så gör ju många laptoptillverkare. Och om man har dual channel står väl det vid boot om man inte har "fullscreen logo" påslaget.

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Fel. dual channel har inget med hastigheten att göra. DDR3 däremot så är hastigheten dubbelt upp från de som står.

Skickades från m.sweclockers.com

Och på DDR, och på DDR2. Det är som tidigare sagt DDR som innebär dubbel hastighet.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Och på DDR, och på DDR2. Det är som tidigare sagt DDR som innebär dubbel hastighet.

Jag vet. men just nu pratade vi om ddr3, därav att jag sa de.