Permalänk

Att köpa från Amazon

Hej. Jag tänkte beställa tre saker från Amazon till mitt uppkommande datorbygge:

Mordekort, säljs och skickas av Amazon

Skärm, säljs och skickas av Amazon

Grafikkort, det säljs och skickas av NR INFO. Tror ni att det är okej att köpa det (modell rx 6750 xt)?

Permalänk
Medlem

100% ja!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jijjikonvalski:

Hej. Jag tänkte beställa tre saker från Amazon till mitt uppkommande datorbygge:

Mordekort, säljs och skickas av Amazon

Skärm, säljs och skickas av Amazon

Grafikkort, det säljs och skickas av NR INFO. Tror ni att det är okej att köpa det (modell rx 6750 xt)?

Ja, samtliga är okej NR INFO är en bra ÅF av XFX grafikkort, jag har själv köpt kort därifrån.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lånar tråden och även om TS fått bra svar så frågar jag igen.

Jag är väldigt nojig när det gäller så mkt pengar som det är för ett RADEON 9070 XT, men hur säkert är det och vad är det man får miste om när man köper från Amazon kontra Inet, är det garantier osv?

Finns bland annat ett från NR Info och ett från Amazon som är intressant då dom är billigare än välkända företag som Inet osv.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen aldrig köpt datordelar på amazon, man har läst så ofta om att folk får fel saker eller de är begagnade ( öppnade ). Varför chansa ? Kör Inet istället där vet man allt är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag hade personligen aldrig köpt datordelar på amazon, man har läst så ofta om att folk får fel saker eller de är begagnade ( öppnade ). Varför chansa ? Kör Inet istället där vet man allt är korrekt.

Har lite känsla och erfarenhet från vad jag läst, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag har handlat 46st produkter sammanlagt på Amazon och alla leveranser
har varit det jag beställt och alla var nya i kartong dvs. ingen var öppnad.

Så man kan nog handla ganska säkert där.

Det finns ju däremot en webbutik i Sverige som verkar ha större procent felskick/öppnad vara.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Lånar tråden och även om TS fått bra svar så frågar jag igen.

Jag är väldigt nojig när det gäller så mkt pengar som det är för ett RADEON 9070 XT, men hur säkert är det och vad är det man får miste om när man köper från Amazon kontra Inet, är det garantier osv?

Finns bland annat ett från NR Info och ett från Amazon som är intressant då dom är billigare än välkända företag som Inet osv.

Billigaste RX9070XT är ifrån Proshop så vitt jag kan se:
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-9070-X...

Permalänk
Medlem

Amazon är inte billigast på allt så kolla priserna först.

bara som exaplel så kan laddare och nätverkskablar vara billigare på inet eller Nördic. Håll er till primeprodukter. Bara exempel på några kategorier.

Köp inte från lösa Kinatillverkare med få betyg från användarna.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Billigaste RX9070XT är ifrån Proshop så vitt jag kan se:
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-9070-X...

Pratar om en vit 9070 XT nu. Finns en av XFX och en Sapphire Pure. Sen finns det en XFX på komplett för 8,4k. Så precis över dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Det finns ju däremot en webbutik i Sverige som verkar ha större procent felskick/öppnad vara.

Bra att denna sida också lyfts fram! Allt negativt jag läst har gjort jag inte vågar testa men kanske är dags att göra det nu!

Permalänk
Medlem

Några fler inputs och erfarenheter av egna köp, speciellt kring dyra saker såsom grafikkort? Och någon kanske köpt från en viss NR Info.

Samt vad är det man eventuellt går miste om jämfört med Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Även jag har +50 ordrar sedan dom öppnade Svenska Amazon, och har aldrig inte fått precis det jag beställde.

Jag har fått en känsla av att många som får problem har köpt från "Amazon Marketplace" utan att vetat om det, alltså när det står typ "Avsändare / Säljare HUNSN EU", sk. "fulfilled by the merchant (FBM)".

Jag köper enbart produkter som antingen säljs och fraktas direkt av Amazon: "Avsändare / Säljare Amazon", eller om det är "fulfilled by Amazon (FBA)", t.ex.: "Skickas från Amazon Säljs av NOCTUA - Designed in Austria".

När man köper med det senare så blir returer också sjukt mycket enklare, man behöver bara gå in på ordern och välja "Returnera" så får man en fraktsedel eller QR-kod att visa upp hos postombudet.

Köper man direkt från en säljare (FBM) så måste du kontakta dem för att fixa retur osv.

Permalänk
Medlem

Har köpt en del från Amazon och aldrig blivit besviken. T.ex. HUNSN BM34 med 16GB RAM och 256GB SSD som jag har kopplad till TVn för streaming mm, windowslicensen går inte att uppdatera men den tuffar på med Linux (först Mint, nu Debian 13).
Dessutom har jag köpt massor av pysselgrejer, brukar drabba släkten med hemmagjorda presenter ibland, gillar att hålla geniknölarna och fingrarna igång. Det mesta sånt köper jag på Panduro eller Amazon. Har också köpt verktyg, vann ett kit med Einhell verktyg i en tävling, har kompletterat kitet med andra Einhell-verktyg alla köpta på Amazon.
Datorkomponenter däremot köps så gott som uteslutande från Inet.