Elgigantens service lurar en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Som sagt så är det inte riktigt Elgigantens fel. Elgiganten är mellanhanden mellan kund och tillverkaren/serviceverkstaden.

Ärendet är mellan Kund och Elgiganten, inte Kund och Anovo. Elgiganten är parten som kunden ska prata med.

Permalänk
Medlem

ELGIGANTEN SICKLA i Stockholm.

Köpte en tv på elgiganten, den slocknade efter 3 månader och jag skickade in den (egenkostnad) till elgiganten.
Efter 4 veckor får jag svar, tydligen var det ett måndagsexemplar och belysningsröret hade gått... så jag skulle få en ny.
2 veckor senare så får jag ett sms som säger att jag kan hämta min nya tv på elgiganten när mig. åker dit och hämtar ut min tv...
Problemet e att tvn jag fick är en 1 år äldre modell, 4000:-kr billigare.
Får tuppjuck framför disken, alltså jag lackade nått förjävligt men efter några minuter så lugnade jag mig, troligtvis inte den unga tjejen bakom kassan som fifflar... men hon ska ta detta med sin chef.
dagen efter ringer dom och säger att dom självfallet ska komma med en likadan tv, HEM till mig eftter att jag TJATAT mig till att jag tänker fan itne åka igen.. redan spenderat en jävla massa i frakt och bensin.
dagen efter kommer dhl med en tv.. NAJS! tänkte jag äntligen kan jag glo på min fotboll..
Packar upp tvn och ser nått sjukt... jag har fått ett visningsexemplar.... massa repor på baksidan. fläckar och massa damm som dom missat när dom slugt nog försökt tvätta skiten..
Testa ändå tvn och märker då att högtalarna är spräckta.. brusar nått för-jävligt... Ringer igen o ber om att få prata med butikschefen... Han är inte där men ska komma in imorgon.. så är det i en vecka... Ringer varje dag men han är inte där och ska komma dagen efter.
så efter 6 dagar så åker jag in dit, frågar efter butikschefen och han står med en kund vid tvapparaterna. Går fram och får uppmärksammheten av kunden. förklarar snabbt vad som händer mig (för kunden) och tippsar honom om att köpa sin tv nån annanstans.
Sen vänder jag mig om och frågar hur han tänkt lösa detta.
han säger att jag kan få pengarna tillbaka och dom kommer och hämtar tvn jag har hemma.
Säger visst, men om det är ända lösningen han kan komma på så går jag här ifrån jävligt missnöjd. Han ber om ursäkt och säger att det inte går att göra på nått annat sätt då tv modellen jag köpte är slut.

Så efter 1 och en halv månad, 800:- fattigare så beställde jag min TV från Inet.se.... hade min tv dagen efter och fick även med en dvd film gratis.

har flera historier om vänner och bekanta som blivit lurade och fått höra lögner från den otroligt dåliga servicen som ElGiganten har. Skulle ALDRIG rekommendera nån att köpa från dom oavsett hur billiga dom är.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av definition:

Tyvär inget med elgiganten som många sagt utan anovo, som konstigt nog får 99% av alla skador till fuktskador, att detta företag får existera är ett skämt.

Två väldigt tvivelaktiga påståenden i samma mening.. 1. Vem har sagt att det faktiskt är anovo som hanterat det här ärendet? 2. Från var har du hämtat siffran 99%?

Permalänk
Skrivet av Tweak:

Ärendet är mellan Kund och Elgiganten, inte Kund och Anovo. Elgiganten är parten som kunden ska prata med.

Ja, det är Elgiganten som kunden ska prata med. Men Elgiganten har ingenting med bedömningen eller kostnaden att göra. Det kommer en faktura, förmodligen från Infocare i detta fall, till Elgiganten oavsett om kunden betalar eller inte.

Permalänk

Har bara dåliga erfarenheter med Elgiganten. Deras service tar evigheter, de gånger vi lämnade in vår dator blev problemen inte åtgärdade ordentligt och en gång tappade de till och med bort vår dator.

Bra priser kanske, men det är verkligen inte värt det om någonting skulle hända.
Skulle aldrig kunna rekommendera dem till någon. Kanske om de ska köpa skrivarpapper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderOskar:

Har bara dåliga erfarenheter med Elgiganten. Deras service tar evigheter, de gånger vi lämnade in vår dator blev problemen inte åtgärdade ordentligt och en gång tappade de till och med bort vår dator.

Bra priser kanske, men det är verkligen inte värt det om någonting skulle hända.
Skulle aldrig kunna rekommendera dem till någon. Kanske om de ska köpa skrivarpapper...

minns inte riktigt men antingen var det en psp, mobil eller en kamera som dom lyckades "tappa bort" Dom är så falska så det är inte sant!

Permalänk
Entusiast

Den här typen av butiks-kedjor har bara ett mål:
Sälj! Sälj! Sälj mer! Sälj ännu mer!

Butikspersonalen har en enda utbildning: Sälj!
Butikspersonalen har i regel inga kunskaper om det dem säljer. Dem går efter manus.
Ta hand om kunder? Ja, bara så länge det handlar om att sälja prylar till dem. I övrigt struntar man i kunderna så långt lagen tillåter.
Uppföljning/support/garanti: Går det att sälja? Köper kunden det? Om inte: ingen vinst = kringgå så långt lagen tillåter (och lite till).

Butiker jag personligen undviker:
Siba, Elgiganten, OnOff
(OnOff är väl ändå den "seriösaste" av den här typen av butiker, men fortfarande dålig)

En gång hade jag ett ärende om en trasig bläckstråleskrivare som läcker färg. När dem provkörde skrivaren:
Det kommer färg på pappret, då fungerar skrivaren. Ärendet avskrivet. Debitera kunden 600:-
Jag bad dem flera gånger att testa den lite0 mer ingående, för felet uppstod inte på första sidan, utan på dem efterföljande. Men dem slog dövörat till. 600:- skulle dem prompt ha!
Det hela slutade med att jag sket i att lösa ut skrivaren och köpte en ny istället, för skrivaren kostade just 600:- i samma butik.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Köpte en telefon hos Elgiganten som det blev fel på efter ett par månader. Touchskärmen reagerade (trodde att man tryckte på ett helt annat ställe) helt galet när telefonen blev varm.
In på service 6 gånger(totalt runt 4,5 månader), och varje gång så hade de kört sitt "testprogram" och kalibrerat om skärmen.
Slutade med att jag slängde den åt helvete och köpte en ny.
Om det var Elgigantents eller serviceverkstadens fel kan diskuteras, men Elgiganten borde fan gett mig en ny telefon efter ett par servicerundor. Kommer inte köpa något mer där iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Den här typen av butiks-kedjor har bara ett mål:
Sälj! Sälj! Sälj mer! Sälj ännu mer!

Butikspersonalen har en enda utbildning: Sälj!
Butikspersonalen har i regel inga kunskaper om det dem säljer. Dem går efter manus.
Ta hand om kunder? Ja, bara så länge det handlar om att sälja prylar till dem. I övrigt struntar man i kunderna så långt lagen tillåter.
Uppföljning/support/garanti: Går det att sälja? Köper kunden det? Om inte: ingen vinst = kringgå så långt lagen tillåter (och lite till).

Butiker jag personligen undviker:
Siba, Elgiganten, OnOff
(OnOff är väl ändå den "seriösaste" av den här typen av butiker, men fortfarande dålig)

En gång hade jag ett ärende om en trasig bläckstråleskrivare som läcker färg. När dem provkörde skrivaren:
Det kommer färg på pappret, då fungerar skrivaren. Ärendet avskrivet. Debitera kunden 600:-
Jag bad dem flera gånger att testa den lite0 mer ingående, för felet uppstod inte på första sidan, utan på dem efterföljande. Men dem slog dövörat till. 600:- skulle dem prompt ha!
Det hela slutade med att jag sket i att lösa ut skrivaren och köpte en ny istället, för skrivaren kostade just 600:- i samma butik.

Att påstå att personalen inte har något utbildning eller produktkunskaper är bara trångsynt. Men självklart finns butiker till för att sälja..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon96120:

Två väldigt tvivelaktiga påståenden i samma mening.. 1. Vem har sagt att det faktiskt är anovo som hanterat det här ärendet? 2. Från var har du hämtat siffran 99%?

Du förstog inte att siffran var överdriven?
Men det finns en point att löjligt många fall klagar anovo på fuktskada.

Många skrev om anovo där uppe, därför skrev jag detta.

Så nöjd mr löjliga påpekande
Men fortsätt du försvara anovo och dåliga säljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Att saker magiskt har blivit fuktskadade är ju ett otroligt vanligt fenomen nuförtiden. Nu tänker jag i första hand på mobiltelefoner. När mobiltelefoner var hyffsat nytt, på 90-talet, så tålde telefonerna vilket jävla väder som helst. Jag har t.o.m. haft en telefon som jag glömde i byxfickan innan jag slände byxorna i tvättmaskinen. Kom på misstaget efter 15min och stoppade genast tvättmaskinen. Telefonen plockades i sär och lades på tork i ett dygn så fungerade den hur bra som helst sen.

Dagens telefoner verkar inte tåla någonting. De tåls inte att tappas, de tål inte ens lite fukt i luften (alltså inte kontakt med vatten). Så tydligen kan man använda telefon precis som man bör utan att ha den i vatten, men ändå få nekas service på grund av fuktskada. Varför accepterar vi det? Ska inte en telefon eller ipod klara av att användas normalt? Vad säger ARN om sånt här?

ARN säger följande: Samma lagar och regler gäller vid köp av en soffa som vid en mobiltelefon. Låter rimligt, eller hur?! Hur ofta behöver du skicka en soffa på rep. liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har du några länkar till något sånt exempel? jag tycker det låter väldigt intressant. Hur har för övrigt personerna lyckats dokumentera fuktsensorerna som rena innan de lämnar in telefonen? då måste man ju öppna den och bryter således garantin.

Problemet med fuktskador är att det kan uppstå utan att man tänker på att man utsatt telefonen för fukt, det kan vara en svettig ficka exempelvis.

Måste inflika här. Förra året jobbade jag hos en e-shop som sålde mobiltelefoner. Vi tog emot ca. 8-10 telefoner om dagen som skulle skickas till Anovo som var vår servicepartner. Ca. 2 av 10 telefoner var utsatta för fuktskada enligt Anovo. Vår rutin var att kontrollera telefonerna för fuktskada så att vi slapp skicka dit dem i onödan. För övrigt är det inte svårare än att ta bort batteriluckan för att kontrollera om fuktindikatorerna är utlösta. I de flesta fallen iaf.

Det jag vill komma till är att telefonerna som skickades till Anovo från oss kontrollerades för fuktskador. Men ändå så hävdade Anovo att det var fukt i vissa telefoner. Det kan bero på att fuktskadan kan ha letat sig in utan att utlösa indikatorerna, för er konsumenter som tror att "hävda fuktskada" är enklare än att reparera felet har fel. Det är både dyrare och mer tidskrävande (arbetstid) att tjafsa med en kund om fuktskadan, än att reparera luren på 10-20 min.

Min erfarenhet av 2 år i mobilbranschen som serviceslav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

ARN säger följande: Samma lagar och regler gäller vid köp av en soffa som vid en mobiltelefon. Låter rimligt, eller hur?! Hur ofta behöver du skicka en soffa på rep. liksom...

Öhh, det lät ju otroligt luddigt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon96120:

Att påstå att personalen inte har något utbildning eller produktkunskaper är bara trångsynt. Men självklart finns butiker till för att sälja..

Min erfarenhet, flertal tillfällen:
Elgiganten: (Detta var några år sedan, så HD-Bildskärmar är ett relativt nytt "fenomen")
Säljaren: -"Kan jag hjälpa dig?"
Jag: -"Jo jag undrar om den här bildskärmen klarar av HDCP-standarden, det framgår inte på informationbladet här."
Säljaren: -"uuhm... låt see ..." - *tittar på samma lapp som jag just läst*
Säljaren: -"Jag ska rådfråga en kollega som är expert på den här typen av produkter." *Kilar iväg in på lagret*
Säljaren kommer tillbaka med en kollega.

Säljarens kollega: -"Uumh HD sa du?, jo den är HD-ready"
Jag: -"Jo, HD-ready ja, men HDCP? Du vet, den nya kopierings-skyddet för HD-filmer. Kräver att skärmen är HDCP-kapabel för att kunna titta på HD-film."
Säljarens kollega: -"Jaha?... HDCP säger du?.. ett ögonblick, jag ska kolla." *Tar upp en trådlös telefon och ringer några samtal*
Säljarens kollega: *Efter några samtal och några minuter senare* -"Du, jag tror vi måste kolla upp detta lite närmare."
Jag: -"Jaha, men då får jag väl återkomma senare."

Det visar sig att de många skärmar hos Elgiganten vid det här tillfället var HDCP-kapabla, men det var inget som säljarna visste något om.
Om säljarna, även "experterna" på ett visst produktområde, inte kan svara på enkla tekniska frågor av vital natur, är säljarna enligt min mening okunniga/outbildade om produkterna dem säljer.
Idag är HDCP-standarden en ren självklarhet, men då jag sökte upp Elgiganten om detta, var det fortfarande rätt vanligt med HD-skärmar som inte klarade HDCP överhuvudtaget.

Ett annat tillfälle frågade jag vilken typ av minnes-kapslar en viss bärbar dator använder sig av (Det var en rätt udda bärbar, som visade sig använda fullstora minnen för stationära datorer)
Säljaren som jag pratade med, och påstods vara produktområdes-ansvarig bland datorerna, visade sig ha noll kunskaper om datorer. Visste inte ens att det gick att uppgradera bärbara, än mindre vad SSD-RAM var för något.

Ett annat exempel: Köp av färglaserskrivare, lasertoner?
Jag var intresserad av att köpa en laserskrivare, men undrade huruvida butiken ifråga säljer extra lasertoner till skrivaren ifråga.
Återigen står säljaren ställd av frågan, nästan lite undrandes av vad lasertoner är för något. Han tillropar en kollega, som i sin tur börjar knappa på sin dator en bit bort. Efter ett flertal minuter får jag ett tveksamt: -"Jo, vi säljer tillbehör till den skrivaren..."
Tillbehör?... så förbrukningsartiklar såsom lasertoner/kasseter är "tillbehör"???... lustigt... okej, jag frågar: -"Aha, okej, finns det lasertoner med bland tillbehören?"
Säljarens kollega knappar vidare på datorn, febrilt sökande bland text-raderna, och efter ytterligare några minuter: -"Jo, det finns tydligen, men vi måste beställa in från central-lagret. Det tar cirka en vecka."
Jag: -"Aha, men dåså! Jag tar skrivaren..."
Innan jag avslutar den meningen, ser jag på säljarens datorskärm att lasertonern han har bläddrat fram, inte alls är för skrivaren ifråga, utan till en helt annan modell och fabrikat.
Jag: -"...men du, du behöver inte beställa lasertoner, jag fixar det på annat håll."

Detta var bara några exempel.
De mest enkla frågorna om produkter, förbrukningsartiklar och enkla tekniska frågor av vital natur, har säljarna oftast "suttit på pottan". Min erfarenhet av detta är att säljarna i regel har bristfälliga kunskaper om produkterna dem säljer. Till och med när dem tillropar kollegor som påstås kunna produkterna bättre, så brister kunskaperna att svara på enkla frågor.
Dem gör så gott dem kan, men saknar man kunskaperna, blir det lätt knasigt.

Så jag vidhåller mig till: Säljarna har i regel bara en kunskap: Sälja! Resten går "efter manus."
Produkterna känner dem bara till genom sina egna produktblad, och då är det i regel "i blindo". Det vill säga att dem kan bekräfta det som står på produktbladet, men vad det betyder har dem i regel inte en aning om.

Nu finns det självfallet undantag, men det verkar som om säljare som har lite mer tekniska kunskaper söker sig vidare till seriösare jobb i efterhand, varav kunniga säljare i den här marknaden är "kortlivade".

EDIT: (Tillägg)
När det kommer till den här typen av butiker:
Man bör veta vad man vill ha, gå rakt på sak och köp det. Inga frågor, ta produkten, gå till kassan. Thats it!
Vid garanti-ärenden bör man kontakta tillverkaren direkt istället för att gå via butiken och försök att få garanti-ärenden uträttade den vägen. Först kan tillverkarna sätta sig på tvären, men då uppger man att butiken ifråga inte kan hjälpa en, eller till och med att "butiken har upphört" så brukar det i regel lossna och man kommer vidare.
Tillbehör och förbrukningsartiklar bör ej inhandlas i dem här butikerna. Ta det hellre via mer "välsorterade" och dedikerade butiker istället. Då undviks felaktigheter och knas.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Den dagen jag måste skicka in något till Anovo, den dagen går jag fanimej och hänger mig istället. Det kommer förmodligen vara betydligt enklare och trevligare. Hade ett jobb tidigare där reparationerna sköttes av Anovo. Man hade varje vecka kunder som var närmast i tårar över den totala våldtäkten Anovo verkade stå för. Borttappade serviceärenden, "fuktskador", månadslånga väntetider, omöjliga att få tag på och defekta produkter som sändes tillbaka som "reparerade" med samma fel. Nej fan, det företaget förtjänar samma öde som marknadsavdelningen på Sirius Cybernetics Corporation när revolutionen kommer.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av definition:

Vad jag menar är just det; du överdrev/hittade på eftersom du inte vet hur det egentligen ligger till. Men självklart håller jag med om att det generellt sett är det jävligt trist med verkstäder/säljare som inte gör vad de borde!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Elgiganten: (Detta var några år sedan, så HD-Bildskärmar är ett relativt nytt "fenomen")
Jag: -"Jo jag undrar om den här bildskärmen klarar av HDCP-standarden, det framgår inte på informationbladet här."
Säljaren: -"Jag ska rådfråga en kollega som är expert på den här typen av produkter." *Kilar iväg in på lagret*

Jag: -"Jo, HD-ready ja, men HDCP? Du vet, den nya kopierings-skyddet för HD-filmer. Kräver att skärmen är HDCP-kapabel för att kunna titta på HD-film."
Säljarens kollega: -"Jaha?... HDCP säger du?.. ett ögonblick, jag ska kolla." *Tar upp en trådlös telefon och ringer några samtal*
Säljarens kollega: *Efter några samtal och några minuter senare* -"Du, jag tror vi måste kolla upp detta lite närmare."

Det visar sig att de många skärmar hos Elgiganten vid det här tillfället var HDCP-kapabla, men det var inget som säljarna visste något om.
Om säljarna, även "experterna" på ett visst produktområde, inte kan svara på enkla tekniska frågor av vital natur, är säljarna enligt min mening okunniga/outbildade om produkterna dem säljer.
Idag är HDCP-standarden en ren självklarhet, men då jag sökte upp Elgiganten om detta, var det fortfarande rätt vanligt med HD-skärmar som inte klarade HDCP överhuvudtaget.

Ett annat tillfälle frågade jag vilken typ av minnes-kapslar en viss bärbar dator använder sig av (Det var en rätt udda bärbar, som visade sig använda fullstora minnen för stationära datorer)
Säljaren som jag pratade med, och påstods vara produktområdes-ansvarig bland datorerna, visade sig ha noll kunskaper om datorer. Visste inte ens att det gick att uppgradera bärbara, än mindre vad SSD-RAM var för något.

Ett annat exempel: Köp av färglaserskrivare, lasertoner?
Jag var intresserad av att köpa en laserskrivare, men undrade huruvida butiken ifråga säljer extra lasertoner till skrivaren ifråga.
Återigen står säljaren ställd av frågan, nästan lite undrandes av vad lasertoner är för något. Han tillropar en kollega, som i sin tur börjar knappa på sin dator en bit bort. Efter ett flertal minuter får jag ett tveksamt: -"Jo, vi säljer tillbehör till den skrivaren..."
Tillbehör?... så förbrukningsartiklar såsom lasertoner/kasseter är "tillbehör"???... lustigt... okej, jag frågar: -"Aha, okej, finns det lasertoner med bland tillbehören?"
Säljarens kollega knappar vidare på datorn, febrilt sökande bland text-raderna, och efter ytterligare några minuter: -"Jo, det finns tydligen, men vi måste beställa in från central-lagret. Det tar cirka en vecka."
Jag: -"Aha, men dåså! Jag tar skrivaren..."
Innan jag avslutar den meningen, ser jag på säljarens datorskärm att lasertonern han har bläddrat fram, inte alls är för skrivaren ifråga, utan till en helt annan modell och fabrikat.
Jag: -"...men du, du behöver inte beställa lasertoner, jag fixar det på annat håll."

Detta var bara några exempel.
De mest enkla frågorna om produkter, förbrukningsartiklar och enkla tekniska frågor av vital natur, har säljarna oftast "suttit på pottan". Min erfarenhet av detta är att säljarna i regel har bristfälliga kunskaper om produkterna dem säljer. Till och med när dem tillropar kollegor som påstås kunna produkterna bättre, så brister kunskaperna att svara på enkla frågor.
Dem gör så gott dem kan, men saknar man kunskaperna, blir det lätt knasigt.

Så jag vidhåller mig till: Säljarna har i regel bara en kunskap: Sälja! Resten går "efter manus."
Produkterna känner dem bara till genom sina egna produktblad, och då är det i regel "i blindo". Det vill säga att dem kan bekräfta det som står på produktbladet, men vad det betyder har dem i regel inte en aning om.

Nu finns det självfallet undantag, men det verkar som om säljare som har lite mer tekniska kunskaper söker sig vidare till seriösare jobb i efterhand, varav kunniga säljare i den här marknaden är "kortlivade".

EDIT: (Tillägg)
När det kommer till den här typen av butiker:
Man bör veta vad man vill ha, gå rakt på sak och köp det. Inga frågor, ta produkten, gå till kassan. Thats it!
Vid garanti-ärenden bör man kontakta tillverkaren direkt istället för att gå via butiken och försök att få garanti-ärenden uträttade den vägen. Först kan tillverkarna sätta sig på tvären, men då uppger man att butiken ifråga inte kan hjälpa en, eller till och med att "butiken har upphört" så brukar det i regel lossna och man kommer vidare.
Tillbehör och förbrukningsartiklar bör ej inhandlas i dem här butikerna. Ta det hellre via mer "välsorterade" och dedikerade butiker istället. Då undviks felaktigheter och knas.

Just ditt första exempel är väl rätt dåligt eftersom märkningen 'hd-ready' betyder bland annat att det är stöd för hdcp..
Men jag förstår din poäng. Att en butik som säljer skrivare inte vet vad toner är bara skrattretande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon96120:

Just ditt första exempel är väl rätt dåligt eftersom märkningen 'hd-ready' betyder bland annat att det är stöd för hdcp..
Men jag förstår din poäng. Att en butik som säljer skrivare inte vet vad toner är bara skrattretande.

HD-ready. jo. Nuförtiden inkluderar den HDCP.
Men tydligen var detta inte fallet från början. HDCP tillkom efteråt som en blixt från klar himmel.
Saken var i alla fall den att frågan till säljaren angående HDCP satte dem på pottan.

Varför jag frågade specifikt om detta, var för att jag tidigare skaffat en "HD-Ready" (Inte "Full HD") flatskärms-TV riktigt billigt med hdmi-ingång. Det visar sig sedan när jag försökte spela upp en BluRay-film från datorn, att programmet gnällde på att skärmen inte var HDCP-kapabel, och därför stoppade uppspelning av filmen ifråga.
Nog om det. Det är löst idag, skärmen ersatt med en "nyare" modell med HDCP.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det du beskriver talar helt för att säljarna inte är intresserade i det de säljer. Jag jobbar inte inom just den branschen, men inom Data/IT och jag har även stort intresse för det. Trots att jag aldrig har jobbat i butik som t.ex. elgiganten så är det ett yrke jag skulle kunna tänka mig. Detta på grund av att jag har enormt intresse för stereo/tv/mobil/datorer/konsoller osv. Skulle jag jobba på elgiganten så skulle jag absolut se till att lära mig alla möjliga tekniska detaljer som jag inte redan känner till, för vem vill inte vara bra på sitt jobb? Om man tycker det man jobbar med är roligt så är det bara ett nöje att lära sig.

Så där har du hela grejen. De som du har stött på jobbar bara för pengarnas skull, men trivs nog inte så bra.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av definition:

Men alla som inte råkat tappa sina mobiltelefoner i en sjö och får de reparerade utan problem skriver ju knappast om det på forum, som vanligt är det alltid de som är missnöjda som hörs mest.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Men alla som inte råkat tappa sina mobiltelefoner i en sjö och får de reparerade utan problem skriver ju knappast om det på forum, som vanligt är det alltid de som är missnöjda som hörs mest.

Herregud vad - som jag tolkar det - det tas parti för FelGiganten och Anovo.:P

Det var uppe ett ärende på PLUS, en tjej som hade köpt en kamera (Umeå). Objektivet faller av. FelGiganten dömer till tjejens nackdel och hävdar fuktskada.

Några turer senare lyckas tjejen med hjälp av mamman bevisa att det inte rör sig om en fuktskada. Kameran skickas in ånyo och nu hävdar FelGiganten att kameran tagit stryk p.g.a. kyal medelst för området låga temperaturer för årstiden och att detta inte är något kameran klarar av då kameran inte kan "vistas" under visst antal minusgrader. (Har t.o.m. för mig att FelGiganten fortsatte att hävda att kameran bara kan operera under/över vissa temperaturer T R O T S att manualen inte nämner något om detta:S).

Tjejen läser i manualen (tror PLUS hjälpte henne) och man försöker febrilt leta efter någon passage i manualen där man skulle omnämna inom vilka temperaturer kameran - enligt FelFirmanS uttalande - kan förväntas fungera. Någon sådan rekommendation hittar man ICKE!

Senare när Sverker i direktsändning talar med VD:n för Fel-firman så erkänner VD:n att man begått "ett misstag" och Sverker ifrågasätter om det verkligen är ett misstag att både vara domare och åklagare i målet, men VD:n säger då att denne inte hade anledning att ifrågasätta serviceteknikerns uttalande då dessa är mycket "professionella" enligt VD:n. (Mm...RIGHT, kiss me somewhere:D)...

När Sverker tar upp frågan om fuktskadan får VD:n till slut erkänna att det har begåtts ett "misstag".

Nej kära kollegor:D: undvik Dödens Triangel aka Siba, FelGiganten och OnOff!

Notering: FelFirmanS = FFS...:D;)

Jag ska testa detta: gå in på och råna en bank och i FU/förhör senare hävda att allt beror på ett litet "missförstånd" när jag skulle ta ut pengar medelst fuktskada.:D:D Så får banken ringa Sverker eller ARN.;) Jag kommer då hävda att jag bara rånar banker beroende på vilken temperatur det är för årstiden.xD

Allt bank-prat sagt med ironi och jag har *inga* planer på att råna någon bank.:) Detta står direkt i strid med mina värderingar som Enkrona!:D:)^^

I miss Sverker by the way.<3 Bra konsumentreporter!(F)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Anovo med fuktskada är standard.. en vän skulle skicka in sin mobil och vi kolla klisterlapparna och dom var inte aktiverade, såg precis ut som dom gjorde när mobilen packades upp... svar = fuktskadad.. så han ville få tillbaka mobilen och väl hemma kollade vi dom igen, INGET.
Inte ens skruvarna var rörda, men jag var snäll och lagade mobilen åt honom, en kabel hade gått av. Main-flex kabeln mellan skärm och "moderkort", mobil = SE xperia mini pro.

Men jobbet tog mig bra bit över 2h, och det är andra gången jag fått byta ut main-flex på en liknande skit mobil (min egen när den bara var 6mån gammal)

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

För er som inte har Ny teknik var följande artikel med i senaste numret: http://www.nyteknik.se/special/article3200665.ece

De telefoner som är "defekta" enligt Anovo säljs till Kina kommer det fram i artikeln :D.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ibymafayhas:

De telefoner som är "defekta" enligt Anovo säljs till Kina kommer det fram i artikeln :D.

Nej det gör det inte, brydde du dig om att faktiskt läsa artikeln?
Det här handlar om telefoner som lämnats in just för återvinning, inte som dömts ut av Anovos reparationsavdelning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Och det står klart och tydligt på servicepappret som TS skrev på att kunden debiteras undersökningsavgift+frakt om 500-1600kr vid handhavandefel.

Visst är det dåligt av den personen i varuutlämningen som inte hade koll på kostnaderna och sade 300kr och man kan tycka att de borde stå för det och sedan själva stå för resten av kostnaden från verkstaden.

Edit: Sen är det inte Anovo som har hand om Ipods, det är InfoCare.

Exakt, TS har garanterat skrivit under att denne blivit informerad och godkänner servicen. Men om man upplyser och ligger på om att man blivit informerad om en kostnad 300kr och inte 600kr så borde de kunna ta den smällen och endast debitera 300kr...

Sen brukar skrotningen vara kostnadsfri men det kan skilja från verkstad till verkstad.
Tror även ni kan släppa Anovo, skickas troligtvis till en annan verkstad om det nu spelar för roll...

Permalänk
Inaktiv

Blev en Anovo-fanboytråd av det hela. En nyinköpt ZTE Blade fick damm i displayen. Första gången byttes det display. Mrn av nån konstig anledning blev det mer damm. Andra och tredjegången hade Anovo inte ens öppnat mobilen. Hävde köpet och ber till Gud att jag aldrig mer behöver ha någon som helst kontakt med Anovo.

Permalänk
Medlem

Därför handlar man på inet :D. Köpte Ett par vita koss hörlurar som jag själv gjorde sönder, vilket också personen på inet sa. Själv sa han också att han ger mig ett par nya lurar i ''Goodwill'' :D.Detta Har hänt mig 2 gånger av inet <3. Andra gången då jag trodde mitt grafikkort var defekt pga ''Coil Whine'' ljudet som den ger. Visade sig att det inte något fel på den. Både frakt kostnaden och service kostnaden betalades av dom i ''Goodwill'' återigen <3

Permalänk
Medlem

Enda saken jag har köpt på Elgiganten som har haft fel på sig var en gamal tjocktv på 20 tum, köper den fredag eftermiddag. När man kommer hem så är tvn svartvit, dock tror jag att jag är den felande länken då jag inte riktigt tänkte att en tv kunde vara svartvit. efter mycket felsökande ger jag upp. och åker tillbaka till Elgiganten, får tag i samma säljare o säger att jag gärna skulle vilja ha färg på tvn också. Säljaren reagerar som jag är en idiot men kopplar in den för o testa o voila svartvit tvsändning, säljaren garvar o säger ta en ny tv. (denna tv hade färg

så trots min otur att lyckas få en helt svartvit tv så löste det sig smidigit, dock får man väll säga att felet är rellativt ovanligt och lätt att felsöka

Permalänk

Lånar tråden..

Ba undrar vad kan man göra åt detta behöver hjelp, jag lämnade in min HTC hos dom för reparation det tog 4v och när jag fick den då såg den ut som hundarna hade varit på den helt sönderslagen WTF jag flippade ur där håll på slå sönder hela stället service killen försökte lugna ner mig Har alldrig varit så ARG som denna gång grrr.
Fan när jag lämnade in HTCn den va i samma skick som när jag köpte den helt NY hade hardcase samt display skydd på från start osv och så fick jag detta Hmm, Så nu skulle de skicka den igen dit för att se vad de har gjort och har gått 2v ringde ida för att se status men inget de vet inget när den blir klar så Min fråga är vad kan jag göra kan jag anmäla detta nånstans så att de tar lite mer allvar på detta el vad gör jag??

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

oj, den texten var lite smått jobbig att läsa.

Visa signatur