Min erfarenhet, flertal tillfällen:
Elgiganten: (Detta var några år sedan, så HD-Bildskärmar är ett relativt nytt "fenomen")
Säljaren: -"Kan jag hjälpa dig?"
Jag: -"Jo jag undrar om den här bildskärmen klarar av HDCP-standarden, det framgår inte på informationbladet här."
Säljaren: -"uuhm... låt see ..." - *tittar på samma lapp som jag just läst*
Säljaren: -"Jag ska rådfråga en kollega som är expert på den här typen av produkter." *Kilar iväg in på lagret*
Säljaren kommer tillbaka med en kollega.
Säljarens kollega: -"Uumh HD sa du?, jo den är HD-ready"
Jag: -"Jo, HD-ready ja, men HDCP? Du vet, den nya kopierings-skyddet för HD-filmer. Kräver att skärmen är HDCP-kapabel för att kunna titta på HD-film."
Säljarens kollega: -"Jaha?... HDCP säger du?.. ett ögonblick, jag ska kolla." *Tar upp en trådlös telefon och ringer några samtal*
Säljarens kollega: *Efter några samtal och några minuter senare* -"Du, jag tror vi måste kolla upp detta lite närmare."
Jag: -"Jaha, men då får jag väl återkomma senare."
Det visar sig att de många skärmar hos Elgiganten vid det här tillfället var HDCP-kapabla, men det var inget som säljarna visste något om.
Om säljarna, även "experterna" på ett visst produktområde, inte kan svara på enkla tekniska frågor av vital natur, är säljarna enligt min mening okunniga/outbildade om produkterna dem säljer.
Idag är HDCP-standarden en ren självklarhet, men då jag sökte upp Elgiganten om detta, var det fortfarande rätt vanligt med HD-skärmar som inte klarade HDCP överhuvudtaget.
Ett annat tillfälle frågade jag vilken typ av minnes-kapslar en viss bärbar dator använder sig av (Det var en rätt udda bärbar, som visade sig använda fullstora minnen för stationära datorer)
Säljaren som jag pratade med, och påstods vara produktområdes-ansvarig bland datorerna, visade sig ha noll kunskaper om datorer. Visste inte ens att det gick att uppgradera bärbara, än mindre vad SSD-RAM var för något.
Ett annat exempel: Köp av färglaserskrivare, lasertoner?
Jag var intresserad av att köpa en laserskrivare, men undrade huruvida butiken ifråga säljer extra lasertoner till skrivaren ifråga.
Återigen står säljaren ställd av frågan, nästan lite undrandes av vad lasertoner är för något. Han tillropar en kollega, som i sin tur börjar knappa på sin dator en bit bort. Efter ett flertal minuter får jag ett tveksamt: -"Jo, vi säljer tillbehör till den skrivaren..."
Tillbehör?... så förbrukningsartiklar såsom lasertoner/kasseter är "tillbehör"???... lustigt... okej, jag frågar: -"Aha, okej, finns det lasertoner med bland tillbehören?"
Säljarens kollega knappar vidare på datorn, febrilt sökande bland text-raderna, och efter ytterligare några minuter: -"Jo, det finns tydligen, men vi måste beställa in från central-lagret. Det tar cirka en vecka."
Jag: -"Aha, men dåså! Jag tar skrivaren..."
Innan jag avslutar den meningen, ser jag på säljarens datorskärm att lasertonern han har bläddrat fram, inte alls är för skrivaren ifråga, utan till en helt annan modell och fabrikat.
Jag: -"...men du, du behöver inte beställa lasertoner, jag fixar det på annat håll."
Detta var bara några exempel.
De mest enkla frågorna om produkter, förbrukningsartiklar och enkla tekniska frågor av vital natur, har säljarna oftast "suttit på pottan". Min erfarenhet av detta är att säljarna i regel har bristfälliga kunskaper om produkterna dem säljer. Till och med när dem tillropar kollegor som påstås kunna produkterna bättre, så brister kunskaperna att svara på enkla frågor.
Dem gör så gott dem kan, men saknar man kunskaperna, blir det lätt knasigt.
Så jag vidhåller mig till: Säljarna har i regel bara en kunskap: Sälja! Resten går "efter manus."
Produkterna känner dem bara till genom sina egna produktblad, och då är det i regel "i blindo". Det vill säga att dem kan bekräfta det som står på produktbladet, men vad det betyder har dem i regel inte en aning om.
Nu finns det självfallet undantag, men det verkar som om säljare som har lite mer tekniska kunskaper söker sig vidare till seriösare jobb i efterhand, varav kunniga säljare i den här marknaden är "kortlivade".
EDIT: (Tillägg)
När det kommer till den här typen av butiker:
Man bör veta vad man vill ha, gå rakt på sak och köp det. Inga frågor, ta produkten, gå till kassan. Thats it!
Vid garanti-ärenden bör man kontakta tillverkaren direkt istället för att gå via butiken och försök att få garanti-ärenden uträttade den vägen. Först kan tillverkarna sätta sig på tvären, men då uppger man att butiken ifråga inte kan hjälpa en, eller till och med att "butiken har upphört" så brukar det i regel lossna och man kommer vidare.
Tillbehör och förbrukningsartiklar bör ej inhandlas i dem här butikerna. Ta det hellre via mer "välsorterade" och dedikerade butiker istället. Då undviks felaktigheter och knas.