Permalänk
Medlem

DX8 lan spel?

Hejsan. Nu har jag fixat en lan hörna här hemma och den svagaste datorn i kedjan är en p4 northwood på 2.4 ghz, 512mb i ram och geforce 4800.. Ett riktigt fartmonster med andra ord. Jag har skrämt upp den till 2.9 ghz och klockat gpun lite men är fortfarande fast i dx8 träsket. Gränsen för vad datorn klarar ligger väl vid HL2 ungefär. Nu är det så att jag antagligen kört flertalet av de shooter spel man kan tänka sig, men nu är flickvännen sån som hatar skjutspel. Hon gillar strategi... typ warcraft 3, men jag är inget överdrivet fan av sånna spel. Finns det något annorlunda spel som kan tänkas passa båda och som gamla datorn klarar, eller ska vi helt enkelt skita i att spela med varandra?
Om vi bortser från flickvännen å andra sidan... Har ni tips på dx8 spel som man bara måste köra på lan? förutom q3 och cs... beroendeframkallande alltså

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Command & Conquer: Generals! Strategispel alltså, men det är ju DX8 från -03

Fast det kanske skulle vara idé att köpa ett GTS450 för 800 spänn? Eller ett begagnat 8000/9000-kort för ett par hundralappar, så klarar du DX9 och DX10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Command & Conquer: Generals! Strategispel alltså, men det är ju DX8 från -03

Fast det kanske skulle vara idé att köpa ett GTS450 för 800 spänn? Eller ett begagnat 8000/9000-kort för ett par hundralappar, så klarar du DX9 och DX10

Inte på ett moderkort med 4x AGP?! ;p
4800ti missade jag att skriva... riktigt old school

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

DiabloII kanske? Finns ju roliga mods om man tröttnat på de nednörfade skillsen från vanliga D2 (LoD)

Annars finns det kanske något PCI (Original PCI, ej PCI express) eller USB kort?

Edit: pci-korten var ju inte så bra... men Inet hade ett Gigabyte HD 4650 (1GB) AGP för 674 kronor. Med Dx10 borde det väl finnas spel till lan-datorn en fem år till.
Kortet är ett Agp x8 och ska passa i en Agp x4 eller Agp x8 slot.
Amd har lite fina bilder på Agp-portar.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Eller lägg ner 400 spänn för det här:
https://www.inet.se/artikel/5408950/powercolor-radeon-hd3450-...
Visst, man kanske inte kommer att utnyttja kortet fullt ut med agp 4x, men det kommer att gå mkt fortare och ni kan lira modernare spel.
(Dock finns det där kortet inte på lager...)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

CS:S funkar med DX7 t.om.

Permalänk
Medlem

ground controll borde ju fungera, homeworld också, båda är strategi, homeworld tycker jag är ruskigt kul å de borde ju fungera fint, tror jag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En fråga, vad har den nästsämsta datorn för GFX? ^^

Om det bara hänger på denna dator så skulle jag verkligen rekommendera en liten nätt uppgradering till ett Radeon 1950, 2600, 3650, 4650 eller liknande Bara DX9 kommer göra ljusårs skillnad då de flesta moderna spel fortfarande bygger på det.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast

Starcraft 1 + expansioner. Fungerar rätt bra än idag, och kan spelas på riktigt gammal hårdvara. Till och med gamla klassiska Pentium på 90 MHz.
(Dock inte ett Dx8 spel som det annars efterfrågas.... *pfff*... vem spelar så moderna spel? )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

om ni har någon som helst intresse för bilspel tror jag både Need For Speed Road: Challange och Porsche 2000 bör funka på den utan problem (de kördes åtminstonde fint på min P2:a en gång i tiden, då va de både vackert och fantastiskt. nu är det bara.. ehm.. nostalgiskt. ). Gl hf, och grattis till en flickvän med åtminstonde liknande intressen som dig!

Permalänk
Medlem

Revolt, ett gammalt najs bilspel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Edit: pci-korten var ju inte så bra... men Inet hade ett Gigabyte HD 4650 (1GB) AGP för 674 kronor. Med Dx10 borde det väl finnas spel till lan-datorn en fem år till.
Kortet är ett Agp x8 och ska passa i en Agp x4 eller Agp x8 slot.
Amd har lite fina bilder på Agp-portar.

Funderade på det förut. Men då är det nästan mer värt att köpa beggat uppgraderingskit för dom pengarna. Tänkte mer att det fanns ett gäng roliga gamla spel för lan. Spel blir ju inte roligare för att de är nya?

Skrivet av Deathdancer:

En fråga, vad har den nästsämsta datorn för GFX? ^^

Om det bara hänger på denna dator så skulle jag verkligen rekommendera en liten nätt uppgradering till ett Radeon 1950, 2600, 3650, 4650 eller liknande Bara DX9 kommer göra ljusårs skillnad då de flesta moderna spel fortfarande bygger på det.

Jag har två andra datorer båda med HD 4850. Båda satt i ena burken innan men insåg att det var roligare med två datorer än en som blir 1000 grader varm.

Skrivet av xfade:

Revolt, ett gammalt najs bilspel.

Tack för alla tipsen. Ska kolla upp ett allihop tänkte jag. Bilspel borde funka... kanske ska ge några strategi en chans också

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Need för Speed Underground 2 kan du spela på det koret, hade ett GF 3 TI 200 och det kunde spela NFSU2

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti