Super Flower gör passivt kylt nätaggregat med 80 Plus Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ser inte riktigt behovet av fläktlösa nätagg. Utan nätagg som drar ut varmluft ur chassit måste man kompensera med fler alternativt kraftigare chassifläkt. Dock är det alltid välkommet med hög verkningsgrad.

I vissa chassin som har nätagget i botten tar nätagget luft underifrån och skyfflar ut den bak, så det hör inte till luftflödet i chassit. Beror ju såklart på hur man ska vända nätagget vid montering och hur lufthålen på nätagget ser ut, men de flesta ser nog ut som jag beskrev.

Mitt system i signaturen är inte direkt svalt, men jag klarar mig med 2 st 120mm-fläktar, en i fram och en i bak.

Däremot verkar nätagget i artikeln ha extra lufthål runtom, så då behövs det nog kompletteras med lite extra chassifläktar.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se vart det hamnar i pris, jag är ute efter så låg ljudnivå som möjligt på mitt system.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Nätaggsfläktarna är väl sällan det mest högljudda i en dator idag så tycker inte att ett fläktlöst nätagg är en 'helig graal' sett ur ett komplett systems synpunkt iaf. Förutom vissa fall då om man t.ex. har ambitionen/möjligheten att ha allt passivt/fläktlöst.

Har det inte en överlägsen verkningsgrad så lär ju nästan all överskottsvärme hamna i chassit och nån annan fläkt gå mer istället.

Permalänk
Medlem

Kul med fler passiva agg som är faktiskt har en chans att funka utan mycket låga effekter eller mycket chassiflöde. Fler Plat-agg vill vi se

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Minns med glädje mitt första vattenkylningsbygge. En Zalman Reserator 1 som kylde cpu, gpu och nb (p4 @ 3,0GHz, Radeon X700) . Till den en helt ljuddämpad låda och ett Antec Phantome 350 (http://www.bjorn3d.com/Material/ReviewImages/Antec%20Phantom/...). Hårddiskarna var dämpade i Zalmanz ZM-2HC2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228212). Det vet helt omöjligt att höra om den var på. Det var tider det

Vart lite sugen på det där nätagget. Dock tror jag de flesta här klarar sig med ett semi-passivt nätagg.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

....ooooch knatter, knatter, PLING! intresseklubben antecknar flitigt!

Precis det svaret jag förväntade mig xD

Permalänk
Medlem

Gissar att det inte utvecklar så mycket värme med tanke på verkningsgraden. Första tanken som slår dock är varför man inte satsar kylflänsar med värmeledningsrör som går utanför chassit och leder ut värmen? Kanske inte behövs om det ändå är svalt men jag skulle vilja se fler sånna lösningar rent generellt. Ska man inte använda fläktar bör det vara den bästa lösningen. Jag skulle gärna bygga en totalt fläktlös dator om det vore möjligt, och ändå ha hyfsad prestanda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ser inte riktigt behovet av fläktlösa nätagg. Utan nätagg som drar ut varmluft ur chassit måste man kompensera med fler alternativt kraftigare chassifläkt. Dock är det alltid välkommet med hög verkningsgrad.

Om man behöver en tyst dator så hjälper det sen är du inne på äldre konstruktioner då dom flesta nya chassina har så att nätdelen tar luft direkt utifrån eftersom det gynnar ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Gissar att det inte utvecklar så mycket värme med tanke på verkningsgraden. Första tanken som slår dock är varför man inte satsar kylflänsar med värmeledningsrör som går utanför chassit och leder ut värmen? Kanske inte behövs om det ändå är svalt men jag skulle vilja se fler sånna lösningar rent generellt. Ska man inte använda fläktar bör det vara den bästa lösningen. Jag skulle gärna bygga en totalt fläktlös dator om det vore möjligt, och ändå ha hyfsad prestanda.

Är det en sån här du tänker på ?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scepticer:

Nätaggsfläktarna är väl sällan det mest högljudda i en dator idag så tycker inte att ett fläktlöst nätagg är en 'helig graal' sett ur ett komplett systems synpunkt iaf. Förutom vissa fall då om man t.ex. har ambitionen/möjligheten att ha allt passivt/fläktlöst.

Har det inte en överlägsen verkningsgrad så lär ju nästan all överskottsvärme hamna i chassit och nån annan fläkt gå mer istället.

Faktum är att nätagget lätt blir det som låter mest om man bygger en tyst dator. Jag har inga fläktar på varken CPU eller GPU. Hårddiskarna är dämpade och chassifläktarna går på 5 V så de är också i det närmsta ljudlösa. Kvar är då nätaggregatet som man inte kan göra så mycket åt eftersom det är bökigt att byta fläkten.

Det är inte alls svårt att fixa chassifläktar som inte låter något annat än om du har örat precis bredvid.

Överskottsvärme och överskottsvärme. Bygger man tysta system så har man inte så tunga komponenter så då drar datorn inte mer än typ 200 W. Då ger ju inte nätagget mycket mer värme än ett gäng hårddiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Överskottsvärme och överskottsvärme. Bygger man tysta system så har man inte så tunga komponenter så då drar datorn inte mer än typ 200 W. Då ger ju inte nätagget mycket mer värme än ett gäng hårddiskar.

Instämmer i det just nämnda exemplet. Med lågkrävande komponenter, såsom i en relativt modern och snabb surfburk, kommer nätdelen inte belastas mycket alls och därmed är värmeproblem orsakade av en (över-)belastad PSU ett icke-problem.

Jag har själv funderingar på att införskaffa ett fläktlöst agg till mitt nästa surfburksbygge - dock irriterande att de är DYRA http://www.dustinhome.se/pd_5010470131.aspx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Captain kid:

Instämmer i det just nämnda exemplet. Med lågkrävande komponenter, såsom i en relativt modern och snabb surfburk, kommer nätdelen inte belastas mycket alls och därmed är värmeproblem orsakade av en (över-)belastad PSU ett icke-problem.

Jag har själv funderingar på att införskaffa ett fläktlöst agg till mitt nästa surfburksbygge - dock irriterande att de är DYRA http://www.dustinhome.se/pd_5010470131.aspx

Mitt nästa bygge ska också ha ett passivt eller i alla fall semipassivt nätagg. Dock kommer datorn användas till betydligt mer än bara att surfa. Planen är en 2600 eller motsvarande och ett grafikkort i 1500 kr klassen. Stora tysta luftkylare och ett tyst chassi med tysta fläktar som går på låg spänning. Jag har inga problem att köra ett 4850 och en Q9450 passivt med bara fyra chassifläktar som snurrar på 5 V så det krävs inte så extremt mycket kylning egentligen. Mycket ligger nog i att välja ett lite klenare grafikkort för de kan lätt dra mer ström än resten av datorn sammanlagt plus att de inte är helt lätta att kyla på ett tyst sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain kid:

Instämmer i det just nämnda exemplet. Med lågkrävande komponenter, såsom i en relativt modern och snabb surfburk, kommer nätdelen inte belastas mycket alls och därmed är värmeproblem orsakade av en (över-)belastad PSU ett icke-problem.

Jag har själv funderingar på att införskaffa ett fläktlöst agg till mitt nästa surfburksbygge - dock irriterande att de är DYRA http://www.dustinhome.se/pd_5010470131.aspx

Dyra, ja, kanske, men det där seasonic-agget är sjukt värt sina pengar så jag kan bara säga köp! Sitter ett sånt i min nas

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB