Permalänk
Medlem

ToS Byte och bittorrent

Hejsan Hejsan
Såg precis att Deluge har lagt till möjligheten att ändra ToS värdet i sin Client.
Man kan säkert göra det i andra, men såg det första gången i ett GUI, inte för att jag sett det utanför ett GUI tidigare heller
Jag har, kan jag erkänna ganska begränsade kunskaper om IPv4 datagrams / IPv4 header, vet fan knappt vad det är om jag tänker efter.
Jag har googlat runt och grejat men kan inte riktigt greppa hur det funkar praktiskt.
Det ända jag förstått till fullo är att jag bör låta det vara, och inte tänka mer på det.. men men
Någon som kan förklara på dagisnivå vad som händer när jag ändrar värdet på dessa bytes i en BT Client?
Påverkar det så man märker det i sitt normala användade?
Och till sist, vem har behov av denna möjlighet?(ingen kritik eller negativt menat)

Tack för att ni läste och ursäkta för nonsens, stavfel och okunnskap.
Tack, Mugs

Permalänk
Medlem

TOS byte finns alltid där, eller DSCP som det kallas numera, QoS taggning på ip-paket. Däremot finns det nog ingen vettig isp som litar på kunders taggade paket, om de ens körs QoS.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ah, tack ska du ha, uppskattas, förklara en hel del.
Väckte dock lite teoretiska frågor som jag är osäker om på om man får ställa här?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ställa dom. Är ju bara att klargöra att du delar dina semesterbilder och semesterfilmer med anhöriga via Torrent-tekniken som finns i dagsläget. Inget ovanligt alls.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Skulle väl tippa på att ISPn kör remark på paketen i distroutern.

Permalänk
Medlem

Det du kan använda dem till är att hantera trafiken på ditt loka näterk. Din ISP kastar säkert bort märkingen sen.

Tex du kan märka din BT trafik med låg prioritet, då kommer switchar, routerar och brandväggar som kan QoS hantera den på det sättet (som är default för just det märket). Jag vet inte vilka konsument produkter som kan hantera detta idag men kollar men enterprise så kan istort sett allt det.
Summering:
Om du har fancy hårdvara kan du ställa in så att dina BT paket bara får dra en viss bandbredd eller ha en viss priotiret.

Lite läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Differentiated_services