Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Hade du exakt samma skärmar nu eller var det storleksskillnader? Det kan vara en viss utsträckning men inte markant, minns inte riktigt men kollade nu på ett par youtube klipp (ingen lust att starta spelet just nu) och visst är det lite utsträckning.

Alla är 24", och på 1920x1080.
Okej! Märkte att det blev något bättre när jag höjde FOV lite.. Ska pilla mer på det sen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Tjena,

Skaffade nyss SLi och vill nu köra med det igång, samtidigt som jag har tre skärmar igång. Problemet med detta är att skärmarna är olika stora och har olika upplösning, vilket gör att Surround blir ett väldigt dåligt alternativ. Jag har försökt på alla olika sätt att använda SLi men ändå ha skärmarna igång, men det lyckas inte. Någon som vet hur man gör?

I kontrollpanelen kan jag bara välja på:

Maximera 3D-prestanda (En skärm endast)
Sträck ut bildsärmar med Surround (Får usel upplösning på största skärmen, jobbig stretch på webbsidor osv.)
Aktivera alla bildskärmar (Avaktiverar också Sli..)
Inaktivera SLi

Vilken ska man välja, och hur ska man konfigurera, för att få ut det jag vill ha? (Alltså 3 skärmar igång, spel endast på en, ingen stretch, SLi aktiverat)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leifson:

Tjena,

Skaffade nyss SLi och vill nu köra med det igång, samtidigt som jag har tre skärmar igång. Problemet med detta är att skärmarna är olika stora och har olika upplösning, vilket gör att Surround blir ett väldigt dåligt alternativ. Jag har försökt på alla olika sätt att använda SLi men ändå ha skärmarna igång, men det lyckas inte. Någon som vet hur man gör?

I kontrollpanelen kan jag bara välja på:

Maximera 3D-prestanda (En skärm endast)
Sträck ut bildsärmar med Surround (Får usel upplösning på största skärmen, jobbig stretch på webbsidor osv.)
Aktivera alla bildskärmar (Avaktiverar också Sli..)
Inaktivera SLi

Vilken ska man välja, och hur ska man konfigurera, för att få ut det jag vill ha? (Alltså 3 skärmar igång, spel endast på en, ingen stretch, SLi aktiverat)

Humm...nu är jag dålig på Nvidia's teknik men låter som om du borde kika på det vanliga windows läget "extended desktop".

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lan:

Humm...nu är jag dålig på Nvidia's teknik men låter som om du borde kika på det vanliga windows läget "extended desktop".

Humm..

Tog Maximera 3D-prestanda, och lyckades att få igång två skärmar. Den tredje vägrar dock, väljer jag att den ska vara aktiv i Windowsdelen, så avaktiverar Windows automatiskt en annan skärm..

Jobbigt problem

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Så igår fick man upp två extra skärmar
Måste säga att det gav mycket mer i amnesia och L4D än jag trodde det skulle göra.
Lite tråkigt var det med sanctum som bara slängde upp tre indentiska bilder i stälet för en i mitten eller en anpassad.
Men hoppas på att det kommer någon gång.

Sitter med powercolor 6970 2gb samt tre benq 2420hdbl
Vet att det är tn och långt ifrån världens bästa panel men jag anser att det är slöseri med bättre om man bara skall se på anime och spela på dom ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

NU fick jag nätligen igång Nvidia Surround som jag ville ha det, och wow, vilken känsla!
Känns verkligen mäktigt att spela spel på alla tre skärmarna samtidigt!

Finns det en lista någonstans på alla spel som stödjer dessa upplösningar? Upptäckte till mit förtret att CSS inte verkade göra det.. (Vilket Minecraft gjorde, vilken chock! x))

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leifson:

NU fick jag nätligen igång Nvidia Surround som jag ville ha det, och wow, vilken känsla!
Känns verkligen mäktigt att spela spel på alla tre skärmarna samtidigt!

Finns det en lista någonstans på alla spel som stödjer dessa upplösningar? Upptäckte till mit förtret att CSS inte verkade göra det.. (Vilket Minecraft gjorde, vilken chock! x))

Inte som vi skapat, vi har pratat om det men inte gjort det själva. Tills vidare tipsar jag;

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=eyefinity+supported+games

WSGF forumets länk är nog rätt bra underhållen.

Är det ngt specifikt spel så sök i samlingstråden, finns kanske omnämnt

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RainesX:

Så igår fick man upp två extra skärmar
Måste säga att det gav mycket mer i amnesia och L4D än jag trodde det skulle göra.
Lite tråkigt var det med sanctum som bara slängde upp tre indentiska bilder i stälet för en i mitten eller en anpassad.
Men hoppas på att det kommer någon gång.

Sitter med powercolor 6970 2gb samt tre benq 2420hdbl
Vet att det är tn och långt ifrån världens bästa panel men jag anser att det är slöseri med bättre om man bara skall se på anime och spela på dom ^^

Grattis, kul att höra framgångsrika uppstarter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar om någon av er som har kört Eyefinity länge, och är vana, att göra en liten guide om hur man går ur Eyefinityläget.
Ska kanske förklara lite bättre.
Jag har haft 3st Benq G2420HDBL + HD6950 2GB i några veckor nu.
Men på brist på tid så har det inte blivit av så mycket spelande har mest kört med vanliga windows läget "utvigda dessa bildskärmar". (den som väntar på något gott) har provat att ställa in allting i Eyefinity mode, bezel management etc etc och det funkar perfekt!

Men varje gång jag ska gå ur Eyefinitymode så har jag ett helvete att gå tillbaks till det vanliga windows läget "utvigda dessa bildskärmar".

Skulle hemskt gärna vilja veta hur ni går ur eyefinity (och om ni pallar hur man skapar olika profiler)

Jag har alltid haft Nvidiakort innan, så känner mig lite handikappad med CCC men lär mig fort, men är riktigt trött på att "hitta tillbaka"

Mvh skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar om någon av er som har kört Eyefinity länge, och är vana, att göra en liten guide om hur man går ur Eyefinityläget.
Ska kanske förklara lite bättre.
Jag har haft 3st Benq G2420HDBL + HD6950 2GB i några veckor nu.
Men på brist på tid så har det inte blivit av så mycket spelande har mest kört med vanliga windows läget "utvigda dessa bildskärmar". (den som väntar på något gott) har provat att ställa in allting i Eyefinity mode, bezel management etc etc och det funkar perfekt!

Men varje gång jag ska gå ur Eyefinitymode så har jag ett helvete att gå tillbaks till det vanliga windows läget "utvigda dessa bildskärmar".

Skulle hemskt gärna vilja veta hur ni går ur eyefinity (och om ni pallar hur man skapar olika profiler)

Jag har alltid haft Nvidiakort innan, så känner mig lite handikappad med CCC men lär mig fort, men är riktigt trött på att "hitta tillbaka"

Mvh skog1s

När du har ställt in Eyefinity så går du in på "Förval" och trycker på "Lägg till förval", då skapas en profil som du kan döpa t.ex. Eyefinity Du kan göra likadant för läget utökat.
Så har jag gjort iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara hoppa in och rapportera hur mitt eyefinitybygge gick. Delarna som använts syns i min signatur. Adaptern jag inhandlade var XFX minidisplayport-adapter, (http://www.inet.se/artikel/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...) eftersom den var mini-displayport och pga att apples motsvarade verkade lite ostabil.

Under tiden jag satte ihop datorn och strulade med eyefinity stötte jag egentligen bara på 1 problem; när jag startade upp systemet och pluggade in de tre skärmarna fick jag upplösningarna 1680x1050, 1680x1050, 1280x1024. Där den lägsta var på skärmen som använde displayport-adaptern. När jag gick över till eyefinity-mode blev det då självfallet 3x 1280x1024 i upplösning. Dock avhjälptes detta med att jag provade adaptern i en blandning av mina skärmar och kablar och till slut fungerade en kombination och jag fick full upplösning!

Jag hittade inte mycket på google om problemet, så det var tur att en skärm/kabel klarade av att överföra upplösningen. Det känns lite konstigt att en kombination plötsligt började fungera eftersom skärmarna är exakt lika, dock siljer sig kablarna så det var kanske i dem det satt...

Jag satt och spelade BFBC2 till alldeles för sent igår kväll och första intrycket måste jag säga är lite overwhelming! Det är sjukt med skärmyta och svårt att ta in all information från sidoskärmarna, men största bonusen är nog den ökade känslan i spelet. Man sitter inte längre och tittar in i en liten skärm och får uppleva en del av det som händer, utan man upplever verkligen situationerna på ett helt annat sätt än innan!

Och det ökade priset av datorbygget blev endast cirka 1500kr från 1 skärm till 3, så Eyefinity får solklara: 5/5!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Smajlarn:

Jag tänkte bara hoppa in och rapportera hur mitt eyefinitybygge gick. Delarna som använts syns i min signatur. Adaptern jag inhandlade var XFX minidisplayport-adapter, (http://www.inet.se/artikel/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...) eftersom den var mini-displayport och pga att apples motsvarade verkade lite ostabil.

Under tiden jag satte ihop datorn och strulade med eyefinity stötte jag egentligen bara på 1 problem; när jag startade upp systemet och pluggade in de tre skärmarna fick jag upplösningarna 1680x1050, 1680x1050, 1280x1024. Där den lägsta var på skärmen som använde displayport-adaptern. När jag gick över till eyefinity-mode blev det då självfallet 3x 1280x1024 i upplösning. Dock avhjälptes detta med att jag provade adaptern i en blandning av mina skärmar och kablar och till slut fungerade en kombination och jag fick full upplösning!

Jag hittade inte mycket på google om problemet, så det var tur att en skärm/kabel klarade av att överföra upplösningen. Det känns lite konstigt att en kombination plötsligt började fungera eftersom skärmarna är exakt lika, dock siljer sig kablarna så det var kanske i dem det satt...

Jag satt och spelade BFBC2 till alldeles för sent igår kväll och första intrycket måste jag säga är lite overwhelming! Det är sjukt med skärmyta och svårt att ta in all information från sidoskärmarna, men största bonusen är nog den ökade känslan i spelet. Man sitter inte längre och tittar in i en liten skärm och får uppleva en del av det som händer, utan man upplever verkligen situationerna på ett helt annat sätt än innan!

Och det ökade priset av datorbygget blev endast cirka 1500kr från 1 skärm till 3, så Eyefinity får solklara: 5/5!

Märkligt problem, bra att du postar så får vi se om någon annan upplever samma. Kul att du kom igång och visst är det 5/5 möjliga.

Det tar ett tag att vänja sig vid det ökade informationsflödet. I vissa spel kan det bli på tok för mycket. Om BF3 stödjer trippelskärm så kan det bli ett sådant är jag rädd men vi får se. Sitt inte för nära, en decimeter till bakåt gör stor skillnad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Märkligt problem, bra att du postar så får vi se om någon annan upplever samma. Kul att du kom igång och visst är det 5/5 möjliga.

Det tar ett tag att vänja sig vid det ökade informationsflödet. I vissa spel kan det bli på tok för mycket. Om BF3 stödjer trippelskärm så kan det bli ett sådant är jag rädd men vi får se. Sitt inte för nära, en decimeter till bakåt gör stor skillnad!

Hehe, ja, efter en stund märkte jag att man måste sätta sig lite längre bak än tidigare, bra för ögonen om inte annat

BF3 trippelskärm confirmed:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?f=63...
WSGF tog upp det som en stor post så källan är gissningsvis pålitlig. Nu är det bara att tagga!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Smajlarn:

Hehe, ja, efter en stund märkte jag att man måste sätta sig lite längre bak än tidigare, bra för ögonen om inte annat

BF3 trippelskärm confirmed:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?f=63...
WSGF tog upp det som en stor post så källan är gissningsvis pålitlig. Nu är det bara att tagga!

Wut?! Det är ju Ceogar polarn, vart tog hans utlovade rapport vägen? Nu måste jag ställa på honom

Det där är pålitlig källa! 100%, yes, multiskärmsspelande i BF3 är faktum!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet, jag skäms lite LOVAR att den kommer innan veckan är slut :)'

Edit: Och källan är pålitlig, tror tom jag har det inspelat

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ceogar:

Jag vet, jag skäms lite LOVAR att den kommer innan veckan är slut :)'

Edit: Och källan är pålitlig, tror tom jag har det inspelat

Lugnt, jag litar på dig - vet hur det är att skriva saker själv. Det finns ju en Alfons i oss alla.

Det var dig jag åsyftade med "källa" för övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lan:

Ja visst tog det tid... Haft det sen det kom. Men som sagt BFBC2 e så grymt med Eye... har nördat loss med surround ljud nu oxå så det känns som man hårdvarufuskar... man ser mer än alla och hör exakt vart alla e...

Mitt råd är till folk som precis skaffat det är bara att träna in sig. Efter man har vant sig går det typ inte att gå tillbaka...

Visa signatur

INTEL 6950X@ 4,2Ghz, GTX 1070Ti gigabyte SLI, 64GB DDR4, 1TB SSD, 1200w , 3x24" 5760x1080

Permalänk
Avstängd

3x120hz 1680x1050x3, använder apple aktiva adapter trodde aldrig jag skulle köpa apple...

klockrent i Bc2, ser fram emot BF3

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Every time when i start bad company 2 in surround ( 5760 1080 ) i cant click on anything, meaning i cant set my resolution at all.

Setting it manually in the ini does not work either, i simply cant click on anything.
I have tried reinstalling the game. Also tried using the 260 driver and the 275.3 and 275.5 drivers but just cant solve this
( im running in 120 hz )

Orkar inte skriva om till Svenska men får verkligen inte ordning på mitt bc2 !

Någon som har en ide?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Inget jag sett, helt klart en Nvidia-bc2 grej. De förslagen som man googlar sig till snabbast är ju;

• gå bakåt i drivrutiner

• byta dx variant

• fippla med hz refreshen

• alt tabba ur spelet

• göra det till windowed mode

• ...och en massa mumbo jumbo...

Du verkar ha provat de dock. Söker vidare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Inget jag sett, helt klart en Nvidia-bc2 grej. De förslagen som man googlar sig till snabbast är ju;

• gå bakåt i drivrutiner

• byta dx variant

• fippla med hz refreshen

• alt tabba ur spelet

• göra det till windowed mode

• ...och en massa mumbo jumbo...

Du verkar ha provat de dock. Söker vidare

Testat med 60 hz också växla mellan window hjälper inte.
Bloom och dx fungerar inte heller

Konstigt problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, måste bara fråga om man kan ha presets med nvidia liknande AMD? Alltså när man ändrar eyefinity och extended.
Funderar på nya grafikkort och föredrar nvidia men att kunna byta mellan extended och "eyefinity" är ganska viktigt imo.

Btw vad har bäst prestanda med 6000x1080? 570sli eller 6970cf? AMD har ju 2gb minne vilket kan vara väldans bra med så extrem upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av berra200:

Hej, måste bara fråga om man kan ha presets med nvidia liknande AMD? Alltså när man ändrar eyefinity och extended.
Funderar på nya grafikkort och föredrar nvidia men att kunna byta mellan extended och "eyefinity" är ganska viktigt imo.

Btw vad har bäst prestanda med 6000x1080? 570sli eller 6970cf? AMD har ju 2gb minne vilket kan vara väldans bra med så extrem upplösning.

AMD's kort är vassare vid höga upplösningar så 6970 är det snabbare valet. Om du kör på 570 så föreslår jag att du väljer ett kort med dubbelt VRAM. Standardmängden är för låg för dessa upplösningar.

Se exempelvis HardOCP's recension: http://www.hardocp.com/article/2011/01/11/amd_69706950_cfx_nv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

AMD's kort är vassare vid höga upplösningar så 6970 är det snabbare valet. Om du kör på 570 så föreslår jag att du väljer ett kort med dubbelt VRAM. Standardmängden är för låg för dessa upplösningar.

Se exempelvis HardOCP's recension: http://www.hardocp.com/article/2011/01/11/amd_69706950_cfx_nv...

Det var ungefär vad jag trodde då. Aja väntar på lön och bf3 så jag har nog lite tid att tänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Var hittar jag ett 570 med dubbelt VRAM??? Tro mig jag har letat!

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Är inte så hajj på Nvidia men tror inte att det finns något sånt ännu. Men jag kan ha fel

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av berra200:

Det var ungefär vad jag trodde då. Aja väntar på lön och bf3 så jag har nog lite tid att tänka

GTX 580 kan ju vara ett alternativ dock, men då handlar det om andra pengar också. 1,5GB korten bör räcka hyffsat, även om 3GB-modellerna vore att föredra. Hiskeligt med pengar det handlar om dock. Låter man bli AA så bör GTX 570 gå även om det blir väldigt tight.

Hur två GTX 560 Ti 2GB skulle stå sig vet jag inte men kan ju vara något att se över också.

Skrivet av Ixos:

Skrivet av snoogiloo:

Är inte så hajj på Nvidia men tror inte att det finns något sånt ännu. Men jag kan ha fel

EVGA har ett kort på väg: http://www.sweclockers.com/nyhet/14145-evga-fordubblar-minnet...

I övrigt så är det väldigt dåligt med sådanna kort i landet åtminstonde. Finns ett kort listat på Prisjakt men den går inte att köpa och har dessutom inte hos några av de bättre butikerna. EVGA-kortet borde nog gå att köpa via Komplett åtminstonde, eller beställning direkt från EVGA exempelvis.

Permalänk
Medlem

Efter en massa googlande så har jag inte hittat någon lösning på mitt problem. Jag vill köra WC3 i 5760 x 1080!
Någon som lyckats?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Efter en massa googlande så har jag inte hittat någon lösning på mitt problem. Jag vill köra WC3 i 5760 x 1080!
Någon som lyckats?

http://widescreengamingforum.com/mgl?title_op=contains&game_n...
Tydligen är det ett spel som bara går att strecha så det kommer inte bli felfritt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

http://widescreengamingforum.com/mgl?title_op=contains&game_n...
Tydligen är det ett spel som bara går att strecha så det kommer inte bli felfritt.

Synd, det ser förjävligt ut :/

Visa signatur

#framtiden