Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Dude. Kanske har missat nått.. Men varför mATX!!?? Kör inte på det om du inte har ett riktigt bra skäl

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Dude. Kanske har missat nått.. Men varför mATX!!?? Kör inte på det om du inte har ett riktigt bra skäl

Han kör med FD Arc Mini!

Visa signatur

Fractal Design Arc| Intel i5 2500k@4.3| Antec Kühler H2O 620| GTX 580 DCII| Asus P8P67 PRO| Corsair 4GB XMS3| OCZ Agility 60GB| Corsair HX 1000W| BenQ XL2410T 120hz

iPhone 4 | Xbox 360

Permalänk
Medlem

Jag såg det. Men varför inte större chassi och ett ATX -kort?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smygskitarn:

Okej.
Nu har vi tre grafik kort att välja på och jag behöver ER hjälp av att välja vilket.
Som sagt är jag en Daglig Gamer som ska LANA med datorn ofta.

MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III 2GB
http://www.inet.se/artikel/5409185/msi-radeon-hd6950-twin-fro...

XFX Radeon HD6970 2GB
http://www.inet.se/artikel/5409090/xfx-radeon-hd6970-2gb

Gigabyte GeForce GTX 570 2.0 Windforce
http://www.inet.se/artikel/5409219/gigabyte-geforce-gtx-570-2...

VILKEN ÄR BÄST?

Det GTX 570'it klockar bättre än referens, så det överklockat kommer slå ett överklockat twin frozr ganska bra, men sen är det ju dyrare också.
Här klockas ett GTX 570 windforce: http://www.overclock.net/nvidia/940531-gigabyte-gtx-570-windf...

Skillnaden mellan GTX 570 referens och HD 6950 referens: http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Sen klockade Sweclockers ett HD 6950 twin frozr, det klockat blev lika bra som GTX 570 referens i Bad Company 2.http://www.sweclockers.com/recension/13699-msi-radeon-hd-6950...
Men eftersom GTX 570 referens är 732mhz core och windforce är 780 stock så slår det ett klockat twin frozr från början, och börjar du klocka det så blir det ganska mycket snabbare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Det GTX 570'it klockar bättre än referens, så det överklockat kommer slå ett överklockat twin frozr ganska bra, men sen är det ju dyrare också.
Här klockas ett GTX 570 windforce: http://www.overclock.net/nvidia/940531-gigabyte-gtx-570-windf...

Skillnaden mellan GTX 570 referens och HD 6950 referens: http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Sen klockade Sweclockers ett HD 6950 twin frozr, det klockat blev lika bra som GTX 570 referens i Bad Company 2.http://www.sweclockers.com/recension/13699-msi-radeon-hd-6950...
Men eftersom GTX 570 referens är 732mhz core och windforce är 780 stock så slår det ett klockat twin frozr från början, och börjar du klocka det så blir det ganska mycket snabbare.

Förvirra inte någon nu Adam, bara för att du har personliga problem med mig så behöver du inte göra TS osäker.

Ett GTX 570 Phantom lyckades de flesta reviewers klocka med ~ 20% och Phantom är ett av de bästa GTX 570 som finns, HD 6950 Twin Frozr III klockas oftast med 30%. Sweclockers med 25%, det är det lägsta jag sett någon review klocka med ett HD 6950 Twin Frozr III.
Ett överklockat HD 6950 Twin Frozr III presterar i genomsnitt bättre än ett GTX 580 stock.
Ett HD 6950 Twin Frozr III är ett bättre val än ett GTX 570 pga många faktorer vilket jag redan nämnt tidigare, läs gärna dom Adam innan du svarar nästa gång.
Din länk om det överklockade kortet var inte ens från en riktig Review.

Permalänk
Medlem

Varför separat chassi från Komplett? Du kan ju istället köpa ett chassi för typ 600kr på inet pga. kompletts fraktkostnad.

Ursäkta om någon redan sagt detta, läste endast första sidan.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Efter att ha läst lite mer om GTX 570 så ser det ut som om det kortet klockar ganska bra, runt 22%. Men fortfarande lägre än Twin Frozr. Men å andra sidan drar ett 6950 mindre ström, har mer vram, klockar högre, går att låsa upp shaders och det är billigare. Viktigast av allt är att AMD skalar bättre än SLI, vilket är av högsta vikt då TS bygger en dator som man lätt kan slänga in ett till kort i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Efter att ha läst lite mer om GTX 570 så ser det ut som om det kortet klockar ganska bra, runt 22%. Men fortfarande lägre än Twin Frozr. Men å andra sidan drar ett 6950 mindre ström, har mer vram, klockar högre, går att låsa upp shaders och det är billigare. Viktigast av allt är att AMD skalar bättre än SLI, vilket är av högsta vikt då TS bygger en dator som man lätt kan slänga in ett till kort i.

Det e ju lite av problemet... Han har ju ett mATX-moderkort... Jag frågar TS igen: Varför mATX?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Avstängd

Okej grabbar, jag kör med Twin Frozr III punkt slut.
Men jag försöker hitta någon gaming mouse/keyboard. Båda ska vara runt 300-500KR. Körde på en billig mus som värkade bra och ett hyfsat keyboard antar jag. http://www.inet.se/kundvagn/visa/602366/2011-07-08

Permalänk
Skrivet av treeo:

Det e ju lite av problemet... Han har ju ett mATX-moderkort... Jag frågar TS igen: Varför mATX?

Det m-atx moderkortet som han valt stödjer två grafikkort. Han valde det moderkortet eftersom det var billigt men fortfarande funktionsmässig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Förvirra inte någon nu Adam, bara för att du har personliga problem med mig så behöver du inte göra TS osäker.

Ett GTX 570 Phantom lyckades de flesta reviewers klocka med ~ 20% och Phantom är ett av de bästa GTX 570 som finns, HD 6950 Twin Frozr III klockas oftast med 30%. Sweclockers med 25%, det är det lägsta jag sett någon review klocka med ett HD 6950 Twin Frozr III.
Ett överklockat HD 6950 Twin Frozr III presterar i genomsnitt bättre än ett GTX 580 stock.
Ett HD 6950 Twin Frozr III är ett bättre val än ett GTX 570 pga många faktorer vilket jag redan nämnt tidigare, läs gärna dom Adam innan du svarar nästa gång.
Din länk om det överklockade kortet var inte ens från en riktig Review.

Det är bara löjligt att du drar upp våran privata relation, för jag skriver här för att du har fel.
Sweclockers klockade ett GTX 570 referens med cirka 22%, länk till test:http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...
Och med DirectCU II som kostar 2800kr på en seriös sida som CDON, klockar oftast till cirka 950 mhz, vilket är över 25%.
Ett HD 6950 twin frozr klockat till 1000mhz, blir bara marginellt bättre än GTX 570 stock, så att det skulle vara bättre än ett GTX 580 vet jag inte vart du får ifrån.
När jag kollade runt på lite reviews om twin frozr kortet, så klockade ingen jag hitta, utom sweclockers då, över 1ghz.
Notera även att du inte kan jämföra ett klockat twin frozr med ett oklockat GTX 570 referens, för när du börjar klocka det, så blir det mycket snabbare.
Sen är prisskillnaden 200kr, och prestanda skillnaden mycket stor om du klockar ett GTX 570 DirectCU II.
Så om TS ska ha ett HD 6950, ta för guds skull inte twin frozr, mer oprisvärt kort får man leta efter.
För även om man klockar med 30% vilket är ganska osannolikt att du skulle göra, så kommer ett GTX 570 DirectCU II klockat med 25% fortfarande piska det ganska hårt, och prisskillnaden är 193kr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Det är bara löjligt att du drar upp våran privata relation, för jag skriver här för att du har fel.
Sweclockers klockade ett GTX 570 referens med cirka 22%, länk till test:http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...
Och med DirectCU II som kostar 2800kr på en seriös sida som CDON, klockar oftast till cirka 950 mhz, vilket är över 25%.
Ett HD 6950 twin frozr klockat till 1000mhz, blir bara marginellt bättre än GTX 570 stock, så att det skulle vara bättre än ett GTX 580 vet jag inte vart du får ifrån.
När jag kollade runt på lite reviews om twin frozr kortet, så klockade ingen jag hitta, utom sweclockers då, över 1ghz.
Notera även att du inte kan jämföra ett klockat twin frozr med ett oklockat GTX 570 referens, för när du börjar klocka det, så blir det mycket snabbare.
Sen är prisskillnaden 200kr, och prestanda skillnaden mycket stor om du klockar ett GTX 570 DirectCU II.
Så om TS ska ha ett HD 6950, ta för guds skull inte twin frozr, mer oprisvärt kort får man leta efter.
För även om man klockar med 30% vilket är ganska osannolikt att du skulle göra, så kommer ett GTX 570 DirectCU II klockat med 25% fortfarande piska det ganska hårt, och prisskillnaden är 193kr.

"The card gains nicely, easily leaves the 1 GHz mark behind at around 1.2 V and clocks increase steadily up to the voltage limit of 1.35 V where we reached 1040 MHz."
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_6950_Twin_Frozr_III...
Det är en överklockning på 30%, ett Twin Frozr III överklockas lätt över 1GHz. Vilket Reviewen säger, läs på bättre nästa gång Adam.

Oprisvärt? Mer prisvärt än ett GTX 570 referens i alla fall. http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_6950_Twin_Frozr_III...
Och med Twin Frozr får du en bättre kylare, och ett överklockvänligt grafikkort. Det kallar jag prisvärt.

I detta test är MSI HD 6950 Twin Frozr III uppe och nosar på GTX 580. 3% skillnad till GTX 580s fördel.
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_6950_Twin_Frozr_III...

Ett annat test där dom kommer över 1GHz med endast 1.25v (1.35 är max)
http://www.guru3d.com/article/msi-r6950-twin-frozr-iii-power-...

Du har fel på alla punkter, snyggt jobbat.
Ah, just det Cdon.se har ju inte deras GTX 570 CUII inne på lagret ännu, och dom brukar locka med låga priser på varor som inte finns i lagret men när kortet väl kommer så höjer de priset. Dom kanske inte gör det denna gång, men dom kan göra så. Just saying. För det måste ha varit detta du menade? http://www.guru3d.com/article/msi-r6950-twin-frozr-iii-power-...
På dustin (som är nästa stora företag) kostar samma kort 2890kr, vilket är lite dyrare. http://www.dustinhome.se/pd_5010550662.aspx?csref=Prisjamfore...

Glömde nästan, kan du inte länka till alla reviews som lyckas klocka sina GTX 570 till 950Mhz? Tycker det är märkligt att du inte länkar till sådana tester när du ändå är i farten?
Samma killar som lyckades överklocka ett HD 6950 med 30% lyckades bara klocka ditt GTX 570 CU II med 22%, inte 25% som du säger, just saying.

Ha det gött

Permalänk
Medlem

Absolut inte för att vara sådan gubbar, och jag har ingen aning om er personliga vendetta, men... Det känns som ett klassiskt Nvidia vs. AMD-krig nu. No offence at all

Kortfattat skulle JAG vilja påstå att TS ska göra precis som han själv vill utan att bry sig om XXkr eller 0,X % hit eller dit. "Känner" du för att köra på ett AMD/ATI-kort. GÖR DET. "Känner" du för att köra på ett Nvidia-kort. GÖR DET. Inga som helst konstigheter. Summan av kardemumman är att det inte kommer spela dig någon roll över huvudtaget.

Jag personligen har alltid gillat AMD/ATI, så jag kör oftast den kombon. Just därför att JAG gillar det. Vad gillar du?

Det vi nu lyckats få ut av ovanstående inlägg, om vi läser mellan raderna, är att det står mellan 6950 eller 570.
Spelar det någon som helst roll om ett halvår? Svar: Nej.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

Hey ummm inte för att avbryta erat lilla bråk men kan man fråga (om vi ska tillbaks till i7/i5 pratet) är en i7 bättre om man vill renderara HD videoclip och spela in med fraps hjälper i7 eller är i5 lika bra och om i7 är bätter hur stor är skillnaden?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av treeo:

Absolut inte för att vara sådan gubbar, och jag har ingen aning om er personliga vendetta, men... Det känns som ett klassiskt Nvidia vs. AMD-krig nu. No offence at all

Kortfattat skulle JAG vilja påstå att TS ska göra precis som han själv vill utan att bry sig om XXkr eller 0,X % hit eller dit. "Känner" du för att köra på ett AMD/ATI-kort. GÖR DET. "Känner" du för att köra på ett Nvidia-kort. GÖR DET. Inga som helst konstigheter. Summan av kardemumman är att det inte kommer spela dig någon roll över huvudtaget.

Jag personligen har alltid gillat AMD/ATI, så jag kör oftast den kombon. Just därför att JAG gillar det. Vad gillar du?

Det vi nu lyckats få ut av ovanstående inlägg, om vi läser mellan raderna, är att det står mellan 6950 eller 570.
Spelar det någon som helst roll om ett halvår? Svar: Nej.

Det är ju 193 kronors skillnad och prestandaskillnaden är ganska stor, ska man ha ett HD 6950 ska man ha ett för kanske 2200kr, DÅ blir det prisvärt, men inte för 2600 när du får GTX 570 för 190kr extra, som ALLA vet är ett snabbare kort.
Twin frozr är förövrigt inte på lager heller, och vem vet, Inet kanske ändrar priserna, de har de gjort förut, just saying.

Och furuliden, ska snart göra ett långt och jobbigt inlägg för o kontra ditt;)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Mattekillert:

Hey ummm inte för att avbryta erat lilla bråk men kan man fråga (om vi ska tillbaks till i7/i5 pratet) är en i7 bättre om man vill renderara HD videoclip och spela in med fraps hjälper i7 eller är i5 lika bra och om i7 är bätter hur stor är skillnaden?

Ingen fara, jag vill inte bråka med någon.
I fraps så är det din HDD som sätter begränsningen om du har en bra processor (typ i5). Men om du renderar filmer så går det fortare att rendera med en i7a. Du undrar, hur mycket fortare då? Det får du läsa i reviews, jag själv lägger inte renderingstider på minnet eftersom det inte är något jag gör ofta.
Även om du renderar filmer, musik, foton så kanske det räcker med en i5 beroende på hur höga krav du ställer? En i5a renderar nog hyfsat snabbt ändå om vi säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

That made me lol. För MW3 krävs typ en laptop från 2005.

Skrivet av Lalingoo:

Tycker du ska köra på gtx570 alt. gtx 580 om du kan. Är inte säker på att 6950 maxar MW3. eller 570 men SLI/CF av ett av dom där korten så maxar du förmodligen.

maxar ett 6950 mw2? mw3 körs väll på samma motor? det är ju ingen grafikuppdatering sen mw2

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Smygskitarn:

Den ska klara MW3 utan problem.

That made me lol. För MW3 krävs typ en laptop från 2005.

Permalänk

Tack furu! <3 Och min HDD sätter begränsningen emm inte för att verka helt dum i huvudet men vad är HDD :S

Permalänk
Skrivet av Mattekillert:

Tack furu! <3 Och min HDD sätter begränsningen emm inte för att verka helt dum i huvudet men vad är HDD :S

Haha, jag blev ganska sugen att dra en "let me google that for you". Men jag kan väl förklara vad en HDD är.
HDD = hard disk drive, det är alltså en hårddisk
Eftersom Fraps inte komprimerar data den skriver till hårddisken så blir det många MB per sekund, tämligen ofta hinner inte HDD med att skriva i samma takt som spelet flyter på. Man får då dra ner på FPS så att fraps hinner skriva data till HDD. Detta kan krångla till det för dom som vill kunna spela med 60FPS och använda Fraps samtidigt. Man kan använda sig utav Bandicam som komprimerar datan den skriver till HDD. Då kan ialf jag spela med 60FPS utan lagg, men Bandicam har vissa nackdelar som gör att Fraps ändå är det bästa inspelningsprogrammet idag.

Permalänk

Tack furu, du verkar kunna ganska mycket jag funderar på att skaffa en ny dator gjorde en tråd men fick inga svar bara lite kort http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx5... tycker du den verkar bra för priset dem kräver den verkar ganska bra men ajg är ju inget proffs

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Haha, jag blev ganska sugen att dra en "let me google that for you". Men jag kan väl förklara vad en HDD är.
HDD = hard disk drive, det är alltså en hårddisk
Eftersom Fraps inte komprimerar data den skriver till hårddisken så blir det många MB per sekund, tämligen ofta hinner inte HDD med att skriva i samma takt som spelet flyter på. Man får då dra ner på FPS så att fraps hinner skriva data till HDD. Detta kan krångla till det för dom som vill kunna spela med 60FPS och använda Fraps samtidigt. Man kan använda sig utav Bandicam som komprimerar datan den skriver till HDD. Då kan ialf jag spela med 60FPS utan lagg, men Bandicam har vissa nackdelar som gör att Fraps ändå är det bästa inspelningsprogrammet idag.

Furu, jag tvekar fortfarande om jag ska ha FrozR eller 570
vet inte vilken ......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Haha, jag blev ganska sugen att dra en "let me google that for you". Men jag kan väl förklara vad en HDD är.
HDD = hard disk drive, det är alltså en hårddisk
Eftersom Fraps inte komprimerar data den skriver till hårddisken så blir det många MB per sekund, tämligen ofta hinner inte HDD med att skriva i samma takt som spelet flyter på. Man får då dra ner på FPS så att fraps hinner skriva data till HDD. Detta kan krångla till det för dom som vill kunna spela med 60FPS och använda Fraps samtidigt. Man kan använda sig utav Bandicam som komprimerar datan den skriver till HDD. Då kan ialf jag spela med 60FPS utan lagg, men Bandicam har vissa nackdelar som gör att Fraps ändå är det bästa inspelningsprogrammet idag.

furu, jag säger det till dig och till alla.
Jag vill att mitt grafik kort ska kunna maxa bf3 och crysis 2 helt utan problem (OBS VILKTIGT). Den ska också kunna filma med fraps UTAN problem på vilket spel som helst.

Jag vill ha ett grafik kort som klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smygskitarn:

furu, jag säger det till dig och till alla.
Jag vill att mitt grafik kort ska kunna maxa bf3 och crysis 2 helt utan problem (OBS VILKTIGT). Den ska också kunna filma med fraps UTAN problem på vilket spel som helst.

Jag vill ha ett grafik kort som klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen är det ganska självklart, både GTX 570 DirectCU II och HD 6950 twin frozr III är grymt bra grafikkort.
Men, är GTX 570 bättre, OCH dyrare, HD 6950 är sämre, och billigare.
Edit: Och eftersom prisskillnaden är så enormt liten, och GTX 570 faktiskt är snabbare, så tycker jag du borde ta det med en DirectCu II kylare

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Smygskitarn:

furu, jag säger det till dig och till alla.
Jag vill att mitt grafik kort ska kunna maxa bf3 och crysis 2 helt utan problem (OBS VILKTIGT). Den ska också kunna filma med fraps UTAN problem på vilket spel som helst.

Jag vill ha ett grafik kort som klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

That my friend, noone knows. BF3 har inte kommit ännu så vi kan inte veta om ett HD 6950 eller GTX 570 räcker.

Men, jag tror att GTX 580 SLI bör räcka för att maxa BF3, men den kombon kostar ju också runt 7.000kr.

GTX 570 är ett bra kort, det är HD 6950 också. Om man är duktig på grafikkort så ska man köpa ett HD 6950 Twin Frozr III och överklocka det + låsa upp Shaders så får man prestanda lika med eller bättre än ett överklockat GTX 570.
Men eftersom du inte kan så mycket om grafikkort så är valet hugget som stucket.
GTX 570 = mer prestanda i stock
HD 6950 = Billigare och mer prestanda per kr

GTX 570 = en bra överklockare
HD 6950 Twin Frozr III = något bättre överklockare (speciellt om man är kunnig och låser upp Shaders)

GTX 570 = 3D vision, Cuda, Physx
HD 6950 = Eyefinity, 2GB V-Ram, drar mindre Watt, CF skalar grymt bra

Du får välja själv helt enkelt.

Jag personligen skulle välja ett HD 6950 Twin Frozr III om jag köpte ett kort idag (eventuellt ett HD 6950 CUII som är 100kr billigare). Men OM jag köpte ett GTX 570 så skulle jag inte gråta floder för det, båda valen är bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

That my friend, noone knows. BF3 har inte kommit ännu så vi kan inte veta om ett HD 6950 eller GTX 570 räcker.

Men, jag tror att GTX 580 SLI bör räcka för att maxa BF3, men den kombon kostar ju också runt 7.000kr.

GTX 570 är ett bra kort, det är HD 6950 också. Om man är duktig på grafikkort så ska man köpa ett HD 6950 Twin Frozr III och överklocka det + låsa upp Shaders så får man prestanda lika med eller bättre än ett överklockat GTX 570.
Men eftersom du inte kan så mycket om grafikkort så är valet hugget som stucket.
GTX 570 = mer prestanda i stock
HD 6950 = Billigare och mer prestanda per kr

GTX 570 = en bra överklockare
HD 6950 Twin Frozr III = något bättre överklockare (speciellt om man är kunnig och låser upp Shaders)

GTX 570 = 3D vision, Cuda, Physx
HD 6950 = Eyefinity, 2GB V-Ram, drar mindre Watt, CF skalar grymt bra

Du får välja själv helt enkelt.

Jag personligen skulle välja ett HD 6950 Twin Frozr III om jag köpte ett kort idag (eventuellt ett HD 6950 CUII som är 100kr billigare). Men OM jag köpte ett GTX 570 så skulle jag inte gråta floder för det, båda valen är bra.

Förresten om prestandaskillnaden är typ 20% i stock men prisskillnaden bara 193kr, (orkar inte räkna om i % men det är mycket mindre än 20%) så blir det inte bättre prestanda/krona än ett DirectCU II.
Och ja i dina tester tidigare är ett 30% klockat twin frozr snabbare än ett GTX 570 REFERENS, men vad händer när du klockar det 20-25 %. För även om AMD klockar högre så behöver inte nVidia lika höga mhz för att prestera så att vi inte förvirrar nån med att AMD minsann når 1000mhz men nVidia bara 925mhz.
Här kan ni se hur stor skillnaden är i krävande spel, både när det är överklockat och inte.http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_gtx570_directcu2...
Och jag gör precis som du Furuliden GTX 570 DirectCU II med och utan OC mot referens HD 6950, för du jämför twin frozr med referens GTX 570, lite fulspel, men vi ska ha samma regler.
För att du kommer och säger "Ett 30% överklockat HD 6950 ligger o nosar GTX 580 i Cod 4, är ju bara löjligt, vem behöver mer än 146 fps i cod?
Ska vi titta på mer krävande spel som Crysis, Metro, Bad Company och Just Cause 2, drar GTX 580 iväg långt över både överklockat GTX 570 och HD 6950, men det är i en helt annan prisklass, så det är egentligen inte relevant.
Metro:http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_gtx570_directcu2...
Crysis:http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...
Bad Company: Finns längre upp i texten. Men här får ni sweclockers test med referenskort i stock:http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...
Just Cause 2:http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_gtx570_directcu2...
Som ni ser, stor skillnad med OC och en ok skillnad i stock, och kom igen, det är 193kr vi snackar om ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Såg detta nu ang. 570 directCU:
"This card is huge. At three expansion slots..."

http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_gtx570_directcu2...

Med tanke på hans mATX-moderkort och med tanke på hans eventuella framtida drömmar om ett SLI-system känns väl inte detta optimalt?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H