Permalänk
Medlem

uppgradera datorn

fick en sandy bridge före sommarn och har nu sommarjobbat ihop en del pengar för nya dator delar.

men hur enkelt är det att bara uppgradera en dator? det jag ska köpa nytt är moderkort, CPU och hårddisk (SSD), GPU senare.

om jag instalerar nytt moderkort vad händer med resten av komponenterna? om vad händer med hårddisken som jag redan har mitt OS på? (om jag installerar w7 på SSD´n)

ska man bara spara det man vill ha och återställa hårddisken?

tack på förhand (:

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

W7 får du avinstallera, sen rycka ur alla hårddiskar och bara köra på SSD:n för att installera W7 på. Sen när du har gjort det så kan du koppla i resten av hårddiskarna igen. På så sätt installeras ingenting på de andra hårddiskarna, det kan hända att W7 lägger filer på de andra diskarna och om du skulle koppla ur en hårddisk så skulle W7 vägra att starta.

Men innan du gör detta får du självklart spara sånt du vill ha kvar och sen rensa disken/partitionen som du har W7 installerat på just nu.
Så denna ordningen skulle jag tro:

1) Backup / flytta viktiga filer till annan hårddisk eller partition
2) Formatera C: (Windows)
3) Stäng av datorn och koppla ur alla hårddiskar
4) Koppla i SSD:n
5) Installera W7 på SSD:n
6) Installera drivrutiner m.m
7) Koppla i hårddiskarna igen

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

det går altså att formatera hårddisken man har w7 på medans datorn e igång?

trodde det skulle säga att det inte gick, men om det låter så enkelt är det ju bra, skulle inte säga nej till lite hjälp om grafikkort och hårddisks tips, har funderat på intels 320 serie, en 120 GB för 1600 tror jag det va, finns det en annan som är bättre? (betalar hällst inte mer )

och sedan ett grafikkort som ska palla BF3 på max och många kommande spel, har ett radeon 6870, värt att köra crossfire istället för ett nytt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

det går altså att formatera hårddisken man har w7 på medans datorn e igång?

Nej, tror inte det. Syftade på att du skulle formatera med hjälp av Windows-skivan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

om då skulle ha fått windows 7 på ett olagligt sätt?

går det att ladda ner filerna och bränna en egen sådan skiva?

Visa signatur