Helgsnack: "Snål eller kraftfull HTPC?"

Permalänk
Medlem

Smidigast känns helt klart en valig laptop som klarar av allt en htpc ska pluss att den är portabell om man inte är hemma eller i något annat rum etc.
Allternativt en konsol eller möjligtvis en lång hdmi sladd till en stationär dator om det är möjligt.

Största anledningen att ha en dedikerad htpc skulle nog vara att det kan vara rätt kul att bygga den.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Jag kör min HTPC som kombinerad server i en Fractal Design Array chassi så jag kan klämma in massa diskar för film/musikarkiv osv. Däri sitter en dualcore Celeron E3300 (nerbantad wolfdale core) på ett Intel DG45FC moderkort, med 8gb ram så jag inte behöver köra med swapfil som segar ner hela datorn.
Fungerar gott för HD-material och så, men jag är lite ledsen att Array chassit inte lämnar någon betydande plats för grafikkort (hårddiskburen är ivägen) så jag inte kan sätta i ett passivt Radeon 4550 som jag har liggandes.

Permalänk
Skrivet av Greven.:

Jo det kan vara ganska så kul, unikt om inte annat
Verkar som om man behöver en P3 för NES emulator, vill inte veta vad som behövs för N64 då... Men vafan, inte så jobbigt att testa skiten. Kanske funkar

NES och SNES och alla 2D-konsoler ska nog gå fint på allting över 100MHz i datorsammanhang iaf.

Permalänk
Medlem

Det billigaste och smartaste lösningen enligt mig är en tillräckligt lång hdmi kabel och trådlöst tangentbord och mus från sin stationära dator. För er som inte slagits av den tanken än ;p

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag föredrar att använda min vanliga PC som HTPC. Då kan jag lägga alla pengar på en burk.
XBMC, 3 meter HDMI, samt trådlöst tangentbord är allt som behövs

Permalänk
Medlem

Det här med 23.976hz känns lite som en hysteri. Hur många gånger hinner du tex blinka mellan varje gång din HTPC skippar en frame? Säg att du blinkar en gång var 5:e sekund (verkar vara något ganska vedertaget genomsnitt) och att det tar ca 300ms att blinka. Då kommer då att hålla din ögon stängda i 3.6sekunder varje minut. Jag antar här att du håller dina ögon stängda under hela din blinkning, vilket inte är sant. Men du har troligen inte full fokus/syn direkt efter en blinkning så det blir säkert ett bra genomsnitt
Så för den som stör sig väldigt mycket på att sin HTPC missar en frame var 5e minut så finns det en väldigt enkel lösning, försök att blinka samtidigt som din HTPC skippar en frame!

Skämt åsido. Visst vore det skönt om tillverkarna bara fixade detta så man slapp droppade frames, men det är väll ändå ett väldigt litet problem? Att säga att man aldrig kan tänka sig att köpa en produkt som inte kan spela upp i 23.976hz känns väll ändå som en liten överdrift?

Och för att hålla mig till lite till topic så tycker jag att en simple HTPC som är till för att spela upp film är perfekt. Man vill nog ha en tillräckligt kraftfull maskin så den orkar med högupplösta flashvideos (Starcraft-streams FTW!) men mycket mer än så känner jag inget behov av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Varför köpa kylare för ett antal hundra kronor mer än vad som behövs?

Om du vill överklocka och använda den till spel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Om du vill överklocka och använda den till spel...

Spela kan man göra utan att överklocka om du inte visste det... Och med godtagbar prestanda om du nu inte ska sitta och nöta eyefinity... Ett 560Ti räcker nog mer än väl till en HTPC som ska spelas med - och en valfri 4kärnig processor med 4gb ram. Standard cpu-kylare om så vill.

Permalänk
Medlem

Tystnad är A å O, en dator som väsnas från nån gammal hdd, fläkt som gnekar/vislar osv är bland de sista ljud du vill ha i ett v-rum.
Den där j*vla Viasat/Canal+ mottagaren med sketen fläkt som surrar, eller HD boxen med en hdd som gnisslar... osv... GHA!

HTPC i mina ögon är en renodlad multimedia dator å skall därför klara av ... MULTIMEDIA
Lagring ska ske på server å anslutning ska ske med kabel helst.
Trådlös mus/tgb också såklart!

Krav? En P4 2.8 eller Athlon duger gott i cpu, addera nå budget pci/agp/pci-x grafikkort samt en passande ljud/bild kabel.
Alt? CPU med integrerad GPU som kan hantera 1080p.
Summering, sketen prolle me budget grafikkort samt lägg prio på ljudlöshet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det billigaste och smartaste lösningen enligt mig är en tillräckligt lång hdmi kabel och trådlöst tangentbord och mus från sin stationära dator. För er som inte slagits av den tanken än ;p

Den lösningen kör jag och då inte bara för film utan även för spel och surf.. min dator står i ett stängt rum medans jag sitter i vardagsrummet med min 46 tums tv som skärm.
HDMI kabel till stärkaren som sen går vidare till tvn och en liten USB hub som ligger bakom tvn för att jag ska få ordentlig signalstyrka till mus och tangentbord.

När det är filmdags drar man bara upp XBMC så kan den användas som vilken HTPC som helst samt att man kan använda sin iPhone eller Android som fjärrkontroll om man känner för att lägga undan tangentbord och mus.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har själv en onödig dyr htpc, ville kunna använda den till spel men tycker mycket mer om att sitta framför en 24" skärm vid skrivbordet.
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=AndreasVlad&k=968329

Jag rekommenderar alla att satsa på ATI 6950 om ni vill ha ett tyst prestanda kort.
För filmer ger dem nyare ATI korten bättre bild än tex gtx 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

För det första är det 24p man vill åt (23.976) Och jo det finns massor av saker som klarar 24p helt perfekt. HTPC är generellt dock inte en av dem. Det finns dock mediaspelare, stationära blurayspelare och PS3 som lämnar ut perfekt 24p.

Sluta uttala dig om saker du inte har en aning om. Finns Blurayspelare lång ner i budgetsortimentet som klarar 1080p24 helt perfekt. Det är vanligare (nåja, det var vanligarem idag är det bättre) att TV-apparater inte klarar av att återge p24 utan judder. Ett vanligare problem på LCD än på plasma.

Ja? Vad försöker du säga. Jag sa aldrig att det inte finns billiga blu-ray spelare som klarar det. Vad jag gjorde var att svara på hans fråga och sa att det finns mediaspelare som klarar att spela upp det. Sedan så relaterade jag det kräsna synsättet på 24p till den auidiophil hysterin som finns. Så jag förstår inte vad du yrar om.

Permalänk

Jag har beställt lite grejjor som är tänkt att fungera som en HTPC/Filserver. Kommer att köra Ubuntu (Linux) och XBMC. Har även skaffat en fjärrkontroll som jag kopplar in via USB. Bygget baseras på:

ASRock N68C-S UCC
Sempron 140 (förhoppningsvis kan jag låsa upp andra kärnan och överklocka lite)
2-4 GB 1333 MHz interminne
HD5450 HM512 (128MB dedikerat minne, 64bits-buss, passiv kylning)

Detta plus lite andra attiraljer, chassi med nätagg, 2TB HDD osv. landar på ungefär 2500 kr

Problemet blir att fixa hårdvaruacceleration med XBMC men det borde gå med lite pill.

Permalänk

Mellanväg! La väl ca 4 lakan totalt (utom SSD) på HTPCn, lirar all video tokbra, dessutom om någon (typ förra helgen, då en polare fick för sig att han skulle lira NFS: Pro Street på datorn) får för sig att lira något, så funkar det i alla fall!
Aldrig någonsin ångrat köpet!

Kolla sign för specs!

Permalänk
Medlem

Billigt och bra är vägen, tyst ska den också vara helst
Spel har man separat dator för, och en laptop är onödigt att begränsa till "bara" HTPC ^^

I värsta fall finsn ju färdiga lösningar som ex. Xtreamer Ultra för en billig peng

Permalänk
Medlem

Byggde min av ett gammalt am3 kort och en gammal phenom2 965be som jag hadde liggandes sen jag bytte till sandy bridge i huvudburken, slängde bara i 4 gig ram en hårdisk och ett geforce 210 i ett coolermaster 360 chassi (som jag gömt i min tv-möbel då lådan är grotesk)
inte vackrast men det är en lösning som definitivt inte gjort mig besviken och har inte kostat mig många kronor.

Härligheten styrs med ett trådlöst tangentbord med trackball från deltaco.
Filmerna hämtas från min nas för å undvika hårdisk rassel.

Sen detdär med strömförbrukning ...proppen steppar ner i 800mhz i idle och 210 kortet drar inge mycket juice så den står igång dygnet runt ...inte påverkat min elräkning nämnvärt

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Kör en server med pensionerad hårdvara i som driver en xbox 360 som media center extender, fungerar felfritt. Den fixar att driva vpn tunnel, ftp server, torrents, media center, IRC bottar och hanterar all lagring / backup dygnet runt. Hårdvaran är en två kärnig AM2 Athlon nerklockad till 2 Ghz, 2 GB ram och ett ATI 2600 samt en massa diskar så att man behöver fet hårdvara i sin Htpc är lite överdrivet tycker jag (om man inte ska sitta o rippa en massa blu-rays). Skulle nog vilja ha lite modernare saker ur ett elräkningsperspektiv, men mer prestanda behövs inte.

Permalänk

Jag tog delarna som blev över vid tidigare uppgraderingar och la till en billig processor + moderkort och en antech Fusion remote box.
Nu agerar den både HTPC & Extra dator, bra att ha en extra dator då Sambon använder min vanliga!

Planen är att då jag går över till ny processor + moderkort på "stora" datorn så pensioneras delar igen över till HTPC'n så den fortfarande ska klara relativt nya spel.

Funkar bra och smidigt för den som gillar att peta i delar i sina datorer lite då och då och samlar på sig allt för mycket saker som faktiskt är fullt brukbara.

Finns säker iallafall minst 1-2 hamstrar här på forumet också, så det behöver inte bli dyrt!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Jag valde att köra på det lite större formatet då min reciever ändå är så jäkla stor. blev perfekt och har plats för 6 diskar i min htpc. Men jag är lite sugen på ett fusion-moderkort bara för att.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Köpte en HDMI kabel som går från TVn till nattduksbordet där jag har min laptop. Använder XBMC och allt jag testat flyter på perfekt, var bara tvungen att aktivera hårdvaruacceleration i inställningarna. AMD Fusion E-350 är mycket kompetent, enda nackdelen med laptop är väl den begränsade lagringen, men det sköter NASen i garderoben

Permalänk
Medlem

Valfri AMD AM3 processor och ett AMD moderkort med inbyggd grafik 880G (HD4250) eller 890GX (HD42980) duger bra till htpc.
Eller den nyare Llano med grafiken inbyggd i processorn.

Jag har kört en del htpc med de äldre AMD moderkorten 780G/785G med grafik HD3200/HD4200 utan problem.
Har dock inte haft renodlad htpc programvara och chassie men det fungerar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kör "klen" htpc, framförallt för att det går att få helt tyst, Ion+SSD+helt passiv kylning gör att den enda rörliga delen är DVD:n som jag använder extremt sällan ändå. Sen XBMC och Linux.
Fusion verkar lovande men än så länge saknas väll linux stödet, och 1000:- för en W7 licens är inte acceptabelt på en burk med hårdvara för ~3000:-

Annars är ju det klockrent om man kan använda överblivna delar från någon uppgradering som mediaspelare i vardagsrummet. En lång HDMI kabel, från spel burken, är inte en användbar lösning för det mesta när man flyttat ur pojkrummet

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag byggde en HTPC till frugan och mig (mest mig).
Stod också och velade mellan MiniITX rigg med typ Atom/Fusion eller nåt lite bättre.
Valet föll på en Antec Fusion Remote (black) med en Sandy Bride 2500k, 6gb ram, Intel SSD och ett Radeon 4850 (var sjukt billigt och efter att jag bytte kylningen till passiv helt låter det inte ett smack samt ligger fortfarande inom bra tempraturer, har den som alternativ burk till min main men skulle man vilja lira jättekrävande spel med skyhöga upplösningar får man klämma in ett värre kort misstänker jag. Vi hyr lite blueray filmer då och då och glor på samt spelar ibland på den i sängen. (byggde mediaanläggningen i sovrummet, dumt däremot för man får aldrig ligga längre, bruden lirar bara HoMM5 ).

Jag kan rekommendera den lådan iaf om du vill ha något lite större, lite plastig men ändå bra remote, chassit är mycket enkelt att bygga i och bra luftflöde/ljudnivå. Enda jag fann som nackdel var displayen som då lådan har några år på nacken är lite utdaterad och känns rätt billig, låg upplösning på text och värdelös scrollning. (min visar bara klockan ändå så mig stör det inte längre).

Edit: Sen installerar du XMBC och PROFIT! (Media Center program är personligt, men jag kan också starkt rekommendera det, faller mig helt i smaken)

Mvh och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Sant, men å andra sidan är det inte heller jag som betalar elräkningen här hemma. När jag flyttar blir det något strömsnålare då jag misstänker att far min vill ha den nuvarande HTPC:n.

bor man i en stor (200kvm) villa som jag gör så är datorerna en försvinnande liten del av elräkningen. säg hej till värmepumpen, den kan suga 4-5000 kr en kall vintermånad. så, datorerna orkar jag inte bry mig om hur mycket de drar. men visst, många bäckar små.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag satt ihop en HTPC förra veckan som var någolunda kraftfull efter att ha tröttnat på slöa lågenergi maskiner och jag är skit nöjd, jag satt ihop en AMD Phenom II mini-itx maskin med ett fabriks överklockat Radeon HD 6770 och 4GB ram och visst är det inte en monstermaskin och grafikkortet är inte det vassaste på marknaden men den är bra mycket behagligare än föregångaren och vill man klarar den av att spela alla nya spel utan problem med skapliga inställningar. Så jag säger att man skall köra på en vettig maskin OM man kan leva med att den blir lite större och låter lite mer.
Jag går inte tillbaka och de 2 lågenergi maskinerna skall bytas bort mot något annat kul så dem får ett nytt hem

Edit: Jag vill bara nämna att jag inbillar mig att det jag förlorar i el på mina datorer kompenserar dem genom att värma upp rummen Dem strömmar ut värme

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

byggde ihopa en billig HTPC För ett litet tagsedan bestående av

AMD Athlon FX 62 2.8GHz
2gb Kingston 667MHz
ATi Radeon HD 3870X2

Och den datorn är knäpptyst med standard kylningen på grafikkoret samt en transformer 4 cpu kylare och att bygga ihopa den kostade 1500kr så dyrt var det inte och definitivt värt det

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Har tv´n i vardagsrummet vägg i vägg med sovrummet där min dator står så jag köpte 10m hdmi-kabel så var problemet löst!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag hade det speciella kravet att den skulle kunna ha ett PCI-kort för digitaltv.
Så jag har ett mATX chassi, moderkort med integrerad grafik och en AMD på 45W. Kör all media genom det, live-tv, inspelat, dvd, nedladdat, osv, behöver bara en enda fjärrkontroll.
Linux och MythTV. Hela familjen är mycket nöjd!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en WD HD TV live mediaspelare för 1000kr som spelar upp 1080P galant. Har ingen aning om den lyckas med "23.976hz" men jag har aldrig supplevt något hack.

Skulle jag bygga mig en HTPC skulle det vara en liten tyst energisnål maskin med Win7 som kan spela upp film och surfas på. Den skulle stå på ganska mycket och tanka ner ifrån nätet så inte min speldator behöver göra det.

Men pengarna man får lägga på ett HTPC bygge jämfört med mediaspelaren jag redan har gör att det inte känns så intressant.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.