Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk

Postade lite fel, så jag postar i denna tråd istället. Har precis ordnat 3 benq-skärmar. Har ställt in Eyefinity och bezelmanagement. Det funkar i alla fall i vanliga windows.

Däremot fungerar det inte i BFBC2. Istället för att mellerstaskärmen ska utgöra centrum och höger resp vänster skärm siktet åt dessa sidor, så har jag bilden på mellersta skärmen på samtliga skärmar. Någon som stött på detta och lyckats lösa problemet?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humanisten:

Postade lite fel, så jag postar i denna tråd istället. Har precis ordnat 3 benq-skärmar. Har ställt in Eyefinity och bezelmanagement. Det funkar i alla fall i vanliga windows.

Däremot fungerar det inte i BFBC2. Istället för att mellerstaskärmen ska utgöra centrum och höger resp vänster skärm siktet åt dessa sidor, så har jag bilden på mellersta skärmen på samtliga skärmar. Någon som stött på detta och lyckats lösa problemet?

Har du valt korrekt upplösning (med bezel managment) i spelets inställningar?

Permalänk
Skrivet av anders190:

Har du valt korrekt upplösning (med bezel managment) i spelets inställningar?

Hmm tror inte det. Har bara gått in och ändrat i bezel management i cataclyst.

Kikade i options i själva spelet (BFBC2) men kunde inte hitta något där? Var kan jag göra dessa val?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humanisten:

Hmm tror inte det. Har bara gått in och ändrat i bezel management i cataclyst.

Kikade i options i själva spelet (BFBC2) men kunde inte hitta något där? Var kan jag göra dessa val?

Du väljer upplösningen i listan via Options > Settings > Video > Resolution. På bilden visas 5760x1080, du väljer det dina skärmar får i Eyefinity. I mitt fall får jag 6048x1200 pixlar med bezel managment.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Du väljer upplösningen i listan via Options > Settings > Video > Resolution. På bilden visas 5760x1080, du väljer det dina skärmar får i Eyefinity. I mitt fall får jag 6048x1200 pixlar med bezel managment.

http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/powercolor-5870-pc...

Får det inte att fungera. Testade att ändra upplösning men fortfarande som jag har 3 separata skärmar. Får t.ex. upp musmarkören på alla 3 skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Humanisten:

Får det inte att fungera. Testade att ändra upplösning men fortfarande som jag har 3 separata skärmar. Får t.ex. upp musmarkören på alla 3 skärmar.

Låter väldigt skumt. Har du skapat Eyefinity gruppen korrekt? Skulle kolla att du följt alla de stegen först.

Aldrig hört om just detta problemet faktiskt, första ggn för allt

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Om du har ändrat till 6000x1080 (avrundade siffror) så borde du inte kunna få samma bild på alla 3.

Så in och kolla inställningarna igen för jag tror du har gjort något fel där. Kan du inte välja eyefinity upplösning i spelet så har du ställt in eyefinity fel i catalyst. Isf så kan du gå tillbaka till förstasiden här i tråden och läsa min lilla snabbguide för att få igång eyefinity! (EDIT: noterade precis att instruktionerna är lite utdaterade och jag har inte märkt detta då jag inte behävt sätta upp ny grupp på ett bra tag. Den kommer uppdateras inom kort med nya instruktioner )

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har en fråga angående Eyefinity och vilka kombinationer av grafikkort som funkar bäst med CF. Jag har för tillfället ett 6950 och tänkte framåt hösten skaffa Eyefinity till BF3, men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det gäller CF. Såklart vill man ju kunna spela i så höga grafikinställningarna som går. Får jag bättre resultat om jag köper ett 6970 och kör CF med mitt gamla eller ska jag skaffa ett till 6950?

Jag hörde förut att man får som bäst resultat om man kör CF med två likadana grafikkort, eller funkar det bra bara de är i samma generation? Måste korten också vara av samma tillverkare för att få bäst prestanda eller funkar det att man t.ex. köper ett XFX (mitt 6950 är Saphire)

Sammanställt undrar jag om jag får bättre prestanda med kombinationen 6950 + 6970, än 6950 x2. Och om man kan ha olika tillverkare på korten utan att prestandan försämras.

Jag är mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrasin:

Hallå!

Jag har en fråga angående Eyefinity och vilka kombinationer av grafikkort som funkar bäst med CF. Jag har för tillfället ett 6950 och tänkte framåt hösten skaffa Eyefinity till BF3, men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det gäller CF. Såklart vill man ju kunna spela i så höga grafikinställningarna som går. Får jag bättre resultat om jag köper ett 6970 och kör CF med mitt gamla eller ska jag skaffa ett till 6950?

Jag hörde förut att man får som bäst resultat om man kör CF med två likadana grafikkort, eller funkar det bra bara de är i samma generation? Måste korten också vara av samma tillverkare för att få bäst prestanda eller funkar det att man t.ex. köper ett XFX (mitt 6950 är Saphire)

Sammanställt undrar jag om jag får bättre prestanda med kombinationen 6950 + 6970, än 6950 x2. Och om man kan ha olika tillverkare på korten utan att prestandan försämras.

Jag är mycket tacksam för svar!

Du kan köra olika tillverkare. Det som avgör är klock och minnesmängd, t ex om Saphire har 1gb och xfx har 2 gb kommer du bara kunna nyttja 1gb.

Kör du CF måste Gpuerna vara samma generation, t ex 6950/6970 - Cayman, 6850/6870 - Barts etc.

Prestandan bör bli snäppet bättre med ett 6970 men personligen skulle jag lira två av samma, känns bättre helt enkelt...

jag har dock en fråga jag med.

Skulle vilja få det bekräftat/dementerat att etyefinity endast kan leverera 60hz/fps?

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Om du har ändrat till 6000x1080 (avrundade siffror) så borde du inte kunna få samma bild på alla 3.

Så in och kolla inställningarna igen för jag tror du har gjort något fel där. Kan du inte välja eyefinity upplösning i spelet så har du ställt in eyefinity fel i catalyst. Isf så kan du gå tillbaka till förstasiden här i tråden och läsa min lilla snabbguide för att få igång eyefinity! (EDIT: noterade precis att instruktionerna är lite utdaterade och jag har inte märkt detta då jag inte behävt sätta upp ny grupp på ett bra tag. Den kommer uppdateras inom kort med nya instruktioner )

Upptäckte att jag missat lite inställningar i Eyefinity. Ber om ursäkt att jag var lite snabb att posta frågor innan jag själv undersökt lite nogrannare!

Passar dock på att fråga; Hur mycket mer "kräver" eyefinity av datorn? Jag har en core i7-920 @ 2.6 ghz med 4 gig minne och Radeon 5870. Körde lite bulletstorm (högsta inställningar) och tyckte det laggade ganska bra.

Är det grafikkortet som flaskhalsar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Upptäckte att jag missat lite inställningar i Eyefinity. Ber om ursäkt att jag var lite snabb att posta frågor innan jag själv undersökt lite nogrannare!

Passar dock på att fråga; Hur mycket mer "kräver" eyefinity av datorn? Jag har en core i7-920 @ 2.6 ghz med 4 gig minne och Radeon 5870. Körde lite bulletstorm (högsta inställningar) och tyckte det laggade ganska bra.

Är det grafikkortet som flaskhalsar?

Det är många gånger minnet på grafikkortet som flaskar. Att köpa ett kort med 2gb VRAM är nästan ett "måste" om man köper nya saker och tänker köra eyefinity. Men det kommer krävas en EXTREMT bra dator för att köra eyefinity och maxa spelen. Ett tips är att sänka Anti Alias i spelet då det kräver som fan. Man brukar klara sig rätt bra med 2-4x AA

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tja!

Lirar Bad company 2 i eyefinity och nu är det så att mittenskärmen är perfekt... Men sidorna är jätteinzoomade.. Vet att det är fov (förmodligen) men kan verkligen inte spela med 22 i fov:P Något förslag?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SM-LoD:

...
Skulle vilja få det bekräftat/dementerat att etyefinity endast kan leverera 60hz/fps?

Mjae, vill nog minnas att om man kör DP till DP eller AKTIV dp dual link DVI så funkar det med 120hz. Då blir bandbredden på överföringen av signalen tillräcklig.

AKTIV single link DVI adapters funkar inte med det.

http://www.overclock.net/amd-ati/959294-3-monitor-eyefinity-120hz-displays.html

Detta är dock inte bekräftat från tillverkaren direkt utan verkligen X generationer forumssnack, så kan inte lova något men det lät logiskt. Tänker du göra ett köp av 120hz skärmar så skulle jag först kolla mer på AMD's hemsida.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Plumpen:

Tja!

Lirar Bad company 2 i eyefinity och nu är det så att mittenskärmen är perfekt... Men sidorna är jätteinzoomade.. Vet att det är fov (förmodligen) men kan verkligen inte spela med 22 i fov:P Något förslag?

Du kan testa lite med denna. Har inte riktigt stört mig så på BCBF2 själv men försök får du se.

http://www.rjdown.co.uk/projects/bfbc2/fovcalculator.php

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Du kan testa lite med denna. Har inte riktigt stört mig så på BCBF2 själv men försök får du se.

http://www.rjdown.co.uk/projects/bfbc2/fovcalculator.php

Jag har testat det och dom säger 22, men jag tycker det blir alldelse fel även att sidorna blir hyfast bra så är det ändå skit;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plumpen:

Tja!

Det är likadant för mig, och hur man än gör så verkar det inte bli direkt bra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Plumpen:

Jag har testat det och dom säger 22, men jag tycker det blir alldelse fel även att sidorna blir hyfast bra så är det ändå skit;)

Om du är väääldigt kinkig så är nog eyefinity inget för dig Det är inte jätte många spel som stödjer eyefinity fullt ut ännu då det är rätt så ny teknik och har precis börjat uppmärksammas av den stora massan.

Ofta får man lite stretch eller liknande i spelen men enligt mig inget som man stör sig på i längden. Jag är själv rätt så petig och störde mig som faan den första veckan men numera tänker jag inte på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Om du är väääldigt kinkig så är nog eyefinity inget för dig Det är inte jätte många spel som stödjer eyefinity fullt ut ännu då det är rätt så ny teknik och har precis börjat uppmärksammas av den stora massan.

Ofta får man lite stretch eller liknande i spelen men enligt mig inget som man stör sig på i längden. Jag är själv rätt så petig och störde mig som faan den första veckan men numera tänker jag inte på det.

Dock så är ju BC2 ett av dom få spel som ska stöda Eyefinity fullt ut
Jag har stora svårigheter att vänja mig med Eyefinity, men det är väl bara att nöta

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Dock så är ju BC2 ett av dom få spel som ska stöda Eyefinity fullt ut
Jag har stora svårigheter att vänja mig med Eyefinity, men det är väl bara att nöta

Koillade precis på film på youtube och jag kan ju inte se några problem med BC2 iaf. lite inzoomning skall det ju vara på sido skärmarna för att få lite djup i bilden eller hur man skall förklara de.

Men som sagt, det tar ett tag att vänja sig vid att ta in all information ut utnyttja den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska jag behöva slänga cash på nya kort?

Hejsan!

Jag har för tillfället detta i min burk, -moderkort, Asus RAMPAGE III EXTREME
-Processor, Intel Core i7 930, 2.80GHz
6GB ram och ett Gigabyte gtx460 kort 1gb..
1200w nätdel etc..

Är sugen på att börja köra Nvidia sorround men vet inte om det räcker med att skaffa sig ett likadant grafikkort till lr om man ska ha två helt nya?
Kanske mer RAM?
Vilka skärmar är att rekommendera (24")

Planen är att spela på Crysis 2, Bf bd2 cod bo samt Bf 3 när det kommer.

Lite tips från någon kanske, som kör det just nu lr själv funderar på att testa??

Mvh!

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Hejsan!

Jag har för tillfället detta i min burk, -moderkort, Asus RAMPAGE III EXTREME
-Processor, Intel Core i7 930, 2.80GHz
6GB ram och ett Gigabyte gtx460 kort 1gb..
1200w nätdel etc..

Är sugen på att börja köra Nvidia sorround men vet inte om det räcker med att skaffa sig ett likadant grafikkort till lr om man ska ha två helt nya?
Kanske mer RAM?
Vilka skärmar är att rekommendera (24")

Planen är att spela på Crysis 2, Bf bd2 cod bo samt Bf 3 när det kommer.

Lite tips från någon kanske, som kör det just nu lr själv funderar på att testa??

Mvh!

Det beror väl på din budget? Ditt nätaggregat är starkt nog att driva två kärnkraftverk (eller tre GTX580. Kanske fyra.) din build idag drar säkert inte mer än 350-400w ändå. Säkert mindre pga att du inte klockat.
Du har nog med RAM för det mesta; Jag kommer sällan över 6GiB använt (men väldigt ofta en bit över fyra, t o m när jag inte spelar).

Visst, ett grafikkort med mer VRAM hade ju varit bättre, men jag tror nog att du skulle klara dig rätt bra på bara ett GTX460 till.
Men jag tror inte att BF3 kommer vara spelbart på höga inställningar över tre skärmar med två 460.
Crysis 2 på Ultra i DX-11 mode använder 1.5-1.6 GiB VRAM för mig, singlescreen. BF3 kan mycket väl dra ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det beror väl på din budget? Ditt nätaggregat är starkt nog att driva två kärnkraftverk (eller tre GTX580. Kanske fyra.) din build idag drar säkert inte mer än 350-400w ändå. Säkert mindre pga att du inte klockat.
Du har nog med RAM för det mesta; Jag kommer sällan över 6GiB använt (men väldigt ofta en bit över fyra, t o m när jag inte spelar).

Visst, ett grafikkort med mer VRAM hade ju varit bättre, men jag tror nog att du skulle klara dig rätt bra på bara ett GTX460 till.
Men jag tror inte att BF3 kommer vara spelbart på höga inställningar över tre skärmar med två 460.
Crysis 2 på Ultra i DX-11 mode använder 1.5-1.6 GiB VRAM för mig, singlescreen. BF3 kan mycket väl dra ännu mer.

Budgeten hmm.. Man vill ju alltid slippa undan så billigt som möjligt
Men men.. Bra att veta, tack för snabbt svar!
Hm mjo det springer iväg rätt lätt i pengar, http://www.inet.se/artikel/5409091/sparkle-geforce-gtx-580-v-... ganska dyra dom där 580 korten :S

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte köpa ett par nya skärmar till mitt eget Eyefinity projekt. Problemet är att jag har en BenQ skärm med 1920x1200, och alla skärmar med den upplösningen går för dubbla priset av en 16:9. Kan man köra den skärm jag har nu i 1920x1080 tillsammans med 2 nya, utan att det blir konstigt? Då dimensionerna på skärmarna är olika.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Medlem

Hej!
Måste man ha skärmar med Display port eller kommer det att fungera med 3x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710 Och ETT sånt här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374 ?? Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Hej!
Måste man ha skärmar med Display port eller kommer det att fungera med 3x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710 Och ETT sånt här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374 ?? Mvh

yupp, en aktiv.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Budgeten hmm.. Man vill ju alltid slippa undan så billigt som möjligt
Men men.. Bra att veta, tack för snabbt svar!
Hm mjo det springer iväg rätt lätt i pengar, http://www.inet.se/artikel/5409091/sparkle-geforce-gtx-580-v-... ganska dyra dom där 580 korten :S

GTX 560 Ti med 2GB Vram kanske kan vara en bra kompromiss?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638812

Verkar mycket prisvärda imho för Nvidia Surround, mer minne än du får med 580 till nästan halva priset.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mellberg:

Hej, tänkte köpa ett par nya skärmar till mitt eget Eyefinity projekt. Problemet är att jag har en BenQ skärm med 1920x1200, och alla skärmar med den upplösningen går för dubbla priset av en 16:9. Kan man köra den skärm jag har nu i 1920x1080 tillsammans med 2 nya, utan att det blir konstigt? Då dimensionerna på skärmarna är olika.

Hellu.

Det är inte att rekommendera att blanda 16:10 och 16:9 format. Eyefinity vill att man har en och samma upplösning på alla skärmarna. En 1920x1200 kan inte (utan hacks i EDID filen - fråga mig inte hur då jag inte vet själv) visa 1920x1080. Även om du skulle lyckas så kommer det att se knepigt ut då den fysiska ytan skiljer sig.

Här har du skillnaden i fysisk storlek mellan tre skärmar. De delar samma upplösning men har olika fysisk storlek. I ditt fall är det värre eftersom 16:9 och 16:10 inte har native stöd för samma upplösningar.

Chansen är stor att du inte kan skapa en eyefinity grupp av dem i CCC och därför är det inte att rekommendera.

PS: Jösses, tråden verkar ha många aktiva stödjare nu. Gött då man själv är på semester att se andra som vurmar för tekniken

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bc2 behöver du ändras Fov för eyefinity, tex Bc2 launcher1_3 kan göra det.

installerade om windows 7, och sedan strulade setup med 120hz eyefinity, 2 timmar senare,
installera eyefinity på 2 skärmar en avstängd, när det funkade, lade till den tredje, då funkade det...
funkade klockrent på förra installationen när jag bytt skärmar.
Kör med 2 st apple aktiva adaptrar för displayport 120hz.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Äntligen... Jag har vant mig vid Eyefinity i BC2 nu

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

GTX 560 Ti med 2GB Vram kanske kan vara en bra kompromiss?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638812

Verkar mycket prisvärda imho för Nvidia Surround, mer minne än du får med 580 till nästan halva priset.

Ser bra ut. Men.. har fått lite tankar på att köra AMD eyefinity istället, kanske??.. Verkar som att det är en lite billigare väg att gå kanske :S

Visa signatur