Permalänk

Mitt 4870x2 trasigt?

Hej,
Jag började experimentera lite idag med mitt PowerColor HD4870x2 kort. Dock överklockade jag inget, utan jag kollade mest hur bra det presterade i olika benchmarks.

Jag drog på Furmark 1.9.1, och körde på Preset: 720 benchmarken. Jag läste någonstans att detta kortet ska få ungefär 10000 poäng. Jag fick dock bara mellan 1500-2500 poäng. Dessutom hade jag ungefär 40fps avg. under hela testet, utan AA.

Är det något fel med mitt kort? Kortet går upp till 100 grader i testet, men kortet är gjort att klara ungefär 105 grader. Jag ligger ganska ofta mellan 80-100 grader i load, även när jag kör med fläkten på högsta varv. Kan det vara så att värmen har gjort sönder kortet?

Specs:

Core 2 Duo E8400 3GHz (Stock)
Corsair DDR2 4GB 800MHz (Dock bara 3GB ledigt pga Vista 32bit)
Gigabyte X48-DS5
Corsair TX750W
PowerColor HD4870x2

Jag har tänkt sälja min dator i jakt på nya delar, min dator börjar bli lite risig...
så jag är mest orolig över om jag ens kommer kunna sälja kortet.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk
Vive la liberté!

Kylflänsen är nog lite dammig och om du rensar den får du nog bättre temps. Vet inte hur det ligger till med Furmark score, men fps ser ok ut.
Du kan ju testa någon 3dmark och se om du får vettiga siffror.
Vill du ha ner temps så blir det som sagt att ta bort kylaren och plastskalet så att du kan rensa kylflänsarna från damm. Sen får du byta kylpasta efteråt.

Permalänk
Avstängd

Om du monterar lös kylaren måste du även köpa ny "kylpastatejp" kallar jag det. Det som sitter på minnena och andra chip under kylaren som ska ha kontakt med den. http://www.indomo.se/index.php?show=1&mode=list&id=760

Kolla gärna youtube eller nått hur du får lös kylaren så du inte råkar bryta sönder kortet.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Sitter på ett 4870x2 själv och skulle inte fästa för stor vikt vid syntetiska test så länge det funkar bra i praktiska spel.
Som tidigare sagts är det smart att rensa kylaren från damm. Kolla: mod-guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Om du monterar lös kylaren måste du även köpa ny "kylpastatejp" kallar jag det. Det som sitter på minnena och andra chip under kylaren som ska ha kontakt med den. http://www.indomo.se/index.php?show=1&mode=list&id=760

Kolla gärna youtube eller nått hur du får lös kylaren så du inte råkar bryta sönder kortet.

Man behöver inte byta till nya thermal pads om man monterar lös kylaren. Det enda som behövs är ny kylpasta på själva GPUn.

Permalänk
Medlem

kolla också fall Vsync inte är 'force on' eller liknande i CCC, ibland så kan det dra ner benchmarks resultat

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Man behöver inte byta till nya thermal pads om man monterar lös kylaren. Det enda som behövs är ny kylpasta på själva GPUn.

Instämmer, har tagit loss min kylare och bytte inte ut padsen. Visst hade det varit att föredra men är inget måste. Typ 2st av padsen gick sönder så där la jag på ett ganska tjockt lager kylpasta istället, verkar som det fick bra kontakt iaf för kortet fungerar och presterar normalt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Är väll inget att snacka om ens.. Mitt 4870 x2 va ca 6månader gammalt då jag skulle byta kylpast och många av mina pads var helt söndertorkade testade själv med kylpasta men det var ju ingen höjdare så köpte nya pads och det känns bra att veta att det som är gjort för ända målet sitter på rätt plats.

Sen kan ni ju lyssna på vad den hära killen säger händer med thermalpadsen efter man har tagit lös kylaren.. ¨
http://www.youtube.com/user/LinusTechTips#p/u/98/2NRHRWwrm0M

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Tack för alla svar, och jag ska ta del av dessa.
Dock så är 4870x2 gjord för att klara väldigt höga temperaturer, och jag kan säga att temperaturen har inte gått upp något speciellt mycket under de 3 åren jag haft det, vad jag kan komma ihåg.
Därför tror jag att det är något annat som orsakar detta:

Detta är mina resultat i 3DMark 06.
Om man kollar på SM2 och SM3, som är dem grafik-tunga delarna, så presterar det värdelöst med vad det borde göra.

Jag kom ihåg att jag testade för ungefär 2 år sedan, då fick jag ungefär 17000 poäng totalt.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk
Vive la liberté!

Kolla vad klockfrekvenserna ligger på när du kör Furmark. Kan vara så att kortet klockar ner för att hålla temperaturen.

Permalänk
Skrivet av Apanx:

Kolla vad klockfrekvenserna ligger på när du kör Furmark. Kan vara så att kortet klockar ner för att hålla temperaturen.

Det gör dem inte, håller sig stadigt 24/7.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk
Skrivet av reader:

Är väll inget att snacka om ens.. Mitt 4870 x2 va ca 6månader gammalt då jag skulle byta kylpast och många av mina pads var helt söndertorkade testade själv med kylpasta men det var ju ingen höjdare så köpte nya pads och det känns bra att veta att det som är gjort för ända målet sitter på rätt plats.

Sen kan ni ju lyssna på vad den hära killen säger händer med thermalpadsen efter man har tagit lös kylaren.. ¨
http://www.youtube.com/user/LinusTechTips#p/u/98/2NRHRWwrm0M

Nu är jag tillbaka efter en liten stunds inaktivitet...
Vart köper man pads? Funkar vilka pads som helst?

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk
Avstängd

Nu minns jag inte hur tjocka dem var men det är ju bara mäta på någon pad som inte har blivit mosad totalt.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Såhär såg mitt ut när det låg på 110 Grader i metro. 1600x1200 xD

Permalänk
Skrivet av Burks:

Såhär såg mitt ut när det låg på 110 Grader i metro. 1600x1200 xD

http://i55.tinypic.com/2u4h3lf.jpg

Haha, så dammigt var det inte i mitt kort.

OnT: Jag öppnade kortet, och till min förvåning var pads'en i väldigt bra skick.
Kan det vara att de nyaste drivrutinerna är dåliga för mitt kort?

Jag gjort som så att jag kollade på hur mitt kort presterade i en Crysis benchmark.
Jag fick ungefär 48fps average utan någon AA, på Very High 1680x1050, men så fort jag drog upp AA till något så lite som x2, så kom jag ner i ungefär 10fps average. Va i helv***?!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |