Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Tjenare Sweclockers!
Jag är ny här och tänkte be om lite råd, då jag på något sätt fått för mig att ni är bättre än mig

*Förlåt om denna tråd hamnade fel, förlåt mig! Jag är ju trots allt nyh är*

Förs kan jag posta lite information om datorn som jag för närvarande har i min ägo:

Processor: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (6 Kärnor, 3.2 GHz - Tror jag klockade den till 3.4 eller 3.6 ) (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594273)

Grafikkort: Gainward GeForce GTX 470 1280MB Golden Sample (http://www.tweaktown.com/reviews/3350/gainward_geforce_gtx_47...)

Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597243)

RAM: 8GB (2x4GB) har 4 platser

Skärm: BenQ 24" LED VW2420H (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608864) - Den har ghosting ;'(

Hårddisk: Western Digital Caviar® Green™ 2TB (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575192)

Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638684)

Ja det är väll det viktiga.

Jag vill gärna uppgradera lite Har ni några bra tips?
Tänke köpa ny skärm (vill ha en utan ghosting), en SSD hårddisk och fixa 16GB RAM

Min lista av saker som jag planerar köpa:
1. Corsair SSD Force Series™ GT 60GB (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640534) (För operativ systemet och några program)

2. Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578918) (Så jag får 16GB RAM)

Snälla hjälp mig hetta en 24" skärm utan ghosting?

Det jag använder datorn till är video/foto redigering, musik produktion, Minecraft och kodning.
Vill ändå ha bra prestanda från den!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du verkligen 16GB RAM? Jag själv har svårt att utnyttja mer än typ 3.5GB..

..Och behöver du verkligen uppgradera? Jag vet att det alltid är kul med ny hårdvara, men är det verkligen så smart..? Känner du att datorn går segt någonstans, att du blir begränsad?

Du skrev att du sysslar med musikproduktion, kanske vore ett fett ljudkort något att titta på?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Behöver du verkligen 16GB RAM? Jag själv har svårt att utnyttja mer än typ 3.5GB..

..Och behöver du verkligen uppgradera? Jag vet att det alltid är kul med ny hårdvara, men är det verkligen så smart..? Känner du att datorn går segt någonstans, att du blir begränsad?

Du skrev att du sysslar med musikproduktion, kanske vore ett fett ljudkort något att titta på?

Jag ska nog skaffa ett fett ljudkort med Men jag tycker det känns som om datorn är lite trög :/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enjikaka:

Jag ska nog skaffa ett fett ljudkort med Men jag tycker det känns som om datorn är lite trög :/

Ta upp Kontrollpanelen (Ctrl + Shift + Escape) och välj "Prestanda". Spana in hur mycket Processorn arbetar, och hur mycket RAM som används när du använder datorn tillv ardagsaktiviteter. Ligger du nära max kanske det borde uppgraderas.

SSD-disken du har valt är ett riktigt bra alternativ dock, som kommer att snabba upp datorn rejält. Att ha sitt OS på en Green-disk är inte så bra, då den är riktigt långsam. Det är antagligen detta som gör att din dator känns seg! Snabbare hårddisk + omformatering av Windows, och den kommer att gå fort som fan.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ta upp Kontrollpanelen (Ctrl + Shift + Escape) och välj "Prestanda". Spana in hur mycket Processorn arbetar, och hur mycket RAM som används när du använder datorn tillv ardagsaktiviteter. Ligger du nära max kanske det borde uppgraderas.

SSD-disken du har valt är ett riktigt bra alternativ dock, som kommer att snabba upp datorn rejält. Att ha sitt OS på en Green-disk är inte så bra, då den är riktigt långsam. Det är antagligen detta som gör att din dator känns seg! Snabbare hårddisk + omformatering av Windows, och den kommer att gå fort som fan.

Skulle vi vara på minecraftforum nu skulle du fått en diamond! Men eftersom vi är här får du ett ♥ för din hjälp! Jag sittar och spanar in Aktivitetshanteraren>Prestande nu. ATM när jag skriver detta har jag några program i bakgrunden och Spotify, Notepad, Photoshop och Chrome uppe. Processorn ligger runt 5-20% och RAM 1,64 GB. Det har det varit en hyffsat rak sträcka ända sedan jag stängde ned Minecraft: http://piclair.com/m847g (Dropdownet är när jag stänge Minecraft )

Jag vill ändp ha 16GB RAM så jag kan köra på rejält i program! Och SSD hårdisken blir det nog! Du har inget tips på en skärm på 24" eller mer som inte har ghosting? eller kanske på ett bra ljudkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

16 GB RAM är overkill för de flesta.
Jag hade nog köpt en större SSD för 60 GB räcker inte långt till os och program.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du så köp upp dig till 16GB RAM då. Handlar ju inte direkt om några jättesummor pengar

Skärmar har jag tyvärr ingen jättekoll på, inte behövt sätta mig in i det träsket ännu (Men det åker jag väl på när det blir dags för Surround till jul någon gång.. )

Ljudkort har jag inte heller någon jättekoll på, då jag tycker det integrerade duger alldeles utmärkt för att lyssna på musik.

Finns dock rävar här på forumet som vet allt om såna här grejer, vi får hoppas någon av dem tittar hit!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

16 GB RAM är overkill för de flesta.
Jag hade nog köpt en större SSD för 60 GB räcker inte långt till os och program.

Men 60GB borde väll räcka för typ Windows 7 Pro och Adobe Photoshop? :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

16 GB RAM är overkill för de flesta.
Jag hade nog köpt en större SSD för 60 GB räcker inte långt till os och program.

beror på vad för program det är. Men skulle nog säga att 60 är lagom som enbart OS disk.

Hur ädet med problemen med SF2200? Har de blivit lösta hört att många haft problem med dessa diskar eller är det old news?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

beror på vad för program det är. Men skulle nog säga att 60 är lagom som enbart OS disk.

Hur ädet med problemen med SF2200? Har de blivit lösta hört att många haft problem med dessa diskar eller är det old news?

Problem? Men jag har tänkt att ha Windown 7 Pro och Photoshop på SSD:n, då borde väll 60GB räcka eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enjikaka:

Problem? Men jag har tänkt att ha Windown 7 Pro och Photoshop på SSD:n, då borde väll 60GB räcka eller?

jo visst det går jätte bra men berorende på hur du använder datorn och vad för program du installerar sen så kommer din windows side by side katalog att växa olika mycket. sen lär du flytta temp mappar och kanske user folder också. Finns som sakgt stor risk att windows växer ordentligt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

beror på vad för program det är. Men skulle nog säga att 60 är lagom som enbart OS disk.

Hur ädet med problemen med SF2200? Har de blivit lösta hört att många haft problem med dessa diskar eller är det old news?

Jag tror faktiskt att det fortförande är problem med den nya Sandforcekontrollern, BSOD's och freezes för jag hört att folk har problem med.

Permalänk
Medlem

Crucial M4-serien har det ju talats hyfsat gott om. Och den bygger väl inte på sandforcekontrollern? Rätt bra pris också.

Om du sysslar mycket med musikproduktion, så skulle kanske t o m en separat win-install för musiken vara något att ha, som bara kör de nödvändiga programmen. Men det är nog overkill om du sköter ditt OS hyfsat bra.

När det gäller ljudkort för musikproduktion är det bäst att gå till en bra musikaffär, som har gott om studioprylar. Spelar du in? Isf bör du tänka på hur många kanaler du kan tänkas behöva spela in samtidigt. För många räcker det med en eller två, ska du ha fler (typ om man ska spela in t.ex. trummor) kommer priset stiga raskt. Själv sitter jag på ett 8-kanals ESI, billigare modell, vilket faktiskt märks att det är. De två kanaler med fantommatning, sköter sig halvbra och inte i närheten så bra som de ljudkort jag testat för en eller två tusenlappar mer.

Sysslar du inte med inspelning så tror jag inte du behöver särskilt mycket, och kan få riktigt bra grejer runt tusenlappen, men du ska nog inte rikta in dig på datorbutikernas sortiment.

Men när det gäller musikproduktion är ju oftast högtalare/hörlurar/mick samt talang som är det viktiga hehe, spelade in min första demo på en P4-dell med integrerat ljudkort (fyrmannaband).Där saknades väl dock kunskaper/talang, för inte blev det så mycket bättre när vi nästa gång körde på lite bättre grejer.

Och som sagt, när det gäller ramminne, så är det inte ofta man får användning för 16gb, bättre att lägga de pengarna på en bättre SSD tror jag.

EDIT: btw, så passar nog tråden bättre i http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... men det får ju isf någon moderator ordna vid det här laget.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xburk:

I vilken butik köper man det där "talang?" För alla säger alltid att jag itne har någon, vore smidigt att veta vart man fixar det!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

I vilken butik köper man det där "talang?" För alla säger alltid att jag itne har någon, vore smidigt att veta vart man fixar det!

De säger samma sak till mig, har letat som fan på prisjakt, tradera och ebay, men aldrig hittat något...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Varför uppgradera bara för att uppgradera? Känner du något speciellt som fattas i din dator? Om inte borde du vänta tills du faktiskt behöver uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Crucial M4-serien har det ju talats hyfsat gott om. Och den bygger väl inte på sandforcekontrollern? Rätt bra pris också.

Om du sysslar mycket med musikproduktion, så skulle kanske t o m en separat win-install för musiken vara något att ha, som bara kör de nödvändiga programmen. Men det är nog overkill om du sköter ditt OS hyfsat bra.

När det gäller ljudkort för musikproduktion är det bäst att gå till en bra musikaffär, som har gott om studioprylar. Spelar du in? Isf bör du tänka på hur många kanaler du kan tänkas behöva spela in samtidigt. För många räcker det med en eller två, ska du ha fler (typ om man ska spela in t.ex. trummor) kommer priset stiga raskt. Själv sitter jag på ett 8-kanals ESI, billigare modell, vilket faktiskt märks att det är. De två kanaler med fantommatning, sköter sig halvbra och inte i närheten så bra som de ljudkort jag testat för en eller två tusenlappar mer.

Sysslar du inte med inspelning så tror jag inte du behöver särskilt mycket, och kan få riktigt bra grejer runt tusenlappen, men du ska nog inte rikta in dig på datorbutikernas sortiment.

Men när det gäller musikproduktion är ju oftast högtalare/hörlurar/mick samt talang som är det viktiga hehe, spelade in min första demo på en P4-dell med integrerat ljudkort (fyrmannaband).Där saknades väl dock kunskaper/talang, för inte blev det så mycket bättre när vi nästa gång körde på lite bättre grejer.

Och som sagt, när det gäller ramminne, så är det inte ofta man får användning för 16gb, bättre att lägga de pengarna på en bättre SSD tror jag.

EDIT: btw, så passar nog tråden bättre i http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... men det får ju isf någon moderator ordna vid det här laget.

Har du något förslag på hörlurar? Sitter med Siberia Steelseries v2 ^-^

Talang har jag nog gott om, går ju Estet Musik ( http://soundcloud.com/enjikaka )

Skrivet av AndreasDS:

Varför uppgradera bara för att uppgradera? Känner du något speciellt som fattas i din dator? Om inte borde du vänta tills du faktiskt behöver uppgradera.

Jag känner att lite "flow" saknas. Ibland typ så fryser den eller typ liksom buggar loss i 10 sekunder.

Men en stor SSD för OS är nog lösningen

Visa signatur