Permalänk
Medlem

Tyst chassi

Letar efter ett tyst Chassi med bra kylning för 1200kr max.

Permalänk

Precis som prestanda är prisets värsta fiende är kylning ljudets värsta.
Jag föreslår dock att du tar dig en titt på Fractal Design R3 och NZXT H2. Båda acceptabelt tysta beroende på hur många fläktar du petar in.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Fractal Design R3 är nog min rekommendation, men NZXT H2 borde du undvika.

Här är en video jämförelse: http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0

Permalänk
Medlem

Vilket chassi och pris skulle behövas för att få en tyst dator eller är det vettigare att lägga det på en tystare cpu kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeknoob:

Vilket chassi och pris skulle behövas för att få en tyst dator eller är det vettigare att lägga det på en tystare cpu kylare?

Oavsett vilken burk du väljer är det alltid en mycket god ide att handla en bra/tyst kylare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Silverstone raven RV02 kan du kolla på också Mycket bra kylning och tyst!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tittat lite på Antec P193 Advanced Super V3. Kan det vara något?

Permalänk
Medlem

jag ska köpa ett h2 så snart jag kan och tycker du ska göra samma sak
det är snyggt, tyst, mycket funktioner och tillräckligt med hål och utrymme för kablar!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

jag ska köpa ett h2 så snart jag kan och tycker du ska göra samma sak
det är snyggt, tyst, mycket funktioner och tillräckligt med hål och utrymme för kablar!

Jag tycker verkligen att du ska titta på den videon som jag länkade några poster högre upp, H2 klarar inte att få in tillräckligt luft - även med två fläktar fram så är grafikkortet 9 grader varmare än R3:an som bara hade en fläkt fram enligt testet i videon.

R3:an klarar större grafikkort, fler hål för kablarna, mer ljuddämpning m.m.

H2 kallas "substandard at best" i jämförelsen

Permalänk
Skrivet av upl8447:

jag ska köpa ett h2 så snart jag kan och tycker du ska göra samma sak
det är snyggt, tyst, mycket funktioner och tillräckligt med hål och utrymme för kablar!

..................................................................

Jag måste faktist hålla med timetolivecustom på varje punkt.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Silverstone RV03 ligger ju inom rimlig budget
http://www.inet.se/artikel/6901014/silverstone-raven-rv03-sva...

Jag har själv ett RV02 (något störe och något dyrare)
Är kanonnöjd med den burken då jag endast har dom fläktarna i botten och kör dom på lägsta farten=tyst ,
Kyler då en amd1055 passivt med noctua nh-d14 kylfläns samt ett gtx570 phantom och har inte märkt av några bekymmer förutom när jag lirat vissa spel så som gta4 då prollen gått upp i temp så den throttlar(sommartid) men då har jag bara ändrat fläkthastigheten via fläktkontrollern och sen fortsatt spela.

Mvh

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Medlem

Det är busenkelt att få en tyst burk! Mitt tips är att köpa ett FD R3, banka in sisådär 7 fläktar.. 2 fram, 2 i toppen, en i sidan, en i botten och en i baken. Koppla varenda en till en fläktkotroller (inte FD fläktarna för de är tysta iaf).
Skaffa en NH-D14 som du kopplar till samma kontroller, när du vill ha tyst så drar du ner controllern när du vill ha bra kylförmåga drar du upp den Fungerar ypperligt för mig.

EDIT: Raven lådan verkar ju riktigt fin alltså..

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

H2 om jag minns rätt var iaf ganska omtyckt av Jonas. Själv tänker jag aldrig köpa ett till chassi med det hårddiskupplägget då det helt enkelt är skrymmande och utdaterat.
Själv rekommenderar jag Define R3.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Jag tycker verkligen att du ska titta på den videon som jag länkade några poster högre upp, H2 klarar inte att få in tillräckligt luft - även med två fläktar fram så är grafikkortet 9 grader varmare än R3:an som bara hade en fläkt fram enligt testet i videon.

R3:an klarar större grafikkort, fler hål för kablarna, mer ljuddämpning m.m.

H2 kallas "substandard at best" i jämförelsen

Skrivet av RobinEdquist:

..................................................................

Jag måste faktist hålla med timetolivecustom på varje punkt.

jag står fast vid mitt tidigare inlägg.
hade jag velat ha bra kylning så hade jag valt ett annat chassi. men nu strävar jag efter tystnad

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Entusiast

H2 FTW !

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Det är busenkelt att få en tyst burk! Mitt tips är att köpa ett FD R3, banka in sisådär 7 fläktar.. 2 fram, 2 i toppen, en i sidan, en i botten och en i baken. Koppla varenda en till en fläktkotroller (inte FD fläktarna för de är tysta iaf).
Skaffa en NH-D14 som du kopplar till samma kontroller, när du vill ha tyst så drar du ner controllern när du vill ha bra kylförmåga drar du upp den Fungerar ypperligt för mig.

EDIT: Raven lådan verkar ju riktigt fin alltså..

Sen är det ju väldigt personligt vad man anser tyst, jag tycker att fractal design fläktarna är skrämmande högljuda såvida jag inte kör dem på lägsta nivå på medföljande fläktkontroller :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Jag tycker verkligen att du ska titta på den videon som jag länkade några poster högre upp, H2 klarar inte att få in tillräckligt luft - även med två fläktar fram så är grafikkortet 9 grader varmare än R3:an som bara hade en fläkt fram enligt testet i videon.

R3:an klarar större grafikkort, fler hål för kablarna, mer ljuddämpning m.m.

H2 kallas "substandard at best" i jämförelsen

R3 har mindre plats för kablar, sämre hårddiskdämpning och klarar inte alls större grafikkort. H2 klarar HD6990 utan två diskar, det gör aldrig R3 oavsett diskantal. I övrigt så har H2 sämre kylning ja.

Tilläggas ska att R3 har sämre fläkontroller med plats för färre fläktar och dessutom för svag så att den inte ens kan få ned medföljande fläktar till acceptabel nivå, se SPCRs recension.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

R3 har mindre plats för kablar, sämre hårddiskdämpning och klarar inte alls större grafikkort. H2 klarar HD6990 utan två diskar, det gör aldrig R3 oavsett diskantal. I övrigt så har R3 sämre kylning ja.

Nej, R3 har inte generellt "sämre kylning" i alla lägen, och det har vi diskuterat förut.Ja, H2 kan bli tystare med svala komponenter. R3 kan bli tystare med varmare komponenter.

H2 må rymma ett 6990, men jag skulle aldrig köra ett i den burken. Lär bli varmt och högljutt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, R3 har inte generellt "sämre kylning" i alla lägen, och det har vi diskuterat förut.Ja, H2 kan bli tystare med svala komponenter. R3 kan bli tystare med varmare komponenter.

H2 må rymma ett 6990, men jag skulle aldrig köra ett i den burken. Lär bli varmt och högljutt!

Ber om ursäkt, skulle vara H2 har sämre kylning, bara sovit 3 timmar.

Oavsett så rymmer inte R3 längre grafikkort, det enda jag ville kommentera.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Inga problem mannen, då är jag med
(hade jag sovit mer än fyra-fem timmar hade jag kanske fattat att du skrev fel )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har ett NZXT H2 som jag gillar, men som sagt kunde vissa saker gjorts bättre. När jag får lite ledig tid ska jag modda det för bättre luftintag såhär: http://www.silentpcreview.com/article1188-page9.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeknoob:

Tittat lite på Antec P193 Advanced Super V3. Kan det vara något?

Som vanligt med Antec. Var berädd på att lägga ut pengar på andra fläktar om du vill få den tyst. Bra låda annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

R3 har mindre plats för kablar, sämre hårddiskdämpning och klarar inte alls större grafikkort. H2 klarar HD6990 utan två diskar, det gör aldrig R3 oavsett diskantal.

Går en 6990 in i en H2 utan att man river ut hela ställningen för hårddiskarna? Det trodde jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Går en 6990 in i en H2 utan att man river ut hela ställningen för hårddiskarna? Det trodde jag inte..

Det går in utan att riva hela ställningen, utan två diskar får man plats med 32 cm kort, dock blir kylningen väldigt dålig som Roger W påpekar. Förstår inte anledningen till att ha ett "tyst" chassi när man har ett orkan-grafikkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.