Låsa Upp Kärnor AMD Phenom X2 555 BE

Permalänk
Medlem

Låsa Upp Kärnor AMD Phenom X2 555 BE

Hej! Hade som sagt tänkt att låsa upp min Dual-Core CPU till en Quad-Core som jag hört ska vara mycket möjligt med denna processor. Jag har också ett MSI 870A-G54 moderkort till denna CPU som jag använder för att försöka låsa upp kärnorna. Har läst i mycket trådar om hur detta skall gå till och jag har följt anvisningar så gott det går. När jag går in i BIOS väljer jag "Cell Menu" och där väljer jag att aktivera funktionen "Unlock CPU Core". Mer än detta skall enligt anvisningarna inte behövas. Men när jag sedan trycker F10 för att spara och starta om datorn så stängs den först av, men vid uppstarten så går endast datorn igång och inte skärmen. Har nu återställt BIOS och allt fungerar igen, dock utan funktionen "Unlock CPU Core"...

Hjälp uppskattas mycket då jag själv inte hittat någon lösning.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske var så helt enkelt att ditt exemplar inte klarade av upplåsningen. Upplåsning är aldrig en garanti, och de låses ju av en anledning. Ibland fungerar det helt enkelt inte, handlar bara om tur och otur!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Kanske var så helt enkelt att ditt exemplar inte klarade av upplåsningen. Upplåsning är aldrig en garanti, och de låses ju av en anledning. Ibland fungerar det helt enkelt inte, handlar bara om tur och otur!

Jo det kan stämma. Dock så känns det som att man kan testa mycket fler saker än att bara aktivera en feature i BIOS. Har hört att chansen för att lyckas låsa upp till Quad är ganska stor på dessa CPU's...

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem första gången också, fick helt enkelt bara kika igenom BIOS efter inställningar som var fel, ändra dessa. Sedan testa igen, efter några ändringar så fungerade upplåsningen problemfritt.

(Trodde för övrigt att jag hade haft sönder datorn då den slog av efter att jag sparat BIOS och inte startade om direkt igen xD)

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacRyhage:

Jo det kan stämma. Dock så känns det som att man kan testa mycket fler saker än att bara aktivera en feature i BIOS. Har hört att chansen för att lyckas låsa upp till Quad är ganska stor på dessa CPU's...

Det är stor chans, många jag vet har lyckats med det. Men ibland händer det dock att det inte går. Jag vet inga andra sätt, dock. Oflyt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Har för mig också att Gigabyte + ASUS moderkort haft större andel lyckade upplåsningar än övriga. Fanns en samlad tråd om det på något forum iallafall där ASUS hade flest lyckade, följt utav Gigabyte. Sedan ett ganska långt hopp ned till nästa, ska se ifall jag hittar åt tråden igen.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Jag hade liknande problem första gången också, fick helt enkelt bara kika igenom BIOS efter inställningar som var fel, ändra dessa. Sedan testa igen, efter några ändringar så fungerade upplåsningen problemfritt.

(Trodde för övrigt att jag hade haft sönder datorn då den slog av efter att jag sparat BIOS och inte startade om direkt igen xD)

Ja okej. Dock så blir jag riktigt sur på mig själv eftersom att jag verkar vara riktigt efterbliven. I alla trådar som jag läst så är det väldigt avancerad information. Jag har ingen som helst aning om vad inställningarna i BIOS gör. Kan bara läsa på sidan om alla inställningar där det står en viss förklaring. Har ingen annan koll på vad ratio, d-ram osv.. osv.. är för något?!?!?

Skrivet av Tomtelol:

Har för mig också att Gigabyte + ASUS moderkort haft större andel lyckade upplåsningar än övriga. Fanns en samlad tråd om det på något forum iallafall där ASUS hade flest lyckade, följt utav Gigabyte. Sedan ett ganska långt hopp ned till nästa, ska se ifall jag hittar åt tråden igen.

Okej, men borde jag kanske öka volten? Försökte förut men texten var grå-markerad så jag kunde inte ändra något, hur "låser man upp" detta?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i ditt BIOS.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad fliken heter, men allt jag gör är att ställa om en flik till Manual, så låter den mig ändra Multiplier, VCORE och andra Volt-inställningar med mera manuellt.

Skrev tidigare i en liknande tråd, jag har kört i X4 läge ett år nu men för ett tag sedan blev jag tvungen att öka Volten till Chipset för att få CPUn stabil. Annars kraschade den titt som tätt.

Förövrigt så kan jag inte ändra min VCORE alls, ändrar jag från Auto till Manual så bootar inte datorn.

Har man tur så får man ett bra exemplar, annars får man dras med precis det som Leifson skrev, besvikelsen av att den inte går att låsa upp alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Vet inte hur det ser ut i ditt BIOS.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad fliken heter, men allt jag gör är att ställa om en flik till Manual, så låter den mig ändra Multiplier, VCORE och andra Volt-inställningar med mera manuellt.

Skrev tidigare i en liknande tråd, jag har kört i X4 läge ett år nu men för ett tag sedan blev jag tvungen att öka Volten till Chipset för att få CPUn stabil. Annars kraschade den titt som tätt.

Förövrigt så kan jag inte ändra min VCORE alls, ändrar jag från Auto till Manual så bootar inte datorn.

Har man tur så får man ett bra exemplar, annars får man dras med precis det som Leifson skrev, besvikelsen av att den inte går att låsa upp alls.

Okej, förstår inte riktigt vad du menar... höjde du volten till CPU'n? Eller var det då som datorn inte startade.

Hur du än menar så känns det inte som att min processor är helt utesluten från att fungera med fler kärnor.. Har ju bara ändrat "CPU Core Unlocker" till "Enable". Då startar inte skärmen ens upp. Vad jag har läst så brukar det vara när Windows laddar som CPU'n brister på Quad. Och många som inte klarar Quad ska ju i alla fall fungera med tre-kärnor.

Ska jag testa att höja volten, isf vilken och hur mycket?