Vill ha ett grafik-monster, hjälp sökes!

Permalänk

Vill ha ett grafik-monster, hjälp sökes!

Hej!

Jag skall införskaffa en dator. Budgeten har inga begränsningar per se, men jag vill undvika dum-dyra grejor. En bra taktik som jag har använt förut i många sammanhang är att köpa det "näst dyraste", vilket ger massor med kvalitet men inte de värsta finesserna.

Här är några tankar och frågetecken:

En 2500K verkar rätt, eftersom en 2600K innehåller lite extrafunktioner jag inte behöver.
Jag tänkte mig två st GTX560Ti med SLI för att kunna köra mega-hög upplösning med hyfsad fps. Alternativt ett GTX570.
Jag skall ha en skock hårddiskar, tänkte mig en snabb 600Gb WD Velociraptor och några 3Tb Hitachi-diskar för filmer och annat.
Eftersom jag skall ha grafikkort, så behöver jag inte Z86 eller vad den heter, utan tänkte mig ett P67-baserat moderkort.
Moderkortens buss pratar 1333 MHz, så jag behöver väl inte 1600 MHz-minnen, så det blir nog Corsair 4x4Gb CL9 1333MHz SMX3.

Nu till den svåra frågan, vilket moderkort?
Jag har ingen jädra aning om vilka moderkort som passar till ovanstående. Alla förslag mottages tacksamt!

När allt ovan är klart, så måste jag ha ett kabinett också. Kylning och tystnad är två inbördes exklusiva storheter, men även här är jag totalt ovetande. Senast jag köpte dator blev det ett Antec, men nu verkar "alla" rekommendera Fractal Design R3 (bara för att det har ett coolt namn?)...

Jag har säkert missuppfattat det mesta, så kom igen alla Messerschmittar!

PS: PSU:n glömde jag, det går ju att räkna ut hur många Watt den behöver vara på, men vilken är tystast under normal drift?

Permalänk
Permalänk

Ju mer jag läser om moderkort, desto mer förvirrad blir jag... Alla upplysande åsikter mottages tacksamt!

Permalänk

vad ska du ha den till?asså lite mera till spel , musik sånt ?

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/723991/2011-08-11-har -- klarar allt och kommer att klarar mycket ett bra tag framöver. .

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3,Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB,Fractal Design Newton R2, 1000W,Fractal Define XL Svart,Optiarc AD-7263S LabelFlash Svart SATA, OEM,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,Corsair SSD Nova Series 32GB
,1.5TB Samsung Ecogreen F3EG,Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
,LG 23" TFT W2363D-PF 120hz,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Ju mer jag läser om moderkort, desto mer förvirrad blir jag... Alla upplysande åsikter mottages tacksamt!

VAd ska du göra med datorn och vad har du för budget?

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Ju mer jag läser om moderkort, desto mer förvirrad blir jag... Alla upplysande åsikter mottages tacksamt!

Efter som du ska köra 2st 560 SLI så vill du ha iaf 2st PCI-E portar, thats it really.
Finns som sagt flera olika moderkort per tillverkare men dom dyra är alltid för dom som vill köra 3/4 grafikkort och kunna klocka CPU/GPU så där tillkommer lite extra power tweaks och inställningar. På det så slänger dom in bättre nätverkskort och ljudkort.

Vill du ha för lätt klockning och något som "duger" men inte är skit: http://www.inet.se/artikel/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Den kommer i slutet av månaden men har stöd av PCI-E 3, den nya PCI-E så den kommer du kunna ha länge till nästa CPU byte

För nätagg så fungerar ett 650W bra men dom kommer nästan aldrig med 2st 4pins 6pins så därför är ett 750w perfekt.
(Du slipper använda molex till 6pin adaptrar)
Du får iaf 150w av säkerhet om något skulle gå fel, att allt i hela datorn skulle börja suga ström på max det vill säga.
(Ett modulärt nätagg kan sitta fint så man slipper onödiga kablar)

Och ta en SSD före en Velociraptor tbh, har du dom pengarna så är det SSD som gäller.

Permalänk
Skrivet av Snowsve:

Varför inte köpa en stor SSD än velociraptor? borde teoretiskt vara snabbare.

Jag är gammal IT-driftchef och är allergisk mot något som till sin grundkonstruktion inte är återanvändbart mer än ett ändligt antal gånger. Möjligen är jag alltför paranoid, kanske skall jag prova med en stor SSD. Finns det någon problemfri SSD på sisådär 250 Gb?

Skrivet av Zakiras:

VAd ska du göra med datorn och vad har du för budget?

Budgeten är i princip obegränsad, men jag vill inte ha något som är dum-dyrt. En bra princip jag använt tidigare är att köpa den "näst dyraste" av alla komponenter, då får man max kvalitet, men slipper alla onödiga finesser.

Användningsområden:
Spela spel typ Fallout New Vegas, Skyrim och andra RPG med mycket snygga miljöer och många objekt i när och fjärran. Inte så hårt fokus på fps, snarare på att kunna se alla träd/fiender/skatter vid horisonten i stället för att de dyker upp när man snubblar på dem.
Konvertera ca 8 timmar mkv till mp4 i veckan.

Jag har hyfsat gott om pengar men hatar intensivt att få vänta på långsamma datorer.

Skrivet av Tobblish:

Efter som du ska köra 2st 560 SLI så vill du ha iaf 2st PCI-E portar, thats it really.
Finns som sagt flera olika moderkort per tillverkare men dom dyra är alltid för dom som vill köra 3/4 grafikkort och kunna klocka CPU/GPU så där tillkommer lite extra power tweaks och inställningar. På det så slänger dom in bättre nätverkskort och ljudkort.

Vill du ha för lätt klockning och något som "duger" men inte är skit: http://www.inet.se/artikel/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Den kommer i slutet av månaden men har stöd av PCI-E 3, den nya PCI-E så den kommer du kunna ha länge till nästa CPU byte

För nätagg så fungerar ett 650W bra men dom kommer nästan aldrig med 2st 4pins 6pins så därför är ett 750w perfekt.
(Du slipper använda molex till 6pin adaptrar)
Du får iaf 150w av säkerhet om något skulle gå fel, att allt i hela datorn skulle börja suga ström på max det vill säga.
(Ett modulärt nätagg kan sitta fint så man slipper onödiga kablar)

Och ta en SSD före en Velociraptor tbh, har du dom pengarna så är det SSD som gäller.

För att börja med PSU: Jag tänkte överdimensionera PSU rätt rejält, så jag får ned ljudnivån. Modulärt? Vad är det, sådana fanns inte på stenåldern när jag köpte dator senast...

SSD: Se ovan.

Moderkort:

Din rekommendation är en Z68. Jag har fattat det som om P67 är rätt alternativ om man skall ha ett eller flera separata grafikkort.

Jag behöver inte något framtidssäkert, för jag byter nog inte CPU, då köper jag ny dator i stället.

Problemet är att det är svårt att på ett enkelt sätt lista ut vilka moderkort som har lagom många "power tweaks och inställningar".

Ljudkort kommer jag att ha separat ändå, för jag har en uppsättning surround-högtalare på moderkortets surround-utgång och mina super-fina surround-hörlurar (för när barnen och hustrun sover) på ljudkortets surround-utgång.

Man kan se det så här: Det spelar ingen roll för mig om moderkortet kostar en eller tre tusenlappar, bara det är lätt att montera två grafikkort och en CPU-kylare på det. Det skall i övrigt inte vara någon trång sektor så att jag inte kan utnyttja de fläskiga grafikkorten och det maxade minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Hej!

Jag skall införskaffa en dator. Budgeten har inga begränsningar per se, men jag vill undvika dum-dyra grejor. En bra taktik som jag har använt förut i många sammanhang är att köpa det "näst dyraste", vilket ger massor med kvalitet men inte de värsta finesserna.

Här är några tankar och frågetecken:

En 2500K verkar rätt, eftersom en 2600K innehåller lite extrafunktioner jag inte behöver.
Jag tänkte mig två st GTX560Ti med SLI för att kunna köra mega-hög upplösning med hyfsad fps. Alternativt ett GTX570.
Jag skall ha en skock hårddiskar, tänkte mig en snabb 600Gb WD Velociraptor och några 3Tb Hitachi-diskar för filmer och annat.
Eftersom jag skall ha grafikkort, så behöver jag inte Z86 eller vad den heter, utan tänkte mig ett P67-baserat moderkort.
Moderkortens buss pratar 1333 MHz, så jag behöver väl inte 1600 MHz-minnen, så det blir nog Corsair 4x4Gb CL9 1333MHz SMX3.

Nu till den svåra frågan, vilket moderkort?
Jag har ingen jädra aning om vilka moderkort som passar till ovanstående. Alla förslag mottages tacksamt!

När allt ovan är klart, så måste jag ha ett kabinett också. Kylning och tystnad är två inbördes exklusiva storheter, men även här är jag totalt ovetande. Senast jag köpte dator blev det ett Antec, men nu verkar "alla" rekommendera Fractal Design R3 (bara för att det har ett coolt namn?)...

Jag har säkert missuppfattat det mesta, så kom igen alla Messerschmittar!

PS: PSU:n glömde jag, det går ju att räkna ut hur många Watt den behöver vara på, men vilken är tystast under normal drift?

tjenare tjenare, du bör satsa på en SSD istället, kolla in sweclockers ssdtest som de gjorde i sommras!
i5 är ett bra tänk, kolla in en annan kylare en den du får med också, vet inte om du kommer överklocka men kan rekommendera noctuas fläktar. Om du ska köra sandy bridge rekommenderar jag 1.5v minnen, corsair har en del fina. Kolla in vengence minnena, ta helst dom utan kylflänsar då de kan vara för höga för vissa processorkylare!
Om du är smart, köper du ett 570/580, trycker in ett 80+ 850w nätaggregat och när du tycker att du behöver mer kraft, köper du ett till det är bra att ha en uppgraderingsvänlig dator!

lycka till

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett bra graffe kör ju webhallen drive på detta nu:
http://www.webhallen.com/hardvara/137659-radeon_hd_5970_2gb-p...

Är bra pulver i det.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Här har du mitt förslag. Jag tänkte att eftersom du är aningen anti ssd så kanske en ssd-cache lösning kan vara något?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/712799/mittforslag

1tb+40gb sdd i SRT läge. (Kräver z68)
3x2tb diskar för film

Lite dyrare. Men du får bättre processor och bättre grafikkort

Om du inte vill köra SRT så rekommenderar jag intel 510 valfri storlek efter budget.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Jag är gammal IT-driftchef och är allergisk mot något som till sin grundkonstruktion inte är återanvändbart mer än ett ändligt antal gånger.

Mekaniska diskar är knappast ofelbara. Både mekaniska diskar och SSDs har några års garanti. Vill man vara säker på att aldrig förlora ngt ska man ändå köra RAID+backup, med UPS.

Kika på detta.

Du kanske vill ha ngt i stil med OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 240GB, om budgeten är nära obegränsad.

edit: Kör hårt!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag :http://www.inet.se/kundvagn/visa/724787/2011-08-11

Sen kan du lägga till vad du vill ha vad det gäller HDD

Lycka till ! Vill du jag skall motivera detta så hojta till men själv annser jag den är bättre än de förslag du fått

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Skrivet av Jycklo:

Mitt förslag :http://www.inet.se/kundvagn/visa/724787/2011-08-11

Sen kan du lägga till vad du vill ha vad det gäller HDD

Lycka till ! Vill du jag skall motivera detta så hojta till men själv annser jag den är bättre än de förslag du fått

Har inga problem med specen egentligen, men jag undrar varför just det moderkortet?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Mekaniska diskar är knappast ofelbara. Både mekaniska diskar och SSDs har några års garanti. Vill man vara säker på att aldrig förlora ngt ska man ändå köra RAID+backup, med UPS.

Kika på detta.

Du kanske vill ha ngt i stil med OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 240GB, om budgeten är nära obegränsad.

edit: Kör hårt!

SSD får det bli, uppenbarligen!

Varför just det moderkortet?

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/724896/2011-08-1 känns som ett bra alternativ ifall budgeten inte var ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

SSD får det bli, uppenbarligen!

Varför just det moderkortet?

Jag bara moddade Sifears förslag en aning.

Som ngn påpekade är det inte så noga. Du behöver ju stöd för SLI, för att köra två Nvidia-kort. Z68 har stöd för SSD-caching.

Själv skulle jag välja ett vanligt ATX kort (typ Asus P8Z68-V Pro) ist. för mATX. Men huvudsaken är ju att det har funktionerna du vill åt.

Permalänk
Skrivet av Agamantar:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/724896/2011-08-1 känns som ett bra alternativ ifall budgeten inte var ett problem

Samma fråga som vanligt: Varför just det moderkortet?

Varför just den kyl-grunkan? Är den extra tyst, extra bra, eller vad?

Orsaken till mitt ständiga "Varför" är att jag kan förstå att en SSD-disk är snabbare. Snabbare är bra. Jag kan förstå att man inte behöver 1600 MHz minnen, eftersom moderkortet ändå pratar med minnena i 1333 MHz, etc. Däremot saknar jag en liknande motivering för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

SSD får det bli, uppenbarligen!

Varför just det moderkortet?

Så länge du klarar dig med 2 GPU.
Grym på att överklocka.
Prisvärd

Sen är det ingen nackdel att ha Z68 eftersom du får allt som P67 har och H67.
H67+P67=Z68

Köpte detta själv och är grymt nöjd med det MB:et hittils.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Samma fråga som vanligt: Varför just det moderkortet?

Varför just den kyl-grunkan? Är den extra tyst, extra bra, eller vad?

Orsaken till mitt ständiga "Varför" är att jag kan förstå att en SSD-disk är snabbare. Snabbare är bra. Jag kan förstå att man inte behöver 1600 MHz minnen, eftersom moderkortet ändå pratar med minnena i 1333 MHz, etc. Däremot saknar jag en liknande motivering för moderkortet.

Den kylaren är väldigt bra. Möjligen den bästa luftkylning man kan köpa till en processor (riktad till hemanvändare).

Moderkort; Om du tittar på dom moderkort som uppfyller dina krav så ser du att det är några stycken. Det som skiljer dom åt kommer mest att vara märke och sedan små detaljer, ett har några fler USB-portar, ett annat har extra påkostade kylflänsar osv. osv.

Inet: Z68-moderkort i ATX-format, med stöd för SLI.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Den kylaren är väldigt bra. Möjligen den bästa luftkylning man kan köpa till en processor (riktad till hemanvändare).

Moderkort; Om du tittar på dom moderkort som uppfyller dina krav så ser du att det är några stycken. Det som skiljer dom åt kommer mest att vara märke och sedan små detaljer, ett har några fler USB-portar, ett annat har extra påkostade kylflänsar osv. osv.

Inet: Z68-moderkort i ATX-format, med stöd för SLI.

Är inte den här kylaren tystare?
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Moderkort: Jo, problemet är att välja rätt. Det är lite halvjobbigt att gå igenom alla 20 som fyller mina krav och se vilka som har bäst strömförsörjning, etc. Därför söker jag en genomtänkt rekommendation, inte bara ett tyckande. Därav mitt påstridiga "varför, varför, varför...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Samma fråga som vanligt: Varför just det moderkortet?

Varför just den kyl-grunkan? Är den extra tyst, extra bra, eller vad?

Orsaken till mitt ständiga "Varför" är att jag kan förstå att en SSD-disk är snabbare. Snabbare är bra. Jag kan förstå att man inte behöver 1600 MHz minnen, eftersom moderkortet ändå pratar med minnena i 1333 MHz, etc. Däremot saknar jag en liknande motivering för moderkortet.

kyl-grunkan!?!? Haha awesome name! Som IT-driftchef så borde du väll veta att det är viktigt med bra kylning. Men du kanske har AC i rummet där datorn ska stå? Hursom, kylgrunkan kuller bra och då kan du antingen överklocka din CPU för mer prestanda, eller så sänker du varven på fläktarna och därigenom ljudnivån.

Du har helt rätt när det gäller SSD. En födel med SRT är att det är billigare pris per MB samt snabbare än att göra en HDD ensam. Nackdelen är att det är lite upp och ner i prestanda och man kan enbart para ihop en SDD+Valfri volym.

Med minnena finns det ingen nackdel att ha 1600MHz istället för 1333MHz högre MHz ger lite bäätre resultat i vissa fall men inget som jag anser är av avgörande. Är det inte viktigt med högre MHz när man överklockar? Är osäker nu eftersom jag inte hållt på eller läst på om det på länge.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Sifear:

kyl-grunkan!?!? Haha awesome name! Som IT-driftchef så borde du väll veta att det är viktigt med bra kylning. Men du kanske har AC i rummet där datorn ska stå? Hursom, kylgrunkan kuller bra och då kan du antingen överklocka din CPU för mer prestanda, eller så sänker du varven på fläktarna och därigenom ljudnivån.

Du har helt rätt när det gäller SSD. En födel med SRT är att det är billigare pris per MB samt snabbare än att göra en HDD ensam. Nackdelen är att det är lite upp och ner i prestanda och man kan enbart para ihop en SDD+Valfri volym.

Med minnena finns det ingen nackdel att ha 1600MHz istället för 1333MHz högre MHz ger lite bäätre resultat i vissa fall men inget som jag anser är av avgörande. Är det inte viktigt med högre MHz när man överklockar? Är osäker nu eftersom jag inte hållt på eller läst på om det på länge.

Jodå, jag är helt medveten om att en kyl-grunka är nödvändig. Jag var en gång IT-chef på ett företag där vi hade 186 NT-servrar och en stordator i källaren. Frågan var snarare "Varför just den kyl-grunkan, varför inte en annan?".

En parentes (förmodligen en skröna, men jag hörde det från en av systemprogrammerarna): När Ellos skrotade sin stordator (fjärde största i Västsverige) och gick över till pytte-datorer, så fick de så mycket kyl-kapacitet över i datorhallen att de på allvar funderade på att anlägga en skridskobana för personalen. Det hela föll på att arbetsgivaransvaret i så fall skulle omfatta skador på personalen, men det ville inte företaget.

Minnenas frekvens behöver inte vara högre än frekvensen på bussen på moderkortet. Det enda som händer om man har högre frekvens på minnena är att de får stå och vänta på bussen (sic!) som är långsammare. Det kan teoretiskt sett ge en mikroskopiskt lägre prestanda om man har max oflyt med sannolikheterna för att man hamnar i otakt med frekvenserna. Därför skall man till 1155 alltid använda 1,5V / 1333MHz-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Är inte den här kylaren tystare?
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Moderkort: Jo, problemet är att välja rätt. Det är lite halvjobbigt att gå igenom alla 20 som fyller mina krav och se vilka som har bäst strömförsörjning, etc. Därför söker jag en genomtänkt rekommendation, inte bara ett tyckande. Därav mitt påstridiga "varför, varför, varför...".

Hehe kan varför, varför, varför vara en gammal jobbskada från ITdrift tiden?

Får väl hoppas att någon som har järnkoll kommer in i tråden. Vet enbart att asus ROG serien inriktar sig til överklockare och därav väljer de mer tåliga komponenter som ska hålla. Sen kan inte jag peka ut vilka kretsar som är av intresse och om det verkligen stämmer.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Jag hamnar nog i ungefär samma kategori som dej , yrke/ålder/budget , sitter och kikar själv på en ny burk men kommer dock att vänta till efter jul på "2011" och "Kepler".

Inköpslistan skulle i dag se ut ~så här.

Ska allt motiveras så blir det en lång uppsats men jag ska försöka plita ihop nånting.

Lådan har jag funderat längst på den här är stor och välventilerad och kommer att följa med mej länge men kostar därefter.
Disk får du välja efter behov men att ta en SSD till OS-disk kommer du inte att ångra.
Grafikkorten är jag inte riktingt nöjd med , Inet har inga GTX580 av referensmodell , med flera kort bilr det varmt om dom dumpar värmen i lådan/på varandra. Grafikkort få du även välja lite efter skärm , 2560*1600 är nästan dubbelt så många pixlar som 1920*1280.
Separat ljudkort är inget måste , det beror på vad du har för krav/högtalare/lurar.
Ska man inte klocka och bara spela spel räcker en 2500 men 2600K är så pass billig så jag är beredd att betala för den prestandaökningen.
CPU-kylaren är bland det bästa som finns , ställer dock krav på RAM då det är trångt under den.
Mängden RAM är också en behovsfråga , nästan alla klarar sej med 4GB , själv håller jag på en del med virtuella maskiner och då är det inga problem att förbruka RAM , bildredigering och dylikt äter också RAM. Hz , tja klockas eller ej ?
Nätagg tycker måga att man ska ta mindre av men jag vill ha marginal så det inte behöver gå på högvarv.
Moder kortet ska få plats med det du vill ha , jag vill ha dubbla ethernet och det har inta många kort , helst vill jag också ha "PCIe 16* dual @x16".

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Jodå, jag är helt medveten om att en kyl-grunka är nödvändig. Jag var en gång IT-chef på ett företag där vi hade 186 NT-servrar och en stordator i källaren. Frågan var snarare "Varför just den kyl-grunkan, varför inte en annan?".

En parentes (förmodligen en skröna, men jag hörde det från en av systemprogrammerarna): När Ellos skrotade sin stordator (fjärde största i Västsverige) och gick över till pytte-datorer, så fick de så mycket kyl-kapacitet över i datorhallen att de på allvar funderade på att anlägga en skridskobana för personalen. Det hela föll på att arbetsgivaransvaret i så fall skulle omfatta skador på personalen, men det ville inte företaget.

Minnenas frekvens behöver inte vara högre än frekvensen på bussen på moderkortet. Det enda som händer om man har högre frekvens på minnena är att de får stå och vänta på bussen (sic!) som är långsammare. Det kan teoretiskt sett ge en mikroskopiskt lägre prestanda om man har max oflyt med sannolikheterna för att man hamnar i otakt med frekvenserna. Därför skall man till 1155 alltid använda 1,5V / 1333MHz-minnen.

hmm vill fortfarande hävda att det inte är någon nackdel med snabbare minne.
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...
Samt här
http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Enligt dessa tester får du en prestanda ökning med snabbare minnen må det vara lite men det finns där.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Är inte den här kylaren tystare?
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Moderkort: Jo, problemet är att välja rätt. Det är lite halvjobbigt att gå igenom alla 20 som fyller mina krav och se vilka som har bäst strömförsörjning, etc. Därför söker jag en genomtänkt rekommendation, inte bara ett tyckande. Därav mitt påstridiga "varför, varför, varför...".

Jo, men den väger ungefär hälften så mkt. Gissa varför...

Med hjälp av temperaturstyrd varvtalsreglering så får du tystare kylning vid samma temperatur om du väljer NH-D14.

Moderkort; "bäst" är ju i vissa fall en fråga om smak. I övrigt kan man kanske tycka att ett års garanti är lite i underkant (ASRock). Vill man ha lite mer påkostade delar så finns dom oftast på kort i "entusiastklassen". Dom är dyrare helt enkelt. En sak att titta på är vad för kylflänsar som sitter på. Vissa är rätt extrema, andra har knappt några alls.

Om du vill köra SLI 2*16x så är det nog Gigabyte GA-Z68X-UD7 som gäller. Som du ser har det kortet rejäl kylning och gott om anslutningar. Så brukar det vara med mer påkostade kort.

edit: Ang. RAM: Om man inte gillar 1600MHz så kan man lätt klocka ner dom till säg 1333MHz. Då kan man trimma timings lite extra. Eller möjligtvis sänka spänningen. Så kör exempelvis jag just nu.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag hamnar nog i ungefär samma kategori som dej , yrke/ålder/budget , sitter och kikar själv på en ny burk men kommer dock att vänta till efter jul på "2011" och "Kepler".

Inköpslistan skulle i dag se ut ~så här.

Ska allt motiveras så blir det en lång uppsats men jag ska försöka plita ihop nånting.

Lådan har jag funderat längst på den här är stor och välventilerad och kommer att följa med mej länge men kostar därefter.
Disk får du välja efter behov men att ta en SSD till OS-disk kommer du inte att ångra.
Grafikkorten är jag inte riktingt nöjd med , Inet har inga GTX580 av referensmodell , med flera kort bilr det varmt om dom dumpar värmen i lådan/på varandra. Grafikkort få du även välja lite efter skärm , 2560*1600 är nästan dubbelt så många pixlar som 1920*1280.
Separat ljudkort är inget måste , det beror på vad du har för krav/högtalare/lurar.
Ska man inte klocka och bara spela spel räcker en 2500 men 2600K är så pass billig så jag är beredd att betala för den prestandaökningen.
CPU-kylaren är bland det bästa som finns , ställer dock krav på RAM då det är trångt under den.
Mängden RAM är också en behovsfråga , nästan alla klarar sej med 4GB , själv håller jag på en del med virtuella maskiner och då är det inga problem att förbruka RAM , bildredigering och dylikt äter också RAM. Hz , tja klockas eller ej ?
Nätagg tycker måga att man ska ta mindre av men jag vill ha marginal så det inte behöver gå på högvarv.
Moder kortet ska få plats med det du vill ha , jag vill ha dubbla ethernet och det har inta många kort , helst vill jag också ha "PCIe 16* dual @x16".

Haha! Now we're talking! Jag ser att vi tänker lika. Nätagg skall aldrig gå på full kapacitet, det blir inte bra varken för temperatur, driftsäkerhet eller ljudnivå.

Har precis suttit en lång stund med Inet i örat. Han övertalade mig att gå på ett Z68-moderkort. Vi hittade ett som hade två 16X PCI, åtta (6+2) USB3 och fyra SATA6-anslutningar:
https://www.inet.se/artikel/1902031/gigabyte-ga-z68x-ud7

Det passar precis till mig som skall ha tre stycken SATA6-diskar och två grafikkort.

Efter ytterligare diskussion om kyl-grunkan hamnade vi på följande:
https://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
Det står inte på deras hemsida, men den går att köra på lägre varv, då blir den tyst som en mus. Dessutom så bygger den upp nästan en bit från moderkortet, så minnena får plats under.

Enligt Inet-snubben så kan man på Z68-kortet med en 2500K/2600K överklocka både processor och moderkort (Master Data Bus). I det fallet är det relevant med 1600 MHz-minnen, så jag får väl ge mig då...

Nu återstår endast PSU och datorlåda... Jag har problem med att mitt skrivbord är i vägen, så jag kan max ha en låda på 54,8 cm, vilket är ett problem. Just nu tittar jag på
Cooler Master HAF X: https://www.inet.se/artikel/6901302/cooler-master-haf-x-svart
Fractal Design Arc: https://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-svart-...

Jag är osäker på om HAF:en får plats under skrivbordet, men fördelen är att den har sidofläkt. Arc:en är ju mycket snyggare, men har förmodligen sämre kylning.

Aktuell kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/723173/2011-08-10-version-2
(LaCie-grunkan är en nätverksdisk till döttrarna, så ignorera den)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jo, men den väger ungefär hälften så mkt. Gissa varför...

Med hjälp av temperaturstyrd varvtalsreglering så får du tystare kylning vid samma temperatur om du väljer NH-D14.

...

Good point!

Skrivet av lorgix:

...
Moderkort; "bäst" är ju i vissa fall en fråga om smak. I övrigt kan man kanske tycka att ett års garanti är lite i underkant (ASRock). Vill man ha lite mer påkostade delar så finns dom oftast på kort i "entusiastklassen". Dom är dyrare helt enkelt. En sak att titta på är vad för kylflänsar som sitter på. Vissa är rätt extrema, andra har knappt några alls.

Om du vill köra SLI 2*16x så är det nog Gigabyte GA-Z68X-UD7 som gäller. Som du ser har det kortet rejäl kylning och gott om anslutningar. Så brukar det vara med mer påkostade kort.
...

Haha! Det var precis det kortet jag hamnade på efter diskussion med Inet-nörden!

Skrivet av lorgix:

...
edit: Ang. RAM: Om man inte gillar 1600MHz så kan man lätt klocka ner dom till säg 1333MHz. Då kan man trimma timings lite extra. Eller möjligtvis sänka spänningen. Så kör exempelvis jag just nu.

Sant. Dessutom: Som sagt ovan så går ju detta moderkortet att överklocka upp till 1600, i vilket fall man faktiskt kan utnyttja minnena.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Några tankar:

Ser bra ut.

Det där med minneshastighet är väl inte alldeles svart eller vitt. Det planar ut helt enkelt. Men 1600MHz är så billigt nu, med tanke på hur resten av paketet ser ut så skulle det kännas konstigt med 1333MHz.

Jag tror att LP-varianten (som du valt) av Vengeance-minnen ska få plats under NH-D14. Borde inte vara svårt att bekräfta, om det hänger på det.

Rätt tänkt ang. nätagg. Var det landar beror förstås lite på hur länge man räknar med att ha ett agg. Man ska ju inte räkna med att dra märkeffekt 24/7. Jag kanske skulle "snåla" lite ändå och ta HX 1050W 80+silver, och spara 600:-. Men silver är ju inte guld ändå...

Många skivor i en 3TB-disk förmodar jag. Var och en bidrar med en liten risk att hela disken havererar, om jag inte missförstått. Personligen föredrar jag WD Black - prestanda & 5års garanti. Du kanske åtminstone vill ha en lite snabbare mekanisk disk att köra tillsammans med SSDn i SRT. Lär vara en relativt liten skillnad, men tänkvärt.

Sen kommer jag inte på ngt mer att ha en åsikt om... Jag är inte heller överförtjust i HAF-designen...

Maffig maskin. Lycka till!