Passande högtalare till Pioneer VSX-2021?

Permalänk
Inaktiv

Passande högtalare till Pioneer VSX-2021?

Tjenna,

Jag har precis köpt en Pioneer VSX-2021.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=895531
Jag har tänkt följande setup;

1 par Canton Chrono 509.2 DC 11.990:-
1 st Canton Chrono 505.2 Center 3.490:-

eller....

1 par Monitor Audio RX8 vita (pianolackade) 15.490:-
1 st Monitor Audio Center 3.990:-

Sen har jag kollat på Klipsch reference rf-82 II & B&W DM683.

Vad tycker ni?

THANK YOU!

Permalänk

B&W eller Monitor Audio är nog riktigt bra!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Du borde köpa senaste numret av Ljud&Bild samt Hifi&Musik för där testar dom högtalare i 10kkr prisklassen.
Jag har läst båda tidningarna och jag tycker att XTZ 99.36 verkar vara den vettigaste högtalare. Byggd i 25mm MDF och inte 18 som i stort sett alla andra. Seas-element och XTZ-kvalitet över lag.

Du har även nämnt ganska olika högtalare. Jag har själv lyssnat på Klipsch RF-82 and B&W DM683 och det är väldigt olika högtalare.
Vad lyssnar du på för musik, vad har du för tidigare referenser? Kan du nämna några högtalare du gillar/inte gillar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Inte helt oväntat så lägger jag min röst på Monitor Audio, mycket pga att de är så allround.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ala_95:

Du borde köpa senaste numret av Ljud&Bild samt Hifi&Musik för där testar dom högtalare i 10kkr prisklassen.
Jag har läst båda tidningarna och jag tycker att XTZ 99.36 verkar vara den vettigaste högtalare. Byggd i 25mm MDF och inte 18 som i stort sett alla andra. Seas-element och XTZ-kvalitet över lag.

Du har även nämnt ganska olika högtalare. Jag har själv lyssnat på Klipsch RF-82 and B&W DM683 och det är väldigt olika högtalare.
Vad lyssnar du på för musik, vad har du för tidigare referenser? Kan du nämna några högtalare du gillar/inte gillar?

Fick hem förstärkaren igår, fyfan vad snygg den är.. (flämt)

Har bara lyssnat på monitor audio rx8orna inkl. centern.
Dem var dock inte inspelade men dem är snygga och spelar bra.

Har varit lite inne på Canton chrono 509.2, 505.2
Även Klipsch rf-82 II och b&w dm683.

Jag kollar film 60%.
musik 40%, och då är det mest rock, drum&bass, elektronica, hiphop.
Lite allt möjligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Rock, drum&bass, elektronica och hiphop... Jag tror på Klipsch då dom har lite mer "partyfaktor" än t.ex DM683 som är lite mer åt det traditionella hifi-hållet.

Canton kan jag inte uttala mig om, men som jag skrivit i någon tidigare tråd så anser jag att deras högtalare är överprisade i deras dyrare serier samt att dom billigare har en tendens att låta väldigt "på", man blir trött helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ala_95:

Rock, drum&bass, elektronica och hiphop... Jag tror på Klipsch då dom har lite mer "partyfaktor" än t.ex DM683 som är lite mer åt det traditionella hifi-hållet.

Canton kan jag inte uttala mig om, men som jag skrivit i någon tidigare tråd så anser jag att deras högtalare är överprisade i deras dyrare serier samt att dom billigare har en tendens att låta väldigt "på", man blir trött helt enkelt.

Det lutar åt MA RX8, har ganska bra paketpris på fynda.se 18280:- för golv+center.

Permalänk
Medlem

Kanske är lite sent nu, då jag handlar lite nytt själv så kan jag säga att Canton högtalare finns betydligt billigare i Tyskland om du kan tänka dig import. 509.2 som finns för 12000kr här i Sverige paret, finns för import för cirka 8000kr ink frakt. Då jag själv lyssna igenom en massa olika högtalare i den prisklassen föll jag för 509.2, men alla gillar olika.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE