Seg inloggning med Windows 7 ultimate 64 Bitars

Permalänk
Medlem

Seg inloggning med Windows 7 ultimate 64 Bitars

Tjenare!
ra
Har en ny byggd dator med windows 7 ultimate 64 bit, amd phenom II X4 965 3.4 Ghz, 500 Gb hdd, 6 Gb Ram 1600 mhz, Asus Radeon HD 6870.

Windows är ny installerat men ifrån det jag loggar in och jag kommer till skrivbordet tar ungefär 10 sekunder. Medans en annan kompis som har en liknande dator, tar det 1 - 4 sekunder för honom att logga in.

Vad kan det vara som segar ner inloggningen? Virusskydd?

Eller måste jag installera om windows?

Tack för hjälp och svar

Permalänk
Medlem

Vad har du för antivirusprogram då ?

Permalänk
Medlem

Jag har Avast och Ad-Aware

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus93:

Tjenare!
ra
Har en ny byggd dator med windows 7 ultimate 64 bit, amd phenom II X4 965 3.4 Ghz, 500 Gb hdd, 6 Gb Ram 1600 mhz, Asus Radeon HD 6870.

Windows är ny installerat men ifrån det jag loggar in och jag kommer till skrivbordet tar ungefär 10 sekunder. Medans en annan kompis som har en liknande dator, tar det 1 - 4 sekunder för honom att logga in.

Vad kan det vara som segar ner inloggningen? Virusskydd?

Eller måste jag installera om windows?

Tack för hjälp och svar

Men vad är det för HDD(modell) och kan din kompis ha en SSD för det är de enda som kan komma upp i 1-4 sek vid start?

Sen beror det ju på hur mycket du har på disken och hur mycket den måste starta upp innan använding också. Men efter som du skriver att den är ny så borde det inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus93:

Jag har Avast och Ad-Aware

Jag har dem båda också, men de kan göra att starten tar längre tid eftersom de vill uppdatera sig. Dock så tar detta bara någon extra sek alla fall för avast, ad-aware brukar ta längre tid på sig.

Permalänk
Medlem

Okej ingen av oss har ssd disk. jag har bara 50 Gb användt av 500. Men kan det hjälpa att installera om windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus93:

Okej ingen av oss har ssd disk. jag har bara 50 Gb användt av 500. Men kan det hjälpa att installera om windows?

Hmm konstigt i så fall, tycker dock att du inte skall behöva installera om den. Men vad är det för disk? Fnnns ju olika hastighet på dem.

Permalänk
Medlem

Det är 7200 Rpm. Men enligt speccy så används min hårddisk av S.m.a.r.t men enligt bios så är den avstängd "/. Vet inte varför datorn är så seg på att logga in :(. Har satt på så att datorn använder alla kärnor i uppstart också "/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus93:

Det är 7200 Rpm. Men enligt speccy så används min hårddisk av S.m.a.r.t men enligt bios så är den avstängd "/. Vet inte varför datorn är så seg på att logga in :(. Har satt på så att datorn använder alla kärnor i uppstart också "/

Vad har du/din kompis för Cache på HDD:n 32 el 64? För det kan också spela in. Men vad är det för modell eller vad heter dem?

Sen en sak till vad har ni för spec på datorerna för det är ju så att även om du bygger en ny dator betyder det inte att din dator behöver gå snabbare än någon annans. Varje dator som man bygger själv är unik.

Sen det här med S.m.a.r.t det kan ju vara så att den är avstängd för att det är standard, kolla om du kan sätta på den och om du kan det så är det bra. Men det har inget med att din uppsatart går sakta.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din hårddisk är inkopplad på SATA1 istället för SATA2?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF