Ljudkort med bra ljud till Logitech Z-5500?

Permalänk
Medlem

Ljudkort med bra ljud till Logitech Z-5500?

Hej jag undrar om det finns nåt bättre ljud kort till Logitech Z-5500 än mitt creative SB audigy zs2
även förslag på bättre kort!
Budget spelar ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKO:

Hej jag undrar om det finns nåt bättre ljud kort till Logitech Z-5500 än mitt creative SB audigy zs2
även förslag på bättre kort!
Budget spelar ingen roll

Valfritt kort från Asus.

Permalänk
Medlem

tyty:) ska kolla runt lite! vilka har bra equlizers i dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKO:

tyty:) ska kolla runt lite! vilka har bra equlizers i dom?

Vet ej,spelar nog ingen roll.

Permalänk

Det är inte möjligt att få bra ljud i ett par skithögtalare oavsett ljudkort. Lägg pengar på riktiga högtalare istället!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

haha lol vad pratar du om?:) du verkar inte veta speciellt mycket om detta högtalare märker jag:P

Permalänk
Medlem

Z-5500 är inte skit! skulle dock inte heller säga att de är bra i jämförelse med riktiga golvare/monitorer. Du kan alltid köra digitalt med modekortets inbyggda så slipper du köpa ljudkort, annars borde Xonar DX funka bra ifall du har en PCI-e port ledig.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKO:

haha lol vad pratar du om?:) du verkar inte veta speciellt mycket om detta högtalare märker jag:P

Inte veta mycket? som han sa, det går inte att få bra ljud i skithögtalare som dessa (Z-5500) jag har sånna själv och det är ingen märkvärt ljud i dom. Med tanke på vad du säger så antar jag att du inte vet vad bra ljud är? Det finns bra mycket bättre högtalare för samma pris även om man måste inkludera en receiver eller förstärkare. Men men om du redan äger systemet så kan jag bara säga en sak till dig, dra en ghetto mod på basen för att få downfiring på den. Låter betydligt mjukare och överröstar inte allt annat så mycket som de gör från början.

EDIT; Köp en förstärkare/receiver och stativhögtalare eller golvare, kan rekommendera DALI Zensor 1 om du inte vill lägga ut alldeles för mycket pengar på högtalarna.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

offtopic ftw:)
Joo jag vet vad bra ljud är:P
Klart om du köper riktiga grejjor blir det ju skillnad som fan!

Permalänk

Okej, jag kanske överdrev lite. Men Z5500 duger enbart till film och spel enligt mig.

Tycker alltså du ska spara pengar till bättre högtalare, och sen efter det köpa ett nytt ljudkort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Kalla z5500 bra är rätt mycket i överkant, då vet man inte vad bra ljud är.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa ett nytt ljudkort om jag hade de högtalarna. Det inbyggda på moderkortet duger nog gott.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

sluta off topic ffs... stäng denna skit tråd tack bara offtopic hela jävla tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKO:

sluta off topic ffs... stäng denna skit tråd tack bara offtopic hela jävla tiden

OT? Jag gav bara ett tips utifrån mina erfarenheter, jag kan inte se att det är OT? Sluta ha taggarna utåt, detta är ett forum där man kan, inom vissa gränser, vädra sina åsikter. Således gjorde jag det om detta ämne.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag skulle inte köpa ett nytt ljudkort om jag hade de högtalarna. Det inbyggda på moderkortet duger nog gott.

Jag håller med på den (+1).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av TKO:

Varför blir du sur när vi berättar som det är? Visst, slösa bort pengarna på ett nytt fint och dyrt ljudkort men du kommer knappast höra stor skillnad med dom där högtalarna... Som sagt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag märkte en markant stor skillnad på ljudet mellan det integrerade ljudkortet i moderkortet (Realtek-skit!) och på Creative X-Fi Music-kortet. Jag kör då med Z-5500 (rev 204, lanserat 2004). På brorsans Z-5500 märktes ingen skillnad alls med samma komponenter. Hans Z-5500 var lanserat 2009. Allt var kopplat analogt.

Efter vad jag har läst om detta högtalarsystem så har Logitech mjölkat en hel del på detta systemet genom att i början använda bra komponenter, och när det blev en vinnare på marknaden har de minskat på kvalitéten för att fortsätta tjäna pengar men till en billigare tillverksningskostnad. Sant eller falskt? Får ni själva avgöra.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

Efter vad jag har läst om detta högtalarsystem så har Logitech mjölkat en hel del på detta systemet genom att i början använda bra komponenter, och när det blev en vinnare på marknaden har de minskat på kvalitéten för att fortsätta tjäna pengar men till en billigare tillverksningskostnad. Sant eller falskt? Får ni själva avgöra.

Om det är sant så låter det ju helt jäkla sjukt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Om det är sant så låter det ju helt jäkla sjukt

Skulle inte förvåna mig ifall det var sant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poison:

Detta gick runt i början, att logitech skickade z5500 med bra komponenter till reviewers för att sen till kunder sälja det dom gör nu.
Det är iaf ingen skillnad ifrån Z5500 V1 och dom som finns nu i ljudkvalite.

Permalänk
Inaktiv

Klart som fan de blir skillnad mellan ett integrerat moderkorts ljud och exempelvis ett Asus även med Z-5500. För mig är denna skillnaden iaf uppenbar. Men du (som så många andra här i tråden) kanske inte hör någon skillnad alls.

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Klart som fan de blir skillnad mellan ett integrerat moderkorts ljud och exempelvis ett Asus även med Z-5500. För mig är denna skillnaden iaf uppenbar. Men du (som så många andra här i tråden) kanske inte hör någon skillnad alls.

Han körde ju redan med ett creative SB audigy zs2. Ljudskillnaden kommer inte bli så stor och därför tycker jag han ska spara pengar till ett nytt ljudsystem istället. Eller vad tycker du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Kalla z5500 bra är rätt mycket i överkant, då vet man inte vad bra ljud är.

....Word!

Permalänk
Medlem

Jag har själv z-5500 sedan 2 år tillbaka nu, och va fan, de funkar ju väldigt bra till spel och film, och med hjälp av en equalizer kan man få till helt okey ljud med bra tryck i även när det skall lyssnas på musik. Inget att köpa ljudkort för 1000-2000 spänn till dock, det skulle jag aldrig kunna rekomendera.

Permalänk
Avstängd

Kan säga att jag inte märkte någon ENORM skillnad ifrån Audigy2 ZS > Xonar DX när jag hade mina Z5500.
Sure lite gjorde det men inte värt dom pengarna för den minimala skillnaden.

Mina lurar fick nytt liv dock.

Nu kör jag dock spdif till förstärkare så nu kvittar mitt ljudkrot rätt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Kan säga att jag inte märkte någon ENORM skillnad ifrån Audigy2 ZS > Xonar DX när jag hade mina Z5500.
Sure lite gjorde det men inte värt dom pengarna för den minimala skillnaden.

Mina lurar fick nytt liv dock.

Nu kör jag dock spdif till förstärkare så nu kvittar mitt ljudkrot rätt mycket

Intressant att fråga om du märkte någon skillnad från det inbyggda ljudkortet i moderkortet till Audigy2 ZS/Xonar DX?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poison:

Intressant att fråga om du märkte någon skillnad från det inbyggda ljudkortet i moderkortet till Audigy2 ZS/Xonar DX?

Steget från inbyggda -> Audigy 2 ZS var enormt.
Allt blev klarare, basen kändes mycket bättre, kunde öka volymen mer innan det började låta helt åt helvete.

Inbyggda ljudkort är helt enkelt totalt värdelösa i min mening (utanför spdif passthrough, dvs använder inte ens ljudkortet direkt )

Permalänk

Ja inbyggda ljudkort brukar alltid suga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Steget från inbyggda -> Audigy 2 ZS var enormt.
Allt blev klarare, basen kändes mycket bättre, kunde öka volymen mer innan det började låta helt åt helvete.

Inbyggda ljudkort är helt enkelt totalt värdelösa i min mening (utanför spdif passthrough, dvs använder inte ens ljudkortet direkt )

Då kan både du och jag konstatera att ett nytt PCI/e-ljudkort gör bättre skillnad på Z-5500 i förhållande till inbyggda vilket motsäger lite vad andra har sagt tidigare i tråden. Men eftersom TS redan har ett Audigy ZS2 kan vi nog alla vara överrens om att han inte behöver lägga pengar på att investera i ett nytt ljudkort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Poison:

Då kan både du och jag konstatera att ett nytt PCI/e-ljudkort gör bättre skillnad på Z-5500 i förhållande till inbyggda vilket motsäger lite vad andra har sagt tidigare i tråden. Men eftersom TS redan har ett Audigy ZS2 kan vi nog alla vara överrens om att han inte behöver lägga pengar på att investera i ett nytt ljudkort.

Om man ska vara petig så utgör anekdotiska utsagor av den typen som givits i den här tråden inga egentliga belägg, ur en rent empirisk synvinkel. Våra hörselintryck snedvrids otroligt lätt och att göra lyssningstest med kontroller för detta är långt ifrån enkelt. Så vad jag ser så finns det inget som motsäger det någon annan har sagt i tråden, och jag är inte heller särskilt övertygad om att det är värt att köpa ett separat ljudkort till "datorhögtalare".