Permalänk
Medlem

Google TV Streamer

Google TV Streamer släpptes idag, men har varit väldigt tyst om det. Google verkar gömma sig för den svenska marknaden på sin egen hemsida, men sett att man kan köpa genom t.ex. Elgiganten. Någon som köpt och testat i Sverige? Är det något intressant med denna, eller är det bara en dubbelt så dyr chromecast?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

22% snabbare än föregångaren vad det nu innebär i praktiken, ett plus för ethernet om man är i behov av det annars har jag svårt att motivera ett köp om man redan har en ccgtv 4K.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

https://store.google.com/se/product/google_tv_streamer?hl=sv

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem

Har en Chromcast Google TV HD...
Måste gå in i inställningar och manuellt starta om den nästan dagligen, för att den inte ska vara seg som sirap eller för att man ska kunna casta till den överhuvudtaget, bara omstart från inställningar fixar problemet med, att dra ur strömmen och sedan sätta i den igen funkar inte.

Förhoppningsvis är denna maskin bättre.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till har den inget stöd för TrueHD eller DTS passthrough. Värdelös produkt.

Shield TV är från 2015, snart 10 år gammal och fortfarande snabbare och har bättre ljudstöd än nya Google TV Streamer.

Tyvärr kommer det nog aldrig komma en ny, bra Android TV enhet och man blir tvingad till att köra apparna i TVn.

Permalänk
Medlem

Blir spännande, beställde just från elgiganten, ska komma om en vecka, google själva som jag la order på först så skulle den levereras mellan 5-12 november ?!

Permalänk
Medlem

Är sugen på "Tvålen" men väntar tills nån på detta forum har köpt å testat en, så man inte köper "Tvålen" i säcken.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Är sugen på "Tvålen" men väntar tills nån på detta forum har köpt å testat en, så man inte köper "Tvålen" i säcken.

Jag lovar återkomma så fort jag fått min tvål och hunnit testa synd den där mörkare färgen inte saluförs i sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Blir spännande, beställde just från elgiganten, ska komma om en vecka, google själva som jag la order på först så skulle den levereras mellan 5-12 november ?!

När jag beställde från google store stod det 22-23 okt, men idag hade det ändrats till 1-2 okt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag lovar återkomma så fort jag fått min tvål och hunnit testa synd den där mörkare färgen inte saluförs i sverige

Gör så (tack), har för mig att den mörkare modellens färg heter Hazel. Tycker att där borde vara fler färgalternativ.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Gör så (tack), har för mig att den mörkare modellens färg heter Hazel. Tycker att där borde vara fler färgalternativ.

Yep, men varken elgiganten eller Google själva har den , nu planerar jäg ändå gömma den bakpå tv n mha lite självfästande kardborr

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, såg på Googles amerikanska hemsida att Hazel endast finns i USA. Mycket synd, den är så mycket snyggare.

Inte för att folk riktigt vet än, men tror ni att denna fungerar bättre än alternativ för att strömma spel från dator? Kollar på att köpa liknande för att använda som Steam Link, men det kanske finns andra som fungerar lika bra/bättre?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Yep, men varken elgiganten eller Google själva har den , nu planerar jäg ändå gömma den bakpå tv n mha lite självfästande kardborr

Har min 4K Chromecast GTV gömd bakom TV:n (har en Ultra High Speed förlängings kabel från Nördic).

Skrivet av Magicanz:

Ja, såg på Googles amerikanska hemsida att Hazel endast finns i USA. Mycket synd, den är så mycket snyggare.

Inte för att folk riktigt vet än, men tror ni att denna fungerar bättre än alternativ för att strömma spel från dator? Kollar på att köpa liknande för att använda som Steam Link, men det kanske finns andra som fungerar lika bra/bättre?

Om det blir ett köp, ska bara köra 4K Netflix/Disney + å ev SVT Play apparna. Om "Tvålen" ska kopplas in TV:n eller direkt in i hembio receivern har jag inte funderat på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har min 4K Chromecast GTV gömd bakom TV:n (har en Ultra High Speed förlängings kabel från Nördic).
Om det blir ett köp, ska bara köra 4K Netflix/Disney + å ev SVT Play apparna. Om "Tvålen" ska kopplas in TV:n eller direkt in i hembio receivern har jag inte funderat på.

Jag har min nuvarande in i tv,n , receivern får ljudet via ARC från tv n

Permalänk
Medlem

Har testat den nya google enheten nu lite och den är märkbart snabbare än CCGT.
Dock så är bilden lite utanför skärmen i twitch appen oavsett bildinställningar...

Men annars nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag skaffade google tv streamer också, fick den i torsdags. Nyfiken, ville prova. Jag är också överraskande nöjd. skojar lite med sambon som undrar var alla nyheterna är och varför jag skulle köpa en ny likadan enhet.

Men den är snabbare, och fjärrkontrollen laggar inte med en massa buffrade knapptryck som ccgtv gjorde (för mig).

Den roligast funktionen som jag faktiskt fick nytta av var google home stödet (som jag förstår även skall komma till ccgtv? <- mer än fråga en konstaterande) och enkelheten att dra ner rullgardinerna när dom stör. Nu kan jag bli soffliggare på riktigt.

Men om man är nöjd med sin ccgtv och den funkar ok så finns det ju ingen anledning att springa iväg att köpa.

För mig, den är vit, att den inte laggar plus integration med Home (kamerar och ljus) är vad som får mig nöjd iaf!

Ett minus just nu,
Har dock problem med att ljudet droppar ut lite nu och då. Hoppas på en bugg och att där finns en fix.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://swedroid.se/google-presenterar-google-tv-streamer-4k-...

Här finns hårdvaruspecs om man vill jämföra med den gamla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Ska iallafall inte köpa "Tvålen" på NoN då dom ska ha 1490 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft boxen sen i fredags. Skaffade den i huvudsak för Dolby Vision som fungerat som det ska i Prime, Tivimate och BD remuxer.

Nöjd med prestandan hittills.

katt
Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår o inte hunnit så mycket än men den är mycket rappare än gamla Gen4 an, fjärren är mycket bättre också, tänk vad några centimeter till kan göra (som hon sa) på längden, den ligger mycket bättre i handen, Dolby Vison fungerar o passthru med, inte hunnit sätta upp alla appar än för några störe tester än så , missade såklart att HDMI sladd inte ingår så måste köpa en kortare o nättare, men de gick fint sätta upp den bak på tv,n som plannerat mha kardborre

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd med min, den är märkbart snabbare än föregångaren. Inget nämnvärt lagg i menyn som var på förra.
Min förra så stängde jag allt i menyerna så det bara var appar.
Men funderar även på göra det nu för den ger massa förslag om filmer på tjänster som jag inte har och har avinstallerat appar för, vilket är ganska störande.
Men den absolut största fördelen för mig är nätverksporten, min förra buffrade ibland när man streama filmer med hög bittrate.

Permalänk

Någon som testat den gentemot en AppleTV? Äger en gammal 3de generations AppleTV men ska inhandla något som stödjer 4k och då kanske denna Google Streamer kan vara ett alternativ istället. Å andra sidan äger vi bara Apple-produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Någon som testat den gentemot en AppleTV? Äger en gammal 3de generations AppleTV men ska inhandla något som stödjer 4k och då kanske denna Google Streamer kan vara ett alternativ istället. Å andra sidan äger vi bara Apple-produkter...

Om ni är inne i apples eko system så skulle jag fortsätta med det.
Själv hade jag appletv 4k innan och var väldigt nöjd, men det var för krånligt när jag inte hade en iphone att styra den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Är ganska nöjd med min, den är märkbart snabbare än föregångaren. Inget nämnvärt lagg i menyn som var på förra.
Min förra så stängde jag allt i menyerna så det bara var appar.
Men funderar även på göra det nu för den ger massa förslag om filmer på tjänster som jag inte har och har avinstallerat appar för, vilket är ganska störande.
Men den absolut största fördelen för mig är nätverksporten, min förra buffrade ibland när man streama filmer med hög bittrate.

Ja de där har jag med stört mig på, trots man pekat ut vilka services man har så får man förslag på sånt som ligger hos det man inte har, samma på gen4 stickan, blir man slår av de där.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Ett minus just nu,
Har dock problem med att ljudet droppar ut lite nu och då. Hoppas på en bugg och att där finns en fix.

Det lät ju inte som någon hit.
Var precis den anledningen jag lämnade tillbaka Googles tidigare streamer dom släppte. Minns inte vad den hette dock.
Men den hade audio drops av och till och ingen verkade få till det.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Själv hade jag appletv 4k innan och var väldigt nöjd, men det var för krånligt när jag inte hade en iphone att styra den med.

Har en 4K Apple TV (32 GB) in nkopplad (i hemmabio receivern) å har inte heller nån Iphone. Har även en 4K CCGTV inkopplad (TV:ns HDMI port 3). Tycker att Apple TV:n är lite bättre än CCGTV:n. Ska ev byta CCGTV:n till "Tvålen" (4K Streamer) när lagerstatusen är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har en 4K Apple TV (32 GB) in nkopplad (i hemmabio receivern) å har inte heller nån Iphone. Har även en 4K CCGTV inkopplad (TV:ns HDMI port 3). Tycker att Apple TV:n är lite bättre än CCGTV:n. Ska ev byta CCGTV:n till "Tvålen" (4K Streamer) när lagerstatusen är bättre.

Ja den gamla chromecast med google tv 4k var inte jämförbar med några gen gammal appletv 4k.
Men den nya fungerar bra, särskilt nu med ethernet, innan så lagga min när jag strema plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Man styr ju med fjärren ändå? Varför använda telefonen?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600