Permalänk

Speldator ca 9-10k

Jag hade tänkt mig en ny speldator för BF3 osv. Har redan lagt ihop ett paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/735795/pcrigg

Vad tycker ni kunniga om mitt paket, bör man ev. satsa på ett bättre moderkort? Kom även med andra förslag samt länkar.

MVH.

En del stavfel
Visa signatur

"When I get sad I stop being sad and be awesome instead"

Permalänk

Bump.

Uppskattar gärna svar då det är rätt brådskande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena
Slängde ihop ett paket till dig baserat på att klara av BF3 och NfS (senast kommande) och många andra spel framöver på högst grafik.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/738340/2011-08-15

2st GTX 56Ti OC knäcker 1st GTX580 fast än de går ut på en o samma i pris.
Kylare klarar av en lättare överklockning fick ajg lära mig idag faktiskt
Moderkortet är rätt så kraftig och klarar av att köras på SLI.
Chassiet fick du med 1fet fläkt på 200mm och bak 120mm så det kommer va rätt så bra temp i datorn
OSV OSV
Kolla om du inte gillar nåt så hör av dig.
PS: grejerna du hade satt ihop såg lite ...njaaa...ut med tanken på att de kom upp i 10k fast du kunde få ut så mkt mer för de pengarna
Mvh
R

Visa signatur

BMW macht frei.....wenn sie arbeiten

Permalänk

Tack för svar!

Paketet du länkade så riktigt fräscht ut! Dock så är jag mer utav en AMD person, det pga. att jag inte vet mycket om nvidia!
Men graffekorten du länkade verkade bra!

Resten så bra ut men angående SSD, har hört att en SSD gör datorn mycket snabbare vilket gör det till ett värt köp. Rätta mig om jag har fel!

Annars såg det väldigt bra ut!

MVH w.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av withstyle:

Tack för svar!

Paketet du länkade så riktigt fräscht ut! Dock så är jag mer utav en AMD person, det pga. att jag inte vet mycket om nvidia!
Men graffekorten du länkade verkade bra!

Resten så bra ut men angående SSD, har hört att en SSD gör datorn mycket snabbare vilket gör det till ett värt köp. Rätta mig om jag har fel!

Annars såg det väldigt bra ut!

MVH w.

Hej.
Roligt att du gillade paketet. Du har rätt så det finns inte SSD gör datorn bra mkt snabbare. Här har du en länk som visar det
Länken

Själv kör jag på AMD Radeon 3870x2 från Dell XPS och maxar Crysis 2 etc än så länge men inte alla spel tyvärr Det fanns tidet så att säga Så du kan föreställa dig hur bra AMD korten är med tanken på att mina är från sten åldern och maxar ftf såna nya spel
Så det är bara att ta bort grafik korten och välja annan och sätta dit en SSD. Men du ska veta att 60Gig räcker knapt om du ska ha OS och spel på den. 120Gig är det normala Men det är upp till var och en Kolla på delarna och skit i vad folket säger Till en vis del iaf, för att det är du som ska ha grejerna, inte vi men vi hjälper dig gladeligen:)

Mvh
R

Visa signatur

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738390/2011-08-15

grymmaste du kan få för över 10k preccis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antonheeh:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738390/2011-08-15

grymmaste du kan få för över 10k preccis

Absolut inte grymmaste.

GX är en ganska kass nätaggsserie som man helst ska undvika.
6990 är egentligen inte ett speciellt bra köp, då dess kylare är underdimensionerad och låter enormt mycket. Finns MYCKET bättre alternativ för det priset.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Absolut inte grymmaste.

6990 är egentligen inte ett speciellt bra köp, då dess kylare är underdimensionerad och låter enormt mycket. Finns MYCKET bättre alternativ för det priset.

Håller med för knugen och fosterland
PS: kylare fanns ej med Men vi ska inte vara nedlåtande...eller

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azmaz:

Håller med för knugen och fosterland
PS: kylare fanns ej med Men vi ska inte vara nedlåtande...eller

Menade att kylaren på 6990 är kass, den är inte tillräckligt kraftfull för att kunna kyla ned monstret till grafikkort utan outhärdlig ljudnivå.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Absolut inte grymmaste.

6990 är amds bästa grafikkort. han ville helst ha ett amd kort, han vill kunna maxa bf3, han bryr sig säkert inte om hur högt det låter

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

6990 är amds bästa grafikkort. han ville helst ha ett amd kort, han vill kunna maxa bf3, han bryr sig säkert inte om hur högt det låter

Jag vill självklart ha ett grymt kort som klarar det kommande spelen inom framtiden! Men att det går tyst är inget minus!

Tar gärna all hjälp jag får då varken jag eller någon i släkten är speciellt datakunniga!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antonheeh:

http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...

Jassåja, ja jag hade hellre tagit 6970 CF jag. Bättre prestanda, bättre ljudnivå, mer klockvänligt, men för samma pris.
Och att anta att någon inte bryr sig om en, för de flesta, olidlig ljudnivå, det var väl lite att ta i..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Jassåja, ja jag hade hellre tagit 6970 CF jag. Bättre prestanda, bättre ljudnivå, mer klockvänligt, men för samma pris.
Och att anta att någon inte bryr sig om en, för de flesta, olidlig ljudnivå, det var väl lite att ta i..

Skulle du inte kunna slänga ihop en rigg på inet åt mig så jag har fler valmöjligheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av withstyle:

Jag vill självklart ha ett grymt kort som klarar det kommande spelen inom framtiden! Men att det går tyst är inget minus!

Tar gärna all hjälp jag får då varken jag eller någon i släkten är speciellt datakunniga!

Men börja sätta ihop ett paket du själv utifrån dina kunskaper och råd du har fått och visa oss så VI har nåt att utgå ifrån. För nu vet vi vilken dator du vill ha och vad din budget ska snurra i för höjder

/R

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leifson:

6979 CF är inte mycket bättre än 1 6990. han kanske vill upptadera med ett till i framtiden?
När man sitter och spelar så tänker man inte på hur högt det låter man har headset, spel ljud osv osv.
tveksamt att 6990 låter som ett flygplan?!?!
har jag rätt?
Det står tillochmed på Swec länken du skickade "6990 världens snabbaste grafikkort" hade det inte varit nice att sitta med världens snabbaste grafikkort och kunna maxa spel i framtiden utan att tänka på att upptadera samt om han vill kan han köpa ett till och köra CF men de är knappast nåt man behöver.

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

6979 CF är inte mycket bättre än 1 6990. han kanske vill upptadera med ett till i framtiden?
När man sitter och spelar så tänker man inte på hur högt det låter man har headset, spel ljud osv osv.
har jag rätt?
Det står tillochmed på Swec länken du skickade "6990 världens snabbaste grafikkort" hade det inte varit nice att sitta med världens snabbaste grafikkort och kunna maxa spel i framtiden utan att tänka på att upptadera samt om han vill kan han köpa ett till och köra CF men de är knappast nåt man behöver.

EDIT: Menade 6970 inte 6979

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antonheeh:

har jag rätt?

Crossfire med 6990 är varken speciellt eknomiskt rent prestanda/pris, och det kommer att strula rejält tack vare drivrutinsproblem med quadfire. Mycket få spel stödjer 4 GPU:er något vidare, och det blir mycket microstutteringproblem och andra synkfel. Inget att rekommendera, med andra ord.

Jag sitter och tänker på ljudnivån när jag spelar, och jag vet att det finns MÅNGA fler.

6990 låter EXTREMT mycket med referenskylaren, då denna är underdimensionerad för att kyla bort de mängderna värme, och därför måste fläkten ha mycket hög hastighet, vilket genererar en mycket hög ljudnivå.

Du läste ju själv, 6970 Crossfire presterar BÄTTRE än 6990 (som också är Dual-GPU...), har LÄGRE ljudnivå, för SAMMA pris. Finns inga nackdelar jämfört med 6990, och jag förstår inte varför man ska ha 6990 alls.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av withstyle:

Skulle du inte kunna slänga ihop en rigg på inet åt mig så jag har fler valmöjligheter?

Här är vad jag har valt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738426/2011-08-15

SSD är inget jag själv skulle ha valt i det datorpaketet, men eftersom du ville ha en så lät jag den ligga kvar. jag hade istället prioriterat grafikkraften och tagit ett GTX570 / 6970 istället.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av azmaz:

Men börja sätta ihop ett paket du själv utifrån dina kunskaper och råd du har fått och visa oss så VI har nåt att utgå ifrån. För nu vet vi vilken dator du vill ha och vad din budget ska snurra i för höjder

/R

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738431/nya

Något i den stilen hade jag som tänkt mig, vad tycks?

Skrivet av Antonheeh:

har jag rätt?

Visst verkar det som ett grymt kort, och det är nog lite som du säger att man inte tänker så värst mycket på det när man lirar. Som okunnig undrar jag, är det värt, kanske lite väl overkill?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Här är vad jag har valt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738426/2011-08-15

SSD är inget jag själv skulle ha valt i det datorpaketet, men eftersom du ville ha en så lät jag den ligga kvar. jag hade istället prioriterat grafikkraften och tagit ett GTX570 / 6970 istället.

Det såg bra ut, och eftersom ni alla var eniga om SSD'n så skippar jag den som sagt och inriktar mig nog på ett bättre graffekort som du säger!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Crossfire med 6990 är varken speciellt eknomiskt rent prestanda/pris, och det kommer att strula rejält tack vare drivrutinsproblem med quadfire. Mycket få spel stödjer 4 GPU:er något vidare, och det blir mycket microstutteringproblem och andra synkfel. Inget att rekommendera, med andra ord.

Jag sitter och tänker på ljudnivån när jag spelar, och jag vet att det finns MÅNGA fler.

6990 låter EXTREMT mycket med referenskylaren, då denna är underdimensionerad för att kyla bort de mängderna värme, och därför måste fläkten ha mycket hög hastighet, vilket genererar en mycket hög ljudnivå.

Du läste ju själv, 6970 Crossfire presterar BÄTTRE än 6990 (som också är Dual-GPU...), har LÄGRE ljudnivå, för SAMMA pris. Finns inga nackdelar jämfört med 6990, och jag förstår inte varför man ska ha 6990 alls.

Du ser ju själv 6990 är nästan bättre än TVÅ 6970 varför inte köpa ett lika bra ? han skrev ju att han inte bryr sig om ljud nivån så mycket.
Man behöver inte alltid ha två grafikkort för att de ska bli bra. +man sparar Plats, - CF kan bli mycket problem + ett Jävligt bra kort , + coolare . om han nu vill ha CF 6970 som kan skapa problem och blir trångt. så får han väl göra det. om man köper 6990 och tycker det låter som ett jetplan. får man väl sätta dit lite fläktar no big deal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av withstyle:

Det såg bra ut, och eftersom ni alla var eniga om SSD'n så skippar jag den som sagt och inriktar mig nog på ett bättre graffekort som du säger!

Låter som en bra idé.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738430/2011-08-15

Där är mitt förslag då.

Skippa 6990, det är inget bra för det priset. Presterar inte optimalt, värme och ljudproblem, eventuellt coilwhine osv osv.

Visa signatur

Permalänk

btw: du skrev ju att få spel stödjer 4 gpuer men ändå så säger du att 6970 har 2 gpuer (inget jag vet om) och vad blir 2+2? 4 CF i 6970 är ju 4 gpuer OM 6970 har 2 gpuer inget som jag vet dock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antonheeh:

Du ser ju själv 6990 är nästan bättre än TVÅ 6970 varför inte köpa ett lika bra ? han skrev ju att han inte bryr sig om ljud nivån så mycket.
Man behöver inte alltid ha två grafikkort för att de ska bli bra. +man sparar Plats, - CF kan bli mycket problem + ett Jävligt bra kort , + coolare . om han nu vill ha CF 6970 som kan skapa problem och blir trångt. så får han väl göra det. om man köper 6990 och tycker det låter som ett jetplan. får man väl sätta dit lite fläktar no big deal.

Du verkar inte förstå..

6990 = 6970*2, fast på samma kort. Den ENDA anledningen till att köpa det är för att man inte har plats för två 6970's. Problem med crossfire finns alltså fortfarande där när det gäller 6990, då det är TVÅ GPU:er på samma kort. Två kort i en R3:a blir inte trångt, och med en sidofläkt blir det inte speciellt varmt heller. 6990 däremot har EN radialfläkt och EN uppsättning kylflänsar som ska kyla TVÅ GPU:ers, medan 6970 har en uppsättning flänsar och minst en fläkt för varje GPU. Bättre kylning = lägre ljudnivåer, högre klockvänlighet.
Att sätta dit extra fläktar kommer knappt att hjälpa, heller. Ljudnivån blir fortfarande olidlig under press.

Låt mig få fråga dig: Har du någon gång sett och hört ett 6990? Ljudnivån är svår att förstå om den inte upplevts.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

Skrivet av Leifson:

Låter som en bra idé.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/738430/2011-08-15

Där är mitt förslag då.

Skippa 6990, det är inget bra för det priset. Presterar inte optimalt, värme och ljudproblem, eventuellt coilwhine osv osv.

Nu har jag bestämt mig hur hela paketet ska se ut, beställs imorgon!

Tack allihopa för att ni tog er tid, det uppskattas! Ha det bra!

MVH w.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antonheeh:

btw: du skrev ju att få spel stödjer 4 gpuer men ändå så säger du att 6970 har 2 gpuer (inget jag vet om) och vad blir 2+2? 4 CF i 6970 är ju 4 gpuer OM 6970 har 2 gpuer inget som jag vet dock

6970 har en GPU. 6990 har två.

Visa signatur

Permalänk

ja ja ja, vem bryr sig egentligen. 6990 är bäst så är de. 6970 är väl bättre i CF man måste inte alltid köra CF. tack å hej