[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Medlem

Gå in i Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobila nätverk och se till att nätläge är på GSM/WCDMA

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av jormaroo:

har skaffat telias frisurf och har endast fått in 'Edge' som nätverk, kan man ställa in något för att få 3g?
Undrar också hur RAM-hanteraren fungerar, ska man rensa minnet ibland? Gör det nån skillnad?

Ber om ursäkt ifall jag ställer simpla frågor, men är inte så insatt. Otroligt tacksam för svar!

Inställningar -> Trådlöst och Nätverk -> Mobilanätverk
Kolla så att "Använd endast 2G-nätverk" inte är markerad (om den finns) och så att nätverksläget står på "GSM / WCDMA". Står det 3G (eller H) uppe vid täckningsstaplarna?
Du behöver inte rensa RAM-minnet, Android hanterar det själv. Den enda gången du kan behöva den är när något program frusit och du inte får upp frågan om att tvinga stänga av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Kolla så att "Använd endast 2G-nätverk" inte är markerad (om den finns) och så att nätverksläget står på "GSM / WCDMA". Står det 3G (eller H) uppe vid täckningsstaplarna?
Du behöver inte rensa RAM-minnet, Android hanterar det själv. Den enda gången du kan behöva den är när något program frusit och du inte får upp frågan om att tvinga stänga av den.

Jag har ett 'E' där uppe i skärmen, jag har också nätverksläget inställt på GSM/WCDMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Vad menas med att man endast ska ha 2G-nätverk. Sen ska jag fixa GSM/ WCDMA inställning också. Men vad betyder GSM/WCDMA ? Varför ska man ändra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jormaroo:

har skaffat telias frisurf och har endast fått in 'Edge' som nätverk, kan man ställa in något för att få 3g?
Undrar också hur RAM-hanteraren fungerar, ska man rensa minnet ibland? Gör det nån skillnad?

Ber om ursäkt ifall jag ställer simpla frågor, men är inte så insatt. Otroligt tacksam för svar!

RAM-minnnet behöver inte tömmas och appar ska normalt inte dödas. Android försöker medvetet ha kvar program i RAM för att programmen ska starta snabbt, om något program som kör behöver mer RAM så slängs programmen som "cachas" ut.

Om man ser i task managern ( "Uppg.hant." ) som man startar från programlistan som man får upp via långtryck på hemknappen att något program i bakgrunden tar mkt CPU eller extremt med RAM i förhållande till programmet komplexitet trots att det inte borde så kan man döda programmet, annars inte.

EDIT: ser just att Lullebulle har sagt ungefär samma sak

Permalänk
Skrivet av zAjtarN:

Vad menas med att man endast ska ha 2G-nätverk. Sen ska jag fixa GSM/ WCDMA inställning också. Men vad betyder GSM/WCDMA ? Varför ska man ändra det?

Om du sätter den på GSM så kommer enheten att endast ansluta till 2G-nätet, det spar batteri men du får sämre bandbredd mot internet.

Om du sätter du den på WCDMA så kommer enheten att endast ansluta till 3G-nätet, du får sämre täckning (inte alls säkert, beror mycket på vart du bor) men du får mer bandbredd mot internet.

Om du sätter du den på GSM/WCDMA så kommer enheten att ansluta till 3G-nätet när det finns tillgängligt och ansluta till 2G-nätet när det inte finns täckning för 3G-nätet.

Skrivet av jormaroo:

Jag har ett 'E' där uppe i skärmen, jag har också nätverksläget inställt på GSM/WCDMA

Prova söka efter nätverk och välja 3G-nätet för din operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Prova söka efter nätverk och välja 3G-nätet för din operatör.

Har Sweden 3g på och får fortfarande in Edge, så jag vet inte

Edit: såg nu att när jag försöker ansluta till Sweden 3g så stoppas det eftersom mitt sim-kort inte tillåter anslutning till detta nätverk, vad göra?

Permalänk
Skrivet av jormaroo:

Har Sweden 3g på och får fortfarande in Edge, så jag vet inte

Edit: såg nu att när jag försöker ansluta till Sweden 3g så stoppas det eftersom mitt sim-kort inte tillåter anslutning till detta nätverk, vad göra?

Ta det 3G-nätverk som tillhör din operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Ta det 3G-nätverk som tillhör din operatör.

trodde Sweden 3g tillhörde telia? hittar bara ett nätverk med namnet 'Telia' i och det heter Telia S och det är i det jag får Edge

Permalänk
Inaktiv

Sweden 3G är telia/tele2:s 3G-nät. De kör ett gemensamt då telia fick ingen 3G-licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu haft denna lur i drygt en månad. Tycker den i stort sätt är kalas. Dock har jag problem med att ladda ner vissa appar. Det står att telefonen inte är kompatibel med tex twitter eller google+. Finns det något man kan göra för att komma runt detta problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Har nu haft denna lur i drygt en månad. Tycker den i stort sätt är kalas. Dock har jag problem med att ladda ner vissa appar. Det står att telefonen inte är kompatibel med tex twitter eller google+. Finns det något man kan göra för att komma runt detta problem?

Uppdatera?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

Hejsan!

Har en samsung galaxy s2 och går i vägarna att Roota den, tänkte se om någon här har gjort det och kan ge lite feedback om det ?
tex, tillvägagångssätt, funkar det bra, stött på några buggar osv.

//TheXviper

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Uppdatera?

Någon guide på hur man går tillväga? Är en föredetta iFåne-ägare så har noll koll med dessa lurar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Någon guide på hur man går tillväga? Är en föredetta iFåne-ägare så har noll koll med dessa lurar

Inställningar -> Om telefonen -> Sök uppdateringar

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Inställningar -> Om telefonen -> Sök uppdateringar

Finns inga tillgängliga uppdateringar. Finns det nått annat man kan göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick min Galaxy S2 igår, och idag ringde min pappa till mig och sa att det lät konstigt när han prata med mig. Någon som vet vad felet är? Eller om man skall ställa in något?

Och det är så varje gång någon ringer till mig eller jag ringer till dem. Att dem knappt hör mig. Och jag pratar högt. Skall man ställa in något?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Finns det en lista på routers som orsakar problemet? Kan känna att min Galaxy S (2.3.3. stock) inte alltid gå i deep sleep om jag använt WiFi på kvällen (har en DIR-600). Eller beror det på denna AndroidOS version?

Såvitt jag vet är det bara SGS2 dom vart drabbad, och det är DIR-655 om jag inte minns fel. Med 2.3.4 i SGS2 vet jag inte om problemet är löst, min funkar klockrent och har gjort sedan dag ett.

Körde in Cognition 1.4 tidigare idag och nu är HW acc. av browsern fixad. Den har jag saknat!

Permalänk
Skrivet av TheXviper:

Hejsan!

Har en samsung galaxy s2 och går i vägarna att Roota den, tänkte se om någon här har gjort det och kan ge lite feedback om det ?
tex, tillvägagångssätt, funkar det bra, stött på några buggar osv.

//TheXviper

Kolla swedroids forum www.swedroid.se

Samsungs lurar är bland dom lättaste att roota och dom är ganska svåra att förstöra. Men på forumet där iaf finns alla guider osv du kan tänka dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Såvitt jag vet är det bara SGS2 dom vart drabbad, och det är DIR-655 om jag inte minns fel. Med 2.3.4 i SGS2 vet jag inte om problemet är löst, min funkar klockrent och har gjort sedan dag ett.

Körde in Cognition 1.4 tidigare idag och nu är HW acc. av browsern fixad. Den har jag saknat!

Tror det stämmer. Syncade lite Spotify med WiFi igår kväll på min nya SGS2 och batterinivån har vart oförändrad hela natten (mao gick den i deep sleep).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick min SGS2 i fredags och har ett gäng frågor:

1. Använder jag headset (det medföljande) vid telefonsamtal är ljudnivån väldigt tyst (hör knappt personen jag pratar med) samt att jag tydligen också hörs dåligt. Ja, tryckt på volymknapparna så ljudnivån är på max! Kör jag musik så är det dock inga problem och ljudet är klart och högt.

2. Ljudnivån på Youtube är lägre än Musikspelaren eller Spotify.

3. Pratade en del i telefon igår för att testa. Jag hörde alltid personen jag pratade med perfekt men personen jag pratade med hörde mig inte alltid (jag försvann periodvis). Under hela samtalet rörde jag inte på mig. Vad beror det på? (Tele2) Hade inga sådana problem med min SGS1 i samma lägenhet när jag var på samma plats.

4. Tycker jag har sämre täckning med SGS2 än med SGS1.

5. Problemet med Internet kvarstår, dvs att ibland när man surfar så hoppar inte telefonen över från "3G" tilll "H" vilket gör surfandet slött. Man måste ladda om sidan för att den kanske ska hoppa över till "H". Hos polare iförrgår kom jag även in i "H+"...vad det nu är Trodde "H" var Turbo3G.

6. Jag har vissa långa SMS konversationer och när jag svarar så blir svaren såpass långa att jag inte längre ser det SMSet jag svarar på. Därför trycker jag på "Back" knappen för att ta en titt på SMSet jag svarar på (gult) men då har mobilen tendens att visa det allra första SMSet i konversationen och det blir en bra bit att scrolla ned då. Varför händer detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Fick min Galaxy S2 igår, och idag ringde min pappa till mig och sa att det lät konstigt när han prata med mig. Någon som vet vad felet är? Eller om man skall ställa in något?

Och det är så varje gång någon ringer till mig eller jag ringer till dem. Att dem knappt hör mig. Och jag pratar högt. Skall man ställa in något?

Jag har märkt att funktionen "Brusreducering" gör att folk inte hör dig men du hör dem perfekt. Stäng av den. Dock verkar den slå på sig själv varje gång man påbörjar ett nytt samtal -.- Brusreducering verkar bara fungera utan lurar/headset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Fick min SGS2 i fredags och har ett gäng frågor:

1. Använder jag headset (det medföljande) vid telefonsamtal är ljudnivån väldigt tyst (hör knappt personen jag pratar med) samt att jag tydligen också hörs dåligt. Ja, tryckt på volymknapparna så ljudnivån är på max! Kör jag musik så är det dock inga problem och ljudet är klart och högt.

2. Ljudnivån på Youtube är lägre än Musikspelaren eller Spotify.

3. Pratade en del i telefon igår för att testa. Jag hörde alltid personen jag pratade med perfekt men personen jag pratade med hörde mig inte alltid (jag försvann periodvis). Under hela samtalet rörde jag inte på mig. Vad beror det på? (Tele2) Hade inga sådana problem med min SGS1 i samma lägenhet när jag var på samma plats.

4. Tycker jag har sämre täckning med SGS2 än med SGS1.

5. Problemet med Internet kvarstår, dvs att ibland när man surfar så hoppar inte telefonen över från "3G" tilll "H" vilket gör surfandet slött. Man måste ladda om sidan för att den kanske ska hoppa över till "H". Hos polare iförrgår kom jag även in i "H+"...vad det nu är Trodde "H" var Turbo3G.

6. Jag har vissa långa SMS konversationer och när jag svarar så blir svaren såpass långa att jag inte längre ser det SMSet jag svarar på. Därför trycker jag på "Back" knappen för att ta en titt på SMSet jag svarar på (gult) men då har mobilen tendens att visa det allra första SMSet i konversationen och det blir en bra bit att scrolla ned då. Varför händer detta?

Måste säga att jag har bättre täckning med SGS2'an än med 1'an(har SGS1'an kvar också). Har dock tre som operatör. Rent generellt så blir hastigheterna sämre eftersom nätet inte byggs ut i samma takt som belastningen på nätet ökar. Marknaden för smartphones har ju formligen exploderat på sistone och många kör 3g surf på datorn.

H+ är HSDPA upp till 21Mbit, SGS1 har ej H+ stöd.

Ett exempel ang. belastningen på nätet, om jag kör bredbandskollen vid konstiga tider på dygnet kommer jag upp i 5-6Mbit utan problem. Men när folk vaknar till och börjar belasta nätet så är det typ omöjligt att komma upp i sån hastighet.

Tele2 verkar inte va nån höjdare, många med liknande problem som du som har tele2. Har ingen officiell statistik på det men problem och tele2 dyker upp lite väl ofta kan jag tycka.

EDIT: Gillar du inte standard SMS appen så finns alternativ på market, tex. handcent, go sms, osv. Är inte insatt i alla inställningar i samsungs sms app men börja med att leta där.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag har märkt att funktionen "Brusreducering" gör att folk inte hör dig men du hör dem perfekt. Stäng av den. Dock verkar den slå på sig själv varje gång man påbörjar ett nytt samtal -.- Brusreducering verkar bara fungera utan lurar/headset.

Brusreducering ska bara funka utan headset, det är en feature

Permalänk
Medlem

Brusreducering ska bara funka utan headset, det är en feature

Jag försöker komma på om det är en bra eller dålig feature Känns som att folk hör en mycket sämre periodvis när featuren är igång. Och den verkar dessutom gå igång per automatik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ekar för folk när dem ringer till mig. Vad är det för fel? Jävligt dåligt i alla fall då det knappt går att ringa pga det felet..

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur man ändrar innehållsklassificeringen så man kan ladda ner tex prisjakts app??

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag försöker komma på om det är en bra eller dålig feature Känns som att folk hör en mycket sämre periodvis när featuren är igång. Och den verkar dessutom gå igång per automatik.

Aldrig reflekterat över den faktiskt, ringer sällan i bullriga miljöer.

Kika i instruktionsboken, kanske står där om/vart man kan stänga av den. Finns i digitalt format på samsung.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Någon som har koll på hur man ändrar innehållsklassificeringen så man kan ladda ner tex prisjakts app??

Inställningar -> Program -> Bocka för "Okända Källor" kanske?

Aldrig reflekterat över den faktiskt, ringer sällan i bullriga miljöer.

Kika i instruktionsboken, kanske står där om/vart man kan stänga av den. Finns i digitalt format på samsung.se

Bra idé, skall göra det

Tack för svaren tidigare btw, glömde citera och tacka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inställningar -> Program -> Bocka för "Okända Källor" kanske?

Nej det har jag redan gjort Börjar mer och mer kännas som min gamla iFåne skulle framstå som en öppen telefon utan begränsningar vilket ju android skulle stå för

Visa signatur