[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Medlem

prisjakt har ju en app i market?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Skrivet av nussse:

Någon som har koll på hur man ändrar innehållsklassificeringen så man kan ladda ner tex prisjakts app??

Öppna market appen, tryck på meny knappen, välj inställningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Öppna market appen, tryck på meny knappen, välj inställningar..

Kalas. Nu funkar allt som det ska. Tusen tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, fick min SGS2 igår. Gick från en iPhone 4 och mycket känns bekant. Däremot har jag noll koll på hur man ändrar utseendet osv i Android. Tycker inte att "widgets" ser speciellt upphetsande ut. Har hört en del snack om diverse "launchers", vad innebär det och behöver jag "roota" telefonen (är det samma sak som jailbreak?) för att ändra utseendet? Om ja, vilken launcher kan ni rekommendera och var får jag tag på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hej, fick min SGS2 igår. Gick från en iPhone 4 och mycket känns bekant. Däremot har jag noll koll på hur man ändrar utseendet osv i Android. Tycker inte att "widgets" ser speciellt upphetsande ut. Har hört en del snack om diverse "launchers", vad innebär det och behöver jag "roota" telefonen (är det samma sak som jailbreak?) för att ändra utseendet? Om ja, vilken launcher kan ni rekommendera och var får jag tag på dom?

många launchers finns på market, vissa är gratis och andra kostar. go launcher, launcher pro och ADW launcher är ganska kända. launchers ändrar utseendet på telefonen(home screen, appdrawer mm), vissa ändrar mer än andra. ADW launcher kör jag med för jag hittade ett fint tema, ska testa ett par andra launchers när jag orkar. spb shell 3d är en launcher i 3d som ser ganska häftig ut men om den är vettig vet jag inte.

att "roota" telefonen innebär att du kan ändra precis ALLT i telefonen och rekomenderas mest för lite mer avancerade användare som kanske vill byta ut och ändra vissa delar som annars inte går. vissa program kräver root för att fungera.

www.swedroid.se är en bra sida där du kan få bra hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hej, fick min SGS2 igår. Gick från en iPhone 4 och mycket känns bekant. Däremot har jag noll koll på hur man ändrar utseendet osv i Android. Tycker inte att "widgets" ser speciellt upphetsande ut. Har hört en del snack om diverse "launchers", vad innebär det och behöver jag "roota" telefonen (är det samma sak som jailbreak?) för att ändra utseendet? Om ja, vilken launcher kan ni rekommendera och var får jag tag på dom?

nej du behöver inte roota för att installera en launcher. kort sagt så ändrar de utseende på menyer, startskärm, ikoner osv. go launcher och adw launcher tycker jag är bra.

rootar du telefonen så öppnar du upp den för tusentals olika saker som du kan göra. läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Rooting_(Android_OS)

Permalänk

Jag hittar ingen riktig avstängningsknapp till appar od. Back-knappen några ggr brukar det bli, men det slutar alltid med att jag måste fimpa apparna i task managern. Finns det ingen ordentlig Quit-funktion i de olika programmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indy Hermes Kink:

Jag hittar ingen riktig avstängningsknapp till appar od. Back-knappen några ggr brukar det bli, men det slutar alltid med att jag måste fimpa apparna i task managern. Finns det ingen ordentlig Quit-funktion i de olika programmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns Advanced Task Killer som avslutar alla appar och omedelbart friar upp massa minne. Går justera vilka appar den ska ignorera osv.
https://market.android.com/details?id=com.rechild.advancedtaskkiller&feature=search_result

Sen har du även Advanced Task Manager som är snabb på att avsluta specifika appar.
https://market.android.com/details?id=mobi.infolife.taskmanager&feature=search_result

Annars så avslutas flesta appar automatiskt när du hoppar till home screen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Finns Advanced Task Killer som avslutar alla appar och omedelbart friar upp massa minne. Går justera vilka appar den ska ignorera osv.
https://market.android.com/details?id=com.rechild.advancedtaskkiller&feature=search_result

Sen har du även Advanced Task Manager som är snabb på att avsluta specifika appar.
https://market.android.com/details?id=mobi.infolife.taskmanager&feature=search_result

Annars så avslutas flesta appar automatiskt när du hoppar till home screen.

Ok, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis lagt in alla kontakter från Facebook. Nu kommer dock den jobbiga delen, att lägga in alla nummer. Hur kan jag spara alla kontakter+deras nummer i det s.k. "molnet"? Någon form av sync-tjänst? Sen har jag stött på ett annat problem med kontakterna, jag har en kompis som heter XXXXX som ligger i mina kontakter efter att jag hämtade listan från Facebook. Fick ett SMS från XXXXX, försöker att lägga till det numret i XXXXX kontakten. Får då "Unable to edit SNS contacts on phone". Betyder det på fullaste allvar att jag måste lägga in alla nummer jag kommer att få manuellt?!

Tacksam för svar.

EDIT: Det går ju inte ens att redigera kontakterna jag hämtade från Facebook för att lägga in ett nummer. Det finns inte ens något sådant fält. Vad är detta!

Permalänk

Den angelägnaste frågan av alla:
Hur gör jag för att undvika att bilder av ...äh...känslig karaktär dyker upp bland de vanliga bilderna i galleriet?

Vissa bilder och filmer vill man inte visa upp i fikarummet *wink wink*.

Ska man lägga sånt i en särskild mapp eller krävs en bildvisningsapp?

Permalänk
Skrivet av Indy Hermes Kink:

Den angelägnaste frågan av alla:
Hur gör jag för att undvika att bilder av ...äh...känslig karaktär dyker upp bland de vanliga bilderna i galleriet?

Vissa bilder och filmer vill man inte visa upp i fikarummet *wink wink*.

Ska man lägga sånt i en särskild mapp eller krävs en bildvisningsapp?

Lägg dom i en ny mapp där du gör en tom fil som heter ".nomedia".

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Lägg dom i en ny mapp där du gör en tom fil som heter ".nomedia".

Förstår inte riktigt. Hur gör man en tom fil?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Finns Advanced Task Killer som avslutar alla appar och omedelbart friar upp massa minne. Går justera vilka appar den ska ignorera osv.
https://market.android.com/details?id=com.rechild.advancedtaskkiller&feature=search_result

Sen har du även Advanced Task Manager som är snabb på att avsluta specifika appar.
https://market.android.com/details?id=mobi.infolife.taskmanager&feature=search_result

Annars så avslutas flesta appar automatiskt när du hoppar till home screen.

task manager skadar mer än vad den hjälper. läs http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-wit...

förövrigt så stängs appar ner automatiskt som du sa, men ett tips är system panel som du kan se information om cpu och memory etc så kan du se ifall du har nått program som spökar och även döda tasks ifall det skulle vara nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

task manager skadar mer än vad den hjälper. läs http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-wit...

förövrigt så stängs appar ner automatiskt som du sa, men ett tips är system panel som du kan se information om cpu och memory etc så kan du se ifall du har nått program som spökar och även döda tasks ifall det skulle vara nödvändigt

Tackar för länken. Var väldigt intressant läsning. Har själv bara nyligen börjat på Android träsket. Men man lär sig nått nytt varje dag ;D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har precis lagt in alla kontakter från Facebook. Nu kommer dock den jobbiga delen, att lägga in alla nummer. Hur kan jag spara alla kontakter+deras nummer i det s.k. "molnet"? Någon form av sync-tjänst? Sen har jag stött på ett annat problem med kontakterna, jag har en kompis som heter XXXXX som ligger i mina kontakter efter att jag hämtade listan från Facebook. Fick ett SMS från XXXXX, försöker att lägga till det numret i XXXXX kontakten. Får då "Unable to edit SNS contacts on phone". Betyder det på fullaste allvar att jag måste lägga in alla nummer jag kommer att få manuellt?!

Tacksam för svar.

EDIT: Det går ju inte ens att redigera kontakterna jag hämtade från Facebook för att lägga in ett nummer. Det finns inte ens något sådant fält. Vad är detta!

Skapa ett gmail-konto sen kör du med den adresslistan istället för telefonens inbyggda, då är dina kontakter inte bara säkerhetskopierade utan dessutom nåbara från vilken dator eller telefon som helst. Problem nummer två uppstår då du kör med Samsungs inbyggda Facebook-app (SNS hör ihop med den). Jag föreslår att du slopar den helt och istället tankar den officiella från Android Market. Kontakter du synkar den vägen kommer du sen kunna editera.

Eller ännu bättre, roota luren och ta bort Samsung Touchwiz helt ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har precis lagt in alla kontakter från Facebook. Nu kommer dock den jobbiga delen, att lägga in alla nummer. Hur kan jag spara alla kontakter+deras nummer i det s.k. "molnet"? Någon form av sync-tjänst? Sen har jag stött på ett annat problem med kontakterna, jag har en kompis som heter XXXXX som ligger i mina kontakter efter att jag hämtade listan från Facebook. Fick ett SMS från XXXXX, försöker att lägga till det numret i XXXXX kontakten. Får då "Unable to edit SNS contacts on phone". Betyder det på fullaste allvar att jag måste lägga in alla nummer jag kommer att få manuellt?!

Tacksam för svar.

EDIT: Det går ju inte ens att redigera kontakterna jag hämtade från Facebook för att lägga in ett nummer. Det finns inte ens något sådant fält. Vad är detta!

Som du själv skriver så har du laddat alla kontakter från Facebook. Det är alltså Facebook profil information som du har sparat i din kontaktlista (och kan därför inte ändra den). För att lägga till ett telefon nummer i molnet så trycker du på "+" knappen eller hittar lägg till kontakt. Sedan väljer du att spara som Google kontakt. Dessa kontakter kommer sedan att syncas/sparas på ditt Google konto. Du kan sedan ansluta kontakten med personens Facebook konto (då slås facebook informationen och den nya kontakten du la till ihop).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Skapa ett gmail-konto sen kör du med den adresslistan istället för telefonens inbyggda, då är dina kontakter inte bara säkerhetskopierade utan dessutom nåbara från vilken dator eller telefon som helst. Problem nummer två uppstår då du kör med Samsungs inbyggda Facebook-app (SNS hör ihop med den). Jag föreslår att du slopar den helt och istället tankar den officiella från Android Market. Kontakter du synkar den vägen kommer du sen kunna editera.

Eller ännu bättre, roota luren och ta bort Samsung Touchwiz helt ;).

Tack för svaret! Har redan ett gmailkonto men har knappast alla mina kontakter där. Får väl börja lägga in en efter en med tiden. Nej jag kör inte Samsungs inbyggda facebook-app (tror inte ens att det fanns en sån) utan det här är den officiella FB-android appen från Market. Ok, så för att förtydliga:

Jag lägger till alla mina kontakter i gmail, och laddar in den listan i mina kontakter på telefonen
Sedan synkar jag med facebook och då är allt "sammanslaget"?

Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av Indy Hermes Kink:

Jag hittar ingen riktig avstängningsknapp till appar od. Back-knappen några ggr brukar det bli, men det slutar alltid med att jag måste fimpa apparna i task managern. Finns det ingen ordentlig Quit-funktion i de olika programmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Android sköter sånt själv, att döda appar förstör bara. Det finns flera bra anledningar till att dom ligger cacheade och idle.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Android sköter sånt själv, att döda appar förstör bara. Det finns flera bra anledningar till att dom ligger cacheade och idle.

Ja, man får väl anta att Androidfolket vet mer än mig som bara haft Android i en vecka.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tack för svaret! Har redan ett gmailkonto men har knappast alla mina kontakter där. Får väl börja lägga in en efter en med tiden. Nej jag kör inte Samsungs inbyggda facebook-app (tror inte ens att det fanns en sån) utan det här är den officiella FB-android appen från Market. Ok, så för att förtydliga:

Jag lägger till alla mina kontakter i gmail, och laddar in den listan i mina kontakter på telefonen
Sedan synkar jag med facebook och då är allt "sammanslaget"?

Tack så mycket för hjälpen.

Pretty much :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

I väntan på att få det besked Anovo sägs ska ha skickat mig så kan jag åtminstone se ett par bilder de bifogat i serviceärendet...

Hur kan man tolka detta månne?

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

I väntan på att få det besked Anovo sägs ska ha skickat mig så kan jag åtminstone se ett par bilder de bifogat i serviceärendet...

http://hem.bredband.net/Helvetica/6112536_1.jpg

http://hem.bredband.net/Helvetica/6112536_2.jpg

Hur kan man tolka detta månne?

Att du doppar din telefon i damm, fy fan vad smutsig porten är

Permalänk
Medlem

Äsch, dammet är Anovo-tomtarnas förtjänst Förstår fortfarande inte hur jag ska tolka bilderna riktigt, vad är det dom vill påvisa? Att damm är orsaken till felet?

Permalänk

tjena, har en fråga, ibland plingar det till i luren och man får en notifiering i vänstra hörnet där det står typ "Du har 4 nya meddelanden" med en facebook-ikon bredvid.. trycker man där går det bara tillbaka till startskärmen, ingenting har heller hänt på facebook. vad betyder det och hur tar man bort de?

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

I väntan på att få det besked Anovo sägs ska ha skickat mig så kan jag åtminstone se ett par bilder de bifogat i serviceärendet...

http://hem.bredband.net/Helvetica/6112536_1.jpg

http://hem.bredband.net/Helvetica/6112536_2.jpg

Hur kan man tolka detta månne?

Ser ut som du kopplat in laddaren med en kraft som överstiger den kraft som garantin omfattar, därför är det ditt fel att det är fel

Skämtåsido, ingen aning

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av signalen för sms under samtal? Är ju förjävla störande...

Man sitter och pratar i luren och så helt plötsligt spelas sms-signalen upp... på Högsta volym precis intill örat!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Ansluta till mac via bluetooth? Lyckas sammankoppla lur och mac, men inte ansluta. What gives?
Och att med USB-kabeln ansluta till mac går ej heller, luren dyker inte upp i datorn. What gives?

EDIT: Med USB-kabeln funkar utmärkt OM MAN BARA LÄSER PÅ MOBILEN OCH VÄLJER "ANSLUT"!
Bluetooth har jag ännu inte löst.

Jag är lite av en android-NOOB
Permalänk
Medlem
Skrivet av Indy Hermes Kink:

Ansluta till mac via bluetooth? Lyckas sammankoppla lur och mac, men inte ansluta. What gives?
Och att med USB-kabeln ansluta till mac går ej heller, luren dyker inte upp i datorn. What gives?

Samma problem med min frus mac och sgs.
Misstänker att det har att göra med drivers och att dom inte finns till mac.
Du får köra det virtuellt eller via bootcamp och windows. Så fick vi lösa det i alla fall men kan vara anorlunda med sgs2.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har nyss fått min S2a. Och funderar på en sak.
Hur sjutton gör jag om jag vill ändra meddelande signalen till något som inte är de tråkiga standard tjosan som följer med?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör