Köp av platta, Samsung vs Motorola eller Asus?

Permalänk

Köp av platta, Samsung vs Motorola eller Asus?

Hej.

Ska köpa platta och kan inte bestämma mig för vilken jag ska skaffa.

Motorola xoom med sin USB, MicroSD osv

Samsung med sin PLS skärm som går att jämnföra med IPS?

Eller Asus, billig, verkar bra. Dock ingen 3G model.

Även hört att Samsung's tab har tveksam kvalitet, hur är det med detta? Är det så på alla tabs?

Hur blir det med uppdateringar till Android för Samsung efter att de blev stämnda och de inte får skäppa fler till EU numer.

// Kaptenen

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Ja, de har alla olika för och nackdelar.
Vill man ha 3G så skulle jag ta Samsungen. Den har bra skärm, är lätt, har bra kameror, bra upplösning etc.
Å andra sidan lär det komma en 3G version av Asus platta ganska snart.

Xoomen kändes lite dyr förut, men priset verkar ha gått ner.

Själv valde jag Asus transformer, trots bristen på 3G.
Jag är iallfall mycket nöjd med mitt val. En liten nackdel är dock att den är något tyngre än sina främsta konkurrenter som iPad2 och Galaxy tab 10.1. I övrigt har jag inget att anmärka på. Jag gillar också att Asus har representanter som är aktiva i diverse forum som tex detta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Själv har jag bestämt mig för Asus ee transformer 32 gig. Att den inte har 3g spelar ingen roll eftersom man kan använda wifi och surfa genom mobilens 3g väldigt enkelt.
Ipad2 är för låst samt att jag inte gillar attityden apple har mot sina kunder och konkurrenter. Samsungen har för dåligt med anslutningar men är annars väldigt skön att hålla i. Acer a500 känns "kall" med den borstade aluminiumen på baksidan samt är lite för "fet". Asusen har liiite vassa kanter men jag tror ändå denna är det bästa valet för mig, att den dessutom har en tangentbordsdocka med 2 USB osv gör inte saken sämmre. Nä, en Asus blir det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Ipad2 är inget alternativ jag kollar på för tillfället, även om jag är lite av en Apple Fanboy med iphone 4 och 2 Macbook Pro hemma.
Men det känns som att Android är ett roligare OS för plattor.

Ingen som tycker att Motorola Xoom är ett bra alternativ till både samsungen och Asus?

Nu iom att Google även köpt upp Motorola, så borde väl iaf android bli väldigt bra på Motorola produkter?

Priset är inget problem, jag vill bara ha den som troligen är den bästa och skönaste plattan.

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Motorolans kommande modeller kommer nog vara helt enligt Googles önskemål och säkert kommer dom funka bäst. Jag har läst om lite dålig kritik mot Motorolans xoom och valde därför Asusen som fått mycket bra kritik. Att den har en docka gör ju att jag kan sälja min relativt nya netbook och få tillbaka lite kosing på det sättet.
BTW, jag gillar Asus produkter... min netbook är en Asus eee och den funkar klockrent så det känns bra att även min platta är en Asus

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

http://www.swedroid.se/40322/test-av-samsung-galaxy-tab-10-1-...

I testerna en bit ner på sidan finns Acer Iconia och Asus transformer med.
Dock inte motorola.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Välj mellan Samsung eller Asus. De andra är bara sämre.

Tänk på att samsungen har några funktioner som asusen saknar, samt tvärtom.

Samsung:
+ Lampa/Blixt
+ Haptisk feedback
+ Vikt/storlek

Asus:
+ Bäst tangentbordsdocka
+ Plats för minneskort
+ Skrovlig baksida (lättare att hålla)
+ Lägre pris

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på en surfplatta också, i första hand samsung tab 10,1 eller motorola Xoom. Läste nu testen om samsung, och om den saknar usb och möjlighet till minneskort, så lär den ju inte vara någon vidare bra alternativ.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Välj mellan Samsung eller Asus. De andra är bara sämre.

Tänk på att samsungen har några funktioner som asusen saknar, samt tvärtom.

Samsung:
+ Lampa/Blixt
+ Haptisk feedback
+ Vikt/storlek

Asus:
+ Bäst tangentbordsdocka
+ Plats för minneskort
+ Skrovlig baksida (lättare att hålla)
+ Lägre pris

Lägg till HDMI på asusen också. Eller nån som fått tag på en adapter till Galaxyn?

Galaxyn har ljusstarkare skärm.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av formerself:

Välj mellan Samsung eller Asus. De andra är bara sämre.

Tänk på att samsungen har några funktioner som asusen saknar, samt tvärtom.

Samsung:
+ Lampa/Blixt
+ Haptisk feedback
+ Vikt/storlek

Asus:
+ Bäst tangentbordsdocka
+ Plats för minneskort
+ Skrovlig baksida (lättare att hålla)
+ Lägre pris

Det är just det, att samsungen saknar SD-kort är ju en väldig nackdel. Då 16Gig faktiskt inte är speciellt mycket.

Denna dock som folk verkar tycker är ett sådant plus till Transformer ser jag snarare som en irriterande sak, gör bara att det blir 3st stora hål i botten på Transformern, och hur mycket dom än försöker så är det ingen Laptop. Så jag blir mest irriterand på detta, då jag redan har 1 13" MBP och en 15" MBP.

Det är Samsungen jag vill ha med SD-kort, för 16 gig kommer du inte långt på hur man än vrider och vänder på det.

Humpf... Verkar ju inte finnas någon som verkar speciellt attraktiv, även om priset inte gör något... -.-

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

För min del blev det samsung, väntar bara att få den. läste att man kan med usb adapter koppla in usb-minne, så det gör att jag tror att jag klarar mig med 16 gig, filmer och music osv kan man ju ha på usb minnen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Fick min Samsung Galaxy tab 10.1 idag. Bara provat lite. Men provade bredbandskollen.se sidan säger att den behöver flash, så jag hämtade flash, men det blev ingen skillnad. Testade även svtplay, som säger att den behöver flash 9 eller senare, fast jag har 10,3 nånting.

Edit: Har nu laddat den full. Så nu undrar jag vart man kan koppla en usb minne. Tyckte det stod att nåt sånt skulle följa med.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av zosma:

Fick min Samsung Galaxy tab 10.1 idag. Bara provat lite. Men provade bredbandskollen.se sidan säger att den behöver flash, så jag hämtade flash, men det blev ingen skillnad. Testade även svtplay, som säger att den behöver flash 9 eller senare, fast jag har 10,3 nånting.

Edit: Har nu laddat den full. Så nu undrar jag vart man kan koppla en usb minne. Tyckte det stod att nåt sånt skulle följa med.

Det finns ingen USB platts på Samsungplattan... :/

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenkaos:

Det finns ingen USB platts på Samsungplattan... :/

Finns på dockan som följer med/går att köpa till..
Sen har jag hört att det finns en USB adapter att köpa som man kopplar in på Asusen med, har dock inte surfplatta själv så vet inte, bara rykten

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Nu skulle det följa med när man köpte från telia. Men det gjorde det inte, ringde dit igår, så dom skulle skicka en.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av edman:

Lägg till HDMI på asusen också. Eller nån som fått tag på en adapter till Galaxyn?

Galaxyn har ljusstarkare skärm.

Finns hdmi adapter till samsungen. Jag har en galaxy tab och den är helt jävla underbar, funkar precis så som den ska, är nöjd att jag inte köpte något annat skrot

Permalänk
Medlem

Jag fick min adapter till galaxy tab för ett tag sen, men har inte testat den än. På adapter kan man koppla in usb eller sd-minne. Och jag är väldigt nöjd med min galaxy tab, har inte haft några egentliga problem med den. Endast en eller två gånger har det hänt att det har inte gått att väcka från viloläge.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenkaos:

Ipad2 är inget alternativ jag kollar på för tillfället, även om jag är lite av en Apple Fanboy med iphone 4 och 2 Macbook Pro hemma.
Men det känns som att Android är ett roligare OS för plattor.

Ingen som tycker att Motorola Xoom är ett bra alternativ till både samsungen och Asus?

Nu iom att Google även köpt upp Motorola, så borde väl iaf android bli väldigt bra på Motorola produkter?

Priset är inget problem, jag vill bara ha den som troligen är den bästa och skönaste plattan.

Jag har precis beställt en Samsung galaxy tab 10.1 från Telia med 3g bredband. 299 i månaden i 2 år tycker jag är jäkligt överkomligt så jag betalar 4800 totalt för plattan, vilket man ungefär får ge kontant. Jag har inte fått hem den än så jag kan inte ge några detaljer i användandet men alla tester berättor om en sjukt bra platta. Många klagar på dåliga anslutningar och lite minne men det är inget som stör mig. Jag har för det första inte tänkt koppla den till något speciellt och inte heller lägga några större filer på den. Jag försöker även gå emot Ipad för som det ser ut i butikerna idag är helt j*vla sjukt. 99 % av alla tillbehör står det "för ipad/ipad2" på. Jag tycker det är äckligt. Jag kan förövrigt tipsa om engelska ebay för tillbehör. Otroligt bra priser på kombinerade fodral/tangentbord, vanliga fodral och andra roliga tillbehör.

Ha det gött