Asus ROG Mars II i SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jezen:

Någon som kan förklara för mig hur PSU:N kan klara detta? Fattar att en del av energin går ut till värme men om man räknar att det går ut 10% i värme blir det ju endå 1354 X 0.9 = 1218 Watt, och kan PSU:n ha så bra verkningsgrad att den kan ge 1200/1200watt?

Förlåt om jag förklarat dålig så att ni inte förstår.

Verkningsgraden är ju 90%, men nätagget är specad för 1200W. Alltså skall den kunna leverera den specade effekten. Att ha 1:1 i verkningsgrad är en utopi eftersom alla delar i kedjan bidrar till förluster. Kablar, kodningar, spolar mfl. Allt detta bidrar till förluster och sänker verkningsgraden.

Permalänk
Medlem

Prisvärt!

Permalänk
Medlem

Jääävlar. Finfin strömförbrukning hade de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

VARFÖR Dessa upplösningar som inte någon spelar med ÖHT...... totalt värdelös recension enligt min mening.

Därför att det är det enda rätta för denna typ av extrema kort, lägre upplösning är totalt meningslöst då som sagt belastningen på kortena är för liten och CPU påverkar resultatet på tok för mycket vilket är raka motsatsen till vad man vill. Hadde hellre sett att man även testat i Surround 7680x1600 där dessa kort verkligen hör hemma inte i lägre som typ 1920x1080 där dagens normala kort utan problem tuggar spelen till frukost.
Man köper inte dessa kort, ens ett för att hacka runt i 1920x1200(1080) där ett normalt 580 duger gott.

Permalänk

Ja fet upplösning å 3 skärmar vore riktigt intressant.
Måste ju ändå vara det folk använder såna har monsterkort till

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

seriöst du köper kort för 13k och kan inte ens köpa en klok skärm?

För han vill kunna jämföra med sin egen rigg såklart. De flesta människor sitter på 1920x1080 som du säkert redan vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Var inga dåliga kylare de där som tillsammans skickar iväg ca 1kW värme rakt ut i luften. Köra 3DMark Vantage en kall vinter då rören frusit kommer fixa rummet rätt behagligt. Dyrt dock.

Förutsatt att du betalar uppvärmingen i dagsläget, kommer det inte göra någon skillnad. Eventuellt kostar det ett par tior med om året, för att du ska ha någon fläkt som skickar ut värmen i rummet, utöver datorfläktarna, exempelvis en takfläkt, men 1000w värme är 1000w värme, oavsett om den kommer från elpanna i källaren, eller direktverkande element i datorchassit...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Film Mera film

Skulle vilja se Crysis in game med dessa kort så en film tack.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förutsatt att du betalar uppvärmingen i dagsläget, kommer det inte göra någon skillnad. Eventuellt kostar det ett par tior med om året, för att du ska ha någon fläkt som skickar ut värmen i rummet, utöver datorfläktarna, exempelvis en takfläkt, men 1000w värme är 1000w värme, oavsett om den kommer från elpanna i källaren, eller direktverkande element i datorchassit...
B!

dock är direktverkande el löjligt dyrt.

ot: mupp kort...

dock, 13.5k för det kortet är fanemej underpris om de bara gör 1000 exemplar. bara tillverkningskostanaden blir ju skyhög när man producerar så få, säkerligen 3-4k per kort och då blir det ju bara 10 milj kvar för utveckling och design av kortet... dessutom skänks antagligen en hel massa av korten bort.

Permalänk
Medlem

Släng ut erat AX1200 o skaffa ett riktigt agg istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

dock är direktverkande el löjligt dyrt.

Um, felaktigt resonemang. Direktverkande el, kostar som vattenburen värme driven av elpatron. Väljer man att jämföra med värmepumpar, olja, gas, eller rent av vedeldat, så hamnar man på en annan kant, men man bör kanske jämföra äpplen med äpplen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

REQUEST!, snälla, gör en video på när ni kör benchar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Inga problem. Det nätagget har 86.5% verkningsgrad i 100% load på 12V och då drar hela systemet ca 1389w

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Som jag frågade tidigare, får ni verkligen överklocka dem riktigt hårt?

Det har ju trots allt brunnit lite Nvidia-GPU:er i ert testlabb...

Permalänk
Avstängd

Hmm utan spärrar i furmark? 1600w?!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Vad ingår i boxen när man köper ett kort? några spel? egen kärnkraftsanläggning?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår det imponerande? Kortet presterar som 2st 580 i SLI och är i praktiken inget annat heller.

I min mening blir inte detta imponerande förrän det presterar bättre än någon annan lösning där ute, vilket betyder att man skulle få köra med fyra i Quad SLI, för jag har väldigt svårt att tro att tre av dessa skulle vara snabbare än 4st 590. Väck mig när någon kör med fyra kort och slår lite benchmarkrekord, fram tills dess är detta bara trams, om än i snygg förpackning.

Fördelar:
Det är ett kort istället för två, så det behövs inget SLI-moderkort
Det ser tufft ut

Nackdelar:
Sämre bandbredd med ensam PCI-e 16x
2st GTX580 går att få med 3GB var, detta kort leveras med 2x1536GB.
vansinnigt högt pris
Färre skärmutgångar än två kort

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Släng ut erat AX1200 o skaffa ett riktigt agg istället

Jag inser att du inte är seriös; men dagen då man behöver ens ett 1200w för att driva en vettig dator, den dagen har det gått för långt.
Mitt 650w är kraftigt overkill för ett kort.

Och för övrigt har de ett Cooler Master Silent Pro Gold 1200w, inte ett AX1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Bara jag som inte förstår det imponerande? Kortet presterar som 2st 580 i SLI och är i praktiken inget annat heller.

I min mening blir inte detta imponerande förrän det presterar bättre än någon annan lösning där ute, vilket betyder att man skulle få köra med fyra i Quad SLI, för jag har väldigt svårt att tro att tre av dessa skulle vara snabbare än 4st 590. Väck mig när någon kör med fyra kort och slår lite benchmarkrekord, fram tills dess är detta bara trams, om än i snygg förpackning.

Det går inte att köra 4st mars eftersom att SLI bara har stöd för fyra gpuer

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Det är utan tvekan ett genialt kort från Asus - Det visar också kanske hur dåligt och snålt ett GTX 590 är sett till referensdesign. Ett dyrt mästerverk skulle jag vilja sammanfatta det som...

Var hittar man nätagregat på 1400W? Tillverkarna måste ju se en "stor" marknad för det nu när ROG Mars 2 kommit

Har Koolance vatten kylda nätagg som ger 1600 W (5300 kr för 2 år sedan) o sällan är över 40 grader i värme vid 7 timars spelande. Min kompis köpte 2st.
Har 8000 W kyleffekt om alla radiatorerna kopplas in. Väldigt tyst då rad fläktarna går på 20 %. Extern byggd kyllåda med alla radiatorer. styrkort, styrprog mm.
Men kör oftast 5500W o kyler allt i 2st datorer.. (ja vet lite overkill )
Och då behöver man lite extra power. I dag om moddat o kyllådan har eget 550W agg för lättare hantering.
Men ni vill inte ha min el räkning.

Ps. I dag säljer de ett mindre nätagg. " Koolance PSU-1000ATX-12N " 3207 kr.

länk för vatten godis.. http://www.koolance.com/water-cooling/default.php?currency=SE...

Permalänk
Medlem

Unfreaking belivible, helt sjukt grafikkort väldigt imponerande att det är lika bra i praktiken som på pappret!!!! Smakar det så kostar det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

seriöst du köper kort för 13k och kan inte ens köpa en klok skärm?

Aaaahahaha touché!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Jävligt nice prestanda Men skulle nog hellre köpa 2st 6990 för 12-13k och ha bättre prestanda än 1st Mars II för 14k. Men det är jag det. Hahah Men grymt kort iallafall.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk

Helt klart mäktig prestanda, men funderar lite över idle watt förbrukning, jag ligger på ca 120 watt idle med ett gtx580 och kommer väl upp i 375 watt i 3dmark vantage som mest?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kel:

nätagget kan väl LEVERERA (minst) 1200w till 90% effektivitet, då måste den ju ta mer än det för att kunna leverera det. Sen finns det ju förstås lite marginal i det hela så 1218 är knappast några problem. DÄREMOT om effekten på nätagget räknas före Förlusten (10% 1200*0,9=1080) så är nog enda förklaringen att dom, (precis som några andra skrivit) kört med 2 olika nätagg.

Pssst!
Kan inte Emil och Jonas bringa klarhet i detta?

Nej, nätaggregat mäts på den effekten den kan leverera i ren DC-ström. Vad Sweclockers mäter är AC-ström för HELA systemet. För att nätaggregatet ska dra 1200W ren DC-ström så måste det matas med 1320W AC-ström vid 90% effektivitet.

Som sagt, sen mäts HELA systemet och inte bara grafikkorten, alltså drar inte grafikkorten ens i närheten av 1400W som recensionen kan leda en att tro om man inte har sina fakta rätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Men snälla Sweclockers!
Ni glömde ju det viktigaste testet av allt.
Hur mycket ppd får ni i folding@home med två av dessa kort i SLI?

(Ps. Folda tills ASUS representanter slår in dörren för er och vill ha sina kort tillbaka för att få riktigt bra snittvärden.)

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Bara jag som inte förstår det imponerande? Kortet presterar som 2st 580 i SLI och är i praktiken inget annat heller.

I min mening blir inte detta imponerande förrän det presterar bättre än någon annan lösning där ute, vilket betyder att man skulle få köra med fyra i Quad SLI, för jag har väldigt svårt att tro att tre av dessa skulle vara snabbare än 4st 590. Väck mig när någon kör med fyra kort och slår lite benchmarkrekord, fram tills dess är detta bara trams, om än i snygg förpackning.

Fördelar:
Det är ett kort istället för två, så det behövs inget SLI-moderkort
Det ser tufft ut

Nackdelar:
Sämre bandbredd med ensam PCI-e 16x
2st GTX580 går att få med 3GB var, detta kort leveras med 2x1536GB.
vansinnigt högt pris
Färre skärmutgångar än två kort

Imponerande för att:

Snabbaste grafikkortet.
Två 580 på ett kort.
Antal exemplar/pris

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

VARFÖR Dessa upplösningar som inte någon spelar med ÖHT...... totalt värdelös recension enligt min mening.

Fler som spelar i 2560 * 1600 än folk som köper Mars, Ares och dylika kort

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Um, felaktigt resonemang. Direktverkande el, kostar som vattenburen värme driven av elpatron. Väljer man att jämföra med värmepumpar, olja, gas, eller rent av vedeldat, så hamnar man på en annan kant, men man bör kanske jämföra äpplen med äpplen.
B!

som sagt, vattenburen värme av elpatron är mer eller mindre samma sak som direktverkande el, lika dyrt och lika omiljövänligt. många hushåll har idag en annan uppvärmning en el. varför jämföra äpplen mot äpplen om annanas är godare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag inser att du inte är seriös; men dagen då man behöver ens ett 1200w för att driva en vettig dator, den dagen har det gått för långt.
Mitt 650w är kraftigt overkill för ett kort.

Och för övrigt har de ett Cooler Master Silent Pro Gold 1200w, inte ett AX1200.

tänkte jag skulle försöka definiera ordet overkill och hittade då detta efter att ha googlat lite

såg bara 1200w så jag tänkte AX1200...