Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnuT:

se på svt vilket man gör några gånger per år om det inte råkar vara OS. Den avgiften är så patetisk så tom (rika) moderatpolitiker inte betalar den vilket kom fram 2006 då den blivande kulturministern fick avgå för att hon struntat i den..

1: OS har dom tappat, för korkade att ge vettiga anbud så detta körs via nån annan kanal.
2: Politiker än idag har som regel att försöka undvika denna avgift.
Fakta på 2: finns, ids inte kolla så ni får motsätta mina uppgifter efter eget tycke.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv

TV-licens kostar över 2000:- per år. Vad tror dem egentligen? Att studenter med tv har råd och betala den avgiften?
2000:- är mycket pengar för något man nästan aldrig använder. Men det sjuka är att dem vill få igenom dator-licens...
Finns det någon gräns för girighet? NEJ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1: OS har dom tappat, för korkade att ge vettiga anbud så detta körs via nån annan kanal.

Åfan, där ser man. Ännu mindre anledning för att betala tv-licensen.

Permalänk

Eftersom jag är lite seg i huvudet idag. Och inte riktigt hänger med vad lagen innebär, kan någon förklara på ett ungefär hur det funkar, det verkar dock som en fuckt up lag

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Artist...

Undrar hur mycket vi som spelar i band får i ersättning från Copyswede?
Dom har ju ingen möjlighet att kolla vad som kopieras så ersättningen går väl som vanligt till Gessle och Björn och Benny, precis som STIMS pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadomachine:

Undrar hur mycket vi som spelar i band får i ersättning från Copyswede?
Dom har ju ingen möjlighet att kolla vad som kopieras så ersättningen går väl som vanligt till Gessle och Björn och Benny, precis som STIMS pengar...

Tror också att Gessle med sina nödrim för störst procent av dessa pengar.

Permalänk

Så... Det blir att handla disk och USB stickor när man drar ned till tyskland eller danmark för att köpa alkohol då. Hoppas de kan öppna en hårddiskaffär brevid systemet i putgarten. Skämt åsido(?) Kommer göra mitt bästa för att inte copyswede ska få en enda krona och det bara av princip.

Permalänk
Medlem

Nya uppslag till Copyswede

Här kommer lite fler saker som Copyswede bör ta avgift för.

1. EL som används för att kunna piratkopiera, 1% på årsförbrukning bör vara skäligt
2. Skärmar,Paddar,Tv apparater som behövs för att se media, bör få avgift
3. Alll HI-FI utrustning bör avgiftsbeläggas. Det används för piratkopierat media.
4. Mat, eftersom piratkopieraren äter.
5. Ikea sängar (Och andra märken)för media kan användas från sängar och piraten sover ju i sängen.

För att göra det enklast Copyswede se till att få in en extra skatt på 5-10% som då bör täcka de avgifter ni behöver för att ge alla de konstnärer de pengar de förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbo73:

Här kommer lite fler saker som Copyswede bör ta avgift för.

1. EL som används för att kunna piratkopiera, 1% på årsförbrukning bör vara skäligt
2. Skärmar,Paddar,Tv apparater som behövs för att se media, bör få avgift
3. Alll HI-FI utrustning bör avgiftsbeläggas. Det används för piratkopierat media.
4. Mat, eftersom piratkopieraren äter.
5. Ikea sängar (Och andra märken)för media kan användas från sängar och piraten sover ju i sängen.

För att göra det enklast Copyswede se till att få in en extra skatt på 5-10% som då bör täcka de avgifter ni behöver för att ge alla de konstnärer de pengar de förtjänar.

Men återigen så har copyswede inget med PIRATkopiering att göra, de jobbar med PRIVATkopiering.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

jag håller med, copyswede kan gräva ner sig i ett dike. datorer ska främja information och sammanföra oss alla, de den här lilla muppen gör är helt tvärtemot vad IT står för: information technology. och de här 100 kr kommer ju fanimig inte gå till artister eller bolag som förlorat pengar, det är en extra klirr i kassan för giriga företags vd:ar som inte behöver de där extra 12 miljoner i års bonus. blä. någon som vill starta revolution?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja TV-avgiften är väl en av de sjukaste påtvingade avgifterna som finns. Varför ska jag som inte vill kolla på tv överhuvudtaget betala tv-licens för att jag, precis som du Jestrix, måste ha en TV eftersom det inte går att hitta en skärm utan tv-mottagare på typ 42" eller större?

Hade jag kunnat köpa en Full HD skärm på 47" så hade jag gjort det istället för att köpa en TV, men så enkelt ska det inte vara och bara för att det inte går att hitta så ska jag straffas genom att betala radiotjänst och deras jävla pejlare som ringer och stör och står utanför dörren med irriterande stöddig attityd.

Det var ett tag sedan jag kikade och då hittade jag inga.. nu hittade jag iaf några stycken :http://www.webhallen.com/hardvara/113440-philips_lcd-skarm_bd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Det var ett tag sedan jag kikade och då hittade jag inga.. nu hittade jag iaf några stycken :http://www.webhallen.com/hardvara/113440-philips_lcd-skarm_bd...

Ja det ju i alla fall bra, men dom kostar ju mycket mer än vad en skärm med inbyggd mottagare kostar.
T.ex. billigaste LED-tvn kostar 18 000kr. Sjukt dyrt. Det borde ju vara samma pris som med tuner åtminstone.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tibbo73:

Här kommer lite fler saker som Copyswede bör ta avgift för.

1. EL som används för att kunna piratkopiera, 1% på årsförbrukning bör vara skäligt
2. Skärmar,Paddar,Tv apparater som behövs för att se media, bör få avgift
3. Alll HI-FI utrustning bör avgiftsbeläggas. Det används för piratkopierat media.
4. Mat, eftersom piratkopieraren äter.
5. Ikea sängar (Och andra märken)för media kan användas från sängar och piraten sover ju i sängen.

För att göra det enklast Copyswede se till att få in en extra skatt på 5-10% som då bör täcka de avgifter ni behöver för att ge alla de konstnärer de pengar de förtjänar.

Då kan vi ta en avgift på syret och vatten också.
Så alla handlingar man utför kan ju dras till piratkopieringen eftersom det är människan som gör det.

Permalänk
Medlem

Hur kan regeringen tillåta detta? Jag har inget emot att man försöker stoppa piratkopiering, men det ska ju inte drabba de som sköter sig vilket det här gör samt hårdisktillverkarna.

Varför inte tvinga alla ISPer i Sveriga att införa ett blockfilter mot illegala torrentsajter som inte rensar aktivt upphuvsskyddat matrial. Hur många ISP finns det i Sverige? 20 - 30 kankse? Om alla har ett filter liknande ett antivirusprogram som ständigt samlar upp illegala torrentsidor så kan ingen surfa till dem och ladda ner nått och ingen kan skylla på att det var grannen som laddade osv..

Och den ISP som inte följer anvisningarna kan straffas med böter på miljonbelopp.

Bättre att stärna folks moral att köpa prylarna. Speltillverkarna får släppa speldemos av spelen så folk kan testa dem på det viset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Att det är många i Sverige som laddar hem illegalt, kan du väl inte förneka?

Nej det förnekar jag absolut inte man jag nämde inte piratkopiering, utan Privatkopiering

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hur kan regeringen tillåta detta? Jag har inget emot att man försöker stoppa piratkopiering, men det ska ju inte drabba de som sköter sig vilket det här gör samt hårdisktillverkarna.

Varför inte tvinga alla ISPer i Sveriga att införa ett blockfilter mot illegala torrentsajter som inte rensar aktivt upphuvsskyddat matrial. Hur många ISP finns det i Sverige? 20 - 30 kankse? Om alla har ett filter liknande ett antivirusprogram som ständigt samlar upp illegala torrentsidor så kan ingen surfa till dem och ladda ner nått och ingen kan skylla på att det var grannen som laddade osv..

Och den ISP som inte följer anvisningarna kan straffas med böter på miljonbelopp.

Bättre att stärna folks moral att köpa prylarna. Speltillverkarna får släppa speldemos av spelen så folk kan testa dem på det viset.

Suck... åter igen, det här har ingenting med PIRATkopiering att göra. Copyswede tar ut avgiften för PRIVATkopiering.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Mattias Åkerlind om du läser detta nu så vill jag bara säga det att jag hämtade ut 50 CD-fodral, 50 DVD-fodral och en spindel med 25 DVD-R på ICA tidigare idag.
Nej jag ska inte ha det till privatkopiering och jag köpte det inte heller från en butik i Sverige.
Jag har en massa filmer, serier och musik och några XXX. Du är välkommen att granska hela mitt hem efter privatkopierade verk.
Jag kan lova dig att du inte kommer finna annat än pressade skivor

Permalänk
Medlem

Nått som inte har så mycket med det här att göra.
I Portugal så finns det inget som heter piratkopiering (film o musik i vart fall) utan där är det tillåtet att kopiera. Således är det fritt att ladda upp och ner valfritt/allt från t.ex. the pirate bay.
Hur dom har det med ersättningar för privatkopiering vet jag inte men antagligen får dom betala för det.
Försäljning av film och musik är inte sämre än övriga EU-länder för det, har till och med legat över genomsnittet. Det här med att piratkopiering "stjäl" från artist/konstnär är mer ett påhitt av vissa grupper som inte har påvisats på något riktigt sätt, mer genom egna gissningar och konstruerade analogier.
Radio skulle i början inte få spela musik då lyssnarna fick höra utan att betala för det. I verkligheten så är det en försäljningsbonus för artisten att bli spelad i radio och bli mer känd och efterfrågad. Förmodligen är det samma fenomen med vår piratkopiering och viss del privatkopiering. De vill ha betalt för gratis reklam.

Permalänk
Medlem

De flesta artister är smarta och har förståt att Kopiering av media sprider deras musik.
Och de förstår du att göra spelningar och ta 700kr / biljett och sälja t-shirts för 5ggr mer än vad de kostar i butik är vad man tjänar pengar på.

Det är bara riktiga fans som köper skivor, resten lystnar på radio eller streamar sin musik.

Hoppas bara att rättegången går bra.
Ingen tvekan om att en domstol kan se att 99.9% av alla USB enheter och Externa hårddiskar används för antingen privat media eller piratkopierat.
Om de sen vill ta ut en avgift för de resterande 0.1% som används för privatkopiering så kan det ju inte bli 1kr/gb på ett usb. Snarare 10öre / GB.

Och nu var jag generös, för tror att riktiga siffran är mer 99,992% som ej är Privatkopiering.

Och som princip skall de inte få något alls, annars kommer de försöka smyga upp procenten hela tiden.

Privatkopiering är ett annat ord för Piratkopiering.
Enda som skiljer är att när man körde med VHS och kassetband så fanns inte Internet (i var mans hem) så du kunde inte få någon spridning.
Detta är nya antipiratbyrån, dom försöker lyckas där just Antipiratbyrån misslyckats.

Enda som numera hindrar folk från att ladda ner är att man istället kan streama. T.om. enklare eftersom du kan välja låt direkt, behöver inte leta upp den.

Men slår vad om att Antipiratbyrån tror de lyckats "Vi har sett att folk köper mer film".
Kan det vara pga det finns så mycket mer bra film som släpps nu, och att alla inte känner för att tanka ner allt i Bluray-rip för att få bra HD-kvalitet och 5.1 ljud.
Jag köper film ganska ofta nu efter jag köpte min PS3. Men inte sitter jag o Privatkopierar 40GB och lägger på extern HDD för att låta mina kompisar se den. Då låter jag ju självklart dem låna filmen, eller se den hos mig.

Kanske det dom ska göra, dubbla priset på alla DVD o Blueray med orsak "Om du köper film så kan ju fler personer än just du titta på den. Och då kommer de ju inte köpa den själva!"

Fast ja just det. Copyswede har ju bara hand om svenska artister som sänds på SVT.
Och jag går inte och köper Blueray skivan av "Allsång på Skansen"!

Permalänk
Medlem

Lag för en gammal era

Copyswede = Human Centripede

Skämt åsido, det finns bättre sätt att jämna ut obalanser idag:

1) Flattr

2) Eftersom de allra flesta är BÅDE producenter och konsumenter av media idag är det helt enkelt ett icke-problem. Folk betalar för sig enligt lagen om kvalité, förmåga och uppskattning.

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att betala någon krona mer, och importera min externa disk från utlandet, för att undvika att stötta copyswede.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men återigen så har copyswede inget med PIRATkopiering att göra, de jobbar med PRIVATkopiering.

Fast ersätt PIRAT med PRIVAT i texten så funkar ändå hans tes om hur befängd avgiften är..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av anon122013:

Då kan vi ta en avgift på syret och vatten också.
Så alla handlingar man utför kan ju dras till piratkopieringen eftersom det är människan som gör det.

PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
PRIVAT PRIVAT PRIVAT PRIVAT
KOPIERING

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbo73:

Här kommer lite fler saker som Copyswede bör ta avgift för.

1. EL som används för att kunna piratkopiera, 1% på årsförbrukning bör vara skäligt
2. Skärmar,Paddar,Tv apparater som behövs för att se media, bör få avgift
3. Alll HI-FI utrustning bör avgiftsbeläggas. Det används för piratkopierat media.
4. Mat, eftersom piratkopieraren äter.
5. Ikea sängar (Och andra märken)för media kan användas från sängar och piraten sover ju i sängen.

För att göra det enklast Copyswede se till att få in en extra skatt på 5-10% som då bör täcka de avgifter ni behöver för att ge alla de konstnärer de pengar de förtjänar.

Hahah, fick mig ett gott skratt!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R5 Moderkort ASUS B450F CPU Ryzen 3600x
GPU Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil Minnen Corsair Vengeance Black 32GB 3200MHz SSD Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 970 EVO 500GB
HDD Western Digital Caviar Black 1TB PSU Fractal Design Newton R3 600W 80+ Platinum
Skärm MSI Optix MAG321CQR, 32" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbo73:

Här kommer lite fler saker som Copyswede bör ta avgift för.

1. EL som används för att kunna piratkopiera, 1% på årsförbrukning bör vara skäligt
2. Skärmar,Paddar,Tv apparater som behövs för att se media, bör få avgift
3. Alll HI-FI utrustning bör avgiftsbeläggas. Det används för piratkopierat media.
4. Mat, eftersom piratkopieraren äter.
5. Ikea sängar (Och andra märken)för media kan användas från sängar och piraten sover ju i sängen.

För att göra det enklast Copyswede se till att få in en extra skatt på 5-10% som då bör täcka de avgifter ni behöver för att ge alla de konstnärer de pengar de förtjänar.

+1 På detta

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Litet klargörande för alla:
PRIVATkopiering: den tillåtna (enligt lag) rätten att dela med sig av filmer, spel, programvara och musik (osv osv) till nära och kära (alltså kompiskretsen osv).

PIRATkopiering (snubbe med sabel, ögonlapp träben och en viss tendens att gilla papegojjor): När du laddar hem från TPB (mest troligt iaf)... <- OBS bara ett exempel!!!!!!!

Privatkopiering har varit tillåten sedan urminnes tider i sveadala MEN det tas ut en avgift (se lagen från 1960) på media som nyttjas för att personer inom "kulturen" skall få möjlighet att ta del av missad inkomst.

Dock känns allt detta fel då 9 fall av 10 så lär allt "lagligt" kopierat material vara från utländska källor.

Fortfarande är denna "avgift" bara en glorifierad skatt för att låta kulturhjon kunna gå arbetslösa större delen av året och ändå få pengar.

SKA BARA LÄGGA TILL OCH JA JAG SKRIVER I KAPITALA BOKSTÄVER: DETTA GÄLLER FÖR FNNN INTE PIRATKOPIERNG!!!!!!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Litet klargörande för alla:
PRIVATkopiering: den tillåtna (enligt lag) rätten att dela med sig av filmer, spel, programvara och musik (osv osv) till nära och kära (alltså kompiskretsen osv).

PIRATkopiering (snubbe med sabel, ögonlapp träben och en viss tendens att gilla papegojjor): När du laddar hem från TPB (mest troligt iaf)... <- OBS bara ett exempel!!!!!!!

Privatkopiering har varit tillåten sedan urminnes tider i sveadala MEN det tas ut en avgift (se lagen från 1960) på media som nyttjas för att personer inom "kulturen" skall få möjlighet att ta del av missad inkomst.

Dock känns allt detta fel då 9 fall av 10 så lär allt "lagligt" kopierat material vara från utländska källor.

Fortfarande är denna "avgift" bara en glorifierad skatt för att låta kulturhjon kunna gå arbetslösa större delen av året och ändå få pengar.

SKA BARA LÄGGA TILL OCH JA JAG SKRIVER I KAPITALA BOKSTÄVER: DETTA GÄLLER FÖR FNNN INTE PIRATKOPIERNG!!!!!!

Angående TPB så är det minst troligt att det är piratkopiering om du plockar ut en slumpvis fil och kopierar.
Om du däremot söker på en viss artist, titel så blir det mest troligt att det slutar med piratkopiering.
Ca 80% ska vara material där som är tillåtet att ladda hem, kruxet är att man kan inte vara säker förrän efteråt om ens då. Författare har ibland lagt ut ljudböcker på TPB som visserligen är skyddade men oftast bara 1:a kapitlet, vill man höra mer får man köpa/beställa hem resten. När den som laddat upp är upphovsrättsinnehavaren så är det tillåtet att ladda hem, men det är inte så lätt att veta.

Permalänk

Så låt oss säga att jag går ner på biblioteket och lånar en ljudbok.
Jag lägger över denna på min MP3-spelare, för att göra detta behöver jag en hårddisk att mellanlagra på.
Ska jag då behöva betala mer för denna hårddisk som "privat"kopierar i max en halvtimme?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Forskning på högre nivåer.
Håll spekulationer på relevant nivå!
Ex: Vem lånar ljudbok på bibliotek för å dra det till sin MP3?
Finns massor av idéer som är snarlika i copyswedes agerande men mils avstånd ifrån verkligheten.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Forskning på högre nivåer.
Håll spekulationer på relevant nivå!
Ex: Vem lånar ljudbok på bibliotek för å dra det till sin MP3?
Finns massor av idéer som är snarlika i copyswedes agerande men mils avstånd ifrån verkligheten.

Har svårt att tänka mig att låna en ljudbok utan att vilja ha den på MP3.