Permalänk
Medlem

Bygglogg "fotodatorn" *Update 2012/05/22*

Har länge vart intresserad av att fota. Men att redigera bilderna på en 15,6" laptop var inte längre optimalt då man var tvungen att zooma in och ut hela tiden för att se vad man gjorde. Därför slog jag sak och beställde lite nya delar till en dator som främst var menad för fotoredigering, men som även skulle gå att spela lite med.

Det jag köpte var:

Asus P8Z68-V Pro 1 st
Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS 1 st
Intel Core i5 2500K 3,3GHz 1 st
Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 2 st
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB 1 st
Logitech Cordless Desktop MX5500, Bluetooth 1 st
Fractal Design Define R3, Svart 1 st
Antec KÜHLER H2O 620 1 st
Fractal Design 120mm Silent Series 2 st

Jag hade sedan tidigare hårddiskar och ett nätagg, Corsair TX 650W (icke modulärt tyvärr)

Spelen som jag hittils kör på allt på max i DX11 är:

Crysis2
Battlefield 2
CoD MW 2
CoD Black Ops

Efter mycket spelande så ligger grafikkortet på 50-52C. Tycker det är helt ok med tanke på hurpass tätt och tyst datorn är. Fläktarna går aldrig över 50% varesig i chasit eller på grafikkortet.

Först och främst var alltså datorn byggd för fotoredigering och eftersom det mest är en hobby så tänker jag inte lägga 20k på t ex en skräm utan jag tog saker som jag tyckte var värt pengarna efter dom recensioner jag läst. Det jag ska köpa mer senare är mer minne och fler hårddiskar men det kommer senare.

För er som vill se bilderna jag tagit så ligger dom främst på dessa sidor (Flickr är den jag kommer uppdatera numera):

http://www.flickr.com/photos/calzonswe

Använder Adobe Lightroom 3 och Adobe Photoshop CS5 till redigering av bilder. Till film brukar jag köra Adobe Premiere Pro CS4

Det kommer mer bilder på den färdiga setupen när kablar etc sitter där dom ska

*UPDATE 2012-05-22*

Det har hänt lite på datorfronten

Eftersom i5 2500K fortfarande anses vara en bra överklockningsCPU för Svenssons tänkte jag mig på att överklocka den. Körde först ASUS AI Suites automatiska överklockning för ett par månader sedan och den skickade upp CPUn från 3,3Ghz till 4,3 Ghz rakt av. För några veckor sedan drog jag upp den lite till och den tickar nu på i 4,65Ghz utan ansträngning. Efter rendering av stora filer, spel etc etc har jag aldrig sett den överstiga 65 grader så Antac har lyckats med sin vattenkylning I idle ligger den på ca 1,6Ghz vilket är skönt med tanke på energiförbrukningen.

Fotomässigt har jag uppgraderat mig till Adobe Lightroom 4 och Adobe Photoshop CS6. Har även hittat 2 st program, Silver Efex Pro och Colour Efex Pro, skapade av Nik Software. Man har ibland svårt att förstå hur Adobe lyckas med sina program, allt är möjligt. Kolla gärna in min Flickr för att se bilder jag tagit.

Vidare har jag införskaffat mig ett Gigabyte GTX 670. Har blivit helt fast i BF3 träsket och mitt 560ti gjorde inte spelet rättvisa så en upgrade för 3600:- var det värt. Har även börjat spela lite andra spel efter ett uppehåll på ett par år. Inet hade för ett par veckor sedan en kampanj på A-DATA 510 120gb SSDer så där nappade jag och köpte mig 2 st. Är hur nöjd som helst med dessa då starta program, ladda banor i BF3 etc. går som en blixt.

Ska se till att få upp en helhetsbild över systemet så fort jag fått fixat till min lilla datorhörna.

Bygglogg "fotodatorn" *Update 2012/05/22*

Permalänk

Fin liten rigg Lever den upp till dina föväntningar inom redigering?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Oja, och mer därtill. I dom sista versionerna av Adobes redigeringsprogram kan man använda grafikkortet för att accelerera grafiken när man jobbar med tunga bilder och det snabbar faktiskt upp programet. Med Asusmoderkortet ställer den även in klockfrekvenser efter vad som behövs, har lite moniteringsgadgets på skrivbordet. Den brukar stå på över natten för ett visst program som INTE har med torrents att göra (A), och då lägger sig klockfrekvensen på ca 1500 MHz. Vet man att kan kommer jobba med 12 flikar i Chrome, Lightroom och Photoshop samtidigt så ställer man helt enkelt in den på högre klockning via programet eller låter den sköta allt själv. Om det har någon verkan på wattförbrukningen vet jag inte då jag inte har någon mätare men tempen ligger riktigt bra till och med det även ljudnivån.

Vad gäller skärmen så får man vad man betalar för, jobbar man med extremt högupplösta bilder och väldigt mörka så visst ser man bleeding, men vad jag har upplevt så vid redigering av vanliga bilder skiljer sig skärmen väldigt lite från utskrifterna (har en Canon MG6150 skrivare till att skriva ut i 15*10 och A4 bilder, tyvärr gör ju Nikon väldigt få skrivare För priset på skärmen så hittade jag ingen bättre när beställningen lades iaf.

Som sagt funkar riggen även vid spel, efter 2 timmar Crysis 2 med high texture, DX11 och maxxade inställningar ligger grafikkortet på ca 50-53 grader och fläktarna snurrar på 45-55%. Väldigt tyst med andra ord. Nu är ju inte jag någon mega gamer så om det flyter exakt så bra som det hade kunnat vet jag inte, men något lagg har jag då inte råkat ut för.

Har dock märkt ett problem, när datorn varit avstängd och man sätter på den så startar den i ca 5 sekunder, stänger av sig i ca 3 sekunder, för att sen boota som vanligt. Vet inte riktigt vad det beror på men jag får väl leta fram det på google. Inget jag stör mig på, frågan är ju bara om riggen tar skada :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzon:

Blablabla
Har dock märkt ett problem, när datorn varit avstängd och man sätter på den så startar den i ca 5 sekunder, stänger av sig i ca 3 sekunder, för att sen boota som vanligt. Vet inte riktigt vad det beror på men jag får väl leta fram det på google. Inget jag stör mig på, frågan är ju bara om riggen tar skada :/

Vill minnas att jag sett en tråd om detta. Personen hade också ett ASUS moderkort. Det var något du skulle ställa in i BIOS. Jag försöker hitta tråden

EDIT: Hittade en liknande tråd. Du ska tydligen höja "Post time" i BIOS

Fint bygge också! Varför kan inte jag lyckas få lika bra kabeldragning som du?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Vill minnas att jag sett en tråd om detta. Personen hade också ett ASUS moderkort. Det var något du skulle ställa in i BIOS. Jag försöker hitta tråden

Har samma problem Kan du linka tråden, vill kolla lite ;)?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Har samma problem Kan du linka tråden, vill kolla lite ;)?

Typiskt mig att inte hitta tråden igen... Sökt runt i google i säkert 10 minuter. Har hittat trådar med problemet. Men då var det ingen som hade lösningen. Fast de sopm hade problemen hade alla ASUS moderkort. Men som sagt, de som blivit av med problemet höjde "Post time" i BIOS

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Tackar Kabeldragningen är nog inte så bra som den ser ut Photoshop är din vän, även om den inte är redigerad på det viset ^^.

Ska testa och se om jag hittar detta Post time, hittade en tråd någonstans där dom rekommenderade att stänga av nätagget, dra ur sladden och sedan vänta någon minut och sen boota om men det hjälpte föga.

Permalänk
Medlem

Fina bilder, men du kunde ha fotat lite mer på själva bygg processen.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Jo det hade jag kunnat, men jag är alltid för taggad när jag bygger att jag glömmer det

Permalänk
Medlem

Vad säger Din erfarenhet av Din konfig? Fotodator

Är Du nöjd med burken, nu när du fått lite längre erfarenhet av den? Har Du tips till någon som ska börja bygga idag? Jag kikade t ex sweclockers sommardator i år och funderade på om den är optimal för foto- och videoredigering...
Johan

Permalänk
Skrivet av johhis:

Är Du nöjd med burken, nu när du fått lite längre erfarenhet av den? Har Du tips till någon som ska börja bygga idag? Jag kikade t ex sweclockers sommardator i år och funderade på om den är optimal för foto- och videoredigering...
Johan

Ska man ha massa redigerings program och grejer igång så är en AMD processor att rekommendera, jag har en FX8320 överklockad.. den går finfint till att redigera med och omvandla film men även att spela med.. ska du dock endast spela? Då är nog en intel processor bra för dig.. men är det lite halvt om halvt med budgeten hade jag rekommenderat AMD utan tvivel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av johhis:

Johan

Jag är väldigt nöjd med den. Numera är CPUn och GPUn överklockade, kanske inte världens största OC men CPU ligger på ca 4,5Ghz och GPUn kommer jag inte riktigt ihåg. Det flyter på riktigt fint än idag, känner inget behov av att uppdatera direkt.

Setupen är istortsett den samma idag förutom att jag har en NAS från Synology som jag lagrar bilderna på. Det är en DS411 med 3 st 2TB i med Synologys RAID system. Kan alltså tappa en hårddisk utan att förlora någon data.
Har en 1TB i burken utöver SSDerna som jag lägger in allt på men såfort jag är klar med redigeringen åker RAW-filerna över på NASen. Man vill ju inte bli av med orginalen!

Hade jag byggt ett helt nytt system idag ämnat rakt åt redigering hade jag satsat på en stark CPU och mycket RAM. Jag har 8GB idag och dom räcker precis till för att ha uppe Lightroom 5 och PS CS6 samtidigt. Det bör dock nämnas att eftersom jag fotar med en Nikon D90 så är inte bilderna så stora heller, 12MP tror jag dom ligger på. En D3200 har 24MP så dom bilderna är ju bra mycket mer tungjobbade. Ang Intel vs. AMD har jag inte mycket att säga, har kört Intel sedan jag började med datorer och ser ingen anledning till att byta. Idag är det nog 80% spel och jobb på datorn och 20% redigering.

Så ska du bara redigera med den skulle jag säga att en stark CPU, mycket RAM och lagring (helst RAID eller motsv.) är prio. En SSD är inte fel att ha som bootdisk heller, PS och LR är tunga program. Sen är givetvis skärmen något att tänka på. Jag är hobbyfotograf och för mig är det inte livsviktigt att färgerna blir 100% på en viss sorts papper då jag inte behöver leva upp till någons förväntningar mer än mina egna så jag är nöjd med min skärm i dagsläget. Grafikkortet är inte lika viktigt men är till hjälp då både LR och PS kan dra nytta av GPUn. Ett kort från Nvidias 500/600 serie är i mina ögon fullt tillräckligt. Lägg hellre pengarna på en bra CPU och redundant lagring. Att rendera 2-300 bilder i 12MP tar en stund så en bra cpu är nice.

Utgår man från sommardatorn skulle jag välja den i orginalutförande men byta ut GPUn mot ett billigare alternativ och välja en starkare CPU, helst en i7a och minst 16GB RAM. Lådan är ju en smaksak, FDs ljuddämpade är faktiskt ganska skönt att ha för man kommer faktiskt pressa datorn lite när man jobbar med tung redigering. Temperaturen är inget jag har haft problem med trots det relativt "dåliga" luftflödet.

Hoppas att du fått lite mer kött på benen, och ursäkta det lite flummiga och långsamma svaret Undrar du något mer är det bara att fråga på.