Bygglogg "fotodatorn" *Update 2012/05/22*
Har länge vart intresserad av att fota. Men att redigera bilderna på en 15,6" laptop var inte längre optimalt då man var tvungen att zooma in och ut hela tiden för att se vad man gjorde. Därför slog jag sak och beställde lite nya delar till en dator som främst var menad för fotoredigering, men som även skulle gå att spela lite med.
Det jag köpte var:
Asus P8Z68-V Pro 1 st
Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS 1 st
Intel Core i5 2500K 3,3GHz 1 st
Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 2 st
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB 1 st
Logitech Cordless Desktop MX5500, Bluetooth 1 st
Fractal Design Define R3, Svart 1 st
Antec KÜHLER H2O 620 1 st
Fractal Design 120mm Silent Series 2 st
Jag hade sedan tidigare hårddiskar och ett nätagg, Corsair TX 650W (icke modulärt tyvärr)
Spelen som jag hittils kör på allt på max i DX11 är:
Crysis2
Battlefield 2
CoD MW 2
CoD Black Ops
Efter mycket spelande så ligger grafikkortet på 50-52C. Tycker det är helt ok med tanke på hurpass tätt och tyst datorn är. Fläktarna går aldrig över 50% varesig i chasit eller på grafikkortet.
Först och främst var alltså datorn byggd för fotoredigering och eftersom det mest är en hobby så tänker jag inte lägga 20k på t ex en skräm utan jag tog saker som jag tyckte var värt pengarna efter dom recensioner jag läst. Det jag ska köpa mer senare är mer minne och fler hårddiskar men det kommer senare.
För er som vill se bilderna jag tagit så ligger dom främst på dessa sidor (Flickr är den jag kommer uppdatera numera):
http://www.flickr.com/photos/calzonswe
Använder Adobe Lightroom 3 och Adobe Photoshop CS5 till redigering av bilder. Till film brukar jag köra Adobe Premiere Pro CS4
Det kommer mer bilder på den färdiga setupen när kablar etc sitter där dom ska
*UPDATE 2012-05-22*
Det har hänt lite på datorfronten
Eftersom i5 2500K fortfarande anses vara en bra överklockningsCPU för Svenssons tänkte jag mig på att överklocka den. Körde först ASUS AI Suites automatiska överklockning för ett par månader sedan och den skickade upp CPUn från 3,3Ghz till 4,3 Ghz rakt av. För några veckor sedan drog jag upp den lite till och den tickar nu på i 4,65Ghz utan ansträngning. Efter rendering av stora filer, spel etc etc har jag aldrig sett den överstiga 65 grader så Antac har lyckats med sin vattenkylning I idle ligger den på ca 1,6Ghz vilket är skönt med tanke på energiförbrukningen.
Fotomässigt har jag uppgraderat mig till Adobe Lightroom 4 och Adobe Photoshop CS6. Har även hittat 2 st program, Silver Efex Pro och Colour Efex Pro, skapade av Nik Software. Man har ibland svårt att förstå hur Adobe lyckas med sina program, allt är möjligt. Kolla gärna in min Flickr för att se bilder jag tagit.
Vidare har jag införskaffat mig ett Gigabyte GTX 670. Har blivit helt fast i BF3 träsket och mitt 560ti gjorde inte spelet rättvisa så en upgrade för 3600:- var det värt. Har även börjat spela lite andra spel efter ett uppehåll på ett par år. Inet hade för ett par veckor sedan en kampanj på A-DATA 510 120gb SSDer så där nappade jag och köpte mig 2 st. Är hur nöjd som helst med dessa då starta program, ladda banor i BF3 etc. går som en blixt.
Ska se till att få upp en helhetsbild över systemet så fort jag fått fixat till min lilla datorhörna.