Ny speldator + diverse frågor därom

Permalänk

Ny speldator + diverse frågor därom

Hejsan gott folk! då min gamla trotjänare sedan åtta år tillbaka till strulat till sig för tredje gången tänkte jag passa på att sätta ihop en ny dator och skulle uppskatta om ni kunde gå igenom mina komponenter. datorn kommer uteslutande att användas till att spela spel, FPS singel/online och diverse mmo(rpg)'s samt att titta på film.

Detta är vad jag plockat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/799854/gaming-rig
budget ligger på ca 12 tusen.

till den kommer jag införskaffa en Silverstone Fortress SST-FT02B. Har redan skärm(benq gl2440), tangentbord och mus. Kommer att återanvända mitt ljudkort som är en gammal soundblaster gamingmodell. Införskaffade precis en ssd-hårddisk till min gamla dator och den tar jag med i den nya. modell OZC agility 3.

1. jag tänker inte klocka mitt system, misstänker att jag då kan nöja mig med 2500 istället för 2500k?

2. Jag har inte heller lagt till någon form av extra kylning, tar gärna tips om vad jag ska införskaffa på den fronten. kanske någon som har erfarenhet av Silverstone och vad man får plats med där? Vill helst ha luftkylt då jag av olika anledningar inte vill använda vattenkylning.

3 Grafikkortet är vad jag är mest osäker på. ska det bytas till något i samma prisklass?

4. 1.5 eller 1.65 volt i minnena? kanske inte spelar någon roll. men undrar om jag ska öka till 8gig och tar då gärna förslag på sådana.

5. overkill med nätaggregatet? kommer köra dubbla grafikkort i framtiden är det tänkt. har visserligen ett gammalt enermax liberty 620W men känns som om det är rätt slitet efter 8 år. datorn har varit på rätt mycket då jag bl.a. varit dålig på att stänga av den utan låtit den vara på länge.

6. jag kör ju i 1920x1080 behöver jag 2g grafikkort då? läste någonstans att det kanske var bättre med 1gig till den upplösningen?

Något annat som kan vara bra att skaffa medan jag ändå är i farten?

Då jag stoppade in min ssd-hårddisk i min gamla burk och körde windows från den kan jag då inte använda mig av en OEM-license? blev inte riktigt klar med huruvida det skulle vara ok eller inte. Finns det något i programvaran som hindrar mig från att använda det tillsammans med min gamla ssd-disk eller är det snarare så att de inte vill att jag ska göra så?

Många frågor och funderingar. Jag är väldigt tacksam för den hjälp jag kan få! Ha det gott allesamman ^^

Permalänk
Avstängd

Eftersom du inte ska klocka duger en 2500 got och väl, moderkort kan du ta billigast möjliga men som stödjer Crossfire då du vill köra dubbla grafik, nättag borde du kunna gå på ett 750 duger got och väl för CF HD6970, gällande minnen tror jag i5 mår bäst av 1.5v, Dominator minnen kan du ta bort och köra på 8GB Corsair Vengance 1600Mhz istället då du ändå inte ska klocka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/800571/2011-08-29

Den inköpslistan skulle jag föredra, Noctua processor kylaren är superb! tyst och kyler likabra som dessa H50/H60 vattenkylningar, medföljer 3st 120mm fläktar till chassit borde duga till dig.

Lycka till med bygget!

ps: XFX core nättagen ska tydligen vara väldigt bra och rekommenderas även utav moderatorer på forumet så....

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd

ps: du lär få vänta ca en vecka innan leverans då vissa utav sakerna inte finns på lager, nättaget skulle jag föreslå att vänta med då det tydligen ska vara ganska bra, gällande grafiken kan jag med gott hjärta föreslå HD6950 istället om du ändå planerar CF i framtiden, HD6950 är ett väldigt fint kort!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

tusen tack! ska ta en titt på vad du föreslagit och ändra om i inköpslistan. återkommer lite senare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/800738/gaming länk till senaste listan.

läste att en hel del klagade på att XFX nätaggregatet hade ett störande tickande ljud. kan ju inte va så bra?

vad innebär de olika certifieringarna av aggregat? kanske inte nödvändigt att ta guld?

förresten så stöder inte moderkortet SLI men kanske jag som fått ngåot om bakfoten. krävs inte SLI för att köra dbbla grafikkort? edit: jag kom på det är ju crossfire jag skulle använda blev bara lite förvirrad där ett tag.

kom på en sak. jag kör ju i 1920x1080 behöver jag 2g grafikkort då? läste någonstans att det kanske var bättre med 1gig till den upplösningen?

Permalänk