Permalänk
Medlem

Skulle inte ta komplett. Är allergisk mot frakten.

Inet har alltid funkat och dom är inte dyrast i alla fall:)

Kolla på detta bara (även om det är i beta stadiet, så funkar den tjänsten bra):
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=461197,516316,613942,68...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Använder båda två, ungefär likvärdiga i mina ögon. Har inte haft några problem med returer från någon av dem.

Kan förstå att vissa som inte har någon hämtbutik tillgänglig stör sig på fraktkostnaden ibland. Finns dock en del omotiverade fall av kritik kring frakten i rekommendationstrådar här där folk är blinda för totalsumman alternativt var individen som planerar inköp bor (hämtbutik).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Härlig fart på tråden
Men en sak jag lägger märke till är att ingen nämner kompletts 3 års garanti 3 års support etc..?
Jag som är novis på detta område o ska köpa en hel dator blir lockad av lång o kostnads fri support+garanti.
Men samtidigt så ska det ju levas upp till ordet support oxå, lite därför jag skapade tråden för att se olika erfarenheter.

Permalänk
Medlem

däremot tar jag skärm från annat håll då komplett skulle ha 200 kr bara för att skicka med skärmen samtidigt som datorn. Dator kanske det blir däremot . deras gamer I20 för 7995 med annat grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Fanboys will be Fanboys.
Precis som AMD, nVidia, Sony, Apple mfl finns det företag även i återförsäljarledet som lyckas kommunicera med kunderna på ett sätt som gör att kunderna känner sig speciella och därmed höjer företagets status kanske något över vad det annars skulle varit. Med det sagt så måste företaget vara "best in breed" på flera punkter under en längre period för att kunna få dessa anhängare till att börja med. Att det är just här Inet är poppis är inte så konstigt, vi är utvalda, gratis frakt bara för oss.

Här i stockholm har vi fördelen av en massa hämtbutiker att välja från om man vill slippa frakt.

Själv känner jag mig utvald på Webhallen som jag har en personlig sida på med all min historik och en gradering av kundvärde (brons, silver, guld, vitt, svart). Men Komplett, Inet och Dustin är andra favoriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det handlar mycket om att samma produkt av ett annat märke har samma prestanda, t.ex. Så skulle ett Asus 6950 kunna ersättas med ett Gigabyte i ett paket, det är upp till den som beställer.

Jo självklart, men jag antar många som ber om hjälp med att sätta ihop ett paket kanske själv inte har kunskapen att byta runt komponenter. Just i fallet med två olika 6950 är det väl inte direkt svårt nej, det klarar nog de flesta av att klura ut. Men när det alltid byggs paket från inet där halva ordern inte finns i lager blir jag lite fundersam. Jämför man t.ex utbud grafikkort som du var inne på så är det stor skillnad mellan komplett och inet, till kompletts fördel.

Permalänk
Medlem

För mig är det för att Inet har en fysisk butik vid Hötorget i stockholm

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Inet är det självklara valet. Dels på grund av frakten, men även för att Inets service är så mycket bättre. När jag har ringt till Komplett har de varit kaxiga, och inte kunnat hjälpa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komplett är helt okej tycker jag, men de tar onödigt mycket i frakt. Om man beställer ett gem från Komplett så vill de typ ha din förstfödde och fem generationer efter som betalning för att skicka detta gem. De har dock ett fint sortiment, och jag knallar på och kompletteringshandlar lite när det inte finns på Inet.

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

Frakt kostnaden är den helt avgörande skillnaden.

Har köpt ett fler tal tillfällen från båda. De har(i mina fall) likvärdig service och leverans tid. Ibland har Inet bättre priser på en det artiklar men i de flesta fall är Komplett billigare. Komplett har även ett mycket bredare utbud.

Jag brukar göra så att skall jag beställa mycket tar jag de från Komplett, kollar priser med Inet och tar det billigare där ifrån. Skall jag bara ha några delar så kör jag alltid Inet.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Avstängd

Det jag gillar med Inet är att de svarar jättefort på mail.:) Ställer man en "känslig" fråga så får man ett vänligt och/eller diplomatiskt svar tillbaka.^^ Det gillar jag.:) Inte som många andra butiker som avancerar lika snabbt som en berusad snigel (inget mot dig SnigelMedTurbo:)) intagna på torken, fastlimmade i torkad cement när det kommer till att svara på frågor från kunderna.:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Jag länkar alltid från INET för att jag gillar deras interface och deras kundvagnslänk är mycket clean och bra.

Däremot gillar jag kompletts erbjudanden, så jag beställer alltid paket från INET men kanske kompletterar (lol) med erbjudande från komplett.

Haha kan bara hålla med där. Det tar ju inte 3 minuter för att dra ihop ett paket på inet. Kundvagnen är väldigt smidig och tydlig.

Men kompletts service är där absolut inget fel på kan jag tycka. Skickade in ett Doa grafikkort fick tillbaka ett helt nytt snabbt.

I vilket fall som helst köper jag från båda ! Köper dock enbart från komplett och inet. Då dom har bra priser och enormt snabb frakt.

Permalänk

Beställer från olika hemsidor, te,x Compless, Inet,MaxFps och Komplett, Compless funker inte alls direkt bra, seg som fan när det gäller att granska beställningar, eller kanske det var jag som gjorde något fel, Inet har fördelarna med en trevlig personal i butik, och bra support, snabb leverans, dock lite litet sortiment, MaxFps har ju inga datorkomponener, men en lite gamingprylar och modd sen har vi då Komplett, snabb leverans lever dom upp till, dock så är frakten för hög, dock så har dom större sortiment, vilket gör att man oftast beställer allt från Komplett Men solklart, Inet är storfavoriten, Men tänk så här, Du vill beställa lite saker, Och så finns allt på komplett, och på Inet finns allt förutom 1 sak, och så är det en väntetid på c:a 1 månad, Väntar man då, eller beställer man från Komplett och får betala sjukt mycket i frakt, Jag väljer Komplett i det läget Men annars är det Inet som gäller ^^

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Väljer komplett över inet (om det inte är stor prisskillnad)
Exakt samma leveranstid (bor i norrbotten)
Haft dålig erfarenhet med inets support medan de på komplett har varit bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Inet lockar många yngre köpare som förblindas av "fri frakt" och godis, det som är intressant är ju den totala summan + att Komplett har ett mycket bättre utbud. Båda har bra support (av vad jag har upplevt).

fördomar, någon?

Iofs älskar jag godis, gillar fri frakt och är en yngre köpare i trettioårsåldern men anledningen till att jag i stort sett alltid väljer att köpa från inet är pga. att dom alltid varit hjälpsamma och tillmötesgående om det varit några problem eller om jag haft några frågor, både före och efter köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rafiki66:

Härlig fart på tråden
Men en sak jag lägger märke till är att ingen nämner kompletts 3 års garanti 3 års support etc..?
Jag som är novis på detta område o ska köpa en hel dator blir lockad av lång o kostnads fri support+garanti.
Men samtidigt så ska det ju levas upp till ordet support oxå, lite därför jag skapade tråden för att se olika erfarenheter.

Tre års garanti och support gäller väl inte på individuella komponenter eller egenkomponerade datorpaket, utan bara deras egna paketlösningar? De kan ju inte ha tre års garanti på alla produkter (det vet jag att de inte har)!

Generellt så är teknisk support inget som den genomsnittlige SweClockers-medlemmen värderar speciellt högt med tanke på att många kan felsöka och installera det mesta själva.

Jag gillar både Komplett och Inet, men Kompletts hemska fraktpriser och att Inet har en butik i Uddevalla avgör saken till Inets fördel. Jag kan beställa till riktigt bra priser på nätet, och om något skulle strula kan man bara åka till butiken så löser de det mesta på plats! Personalen i butiken på Torp, Uddevalla är väldigt trevlig och tillmötesgående, och vet vad goodwill innebär.

Permalänk
Inaktiv

Komplett blir de. Kontakter is King.

Permalänk
Medlem

Jag köper där det är billigast, Komplett har aldrig någonsin strulat för mig. Vilket tyvärr Inet har. Men iochmed gratis frakt ifrån Inet så brukar det vara snäppet billigare därifrån vilket alltid är avgörande.

Permalänk
Medlem

Använder Inet främst för snabb leverans och att jag kan beställa till webb-pris och ändå ha två butiker att gå till om det skulle strula (i Göteborg). Sen har dom bra servicekänsla. Om den är bättre eller sämre än komplett vet jag inte, har köpt från dom också och har inte haft några problem. SIst jag beställde från Inet var förra veckan, lade beställningen efter klockan 15 på eftermiddagen, sms-avin från posten att paketet var framme kom kl 10 dagen därpå. Så har det varit för det mesta.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vid RMA osv så har Inet varit väldigt mycket trevligare och mer tillmötesgående än komplett samt något snabbare support i allmänhet.
Sen att vi här på SweC får gratis frakt över 500kr gör också sitt speciellt med tanke på att komplett har skyhög frakt i mina ögon tillsammans med allmänt högre priser eller som bäst på samma nivå som inet.
Sen får man ju inte glömma pingvinstången!

+1

Sammanfattar bra.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Det handlar ju mest om att se på det positiva och negativa bland dessa 2 butiker.

Inet:
- Blixtsnabba leveranser
- Fri frakt
- Väldigt snabb och trevlig support och personal i butikerna.
- Ett ganska så bra sortiment (Finns det man behöver, inte typ 200 saker som man aldrig köper ändå, Antar att dom ser vad folk köper / inte köper och går efter det.)
- Väldigt clean och bra hemsida enligt mig, Lätt att hitta det man vill ha.

! - Litet sortiment som kan ibland göra att man handlar på andra ställen för att få det man vill ha
! - Priserna kan vara lite högre ibland, men jag anser att det är värt det.

Komplett:
- Väldigt bra/stort sortiment av produkter, Finns lite av varje vilket inet inte har..
- Kan ta in produkter som normalt inte finns inte
- Kunnig personal (Iallafall dom jag har pratat med...Inte några säljare som bara rabblar på *host* elgiganten *Host*
! - Priserna må vara bra ibland, Men frakterna gör att dem ändå går över andra butikers priser..
! - Hemsidan är väldigt rörig ibland, ibland så ser man varor på framsidan som inte finns på hemsidan (Får enbart errors ibland när man går in på vissa produkter)..
! - Tråkig support som ibland enbart svarar med "Ja / nej / du har gjort fel / skicka hit det"..Kanske bara har haft otur med att få dom tråkiga typerna ?

Jag började köpa på Komplett då dom hade chassin osv som man ville ha... Men sen när man köper saker som hårddiskar i mängder så blir det att inet alltid vinner i pris, samt grafikkort osv.. Men för skärmar och liknande kringutrustning har komplett helt klart det bästa utbudet!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Om man nu ska vara ärlig; Är det bara jag som delvis grundar min känsla för de olika butikerna på deras webbsidor?

Kompletts sida känns "tung" och "tjock", vilket gör att jag får känslan av att kontakten med butiken är längre bort jämfört med Inet's sida som känns "enkel" och "tunnare" och man får en större känsla av att man är "nära", eller har närmre kontakt med butiken.

Låter säkert flum, vore intressant om någon annan har tänkt nått liknande

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Om man nu ska vara ärlig; Är det bara jag som delvis grundar min känsla för de olika butikerna på deras webbsidor?

Kompletts sida känns "tung" och "tjock", vilket gör att jag får känslan av att kontakten med butiken är längre bort jämfört med Inet's sida som känns "enkel" och "tunnare" och man får en större känsla av att man är "nära", eller har närmre kontakt med butiken.

Låter säkert flum, vore intressant om någon annan har tänkt nått liknande

Intressant tanke! Jag håller med dig om att komplett.se utstrålar "storhet", och det märks ganska snabbt att det är en enormt stor organisation när man ser hur mycket produkter de har. Detta behöver ju precis som du säger inte vara positivt. Om man är ute efter just datorkomponenter och tillbehör så kanske Inets sida känns mer relevant och nischad. Som många andra har nämnt så tror jag att Inets smidiga system för att dela kundvagnar är en av de främsta anledningarna till att vi på SweClockers nästan alltid råder medlemmarna att handla där!

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Om man nu ska vara ärlig; Är det bara jag som delvis grundar min känsla för de olika butikerna på deras webbsidor?

Kompletts sida känns "tung" och "tjock", vilket gör att jag får känslan av att kontakten med butiken är längre bort jämfört med Inet's sida som känns "enkel" och "tunnare" och man får en större känsla av att man är "nära", eller har närmre kontakt med butiken.

Låter säkert flum, vore intressant om någon annan har tänkt nått liknande

Håller helt med dig där..Känns ju när man går in på Komplett.se att man får typ intrycket av en skrikande försäljare som skriker "KOLLA HÄR PÅ ALLA DESSA 200 VAROR DU KAN KÖPA TILL VÅRA "BRA" PRISER!! TITTA TITTA!" typ upptryckt i ens ansikte..

Medans inet ger mig ett lugnare intryck av "Goddagens herrn! Vill du kolla på några av våra varor som du kanske kan vara intresserad av?"

Haha skumt det där lät..Men ibland kan jag se komplett som en finnig 18 årig försäljare som skriker i sina shorts och tshirt, Medans inet är en fin gentlemans försäljare i kostym och finkläder :-).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa chassin på Komplett, tycker dom har ett lite större utbud. Det är också lite enklare att navigera på Komplett så som dom har kategoriserad hela sidan på ett väldigt bra sätt, man kan t.ex. välja Mini-, Midi och Bigtower. Något som jag inte har sett på Inet än (kanske bara inte ha kollat tillräckligt noga )

Vissa saker är dyrare på Inet men då skiljer det bara om ett par tior som den billiga/gratis frakten gör upp + att man får godis med i paketet ibland

För mig har fraktiden varit detsamma. 2-3 dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om man nu ska vara ärlig; Är det bara jag som delvis grundar min känsla för de olika butikerna på deras webbsidor?

Kompletts sida känns "tung" och "tjock", vilket gör att jag får känslan av att kontakten med butiken är längre bort jämfört med Inet's sida som känns "enkel" och "tunnare" och man får en större känsla av att man är "nära", eller har närmre kontakt med butiken.

Låter säkert flum, vore intressant om någon annan har tänkt nått liknande

Komplett är väl lite som Mediamarkt tycker jag, verkligen inget som gynnar dom.Hemsidan känns oerhört irriterande och det känns som om dom bokstavligt talat trycker upp alla sina erbjudande i ansikten på en.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Om man nu ska vara ärlig; Är det bara jag som delvis grundar min känsla för de olika butikerna på deras webbsidor?

Kompletts sida känns "tung" och "tjock", vilket gör att jag får känslan av att kontakten med butiken är längre bort jämfört med Inet's sida som känns "enkel" och "tunnare" och man får en större känsla av att man är "nära", eller har närmre kontakt med butiken.

Låter säkert flum, vore intressant om någon annan har tänkt nått liknande

Jag har denna känsla när det kommer till Misco (och att den verkar så tungrodd att navigera i) och komplett känns lite mer som Lidl's koncept: en butik där du kan handla massor - dock till skillnad från Lidl - av saker för en relativt dyr peng. Det känns mer som en lada där du kan gå in och handla men inte göra återköp eller få hjälp om det krånglar. Det hela känns mer One Way...:P

Skrivet av Conradiminja:

Håller helt med dig där..Känns ju när man går in på Komplett.se att man får typ intrycket av en skrikande försäljare som skriker "KOLLA HÄR PÅ ALLA DESSA 200 VAROR DU KAN KÖPA TILL VÅRA "BRA" PRISER!! TITTA TITTA!" typ upptryckt i ens ansikte..

Medans inet ger mig ett lugnare intryck av "Goddagens herrn! Vill du kolla på några av våra varor som du kanske kan vara intresserad av?"

Haha skumt det där lät..Men ibland kan jag se komplett som en finnig 18 årig försäljare som skriker i sina shorts och tshirt, Medans inet är en fin gentlemans försäljare i kostym och finkläder :-).

Jag håller helt med: det känns som att Inet förutom att de facto tjäna pengar åt sitt bolag även ser till att att kunden tjänar på att komma tillbaka till dem.^^ Det är väl lite som det här rengskogssnackaet för några år sen (ni vet alla gjorde reklam för att man skulle sätta in pengar på just deras konton:P) emedan de nu vände på principen och numer kan man köpa the, kaffe och andra saker men en viss procent går till de fattiga (det har visat sig att inget gick till de fattiga men det är en annan historia:P), samtidigt som kunden får sitt the, eller kaffe. Inet har samma upplägg: de tjänar pengar på oss men man får så mycket tillbaka i form av service, snabba svar och problemfria reklamationer.

I analogi med tandläkare: Antingen väljer du FTV där man har rullande band princip (Komplett) och där man inte är så noga med hur kunden upplever köpet, om han hade några frågor eller funderingar som denne önskade få svar på. Eller så väljer du en privat TDL som förvisso tjänar liiite mer pengar på dig, men som å andra sidan ser till att kunden känner sig bekväm och faktiskt vågar överväga om man ska komma tillbaka en, kanske t.o.m. 2 gånger (Inet).:)

Om respektive butiks hemsidor: en hemsida är ju butikens "verktyg" mot kunden. FTV har generellt sämre verktyg än de privata: den är gammal, omodern och klumpig (Komplett), medan hos en privat dito är utrustningen toppmodern (Inet's hemsida) och funktionell (läs: medlemmarna uppskattar enkelheten att kunna bygga och länka till datorbyggen och komponenter) och man behöver inte fundera så mycket mer över detta.:)^^

Skrivet av Sergeant44:

Komplett är väl lite som Mediamarkt tycker jag, verkligen inget som gynnar dom.Hemsidan känns oerhört irriterande och det känns som om dom bokstavligt talat trycker upp alla sina erbjudande i ansikten på en.

Håller absolut med dig. Det känns lite som att Komplett riktar sig mer till tonåringar (det är detta intryck man får) där allt ska se stort och flashigt ut, än till initierade datoranvändare och entusiaster som inte bryr sig om flashinga (i bokstavlig bemärkelse:P;)) banners och SKRIKIGA reklammeddelanden.:)^^

Just My EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Komplett har som många säger en sämre hemsida, men personligen så köper jag hellre ifrån Webhallen då de har en smidigt och bra sida, snabb respons och lätt (för mig) att hämta.

Permalänk
Medlem

Blir mest Komplett , RMA tycker jag dom är väldigt hjälpsamma och snabba , frakten tar jag gärna pga att dom har det mesta i lager .

Småprylar handlar jag på Alina i Norrköping

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bengt-re:

Komplett har som många säger en sämre hemsida, men personligen så köper jag hellre ifrån Webhallen då de har en smidigt och bra sida, snabb respons och lätt (för mig) att hämta.

Tycker både Inet och Komplett är överlägsna webhallen nästan rakt igenom, men smaken är som baken

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.