Permalänk
Medlem

Varför Inet och inte Komplett?

Funderar bara varför alla länkar till Inet när det ska köpas datorer?
Komplett erbjuder 3 års garanti,support etc.
priserna verkar inte heller skilja så mkt , tvärtom så går det oxå att få billigare på komplett.
En fundering bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafiki66:

Funderar bara varför alla länkar till Inet när det ska köpas datorer?
Komplett erbjuder 3 års garanti,support etc.
priserna verkar inte heller skilja så mkt , tvärtom så går det oxå att få billigare på komplett.
En fundering bara

Tror inet är jävligt bra att ha och göra med och av den enkla anledningen är no.1 valet för många här på forumet, dessutom är dom billiga

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Min uppfattning är att det beror på gratis frakt (http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...) hos inet medan komplett tar en ganska stor summa för ett postpaket.

Permalänk
Medlem

Precis som nämnts redan. Komplett har alldeles för hög fraktkostnad. Även om totalpriset blir samma betalar man hellre mer för en produkt än en fraktkostnad. Sen har Inet den absolut bästa supporten jag varit med om hos en datorbutik medan man oftast blir besviken hos Komplett. Känslan är att Inet vill att deras kunder blir nöjda och att Komplett enbart vill leva upp till så liten del av sitt ansvar som är lagligt möjligt.

Permalänk
Medlem

Beställer från både Inet och Komplett.
Båda har fungerat hyffsat bra för mig. Tar aldrig full frakt hos Komplett utan hämtar i Malmö istället.
Nya favoriten är CDON - främst på grund av att de inte tar extra för faktura samt frakten är gratis över 600.
Jag betalar alltså enbart för komponenterna... även om jag är fullt medveten om att fakturakosntaden bakas in i priset!

Permalänk

Jag har haft väldigt bra support från båda affärerna, men gratis frakt brukar vara det som får vågen att tippa över till inets fördel. Komplett har dock större sortiment.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Precis som nämnts redan. Komplett har alldeles för hög fraktkostnad. Även om totalpriset blir samma betalar man hellre mer för en produkt än en fraktkostnad. Sen har Inet den absolut bästa supporten jag varit med om hos en datorbutik medan man oftast blir besviken hos Komplett. Känslan är att Inet vill att deras kunder blir nöjda och att Komplett enbart vill leva upp till så liten del av sitt ansvar som är lagligt möjligt.

+1

Inet är underbara!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

Gratis frakt är ju alltid fiffigt, dock ska man komma ihåg att det finns inga gratisluncher. Fraktkostnaden läggs på produktpriset istället.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sturzhelm:

Jag har haft väldigt bra support från båda affärerna, men gratis frakt brukar vara det som får vågen att tippa över till inets fördel.

Pingvinstången då?

Permalänk
Medlem

Vid rma osv så har Inet varit väldigt mycket trevligare och mer tillmötesgående än komplett samt något snabbare support i allmänhet.
Sen att vi här på SweC får gratis frakt över 500kr gör också sitt speciellt med tanke på att komplett har skyhög frakt i mina ögon tillsammans med allmänt högre priser eller som bäst på samma nivå som inet.
Sen får man ju inte glömma pingvinstången!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Trevligare personal som är riktigt serviceminded. Sen så har jag blivit besviken rörande kvalitet på leveranser samt service från komplett tidigare. Visst komplett är inte dåliga men Inet har det där lillla extra, som Webhallen för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Beställer alltid från Komplett och jag får ingen så dyr frakt (hämtar i Sthlm). Är det tunga eller flera varor blir det Inet.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

blev 79 kr frakt när farsan beställde en extern hårddisk som kostade 700 kr förra året (postens hantering gjorde så att kabinettet fick limmas (skramlar runt och lossnar när den lutar så den fick bli en extra hårddisk i farsans burk (lite trökigt då vi hade tänkt att använda den för film uppe i stugan (bärbar dator med typ 250 gb disk som e full med bilder och några barnspel e utan skärm så vi kör extern på den ^^)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Beställer helt enkelt där totalsumman blir lägst, så länge det handlar om butiker jag litar på. Köpte precis en ny dator, och blev ungefär lika stora beställningar från CDON, Alina och Komplett. Förstår inte heller riktigt varför inet så ofta rekommenderas. Jag tycker oftast skillnaden i pris mellan inet och andra är ganska stor, och inte till inets fördel. Visst, möjligt att de har bättre service, men än så länge har jag haft tur med mina komponenter...

Edit: Dessutom tycker jag inet är ganska dåliga på att ha saker i lager.

Permalänk
Medlem

Inet är ett självklart fall! Beställde ett grafikkort med referenskylare och fick ett med eftermarknadskylare... har aldrig beställt från komplett efter de

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Avstängd

Nuff said!:)

Skrivet av Zcorc:

Tror inet är jävligt bra att ha och göra med och av den enkla anledningen är no.1 valet för många här på forumet, dessutom är dom billiga

Skrivet av formerself:

Min uppfattning är att det beror på gratis frakt (http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...) hos inet medan komplett tar en ganska stor summa för ett postpaket.

Skrivet av altair4:

Alla dessa anledningar gör att i alla fall jag hellre väljer Inet än inkomplett som leverantör av mina datordelar.:) Komplett är opersonliga och bryr sig inte om kunden för 5 öre (JO före köp men inte efter) och om du tänker efter: hur många "Hjälp vad ska jag göra, Inet VÄGRAR hjälpa mig"-trådar har du sett?:) Jag har sett en tråd ("Snöbollstråden") och då gick Inet in och kommenterade i den och redde upp situationen på ett föredömligt sätt.^^

Ja jag kan ju lika gärna ta en del av citatet där altair4 skriver: "Även om totalpriset blir samma betalar man hellre mer för en produkt än en fraktkostnad. Sen har Inet den absolut bästa supporten jag varit med om hos en datorbutik medan man oftast blir besviken hos Komplett. Känslan är att Inet vill att deras kunder blir nöjda och att Komplett enbart vill leva upp till så liten del av sitt ansvar som är lagligt möjligt", och göra det till "min mening" för det han säger stämmer så j**la bra till 100%.:D

Visst "vågar" jag köpa av de andra, men bara om det gäller 1-3 produkter men inte ett helt datorpaket!xD Skulle kännas som att spela Roulette med om inte Djävulen så i alla fall hans sekreterare.xD:P Nej jag är för feg för att lägga 20 000 kr. i händerna på X annan butik som jag inte vet backar upp mig till 100% (för varje enskild komponent) om något skulle strula.:)^^ IT-ångest?;) Vad vet jag.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Även om komplett har dyr frakt brukar det bli billigare att beställa för mig därifrån. Småbeställningar lider dock av fraktpriserna. Sedan har komplett större utbud även om det finns några stora hål.

En sak jag undrar över är alla dessa paket som sys ihop i "köpråd forumet" från inet där 50% har Gul ej i lager status både för inet och leverantör. Hur går det ihop, får inte folk sitta och vänta på sin dator då? O_o

I vilket fall som helst tycker jag att både inet och komplett är suveräna, likaså webhallen, dustin och alina.

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

*Det MacEnkronan skrev*

Precis som MacEnkronan säger så känns det för mig och flera andra att inet bryr sig mer om sina kunder än Komplett. Då jag och flera av mina vänner har haft problem med RMA av komponenter till komplett.

En vän köpte ett moderkort som var DOA men när det skickades till komplett med RMA så sa dom att han hade stekt det genom överklockning (Vilket var helt omöjligt..Då jag hade monterat det åt han helt korrekt och när jag startade det var det helt dött) Så det var ju en del tjafs i någon vecka tills dom tillslut tog tillbaka det och gav han ett nytt.. Onödigt med tid som gick åt för något som inte stämde alls.

Inet har dock alltid varit trevliga och snabba med RMA / frågor! Vilket uppskattas enormt för mig och vänner :-), Samt att deras frakt är såpass bra jämnfört med komplett där den kan kosta lika mycket som tex...Ifall du köper en hårddisk så kan frakten nästan kosta lika mycket som den vilket är löjligt (Typ en gång när dom hade en sådan där "1337 deal" på en hårddisk så kostade den fortfarande mer än vad den gjorde från inet då frakten kostade så mycket :-). Så köptes istället från inet)

Men helt enkelt är det väl så att folk rekommenderar Inet framför Komplett för att folk ser att Inet får mer bra kritik än komplett och att fler använder det här på forumet. Så börjar personer köpa där med och rekommenderar sina vänner -> det sprider sig så.

Samt så brukar inet ha störtsköna personer i supporten som är pratglada och roliga medans kompletts support är som automatiserade robotar ibland ;-).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Hade strul några år tillbaka med komplett. Höll mig efter det till datorbutiken tills dom gick i kk. Nu håller jag mig till Inet och Dustin i första hand.
Komplett har säkert bättre support nu men varför ska man chansa när man hittat en leverantör man är nöjd och litar på?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa mycket lägger jag upp samma varukorg på båda ställena så jag kan jämföra priset lätt. Ofta är det ganska lika och vem som har i lager avgör saken.

Gillar sökbarheten på Inets websida, tycker det är lättare att hitta, Komplett har däremot mer komplett info om produkterna.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Att man länkar kundvagn från inet: För att det är så enkelt att göra det. Man kan spara kundvagnar när man loggat in + lätt skapa länkar. Kompletts hemsida känns rörigare (tycker jag).

Att man handlar från inet: De har bra kundservice, är att lita på och är ofta billiga (även om priset inte alltid måste vara viktigast). Sen är jag från Gbg så det är bara att åka dit...

Skrivet av MacEnkronan:

Komplett är opersonliga och bryr sig inte om kunden för 5 öre

Jag fick grymt bra service från Komplett när min ihopbyggda nya dator anlände trasig. När jag hämtade min lagade pc var alla delar nya och dessutom utbytta till dyrare delar. Tjänade ca 1500kr på deras service.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Inet:
Fri frakt
Snabba leveranser
Bra när det gäller RMA.

Komplett:
Hög frakt.
Skicka från Norge = högre frakt + längre leveranstid
Kan vara rätt besvärliga på RMA.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Jag länkar alltid från INET för att jag gillar deras interface och deras kundvagnslänk är mycket clean och bra.

Däremot gillar jag kompletts erbjudanden, så jag beställer alltid paket från INET men kanske kompletterar (lol) med erbjudande från komplett.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Jag anser att Inet har betydligt intressantare utbud, om än mindre, Komplett har bara för mycket, te.x så kanske Komplett har 300 olika grafikkort att välja mellan, medans Inet bara har 100 av de korten jag är intresserad av och köper.

Sedan fraktfritt och pingvinstång..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kör komplett mest för jag är så nöjd med deras kundtjänst och priserna tycker jag är bra. Brukar dock hämta upp allt i stan. Vilket plockar bort 40kr på priset. Men man har oftast allt dagen efter. Men Inet kanske ska få sig en chans snart. Har dock sett att proshop (danskt) tror jag är rätt billiga.

Men om sanningen ska fram köper jag det det är billigast. Mellan Komplett, dustin och webhallen.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobias75:

(...). Jag fick grymt bra service från Komplett när min ihopbyggda nya dator anlände trasig. När jag hämtade min lagade pc var alla delar nya och dessutom utbytta till dyrare delar. Tjänade ca 1500kr på deras service.

Visst kan det finnas något undantag, det betvivlar jag inte.:) Men som regel verkar forumkollegorna ha mer problem med Inkomplett när det kommer till reklamationer etc. Samt de redan nämnda sakerna som hög frakt, att personalen kan vara som robotar i kundtjänst (vilket ökar risken för att om man frågar "Är X komponent bra för mitt system" eller liknande fråga så finns risken att kundtjänstkillen svarar "ja" per automatik - för säljets skull mer än för kundens - än om man är mer levande och på alerten som Inet's kundtjänst är:)). Inkomplett känns mer som ett rullande band på det hela taget.:/

Som Conradiminja sa så blev han och hans vän ifrågasatt på en DOA: jag menar han ringde ju till "Komplett" inte till Försäkringskassan!:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen att Inet länkas mest faktiskt har att göra med något annat.

Nämligen att Inet åtar sig att montera helt egenskräddarsydda datorer. Motsvarigheten på komplett är att du "konfigurerar" en av deras förvalsdatorer vilket ger mycket mindre frihet och möjlighet att länka sina val hit.

Många länkar är nämligen åt folk som inte vet om de vill (vågar) bygga själv, och då är ju Inet perfekt eftersom du kan välja själv lättare.

Permalänk
Medlem

Inet lockar många yngre köpare som förblindas av "fri frakt" och godis, det som är intressant är ju den totala summan + att Komplett har ett mycket bättre utbud. Båda har bra support (av vad jag har upplevt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

En sak jag undrar över är alla dessa paket som sys ihop i "köpråd forumet" från inet där 50% har Gul ej i lager status både för inet och leverantör. Hur går det ihop, får inte folk sitta och vänta på sin dator då? O_o

Det handlar mycket om att samma produkt av ett annat märke har samma prestanda, t.ex. Så skulle ett Asus 6950 kunna ersättas med ett Gigabyte i ett paket, det är upp till den som beställer.
Och nu kommer vi till ännu en fördel med Inet, de kollar "personligen" igenom ordern, och ifall de ser något skumt så skickar det ett email ang hur de kan hjälpa dig! T.ex. om du beställer moderkort, processor och minnen. Och moderkortet har obekräftad leveranstid, så kontaktar de dig om det och erbjuder dig att välja ett annat moderkort, få resten av produkterna skickade, eller bara vänta.

De brukar även kommentera på kompabilitetsbrister, t.ex. För ett par år sedan när DDR3 och AM3 nyss hade kommit, så var jag mycket okunnig, och lade ddr3 i ett paket med ett AM2+ moderkort, detta fungerar ju inte och tack vare att Inet kollade upp det, så har jag nu ett par fungerande DDR2 istället för att vara snopen och sur på mitt fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nerfherder:

Jag länkar alltid från INET för att jag gillar deras interface och deras kundvagnslänk är mycket clean och bra.

Däremot gillar jag kompletts erbjudanden, så jag beställer alltid paket från INET men kanske kompletterar (lol) med erbjudande från komplett.

Ha ha...:) Precis Komplett är inte mitt förstahandsval och jag förstår forumkollegor som använder det mer som en Kompletteringsbutik.;)

Visa signatur

iFamily Sweden!