Första Systemkameran! Amatörer! Max 6500-7000kr!

Permalänk
Medlem

Första Systemkameran! Amatörer! Max 6500-7000kr!

Jag och brorsan ska köpa en varsin systemkamera!

Vi är amatörer när det gäller systemkameror så inga värstingprylar är intressanta.

Kan lägga ut max 6500-7000kr och då ska objektivet finnas med!

Skulle vara bra om minneskort också inkluderades i priset.

Inspelning är ingen prio. Något som är viktigt för oss är att kunna ta bra bilder på spelsamlingen (närbilder) och att ta fina bilder när man är ute och reser.

Tacksam för hjälp!
Segafreaks

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

har ni någonsin testat några polare systemkameror?
idag har i stort sett alla systemkameror samma potential, men viss ahr mer funktioner är andra.
det jag skulle tipsa er om att köpa något utöver canon 1000d och nikon d3000.
satsa på en kamera som ni tycker är härlig att hålla i och har knapparna där ni vill ha dem.
så åk till en butik och kläm och känn på alla kameror inom er budget. kit objektivet fungerar utmärkt till nybörjarfotografering.
Men för att ge tips på kameror inom prisklassen:
canon 550d med 18-55 kit objektiv.
eller en Nikon D5100 (D5000 kanske den heter) med ett liknande kit objektiv.
välj en av dessa kameror som ni tycker är skönast så kommer ni bli tusen gånger gladare. ett tips är att köpa samma märke på kamera då ni i framtiden kan låna varandras objektiv.

//RsQ

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863642
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339698

D90:en är en mer avancerad kamera som är bättre på eg alla sätt utom att den har "förra" generationens bildsensor och därför har aningen sämre bildkvalitet än D5100. Bildkvaliteten på D90 är fortfarande bra, även med dagens mått mätt. D5100 är lite bättre bara. Jag hade valt D90 utan att blinka. Väldigt prisvärd.

Eller on ni vill pressa priset för att kunna köpa fler tillbehör:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693306

18-55-objektivet kommer hyggligt nära. Man avbildar en yta av ca 72x48mm vid max avbildningsskala. Ska ni inte göra stora förstoringar och hänga på väggen utan mer lägga upp bilderna på webben går detta att beskära till 36x24mm utan problem. 18-105:an kommer inte riktigt lika nära.

Canon 550 med 18-55IS är inte heller något dåligt val, bortsett från att det står Canon på den. Jag tror att Canons 18-55 har samma maximala avbildningsskala. Canon har ju åxå en lite billigare variant i 1100D. Se till att du/ni köper kitet med 18-55IS, dvs versionen med bildstabilisering och inte den utan bara. 18-55:an utan IS är inte något vidare kul objektiv.

Alla dessa ska väl kunna rymma minneskort inom budgeten. Minneskort kostar ju bara ett par tre hundra. Värt att tänka på är ju att skaffa någon form av enklare väska åxå. En väska kostar från ett par hundra och uppåt.

Permalänk
Medlem

Tackar så jätte mkt. Lutar åt en varsin D90. Ev så återkommer jag med lite frågor xD

Ni är även välkomna att ge mer förslag

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Kikat på en mindre kamera från Olympus eller Panasonic med utbytbara objektiv? Jag lovar dig att det är väldigt skönt att ha en mindre kamera vid resande. Titta på kameror som ingår i m4/3-systemet och även om de får lite uppmärksamhet i Sverige betyder det inte att dom är dåliga bara att svenskar fastnat i Canikon träsket. Om du är intresserad av att veta mer kan jag försöka svara på dina frågor. Överväg dock noga om du kommer att orka bära med dig en klumpig DSLR eller om den till slut kommer att hamna på hatthyllan för att den tar för stor plats och är krånglig att hantera.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

De spegellösa kamerorna ÄR ju inte så särskilt små. Själva huset är litet (jämfört med andra systemkameror, men fortfarande hyfsat stora), men objektiven är ju lika stora, så hela paketet blir bara marginellt mindre. För mig personligen ser jag inte riktigt skillnaden eller poängen. Ska det vara smått så ska det väl vara så smått att man inte behöver någon extra väska utan kan ha kameran i fickan. Ska man ändå ha en extra väska med kameran kan man lika gärna släpa med vilken DSLR som helst. För den "seriösa" fotografen som vill packa lätt är en S95 eller liknande melodin, IMO.
Sen har ju de spegellösa kamerorna inte optiska sökare, utan bara EVF. Hur man ens kan överväga en kamera som endast har EVF är för mig en gåta. Men smaken är ju olika. AF-hastighet osv är åxå sämre (även på Panasonic har rätt snabb AF i sina m4/3-kameror).
Bildresultatet är det däremot inget större fel på, men för att få samma brusprestanda behöver man objektiv som inte finns. m4/3-objektiv har, med några undantag, samma ljusstyrka som de för APS-C, men den ljusuppsamlande ytan är mindre, vilket gör att man behöver ett stegs ljusstarkare objektiv. Så, jo, de spegellösa kamerorna ÄR sämre i många avseenden och, i mina ögon, vinner man inget på det.
(Och då bortser jag från att m4/3 har ett väldigt litet utbud av objektiv och tillbehör och i stort sett inte har någon begagnatmarknad.)

Sen finns det ju andra tillverkare av DLSR:er än Canon och Nikon om man inte "vill fastna i Canikonträsket". Pentax har flera bra modeller och Sony med. Fast Sony har ju uttalat att de tänker ha EVF i framtida kameror, vilket gör att de går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De spegellösa kamerorna ÄR ju inte så särskilt små. Själva huset är litet (jämfört med andra systemkameror, men fortfarande hyfsat stora), men objektiven är ju lika stora, så hela paketet blir bara marginellt mindre. För mig personligen ser jag inte riktigt skillnaden eller poängen. Ska det vara smått så ska det väl vara så smått att man inte behöver någon extra väska utan kan ha kameran i fickan. Ska man ändå ha en extra väska med kameran kan man lika gärna släpa med vilken DSLR som helst. För den "seriösa" fotografen som vill packa lätt är en S95 eller liknande melodin, IMO.
Sen har ju de spegellösa kamerorna inte optiska sökare, utan bara EVF. Hur man ens kan överväga en kamera som endast har EVF är för mig en gåta. Men smaken är ju olika. AF-hastighet osv är åxå sämre (även på Panasonic har rätt snabb AF i sina m4/3-kameror).
Bildresultatet är det däremot inget större fel på, men för att få samma brusprestanda behöver man objektiv som inte finns. m4/3-objektiv har, med några undantag, samma ljusstyrka som de för APS-C, men den ljusuppsamlande ytan är mindre, vilket gör att man behöver ett stegs ljusstarkare objektiv. Så, jo, de spegellösa kamerorna ÄR sämre i många avseenden och, i mina ögon, vinner man inget på det.
(Och då bortser jag från att m4/3 har ett väldigt litet utbud av objektiv och tillbehör och i stort sett inte har någon begagnatmarknad.)

Sen finns det ju andra tillverkare av DLSR:er än Canon och Nikon om man inte "vill fastna i Canikonträsket". Pentax har flera bra modeller och Sony med. Fast Sony har ju uttalat att de tänker ha EVF i framtida kameror, vilket gör att de går bort.

Många kombinationer är ju faktiskt betydligt mindre än motsvarande DSLR kombo. Det tycker jag personligen visar sig ganska tydligt om man Googlar lite. NEX har precis som du säger ungefär lika stora objektiv men inte m4/3, dessa tycker jag är mindre på nästan alla punkter (Panasonic har vissa större objektiv). Dessutom handlar det om en vikt fråga. Läser man på forum som faktiskt diskuterar m4/3 är det många som uppskattar att vikten blivit mycket mindre, framförallt vid längre dagsturer m.m. Det är alltså inte bara storleken på sakerna som är mindre utan också vikt. De nyaste kamerorna från Panasonic och Olympus är riktigt riktigt små. Sätt på en 20mm från Panasonic och du har en grymt portabel kombination.

EVF vs Optisk sökare är en smaksak. EVF idag börjar bli av så bra kvalite att det finns fördelar med dem jämnfört med den optiska sökaren. Personligen tror jag att EVF kommer ta över mer och mer... och som du säger har även Sony börjat inse detta.

Angående AF har du tittat på nyaste modellerna från Olympus? Där har du snabb AF.

Det finns personer som överger sitt DSLR system för m4/3 och många är nöjda eftersom detta tillåter dem att ta bilder som de annars inte alls tagit eftersom DSLR systemet legat kvar hemma.

I och med en mindre sensor så hamnar ju m4/3 bakom APS-C på höga ison och något som man måste offra för ett betydligt mer portabelt system. Jag tror att ett m4/3 duger mer än väl till många vanliga Svenssons (med det inte sagt att OT är en som inte använder mycket mer än IAuto och även om de vill utvecklas som fotograf tillåter m4/3 det mer än väl...

Om du tog illa upp med Canikon träsket så var det inte meningen. Däremot önskar jag att "svenska" forum kunde vidga sina vyer lite..

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Jag tog absolut inte illa upp ang. Canikonträsket. Jag har ganska mycket självdistans och har inget behov av att hävda mig med min kamerautrustning eller liknande, men jag har nog ganska starka åsikter, däremot.

Ang. m4/3 och att objektiven är mindre när de är "motsvarande" så glömmer du att de måste vara ett steg ljusstarkare för att vara "motsvarande". Du får gärna rätta mig om jag har fel, men det finns väl knappt normalzoomar som är f/2.8? Och jämför man då med f/2.8 på APS-C så måste objektivet ha f/2 på m4/3 för att vara motsvarande. Om vi tar 4/3, som ju har lite större objektivutbud, och jämför så ser vi att:
Ett 14-35/2 till 4/3 väger 915g och kostar 25000kr:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly1435

Motsvarande till Nikon till nikon har både minde yttermått, väger 200g mindre och kostar ungefär hälften så mycket:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55

För m4/3 finns det bara ett fåtal fasta objektiv som med ett visst mått vilja kan kallas jämförbara...
Om vi har en normal, som exempel:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=panasummilux25
Kostar 8kkr, väger 200g, har yttermått 63x54,5mm

Motsvarande till Nikon:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35
Ungefär samma yttermåt och vikt, men kostar 6000kr mindre.

Någon 20mm pannkaka finns det inte som är motsvarande de normaler som finns till APS-C. Eller... Nikon 45/2.8P är väl ungefär motsvarande till APS-C, men då är, åter igen APS-C-objektivet mindre till yttermåtten och väger väl ungefär lika mycket. Om man däremot skulle vilja ha motsvarande ljusstyrka som en 35/1.8 (motsvarar inte exakt i brännvidd, jag vet) så skulle dendär 20mm pannkakan inte alls vara lika kompakt med en ljusstyrka af f/1.2.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det blir rea nu i Augusti när vissa personer får tillbaka på skatten.

Visa signatur

Internminne:

Permalänk
Medlem

Hur jag skulle gå tillväga i dagsläget:

1. Välj Canon eller Nikon, dessa system har funnits i årtionden och är relativt framtidssäkra och väl beprövade. Valet beror på vad dina polare har, hur den känns i handen eller personliga preferenser.
2. Köp den billigaste kameran med senaste sensorn och inkluderat objektiv.
3. Spara pengar till ett bra 17-55mm f2.8 objektiv.

Poängen med systemkameror är just att de är system. Det är bättre i min mening att lägga pengar på ett bra objektiv du kan ha i fem till tio år eller mer, och kompromissa på kamerafunktioner. De dyrare kamerorna (innan "full frame") skiljer sig mest på konstuktion och ergonomi, inte bildprestanda.

Visst, 4/3 kamerorna är lättare att resa med och du kanske kommer att använda en sådan mer, eftersom det är större sannolikhet att du tar med den, så det är inget dåligt köp.

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

Vad kan ni rekommendera för objektiv till D90?

Vill kunna ta närbilder på saker i samlingen ex:

Kommer med stor chans att köpa:
Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR

Och sedan så ska jag spara pengar till andra objektiv!

Ska även köpa väska till kameran något ni kan rekommendera i bra storlek så man får plats med kameran och ett antal objektiv och tillbehör.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Internminne:

Permalänk
Medlem

Nikon 18-105mm är riktigt prisvärt. Den har bra allround egenskaper (stort brännvidds omfång och god bildkvalité). Om du vill ha något ljusstarkare är Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-II LD ett bra alternativ. Om du inte tänkt ta bilder närmare än de du visat räcker föregående objektiv. Men för större förstoringar måste du ha ett sk. Macroobjektiv. Nikon AF-S 40/2.8 Macro kanske är ett alternativ. Denna kommer inte vara så dyr när den väl släpps ute i handeln (omkring 2500kr).

Permalänk
Medlem

18-105:an är, som sagt bra och väldigt prisvärd. Den har en max förstoring av 1:5, vilket innebär att man fyller ut bildytan med ett föremål som är ca 120x80mm. Ska man inte göra jättestora förstoringar på papper utan mest använder bilderna på webben kan man dessutom beskära ganska kraftigt. Men grejerna på bilden du postade är ju inte jättesmå, utan de kommer att fylla ut en stor del av bildytan även med ett 18-105.

Vad gäller väska så tycker jag att Kata 3N1-serien är väldigt trevlig. JAg har själv en 3N1-20 som rymmer det mesta av min kamerautrustning så länge jag inte vill ha ett backup-hus med mig. De kostar strax under 1000-lappen. Fördelen med dessa är att de kan bäras både som sling och ryggsäck, när man har den som sling går det snabbt och enkelt att ta fram utrustningen utan att ta av sig väskan och så kan man bära den som rygga om man går lite längre sträckor. Det finns en som heter 10, som är mindre än den jag har, och en som heter 30 som är större. Sedan finns de med laptopfack åxå och heter få 11, 22 resp. 33
Vill du/ni ha något billigare så kan eventuellt Tamrac Velocity 6x vara något. Clas Ohlson har den till bra pris, men kolla först att kameran passar och går lätt att få i den osv. Min D300 (är ju större än en D90) är precis på håret att det går att få ner, med en del vilja.
Du/ni får ju fundera på vilken typ av väska som ni tror passar er. Ta gärna med kameragrejerna till något ställe som har en del väskor och testa. Rycksäckar är bäst när man vill bära tungt och långt. Sedan finns det ju axelväskor av olika slag och så slingväskor, som ju är en axelväska man har på ryggen, kan man säga. Smidigare att få fram utrustningen från dessa då man inte måste ta av dem, som man behöver med en ryggsäck. Sedan finns det ju ryggsäckar med mer eller mindre bra lösningar för att snabbare komma åt utrustningen åxå.

Edit:
Man kan ju köpa en del väskor till bättre pris än här sverige utomlands. Amazon har en del. Det finns ett företag i UK som heter speedgraphic som har bra priser (har haft iaf) på Tamrac. Jag har inte handlat där själv men hört bra saker om dem. En del kan man hitta på ebay åxå. Jag köpte tex min "packalätt"-väska via ebay. Det är en Kata DT-211, som är trevlig när man inte behöver ha mer än kamera med objektiv och en blixt och/eller ett mindre extra objektiv med sig. Den är dock dyr i sverige.

Permalänk
Medlem

Då har vi fått våra D90 kameror:D

Ska VR användas om man inte använder stativ?

Kommer skriva mer i denna tråd när vi ska köpa nya grejer till kameran!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Internminne:

Permalänk
Medlem

Ja, generellt sett behöver man inte slå av det när man handhåller kameran, men en del hävdar att på korta slutartider så bör man åxå stänga av det för att det kan påverka bildkvaliteten negativt.

Permalänk
Medlem

Enligt rekommendationer bör VR stängas av när man använder stativ används. Har också stött på påståendet om att VR kan försämra bildkvalitén vid väldigt korta slutartider.

Permalänk

Hejsan! Vad tycker ni man ska satsa på för en kamera? Jag har inte fotat så himla mycket men har börjat media på gymnasiet så det kommer bli en hel del! Det enda kravet är att man ska kunna filma oxå! Kom gärna med förslag!:D

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nikon D3100 med 18-55mm objektiv för 5200kr inklusive 8gb minne samt väska plus 2000kr för ett 55-200 mm objektiv båda är nikons VR versionerna ett bra köp tycker jag då jag själv är nybörjare, väldigt nöjd med dessa.
Filmar i 1080 oxo även om jag själv fastnat för foton bara.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Hejsan! Vad tycker ni man ska satsa på för en kamera? Jag har inte fotat så himla mycket men har börjat media på gymnasiet så det kommer bli en hel del! Det enda kravet är att man ska kunna filma oxå! Kom gärna med förslag!:D

En budget hjälper mycket....

Men på rak arm utan att veta budget, Canon 600D. Helst utan kitobjektivet då Canons kit (18-55) är rätt dåligt.

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

En budget hjälper mycket....

Men på rak arm utan att veta budget, Canon 600D. Helst utan kitobjektivet då Canons kit (18-55) är rätt dåligt.

Vi kan säga runt 5k, men kan lägga mer ifall det behövs:)

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

Permalänk
Hedersmedlem

Välj inte kamera efter videofunktion då det bara fungerar bra i vissa situationer. Då objektiven zoomas manuellt får man en vridning av kameran när man zoomar och även panorering skall undvikas och bara Live View kamerorna som t ex Panasonic G3 eller Sony A33 har bra autofokus när man filmar.

Här har du några bra prisvärda kameror inom din budget

Samsung NX11
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/NX11...

Pentax k-r
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/pentax/...

Sony A33
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLT...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Välj inte kamera efter videofunktion då det bara fungerar bra i vissa situationer. Då objektiven zoomas manuellt får man en vridning av kameran när man zoomar och även panorering skall undvikas och bara Live View kamerorna som t ex Panasonic G3 eller Sony A33 har bra autofokus när man filmar.

Här har du några bra prisvärda kameror inom din budget

Samsung NX11
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/NX11...

Pentax k-r
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/pentax/...

Sony A33
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLT...

Vilken utav dom skulle du valt? Har även kollat lite på Canon 550D är det något att ha?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1337manne:

Vilken utav dom skulle du valt? Har även kollat lite på Canon 550D är det något att ha?

Alla ger mycket bra bilder så där skiljer inte så mycket men 550D är lite nyare och man får fördelen med att det finns mycket Canon prylar att köpa begagnat och den erbjuder den bästa videokvalité av dem. Vill du kunna använda äldre objektiv så finns fördelar med de andra tillverkarna som Canon inte kan erbjuda på samma sätt. NX11 kan med adaptrar mer eller mindre använda alla äldre manuella objektiv oavsett märke och Sony erbjuder autofokus med alla Minolta objektiv från mitten av 80-talet och framåt plus att de gjorde några av de bästa objektiven som än idag ger fantastisk kvalité till ett lågt pris. Pentax ger också möjlighet att använda alla K-bajonett objektiv från 70-talet och framåt och M42 med adapter. Så egentligen spelar det inte så stor roll vad du väljer men skall du vara inne och inte sticka ut så skall du välja Nikon eller Canon.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Alla ger mycket bra bilder så där skiljer inte så mycket men 550D är lite nyare och man får fördelen med att det finns mycket Canon prylar att köpa begagnat och den erbjuder den bästa videokvalité av dem. Vill du kunna använda äldre objektiv så finns fördelar med de andra tillverkarna som Canon inte kan erbjuda på samma sätt. NX11 kan med adaptrar mer eller mindre använda alla äldre manuella objektiv oavsett märke och Sony erbjuder autofokus med alla Minolta objektiv från mitten av 80-talet och framåt plus att de gjorde några av de bästa objektiven som än idag ger fantastisk kvalité till ett lågt pris. Pentax ger också möjlighet att använda alla K-bajonett objektiv från 70-talet och framåt och M42 med adapter. Så egentligen spelar det inte så stor roll vad du väljer men skall du vara inne och inte sticka ut så skall du välja Nikon eller Canon.

Okej, tack för hjälpen blir en 550D

Visa signatur