Grafikkortsutbyte - Får ett sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Att få ett kort med mindre vram mot tidigare kan jag tycka är dumt.
Flesta idag kan gå över 1024x768 så 1gb räcker iinte långt.
Men som tidigare. Sälj och köp nytt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Trevligt. Du väljer att ta ett sämre kort bara på grund av att du inte kan maxa alla inställningar i något skitspel som redan är så dåligt optimerat? Är det så viktigt för dig att få de där "extra detaljerna" i spelet?

Det går även att gå runt VRAM gränserna, som någon annan länkade en tråd till tidigare.

Det löste sig ju så att jag fick ett bättre kort än jag hade innan, det nya 470:t jag köpte är fabriksöverklockat med 1280mb ram
Och det är inte bara det att jag vill lira GTA på högsta, men det är en del av det.
Den största delen som drev mig framåt var att det var så oerhört orättvist att dom inte ens lyssnade på mig när jag säger att jag behöver 1280mb ram, det är en principsak att man skall få en funktionsmässigt likvärdig produkt tillbaka när jag skickar in den för att den gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

trevligt. du väljer att kommentera när du ändå inte har något konstruktivt att säga.
ts du tog väl pengarna och köpte det där 470 som var på erbjudande?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomike:

Den mätaren berättar EJ vad som krävs...... Den berättar vad den KAN använda. I första står det 1211Mb, det är va som KOMMER att användas. Det andra är hur mycket som finns totalt vram+system resurser.... Läs på innan du låser fast dig på sånt... Hade ett GTX260 innan och kunde köra 1920*1200 på det. Som andra sagt är det otroligt CPU krävande

På mina datorer har det aldrig visats vram+ram som max, utan alltid bara vram som max.
Och precis som det står på internet så kommer vissa områden bli utan texturer osv om man kör allt på max med 1920x1200 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag tycker att TS ska få ett grafkkort med 1280MB V-Ram.
För jag har problem att köra Metro 2033 med högre inställningar eftersom V-Ram tar slut när jag höjer grafiken. Och jag har 1GB V-Ram, Metro 2033 använder betydligt mer än 1GB V-Ram när man höjer grafiken tillsammans med en 1920x1200 skärm, även med en 1920x1080 skärm så kommer din V-Ram ta slut i Metro 2033 när man höjer grafiken, det är lite bättre med en 1080p skärm men det är bevisat att 1GB V-Ram fortfarande inte räcker.

TS kommer alltså bli begränsad om han får ett kort med 1GB V-Ram. Du kanske kan vända dig direkt till tillverkaren av ditt grafikkort? Dom kanske har något kort kvar i sitt lager.

Tack!
Men har redan köpt ett kort som är på väg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Exactly!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

1GB räcker till i princip alla spel upp till 1900x1200-upplösning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är du verkligen helt 100 på det?

Permalänk
Hjälpsam

1280MB (GTX 570) räcker utmärkt till mig för 6010x1080. Övervägde att köra 560Ti 2GB istället, men det var inte i närheten värt det och ge en bråkdel av prestandan (jämfört).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I princip, dvs till nästan alla.
Alltså räcker det inte till alla.

Permalänk
Medlem

De spel som det inte räcker till är skit och är dåligt optimerade så att hänga upp sig på det är som att sluta
äta korv för att banan är äckligt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

De spel som det inte räcker till är skit och är dåligt optimerade så att hänga upp sig på det är som att sluta
äta korv för att banan är äckligt.

Jag förstår inte hur din liknelse skulle kunna höra ihop med mitt problem.
Om man lämnar in en produkt för att den har gått sönder förväntar man ju sig att få en lika bra eller bättre tillbaka, det är vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

I princip, dvs till nästan alla.
Alltså räcker det inte till alla.

Mycket snack här, jag har kört 1900x1200-upplösning före det ens fanns 1GB på grafikkort och det fungerar utmärk.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Jag förstår inte hur din liknelse skulle kunna höra ihop med mitt problem.
Om man lämnar in en produkt för att den har gått sönder förväntar man ju sig att få en lika bra eller bättre tillbaka, det är vad det handlar om.

Inet erbjöd dig ett kort som är bättre än ditt gamla i kanske 95% av alla spel. Hur kan du säga att du inte har fått en bättre produkt?

Och nämn inte vram för mig. Denna hysterin börjar likna watthysterin, vilket är en skam. 1gb räcker i din upplösning i nästan alla fall, och du kan inte rimligen förvänta dig att inet ska ge dig ett bättre kort med samma mängd minne enbart för att du spelar gta? Kortet hade i så fall blivit ett gtx570, som är betydligt dyrare.

Nä, sälj du rubbet och köp elgigantens superdator med gt330 och hela 4gb vram. Eller klaga på våra lagar ist för inet.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Inet erbjöd dig ett kort som är bättre än ditt gamla i kanske 95% av alla spel. Hur kan du säga att du inte har fått en bättre produkt?

Och nämn inte vram för mig. Denna hysterin börjar likna watthysterin, vilket är en skam. 1gb räcker i din upplösning i nästan alla fall, och du kan inte rimligen förvänta dig att inet ska ge dig ett bättre kort med samma mängd minne enbart för att du spelar gta? Kortet hade i så fall blivit ett gtx570, som är betydligt dyrare.

Nä, sälj du rubbet och köp elgigantens superdator med gt330 och hela 4gb vram. Eller klaga på våra lagar ist för inet.

klart han ska få klaga på inet. kortet möter inte dom kraven han har

Permalänk
Skrivet av jonte234:

klart han ska få klaga på inet. kortet möter inte dom kraven han har

Han får inte ett sämre kort. Så jag kan göra så här? lämna in mina 4870 x2 och få en 6990 eller 590? Sen om en företag skulle ge mig en 6950, skulle jag då klaga min förra kort är dubbel gpu? Därför vill jag ha en 6990

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Han får inte ett sämre kort. Så jag kan göra så här? lämna in mina 4870 x2 och få en 6990 eller 590? Sen om en företag skulle ge mig en 6950, skulle jag då klaga min förra kort är dubbel gpu? Därför vill jag ha en 6990

Lycka till att hitta ett spel om bara fungerar på dubbel gpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

där är det en stor prestanda skillnad och det finns inga spel som du inte kan maxxa om du inte har dubbla gpuer.

edit: om du köper ett 2gb 6950 för du vet att du behöver mer än 1 gb och det går sönder så säger bolaget du köpt det av att du får ett 1gb 6950 ska du inte protestera du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Enligt mig är det exakt samma som omvänd situation...

Säg att du får ett kort som har mer VRAM men 22% sämre prestanda i utbyte... Butiken hävdar att du fått ett likvärdigt kort tillbaka.

Skulle du inte protestera då?
Skillnaden är bara att du bara värdesätter kortets prestanda och TS värdesätter dess VRAM.

Det är dessutom totalt irrelevant vad 95% av alla spel har för krav om TS köpt kortet specifikt för att spela att av de övriga 5% spelen.

Permalänk
Avstängd

Tycker inet gorde rätt. dom erbjöd han ett likvärdigt kort och det tycker jag 560ti är absolut. Likvärdigt är inte detsamma som "omg ja måste ha exakt samma mängd v-ram eller mer". Är man snål och sniken så klagar man ju på sånt här. Han gorde ju helt rätt i att fråga dom, för att fråga skadar ju inte.

Som någon skrev tidigare. om hans dubbel macka 5970 gick sönder ska han få ett 6990 tbx då eller? Bara för att det är 2 gpu:er.

Eller att jag hade ett elgianten gt350 4gb v-ram och det gick sönder, är det rätt att man får tbx ett gts 450 med 1gb minne eller ska man whina och låta snål vattnet sippra ut genom öronen och begära ett gtx 580 med 4gb ram? Det är exakt samma liknelse fast med trådskaparens skillnad mellan korten är marginel och styrker dessutom faktum att 560ti är ett klockrent likvärdigt kort mot hans 1år gammla 470.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Enligt mig är det exakt samma som omvänd situation...

Säg att du får ett kort som har mer VRAM men 22% sämre prestanda i utbyte... Butiken hävdar att du fått ett likvärdigt kort tillbaka.

Skulle du inte protestera då?
Skillnaden är bara att du bara värdesätter kortets prestanda och TS värdesätter dess VRAM.

Det är dessutom totalt irrelevant vad 95% av alla spel har för krav om TS köpt kortet specifikt för att spela att av de övriga 5% spelen.

Exakt, så han kunde fått ett gt 440 med 2gb minne eftersom han värdesätter VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Tycker inet gorde rätt. dom erbjöd han ett likvärdigt kort och det tycker jag 560ti är absolut. Likvärdigt är inte detsamma som "omg ja måste ha exakt samma mängd v-ram eller mer". Är man snål och sniken så klagar man ju på sånt här. Han gorde ju helt rätt i att fråga dom, för att fråga skadar ju inte.

Som någon skrev tidigare. om hans dubbel macka 5970 gick sönder ska han få ett 6990 tbx då eller? Bara för att det är 2 gpu:er.

Eller att jag hade ett elgianten gt350 4gb v-ram och det gick sönder, är det rätt att man får tbx ett gts 450 med 1gb minne eller ska man whina och låta snål vattnet sippra ut genom öronen och begära ett gtx 580 med 4gb ram? Det är exakt samma liknelse fast med trådskaparens skillnad mellan korten är marginel och styrker dessutom faktum att 560ti är ett klockrent likvärdigt kort mot hans 1år gammla 470.

om han har köpt ett 2gb 6950 för han måste ha 2 gb å får ett 1 gb 6950 ska han bara le å acceptera då??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

om han har köpt ett 2gb 6950 för han måste ha 2 gb å får ett 1 gb 6950 ska han bara le å acceptera då??

Nej. Men så är det väll inte i detta fallet? Om nu inet hade haft 470 1280mb eller va fan det är så hade väll dom gett han det. Nu erbjöd dom han en likvärdig GPU och det är det också. Hade han haft som du sa 2gb ati så hade han nog fått ett 2gb ati om dom hade en sån på lager eller erbjudigt han ett likvärdigt kort. Vad är det som är så svårt?

Det är mkt om och men, om han hade köpt en kamel va hände då?

Skitsamma, dom har erbjudigt han en likvärdig produkt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det är beräknat för just det grafikkortet? Om han nu sätter i ett annat grafikkort, i detta fallet ett 560 ti 1gb som presterar bättre än ett 470 1,2gb, kommer det därmed troligtvis vara så att spelet ej kräver lika mycket grafikminne som det gjorde med ett 470.
Som någon sa här tidigare så börjar det likna watt-hysterin på nätaggen. Bara för du har ett grafikkort med mer minne kommer det inte prestera bättre! jag vet inte hur många olka test man läst där 2gb inte gör någon skillnad för fps jämfört med 1gb.
Han skulle få ett kort som faktiskt presterar bättre än ett 470, Inet har gjort rätt i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Håller med Thareh. Stå på dej! Du ska inte ta emot nåt annat än ett kort som erbjuder minst 1280MB. Tror Inet kommer ge med sig förr eller senare efter dom har sett den här tråden och ge dej ett 570 istället. Detta kort t ex borde Inet har erbjudit honom som ersättningskort:
http://www.inet.se/artikel/5409219/gigabyte-geforce-gtx-570-2...
Han la 2889kr, detta nya kortet kostar 2990, isånnafall hade han bara behövt betala mellanskillnaden på 101kr.

/mvh muSashi

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Nej. Men så är det väll inte i detta fallet? Om nu inet hade haft 470 1280mb eller va fan det är så hade väll dom gett han det. Nu erbjöd dom han en likvärdig GPU och det är det också. Hade han haft som du sa 2gb ati så hade han nog fått ett 2gb ati om dom hade en sån på lager eller erbjudigt han ett likvärdigt kort. Vad är det som är så svårt?

Det är mkt om och men, om han hade köpt en kamel va hände då?

Skitsamma, dom har erbjudigt han en likvärdig produkt.

men han kanske behöver dom där extra megabyten. en försämring på 20% på minnet när du specifikt valde det minnet är inte acceptabelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Håller med Thareh. Stå på dej! Du ska inte ta emot nåt annat än ett kort som erbjuder minst 1280MB. Tror Inet kommer ge med sig förr eller senare efter dom har sett den här tråden och ge dej ett 570 istället. Detta kort t ex borde Inet har erbjudit honom som ersättningskort:
http://www.inet.se/artikel/5409219/gigabyte-geforce-gtx-570-2...
Han la 2889kr, detta nya kortet kostar 2990, isånnafall hade han bara behövt betala mellanskillnaden på 101kr.

/mvh muSashi

Tycker dom ska ge han detta http://www.inet.se/artikel/5409193/sparkle-geforce-gt-520-2gb

Han får mkt mer VRAM. eller ska han börja gråta sen att det presterar sämre? Kommer han aldrig sluta grina förens han har fått sitt kort utbytt mot ett som är bättre och INTE ett som är likvärdigt. Va?

Nej det går inte ha det kortet. det har sämre mhz på core. bla bla bla mamma hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

men han kanske behöver dom där extra megabyten. en försämring på 20% på minnet när du specifikt valde det minnet är inte acceptabelt.

Det kommer ju bli så att spelet inte kommer kräva lika mycket minne eftersom det är ett bättre kort han skulle fått. Men nu har han valt att ta pengarna istället och gick miste om det bättre kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

560ti är en likvärdig produkt!!!!! Han får väll ta ett med mer minne och sämre på andra sett och vis då så blir det ju likvärdigt ja visst. Om dom hade haft kvar 470 hade det ju varit perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Det kommer ju bli så att spelet inte kommer kräva lika mycket minne eftersom det är ett bättre kort han skulle fått. Men nu har han valt att ta pengarna istället och gick miste om det bättre kortet.

jag skulle ha tagit 560 men han behöver mer minne än vad ett 560 kan ge så då funkar det itne för honom.

Skrivet av silicon111:

560ti är en likvärdig produkt!!!!! Han får väll ta ett med mer minne och sämre på andra sett och vis då så blir det ju likvärdigt ja visst. Om dom hade haft kvar 470 hade det ju varit perfekt.

likvärdig produkt beror på vad man kollar på. om han måste ha mer en 1gb minne så är itne 560 en likvärdig produkt.