Samsung Galaxy Tab 7.7 stoppas på IFA

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en Samsung bara för att....

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jävla gnällruttna äpplet, skärp er nu förfan!

Det sitter väl istortsett samma typ av hårdvara i eran skit som det gör i min telefon? Tror jag stämmer er bara för att..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sten1930:

samsung har näst mest patent i världen inom detta och apple är etta har jag för mig.

Inom vad?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Raderade ett på tok för otrevligt inlägg och efterföljande svar/citat av detta. Tänk på hur ni uttrycker er, annars blir det semester från forumet.

OnT: Min åsikt är fortfarande, som vi tjatat om i paneler och lite av varje, att det största felet ligger i själva systemet. Att företag utnyttjar sina möjligheter maximalt är inget nytt, det mest skrämmande är att det ens GÅR att ta patent på vissa saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt fula metoder av apple, antagligen börjar dom känna sig pressade av konkurrensen eller så har dom bara vanligt storhetsvansinne.

Sen i EU m.f är det ju inte lagligt att på olika sätt hämna konkurrensen på olika sätt så därför tar apple till sådana här metoder som åstadkommer samma resultat.

Lekte lite i helgen med barnens ipad 2 som dom får via skolan, ganska trevlig för att vara en apple produkt, men man upptäcker ganska snart alla korkade begränsningar med den, så jag är mer intresserad av tex samsungs surfplattor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://autisticdisdain.blogspot.com/2010/04/for-iphone-40-app...
http://www.thenoisecast.com/2011/06/all-the-new-ios-and-iclou...
HTC höjde inte ribban med sina metalskal, Samsung höjde inte ribban med sina SuperAMOLED+ displays, Google har ju snott allt från Apple!

Apple vilka innovatörer!

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

Riktigt fjantigt.., nu får dem väl ändå ge sig?

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Raderade ett på tok för otrevligt inlägg och efterföljande svar/citat av detta. Tänk på hur ni uttrycker er, annars blir det semester från forumet.

OnT: Min åsikt är fortfarande, som vi tjatat om i paneler och lite av varje, att det största felet ligger i själva systemet. Att företag utnyttjar sina möjligheter maximalt är inget nytt, det mest skrämmande är att det ens GÅR att ta patent på vissa saker.

Fast de absurda delarna är ju inte patent utan mer designskydd vilket är en annan fråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Utav ren princip tänker ja inte köpa någon apple produkt nu längre, tycker de tagit sig till sandlådenivå..

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Inaktiv

små små barn..

är det någon på detta forum som förstår sig på kapitalism eller monetär ekonomi för den delen? ni är som små barn när ni diskuterar apple vs samsung .. precis som om samsung är den gode och apple den onde... sanningen är att i slutändan så bryr sig INGET företag om dess kunder, bara tillräckligt nog för att dem ska köpa deras produkter och just för att apple leder utvecklingen av smartphones och läsplattor (ledde den i allafall) så vill dem behålla sin marknadsposition och ifall dem ser en möjlighet att stoppa en konkurrents produkt vare sig det är rätt eller fel så kommer dem att göra det.. och alla ni småungar som tror att samsung inte skulle göra likadant... väx upp! apples konkurrenter skulle gladeligen offra hundratals människors liv för att hamna i deras position ifall dem hade kunnat komma undan med det... det finns inga bra företag, alla är ute efter den största möjliga vinsten oavsett vilka påföljder det för med sig...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Samsung ska göra en payback och sluta tillverka och sälja skärmar åt APPLE. så får apple se hur bra det kommer att gå... orka grina för att det finns bra konkurrenter där ute. Under tiden Apple gnäller och gråter om patenter varje dag så kommer andra företag hinna gå om medan apple blint är i domstol hela tiden..

Permalänk

Verkar som att Apple ser Samsungs Galaxy serie som ett riktigt hot. Dom vill verkligen inte att försäljningen ska komma igång.

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar varken eller, men detta börjar gå överstyr. Apple kommer troligen få igen detta på något sätt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon118684:

är det någon på detta forum som förstår sig på kapitalism eller monetär ekonomi för den delen?

Ledsen att behöva säga det, men ingen människa förstår sig på de ekonomiska mekanismerna fullt, så än om du slängt in en nobelpristagare i ämnet hade vi inte fått något slutgiltigt svar. Fast å ena sidan har detta mer att göra med patentsystem, som i grunden skapades för att främja utveckling, men nu är ett system i behov av uppdatering. Om det varit ren kapitalism, och jag lägger ingen värdering om gott eller ont i detta, hade en domstol inte ha använts som ett redskap att hindra ren skär konkurrens om vem som tvingar till sig största delen av marknaden.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Fast de absurda delarna är ju inte patent utan mer designskydd vilket är en annan fråga.

Det handlar väl egentligen om båda. Just Tab-fallet är riktat mot design och "upplevelse", men telefonaffären i Nederländerna handlar väl om mjukvarupatent om jag minns rätt. I vilket fall, att systemet går att utnyttja in absurdum känns skevt redan från början, oavsett inblandade företag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calladutti:

Verkar som att Apple ser Samsungs Galaxy serie som ett riktigt hot. Dom vill verkligen inte att försäljningen ska komma igång.

Bättre reklam får man leta efter

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

OnT: Min åsikt är fortfarande, som vi tjatat om i paneler och lite av varje, att det största felet ligger i själva systemet. Att företag utnyttjar sina möjligheter maximalt är inget nytt, det mest skrämmande är att det ens GÅR att ta patent på vissa saker.

Tyvärr verkar det som Apple faktiskt är värre än någon annan, i alla fall vad det gäller att ansöka om mösterskydd på alla tänkbara och otänkbara designer.

Håller däremot med om att det är enormt skrämmande att det går att patentera i princip allt. Tyvärr bidrar jag själv till detta då jag förväntas ta patent på programvara som del i mitt jobb. Har insett att man kan verkligen få precis vad som helst godkänt, bara ansökan är formellt korrekt. Vill någon klaga på patentet tar man det via domstol, något som är DYRT och utgången är ofta inte alls så självklar som det kanske verkar för en lekman... Som tur är har vi litte bättre regler kring patent i EU jämfört med US.

Är själv en mycket nöjd ägare MBP ägare som börjar tröttna rejält på Apples korståg mot Samsung på plattor/telefoner. Om det inte var för att jag tycker pekplattor är en helt meningslös produkt skulle jag köpa en Galaxy Tab bara därför att

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oj va rädda de är... konkurens... burr... stoppa t.ex. xperia arc (och massa andra) som har samma sätt att visa bilder? Näää för de är inte så farliga konkurenter...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag ska både köpa samsunglur (Nexus Prime) och en samsungplatta i vinter bara för att Apple håller på såhär!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Apple att försöka sätta dit Samsung. När ett företag gör en produkt som påminner allt för mycket om ens egna produkter då kan man inte bara stå och titta på. Hur många här hade reagerat om ni hade haft ett företag och gjort en produkt, och strax efter så kommer ett konkurrerande företag med en produkt som efterliknar er produkt? Hade ni bara stått och tittat på eller? Nä, självklart hade ni inte gjort det för då hade ni troligtvis gått i konkurs fortare än kvickt.
Sen bör ju vissa här kolla upp en del fakta innan ni uttalar er. Kanske ändrar ni inställning också om ni tar reda på fakta först istället för att visa er okunnighet.

Sist, källor på en del uttalanden som vissa gör hade varit roligt att se också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Oj va rädda de är... konkurens... burr... stoppa t.ex. xperia arc (och massa andra) som har samma sätt att visa bilder? Näää för de är inte så farliga konkurenter...

Lite intressant Apple är väldigt tydliga på att deras produkter är unika och i en helt egen klass. Samtidigt är de rädda för konkurrens?
Det är klart att de spelar i en gråzon men jag gillar inte riktigt vad de pysslar med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast för Samsung är Apple inte en så jättestor kund.

Inte så jättestor kund? Senaste kontraktet mellan dom gjorde så att Apple blev Samsungs största kund med en beställning av komponenter för nästan 8 miljarder dollar, så det är en jävligt stor förlust för Samsungs på lång sikt, speciellt när det hela rör sig om nåt så fånigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja jo... det är ju inte direkt svårt att se var Samsung har hämtat inspiration ifrån. Men ja, Apple's advokater måste väl ha något att ägna sig åt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr verkar det som Apple faktiskt är värre än någon annan, i alla fall vad det gäller att ansöka om mösterskydd på alla tänkbara och otänkbara designer.

Håller däremot med om att det är enormt skrämmande att det går att patentera i princip allt. Tyvärr bidrar jag själv till detta då jag förväntas ta patent på programvara som del i mitt jobb. Har insett att man kan verkligen få precis vad som helst godkänt, bara ansökan är formellt korrekt. Vill någon klaga på patentet tar man det via domstol, något som är DYRT och utgången är ofta inte alls så självklar som det kanske verkar för en lekman... Som tur är har vi litte bättre regler kring patent i EU jämfört med US.

Är själv en mycket nöjd ägare MBP ägare som börjar tröttna rejält på Apples korståg mot Samsung på plattor/telefoner. Om det inte var för att jag tycker pekplattor är en helt meningslös produkt skulle jag köpa en Galaxy Tab bara därför att

Problemet är väl egentligen inte heller att det går att patentera i princip allt, utan att det går att få patent som är så luddiga. Om du t.ex. får patent på en mjukvara så ska du ju ha patent på sättet mjukvaran fungerar, inte på vad mjukvaran i slutändan åstakommer. Kommer man på ett nytt sätt att komprimera filer t.ex. så ska man ju kunna patentera just det sättet att göra det på, men inte på att komprimera filer som helhet. Det ska ju fortfarande vara fritt fram för andra att nå samma resultat, fast på andra sätt. Tycker jag i alla fall.

Skrivet av Gender Bender:

Inte så jättestor kund? Senaste kontraktet mellan dom gjorde så att Apple blev Samsungs största kund med en beställning av komponenter för nästan 8 miljarder dollar, så det är en jävligt stor förlust för Samsungs på lång sikt, speciellt när det hela rör sig om nåt så fånigt.

Sant, men om Samsung säger "screw you" till apple, vem tror du står med byxorna längst ner? Jag skulle chansa på apple. De må vara samsungs största kund, men långt ifrån den enda. Apple å andra sidan måste då hitta någon helt annan som kan spotta ut prylar speciellt för deras saker, vilket troligen är betydligt krångligare (och kostsammare). Kort och gott, det är som att sitta på fel sida av samma gren man sågar av. Apple lär nog inte dö av fallet, men de kommer ha mer ont än killen som är kvar i trädet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpanterx:

Oj va rädda de är... konkurens... burr... stoppa t.ex. xperia arc (och massa andra) som har samma sätt att visa bilder? Näää för de är inte så farliga konkurenter...

Att de inte ger sig på alla spelar väl ingen roll i sammanhanget? Och för övrigt skulle förmodligen en seger mot samsung förenkla framtida tvister i liknande fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Sant, men om Samsung säger "screw you" till apple, vem tror du står med byxorna längst ner? Jag skulle chansa på apple. De må vara samsungs största kund, men långt ifrån den enda. Apple å andra sidan måste då hitta någon helt annan som kan spotta ut prylar speciellt för deras saker, vilket troligen är betydligt krångligare (och kostsammare). Kort och gott, det är som att sitta på fel sida av samma gren man sågar av. Apple lär nog inte dö av fallet, men de kommer ha mer ont än killen som är kvar i trädet.

Tänk däremot hur många leverantörer som skulle dö för att få en beställning så stor. Samsung har inte råd att förlora Apple som kund. Det skulle kosta dem för Mycket samt att det skulle gynna konkurrenter alldeles för väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Inte så jättestor kund? Senaste kontraktet mellan dom gjorde så att Apple blev Samsungs största kund med en beställning av komponenter för nästan 8 miljarder dollar, så det är en jävligt stor förlust för Samsungs på lång sikt, speciellt när det hela rör sig om nåt så fånigt.

Du snackar om företaget som sålde LCD-paneler för 6 miljarder dollar på tre månader år 2010. Sen bör du tänka på att Samsung säljer ungefär lika mycket smartphones som Apple (runt 18 % i år) och tittar man på hela mobilmarknaden så är Samsung fyra gånger så stora som Apple (16 % mot 4 % av marknaden). Kanske är det som gör Apple lite nervösa. Det säljs mer än dubbelt så mycket Androidtelefoner som Appletelefoner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxtra:

Tänk däremot hur många leverantörer som skulle dö för att få en beställning så stor. Samsung har inte råd att förlora Apple som kund. Det skulle kosta dem för Mycket samt att det skulle gynna konkurrenter alldeles för väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Patenttvister är väl inte heller något särskilt ovanligt och den normala gången är väl att försöka försvara sig, stämma tillbaka eller försöka hitta någon förlikning. Att reagera osportsligt och hämdlystet (som genom att, trots egna förluster, vägra tillverka prylar) skulle väl inte heller se särskilt bra ut inför andra potentiella kunder?

Permalänk
Medlem

Nu står jag verkligen inte på Apples sida. Men galaxy familjen är verkligen lik apples produkter. Så Apple har väl rätt i frågan.

Men jag tror Samsung tjänar otroligt mycket på det här i PR, då alla tidningar i hela världen skriver om det. Och att Apple blir lite "dom stora som bråkar med ett mindre företag"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du snackar om företaget som sålde LCD-paneler för 6 miljarder dollar på tre månader år 2010. Sen bör du tänka på att Samsung säljer ungefär lika mycket smartphones som Apple (runt 18 % i år) och tittar man på hela mobilmarknaden så är Samsung fyra gånger så stora som Apple (16 % mot 4 % av marknaden). Kanske är det som gör Apple lite nervösa. Det säljs mer än dubbelt så mycket Androidtelefoner som Appletelefoner.

Samsung kanske har sålt paneler för 6 miljarder på tre månader, men då ska du tänka på att dom även har massvis med utgifter också, betydligt högre än vad Apple har, och båda företagen har ungefär en lika stor nettoinkomst, dvs när alla utgifter är betalda, med 3 miljarder dollars fördel till Samsung. Dom kommer garanterat känna av förlusten av Apple som kund en hel del, inte främst lär det märkas på deras egna mobiltillverkning som lär minska pga detta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi