Creative släpper Sound Blaster Core 3D

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller låta bli att skriva när tråden handlar om Creative då jag efter mina negativa erfarenheter skulle föredra att få en skottkärra med dynga levererad hem till vardagsrummet framför att ha ett creativeljudkort i min dator.

Creative har (som tidigare nämnts) visat prov på att ha en företagskultur där man bedrar sina kunder genom att medvetet förstöra sina egna drivrutiner för att förhindra kunderna att behålla sina gamla kort. Det enda valet man har som konsument är att antingen sluta köpa produkterna av företag som beter sig så, eller att vika ner sig som ett jäkla mähä, köpa deras produkter och bidra till bedragarnas framgång.

Naturligtvis kan man ju invända att det var ett tag sedan Creative förstörde för sina egna konsumenter. bannade daniel_k osv. Kanske har de på något magiskt sätt blivit ett helt nytt företag. Vem vet, utan vi andra märkte det så kanske de bad daniel_k och sina konsumenter om ursäkt, donerade pengar till rädda barnen och köpte julgranar till de fattiga barnen i Nordkorea. Om någon hittar någonting som stöder att de har bytt företagskultur så är det bara att posta lite källor här i forumet, det är säkert flera som är intresserade.

Jag kan inte uttala mig om hur deras drivrutiner fungerar idag, men jag anser att det är irrelevant då jag tycker att man inte borde stödja företaget. Själv kör jag det interna ljudkortet och ett presonus Audiobox USB samtidigt (japp, det funkar bra) som jag dessutom lätt tar med till laptopen om jag t.ex. behöver spela in ngt i replokalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starliner:

Jag inhandlade ett nytt headset igår: Sennheiser PC360

Utgick från Sweclockers test då jag inte har så stora möjligheter att testa fram headset själv. http://www.sweclockers.com/recension/13420-corsair-hs1-sennhe...

Kopplade in dem och de kändes mycket sköna på huvudet och ett skönt ljud på en gång. Då jag främst kommer att använda dem till att spela PC FPS-spel så som Battlefield mm så lirade jag i två timmar i Battlefield Bad Company igår kväll. Behagligt ljud men det kändes ändå som att jag hade svårt att avgöra varifrån ljud kom ifrån. Då jag läst igenom hela den här tråden samt lite andra trådar om ljud så inser jag att mitt integrerade ljudkort på moderkortet(Asus P5E Deluxe iX48) kanske begränsar mig en hel del. Den har benämningen: SupremeFX II Audio Card om det nu säger något?!

Jag skulle vilja ha tips på något bra kort och förstår att Asus Xonar och Creativ Titanium är bra kort. Men vilket av dessa kort och benämningar skall man satsa på?

Asus Xonar DX Pris: 527kr
Asus Xonar STX 1381kr
Asus Xonar DX2/XDT 1278kr

Creativ Titanium Pris: 620kr
Creativ Titanium Fatal1ty 980kr
Creativ Titanium HD 1326kr

Lägsta pris på prisjakt.nu just nu(2011-09-02)

Skulle helst vilja nöja mig med ett kort runt 500-600kr eller lägre, finns det billigare alternativ? Observera att jag kör på Windows Vista och kommer troligtvis inte att uppgradera till nyare operativsystem inom den närmsta tiden.

Tacksam för tips och förslag.

Håller med om att DX/D1 är det vettigaste valet!

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bojkottar redan allt som det står Creative på (utom om det är integrerat på moderkortet) sedan deras drivrutins-bluff när Vista kom. För den intresserade; goola på: Daniel_k.

Gjorde bl.a mig 20 år äldre, aldrig mer creative

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av jsf:

hade ett x-fi titanium men vart tvungen att plocka bort det eftersom jag skulle köra sli insåg nu att det integrerade realtek ljudkortet på moderkortet är exakt lika bra så de va 1000 kr eller mer bortkastade när jag köpte ljudkortet.

Om du använder rätt moderkort så får det plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag önskar mig ett ljudkort som har ett vettigt frontpanel.
Så man kan plugga in micen och hörlurarna på framsidan av datorlådan. Samt Toslink och Koax utgångar och dylikt.
Förstår inte att Creative inte kör på det iaf i deras bättre kort. Klart, ett standard kort för 200 spänn kan inte ha det men dom dyra
X-Fi korten kan lätt komma med det om dom bara har viljan.

På mitt Xonar DX kan jag koppla in Frontpanelens uttga, så man kan använda dem med ljudkortet.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

För det första, så är jag inte din "Lilla vän"
Och för det andra, jag har inte haft några problem med mitt X-fi Xtreme fatal1ty, har gått som en klocka i alla år!
Många som har haft problem med drivrutiner, men inte alla!!

Kört ett Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro 64 xram köptes 2 dagar efter lansering i Sverige. (på BF2 tiden o massa clan spelande) o det kortet går som ett väloljat maskineri än i dag och aldrig har mitt ljud bråkat. Många verkar efterlysa nya drivisar från creative. om de gamla funkar varför byta. visst några har haft strul mot sin hårdvara haft flyt antar jag. Så varför ändra på ett vinnande konsept.

Har kopplat Logitech surround sound speaker Z506 o inget inbyggt ljud kan mäta sig med det när ja spelar. (datorn är byggd för spel o inte musik o annat men musiken är superb när ja lyssnar vid surf samt film.) har jobbat med dator byggande sedan 86 så ja har hängt med några år (byggt en dos dator 1986 den går än i dag på ett möbel företag.) o val av ljud kort är väl vad man har för hårdvara i datorn samt syftet .
Budget byggen får sällan bra ljud även om man tar ett bra ljudkort eftersom kring utrustningen spelar stor roll. I dag är hårdvara komp-abiliteten bättre o gör det lättare o välja vad man vill ha.

PS. vista 64 var en chock för creative o andra på marknaden Men det var då!

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som nämner Asus Xonar DG 5.1 PCI kort med hörlursförstärkare för 300-370 spänn inklusive frakt?:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=707421

Enligt mig det mest prisvärda kortet. Tycker det lyfter ljudet i mina lurar Audio Technica ATM-M50. Det är alltså rekommenderat för er som främst lyssnar via hörlurar upp till 150 Ohm. Inte det bästa kortet för flerkanalsljud via högtalare (men det har jag inget behov av). Så om du är som mig och kör via lurar så är det mycket prisvärt.

Vad är poängen med ett snyggt ljudkort när den snygga änden ändå hamnar på undersidan?

Då ser man det ju inte trots att man kör med fönster i chassit.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Loika:

Håller med om att DX/D1 är det vettigaste valet!

Skrivet av Baxtex:

Asus Xonar DX eller D1 (samma kort, bara att den ena ha pcie x1) är jävligt bra ljudkort!

Det blev ett Xonar DX kort. Efter en massa meck insåg jag att min 4pins "strömkabel" inte var tillräckligt lång. Inköp av det och nu rullar kortet. Det första jag provade med mitt nya kort och nya hörlurar(Sennheiser PC360) var några spotifylåtar. Till och med där märkte jag ett jätte lyft. Musiken blev fantastiskt mycket bättre. Spelat lite Battlefield BC och får nog lura runt med inställningar där. Klart bättre ljud men inte listat ut hur jag bättre ska höra och avgöra från vilken riktning ljud kommer ifrån.

Tack för tipset

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

För det första, så är jag inte din "Lilla vän"
Och för det andra, jag har inte haft några problem med mitt X-fi Xtreme fatal1ty, har gått som en klocka i alla år!
Många som har haft problem med drivrutiner, men inte alla!!

Håller med dig helt..Mitt X-fi Xtreme fatal1ty har fungerat klockrent i alla dessa år..Själv skippade jag Vista helt så ingen erfarenhet där och vista va väl inget som creative la ner större arbete på då win7 va rätt snabbt en ersättare till Vista.Men i win 7 fungerar kortet hur bra som helst..

Ontopic: helt klart intressant för mig detta kort..Väntar på lite tester osv.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett SB X-fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro, men det gjordes ju under tiden då XP var aktuell windows plattform, vilket gör att drivrutinerna för Vista och 7 tyvärr tänktes på i andra hand.

Skrivet av Mordrana:

Synd att Creative gör totalt värdelösa drivisar bara. och har noll support.

Precis så, jag har random sprak i högtalarna ibland, och de upprepar sig men minuters mellanrum oavsett om jag använder CMSS 3D eller crystalizer etc.
Känns inte som en höjdare, och jag lär inte skaffa ett nytt creative för det ska man inte behöva när man betalar tusen spänn för ett kort som borde duga men som inte gör det pga dåliga drivrutiner, det blir ingen märkbar skillnad med varje uppdatering. Samma jekla sprak jämt!

*Edit*

Kan sprak ha med defekta kort att göra?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag önskar mig ett ljudkort som har ett vettigt frontpanel.
Så man kan plugga in micen och hörlurarna på framsidan av datorlådan. Samt Toslink och Koax utgångar och dylikt.
Förstår inte att Creative inte kör på det iaf i deras bättre kort. Klart, ett standard kort för 200 spänn kan inte ha det men dom dyra
X-Fi korten kan lätt komma med det om dom bara har viljan.

Kolla länken: http://www.dustinhome.se/creative-sound-blaster-x-fi-titanium...
Har själv ett sådant kort.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

har redan 3d 7.1 integrerat ljudkort...

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att kränga detta kort, jag menar ingen av oss här inne kör Vista längre, så detta kort med W7 borde fungera, det är trots ett tag sen Drivisarna fuckade, jag är en av de som drabbades men man måste våga gå tillbaka, för alla som är födda i början av 80-talet och tidigare vet att Creatives ljudkort var ordentliga saker för hemmabruk och jag tvivlar på att de släpper ett helt nytt kort nu som inte skulle fungera överhuvudtaget.

Mobile Ati hade inte ordentliga drivisar till Vista i början medans Nvidia hade fungerande Drivisar redan i Beta stadiet, ska alla sluta köpa laptop´s med Ati/amd i all framtid. OK de fixade drivisar ganska fort vilket inte creative gjorde men fan ska ge dem en chans. Kanske vänta på ett test för att vara på säkra sidan=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Kör man med fina hörlurar är det väl intressant att ha ett ordentligt ljudkort. Hade ett X-Fi Fatal1ty PCI i datorn tidigare. Nu kör jag dock med det integrerade via Toslink varpå X-Fi blev överflödigt (till min Yamaha RX-V450 och Dali Concept högtalare).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwiQ:

Jag har ett SB X-fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro, men det gjordes ju under tiden då XP var aktuell windows plattform, vilket gör att drivrutinerna för Vista och 7 tyvärr tänktes på i andra hand.

Precis så, jag har random sprak i högtalarna ibland, och de upprepar sig men minuters mellanrum oavsett om jag använder CMSS 3D eller crystalizer etc.
Känns inte som en höjdare, och jag lär inte skaffa ett nytt creative för det ska man inte behöva när man betalar tusen spänn för ett kort som borde duga men som inte gör det pga dåliga drivrutiner, det blir ingen märkbar skillnad med varje uppdatering. Samma jekla sprak jämt!

*Edit*

Kan sprak ha med defekta kort att göra?

Testa att sätt mute på allting som du inte använder, typ Aux, Line Out osv. Det hjälpte på mitt X-Fi som jag hade.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Har man inte hört bättre, varför ska man leta efter bättre? Fick med ett Audigy1 när mor köpte hemPC paket runt Pentium3 tiderna sitter än idag på det med hörlurar och ser på filmer / spelar spel och lyssnar på musik! Funkar klockrent.. är lite sugen på en uppgradering med tanke på när X-FI kom så sades det att dess krets avlastar cpu:n. Aja efter läst de flesta inlägg så ska man väl utnyttja MOBO optiska anslutning och köpa sig en ordentlig förstärkare för att sedan köra hörlurar till den?

Har ni något förslag på förstärkare som lämpar sig till hörlurar samt kanske 2 fronthögtalare men ansluter via optiken?
Behöver inte vara nya produkter, gärna ett andrahandsval !

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Nästa ljudkort kanske har Omega 3 och Antioxidanter också.

Haha precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Har man inte hört bättre, varför ska man leta efter bättre? Fick med ett Audigy1 när mor köpte hemPC paket runt Pentium3 tiderna sitter än idag på det med hörlurar och ser på filmer / spelar spel och lyssnar på musik! Funkar klockrent.. är lite sugen på en uppgradering med tanke på när X-FI kom så sades det att dess krets avlastar cpu:n. Aja efter läst de flesta inlägg så ska man väl utnyttja MOBO optiska anslutning och köpa sig en ordentlig förstärkare för att sedan köra hörlurar till den?

Har ni något förslag på förstärkare som lämpar sig till hörlurar samt kanske 2 fronthögtalare men ansluter via optiken?
Behöver inte vara nya produkter, gärna ett andrahandsval !

Varför kan du inte driva hörlurar direkt från ljudkortet? Eller har du nån sorts fete musikerlurar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Så du har inte läst din egen kommentar? Om jag säger min åsikt och du skriver omoget så kan du vara den "dummaste" som jag har sett skriva någonting på sweclockers. Bara för att du är lite svartsjuk så måste du inte skämma ut dej. Yes, i did just go there. Skriv något vettigt eller håll fingrarna i styr.

Oj vad arg du blev då. Dåligt självförtroende? Och vad menar du med att jag "är lite svartsjuk"?
Självklart har jag läst min egen kommentar.
Varför skulle du ha rätt att dela med dig av din åsikt men inte jag?
Sweclockers stavas "Sweclockers".
Att jag på något sätt är svartsjuk (över vad kan man undra) är ju fantastiskt påhittigt av dig.
På vilket sätt har jag skämmt ut mig?
Vadå "Yes, i did just go there."? Tror du att jag blev ledsen av det du skrev eller vad menar du?
Kom inte och skriv att jag ska skriva något vettigt och sen spy ut galla som en arg tolvåring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Har ni något förslag på förstärkare som lämpar sig till hörlurar samt kanske 2 fronthögtalare men ansluter via optiken?

Beror ju på vilka hörlurar du har och hur mycket du hade tänkt betala. Vill du ha bra ljud till musik och har ett par bra hörlurar kan jag rekommendera Xonar Essence korten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enorus:

Beror ju på vilka hörlurar du har och hur mycket du hade tänkt betala. Vill du ha bra ljud till musik och har ett par bra hörlurar kan jag rekommendera Xonar Essence korten.

Ok tackar, men är det framtidssäkert.. Bör man inte snappa upp trenden här i forumet med tanke på förstärkare med optisk ingång från realtek kretsen som finns i de flesta moderkort?

Permalänk
Skrivet av Starliner:

Det blev ett Xonar DX kort. Efter en massa meck insåg jag att min 4pins "strömkabel" inte var tillräckligt lång. Inköp av det och nu rullar kortet. Det första jag provade med mitt nya kort och nya hörlurar(Sennheiser PC360) var några spotifylåtar. Till och med där märkte jag ett jätte lyft. Musiken blev fantastiskt mycket bättre. Spelat lite Battlefield BC och får nog lura runt med inställningar där. Klart bättre ljud men inte listat ut hur jag bättre ska höra och avgöra från vilken riktning ljud kommer ifrån.

Tack för tipset

Inställningar som (åtminstone för mig) funkar väldigt bra:

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk

Tack

Skrivet av MeanGreen_SWE:

Inställningar som (åtminstone för mig) funkar väldigt bra:
http://img641.imageshack.us/img641/579/xonardxheadphonesettin...

Tack snälla, nu har jag en referens att gå efter. Kommer nog att underlätta ordentligt för mig, då jag inte insett att jag kan prova olika kanaler mm.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Skrivet av Starliner:

Tack snälla, nu har jag en referens att gå efter. Kommer nog att underlätta ordentligt för mig, då jag inte insett att jag kan prova olika kanaler mm.

Np!

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tänkt köpa något av dessa kort?
Är själv sugen, är det någon skillnad i utgångar på Creative Sound Blaster Recon3D PCIe samtAsus Xonar Essence STX ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[4:

;11486721']Är det någon som har tänkt köpa något av dessa kort?
Är själv sugen, är det någon skillnad i utgångar på Creative Sound Blaster Recon3D PCIe samtAsus Xonar Essence STX ?

Jag har köpt ett Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional har inte märkt några problem med det förutom att den mic man får med är lite dålig och att det blir något slags problem med volymen när man avslutar ett samtal i skype och du sitter och spelar samtidigt, vet ej om det är skype eller ljudkortet. Annars så levererar den jätte bra, så jag kan lätt rekomendera detta kort för den som inte vill använda det intregerade skräpet men ändå vill ha bra ljud. Du kan även koppla in en spel konsoll via TOSLINK till det och då kan du få bättre ljud via konsollen också om man vill det.:D