Creative släpper Sound Blaster Core 3D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fiddebäjz:

Allt beror helt enkelt på vad din egna definition av välljud är. Har du aldrig haft någon erfarenhet av andra kort så är det inte heller helt osannolikt att du skulle köpa ett nytt kort av dem om det redan uppfyller dina krav. Om man däremot kan googla och visar ett litet intresse för välljud, eller om du vill göra en smartare investering så kommer det förhoppningsvis också sluta med att du inte köper ett kort av Creative.

Att jämföra integrerat och Creative (för mig) är som att jämföra diarré med vanligt bajs.

En sak som man lärt sig genom åren är när någon säger att en viss hårdvara är grymt mycket bättre än konkurrentens så betyder det oftast någon subjektivt upplevelse eller speciell situation. Jag skulle säga att hörlursval påverkar skillnaden mer än själva kortet och även här blir det i högsta grad subjektivt vad man föredrar.

Skrivet av Asteroid:

Tänkte precis skriva samma sak. Jag använder creative ljudkortet för det magiska ljudet i bf2 , project reality. Xonar lever ej upp till det även om de kan emulera x-fi vilket inte funkar på servrar med 64 spelare. Ljudet buggar totalt ur med ett xonarkort så jag återgick till creative.

Skickades från m.sweclockers.com

I BF2 är ett Creative kort nästan ett måste och jag vet inte hur många gånger som man blivit räddad av att ha hört andras fotsteg innan de försökt sticka kniven i en.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fixar de inte sina totalt värdelösa drivrutiner så spelar det inte så stor roll att de släpper nya grejor.

håller med dig till 100 % spelar ingen roll om de pumpar ut ett "fint" kort , om de inte fixar sina mjukvarofel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gansberg:

håller med dig till 100 % spelar ingen roll om de pumpar ut ett "fint" kort , om de inte fixar sina mjukvarofel.

Nämn då ett mjukvarufel som finns idag på creativekortet år 2011 till win7.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad ska ett ljudkort med fyra kärnor till?

Det krävs mycket av ljudkortet för att få dig att höra det ljud som processats helt i mjukvara läge på CPUn, som typ 99% av dagens spel gör eftersom nästan ingen använder hårdvaru ljud längre.

OBS: Du behöver 4 hjärnor för att förstå logiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

[/size]

Minneshanteringen i UE3 spel är fortfarande lite svajig om kortet har Xram, BSOD med x050 är inte helt ovanligt, fortfarande.
(sen om det är motorn eller kortet låter jag vara osagt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag har ett Audigy 2ZS Platinum Edition och det har jag använt sen det släpptes och jag har aldrig haft några problem med det! drivrutinerna har fungerat utmärkt Och det spöade skiten ur mina inbyggda ljudkort från Sound Max(jävla skit) och realatek (buggig mjukvara)

Operativsystem använda:

Windows XP Pro x86
Windows 7 X86 samt x64

Rullar på fint än idag

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd

Körde med det ett tag men hörde ingen skillnad så sket i det i nästa dator.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad ska ett ljudkort med fyra kärnor till?

Skrivet av matnojje:

Till att skryta med?

Nästa ljudkort kanske har Omega 3 och Antioxidanter också.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Struntsnack, inget fel på deras drivrutiner i dagsläget och har inte haft det på många år. Det är skillnad på är dåliga och var dåliga, sen att folk fortsätter klämma fast vid idén av att de fortfarande är dåliga när de faktiskt fungerar ganska bra är ett jävla mysterium.

Icke, jag sitter själv på ett X-fi Xtrememusic och fan vad kul jag och mitt ljudkort har ibland, slutar fungera lite random bara sådär. Senaste drivrutinerna har jag ifall du undrar.

Sen har vi ju det med minnet, slår man inte av enhancment bla bla bla på rätt ställe så har du efter en heldag med musiklir inget ledigt minne kvar och datorn är seg som sirap. Vad sa du nu, bra drivrutiner?

Nee, Creative har tyvärr sugit länge när det kommer till drivisar.

Som jag förstått det är hårdvaran på korten riktigt bra, men drivrutinerna är dess akilleshäl.

Permalänk
Medlem

Liter märkligt att man väljer att ha den gamla typen kondensatorer på korten samtidigt som Asus har solida på nästan alla sina ljudkort

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Många som kvider på drivrutiner till Creative (jo dom har varit kassa) jag tror att många väljer fel drivrutiner! Jag kan hålla med om att det kan vara lite struligt att välja rätt filer på deras sida! Men deras AutoUpdate fungerar riktigt bra nu!
Har fått hjälpa ett flertal vänner som gjort det felet!
Sen att det finns dom som väljer det integrerade ljudkortet framför externt är rena löjan!! !! !!
Creatives ljudkort är så underbara till spel,Asus är så underbrat till musik. Gäller att välja rätt till rätt sak!!
Men en sak är säker en DAC är inte fel

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Dom flesta som använde Creative ljudkort när Vista var nytt vet hur buggit det var o fick div problem,för mig var det knastrande ljud o problem i vissa spel,just då gick jag över till det integrerade som var ett bra inbyggt ljukort men lät inta alls lika bra i mina öron,
som tur är fixa dom till det o sen dess har det aldrig stulat igen för mig.

Använt Creative i över 10år med olika kort, Senast tex Xtreme Musik PCI under Vista tiden samt Gamer på slutet då var det dock inga problem, o sen till Titanium PCI-e i Win7.
finns ingen anledning o hata Creative längre, visst dom har haft drivrutins problem, men mest under födseln av Vista,
många företag hade drivrutins problem pga det nya operativ systemet,jag hade även problem med min scanner o webcam + med Nvidia o Ati i början..
Skulle själv aldrig gå över till inbyggt ljudkort i daxläget..

Permalänk
Medlem

Har enbart separat ljudkort pga ljudproduktionen, annars hade jag nog klarat mig med internt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Två problem med Creative genom åren:
- Med VIA KT133A chipset
- Vista x64, tog dem 1 år att få fungerade drivrutiner.

Annars så gillar jag deras saker, bäst EAX. Terratec, M-Audio, Asus har alla sugit på ljudacceleration.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Struntsnack, inget fel på deras drivrutiner i dagsläget och har inte haft det på många år. Det är skillnad på är dåliga och var dåliga, sen att folk fortsätter klämma fast vid idén av att de fortfarande är dåliga när de faktiskt fungerar ganska bra är ett jävla mysterium.

Istället för att förklara varför det är dumt så lämnar du ett ännu mer värdelöst inlägg? Ugh..

Det har mer med hur dom behandlade sina kunder då och det går som en röd tråd i Creatives historia och det kommer hända igen. Därför är folk väldigt negativa gentemot C.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med Creative förutom en gång och jag har haft Creative sen 1996. En fronpanel lade av så jag fick skickat den till irland så dom fixade den gratis å fick tillbaka å allt funkade. Men med drivers? aldrig. Men jag respekterar att alla har olika erfarenheter av dom. Det är lustigt hur vitt skilda erfarenheter man kan ha av samma saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Låt mig se, jag har alltid varit ett stort fan till Creative, Hade deras Creative 5.1 Live och Creative 5.1 Digital Live kort i alla mina datorer. Sedan kom Audigy eran där kortet inte fick drivrutiner till Vista, pga att det gick inte enligt Creative. Jahopp köpte ett X-FI Elite Pro vid ett nytt datorbygge vad händer.

BSOD pga deras skitdrivrutiner med Xram spel i första 12 månaderna (beta drivisar i 12 jävla månader) inga funktioner fungerade för den delen heller.
Speaker rage (högtalarna bytte kanaler alltså vänster blev höger, höger blev rear höger etc.)
Audiodg.exe 100% någon ?

sedan kom Daniel_K som fixade många av problemen förtuom speaker rage. Men då blev han stämd av Creative och han slutade göra något vidare under ett tag. Alla ovan problem kvarstår till Win7 så jag ringer Creative där de skickar ett nytt kort till mig som har exakt samma jävla problem. En dag försvinner kortet ur enhetshanteraren och jag drar ut skiten slänger den och använder som bokstöd, beställde ett STX från Inet där det kom andra dagen och funkar PERFEKT!

Har nog spenderat flera timmar att felsöka deras jälva drivrutiner och support där idioter inte kan svara utan skickar en till FAQ från 2003. Formateringar etc samt en BETA drivrutin till linux som lyckades hänga datorn vid uppstart, Alsa teamet har nog fixat ljudkortet dock med 2.1 stöd och inget annat.

Xonar STX har fullt stöd i linux med alla dess funktioner och inga drivrutinproblem i Windows.

Alldrig mer Creative, bra hårdvara men skit till programmerare, funderar på att smälta min I/O box av Elite Pro och ljudkortet för att kanske få ett par gram guld.

// Bara hoppa in på deras forum under Audigy/X-FI tiden för att se vilket RAGE folk hade, där Creative bannade när de frågade om drivrutiner etc. Jag har nog 2 accounts bannade utan anledning då jag sökte hjälp med Speaker rage. Och inte att glömma jag hade Inbyggd dekoder av Dobly Digital Live i mitt första X-FI och i andra fick jag inte det utan fick spendera extra kr för att få det i software. Det är vad man får av att spendera 3000kr på ett kort från dem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Men för att citera en annan användare i en annan tråd; Will it Blend?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Många som kvider på drivrutiner till Creative (jo dom har varit kassa) jag tror att många väljer fel drivrutiner! Jag kan hålla med om att det kan vara lite struligt att välja rätt filer på deras sida! Men deras AutoUpdate fungerar riktigt bra nu!
Har fått hjälpa ett flertal vänner som gjort det felet!
Sen att det finns dom som väljer det integrerade ljudkortet framför externt är rena löjan!! !! !!
Creatives ljudkort är så underbara till spel,Asus är så underbrat till musik. Gäller att välja rätt till rätt sak!!
Men en sak är säker en DAC är inte fel

Lilla vännen, det finns inte mycket till nya drivrutiner att få ifrån Creative ifall man sitter på X-fi-serien. Iaf inte till Xtrememusic.

Ska man köpa ljudkort idag så är ju ett Asus Xonar det rätta valet.

Permalänk
Entusiast

SBS(skit bakom spakarna) låter det som med vissa här, audigy 4 > x-fi inget problem med något av dem. windows 7 64bit.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt insatt i externa ljudkort men undrar: Är Externt ljudkort en stor skillnad mot integrerad? Tänkte mest i spel och för att lyssna på musik eller kolla film!

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Ni som är insatta;
Finns det något annat kort än Creatives som har EAX 5.0 då?
Kör gärna utan Creative, men skulle inte heller vilja köra utan EAX5, då det gör underverk för spelljudet i de spel som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Har haft mer problem med mitt asus xonar d2x än vad jag hade med mitt creative 5.1 usb. Kan nog säga att båda har mycket problem. Med asus kortet så slutar micar att fungera ibland och funktioner kan sluta fungera så man behöver starta om. i 5.1 så kunde ljudet få svårt att bestämma vart det skulle komma ifrån och så sprakade det en del i 5.1 när högtalarna kopplades på och av då ljudkortet inte fattade att det skulle spela upp 5.1 ljud.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kört ett Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro PCI-Express sedan 2008, tycker den har varit värd dom 1300kr jag la ut för den, använt den varje dag flitigt med Äkta 5.1 Surround Headsets, Equalizer och Crystalizer har använts en hel del också, även inbyggd Voice Changer till mikrofonen med senaste drivrutinerna

Jag har ALDRIG någonssin haft problem med Creative's drivrutiner till XtremeMusic, Titanium Fatal1ty, Audigy 2 ZS.. på Vista 64-Bit Beta, Windows 7 64-Bit Beta och Windows 7 64-Bit SP1, aldrig strulat en enda gång och deras kontrollpaneler är kanon

Creative och deras Ljudkort får utan tvekan 5/5 av mig

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Använder Creative's X-Fi Titanium, tycker ljudet är asbra jämfört med det integrerade och senaste drivrutinerna 2.17.0008 eller vad de nu heter fungerar perfekt till win7 64-bit, aldrig haft strul.

Permalänk
Medlem

Synd att Creative gör totalt värdelösa drivisar bara. och har noll support.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Synd att Creative gör totalt värdelösa drivisar bara. och har noll support.

Funkar för mig. Sjuan hittar det automatiskt utan att man behöver sitta med någon gammal drivrutin för Vista.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Du hade obviously inte ett Audigy när Vista var nytt
Anledningen till att Creative "låter bättre" är samma som varför Coca-Cola smakar bäst. (Obs allmän åsikt)

Tycker inte man ska gräva ner sej i dåtiden
Tycker ärligt faktiskt att creatives titanium låter bättre än Asus xonar dx. Sen om alla som köper asus säger en annan sak är helt upp till dom.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinwe:

Ni som är insatta;
Finns det något annat kort än Creatives som har EAX 5.0 då?
Kör gärna utan Creative, men skulle inte heller vilja köra utan EAX5, då det gör underverk för spelljudet i de spel som stödjer det.

EAX är en Creative ONLY sak som bara stöds på deras kort. Sedan så kommer det inte längre några EAX spel eller program. EAX är en döende art. Väldigt få som stödjer EAX 5.0 samt att det inte funklar längre pga sättet Vista/Win har för ljud egenskaper utan bara OpenAL spel som stödjer det ibland och det är väldigt få de också.

(inte glömma Alchemy som kör en translator från DirectX ljud till OpenAL dock med ett par begränsningar och ett fåtal spel som funkar riktigt bra)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Du är nog tyvärr extremt oerfaren när det kommer till datorer bara.

Creative har inte bra drivrutiner, det är ökänt.

Sen var det någon som sa att det var snyggt och att han därför funderade på det, seriöst!? Köper man ljudkort för att det är snyggt lär det ju vara någonting som är fel. Ljudkort är till för att man ska få bra ljud, inte se snyggt ut. Ifall det rör sig om bra ljud och snyggt så självklart går det att snegla på det. Nu är frågan, kommer Creative fortsätta suga?
1

Det låter som om du inte har haft ett creative?
Har som sagt inte haft några problem med mitt titanium och sen vad alla andra säger spelar ju ingen roll för mej.
På tal om erfarenhet av datorer. Vad har du för dator och hur många har du satt ihop?
Och att säga att creative suger nu är bara dumt. Isånnafall så suger asus mer, och jag tycker inte att asus suger.
Att göra påhopp mot någon som har ett fönster i sin dator och vill ha en bra "look" i den är nog ganska tanklöst. Om du har varit på sweclockers i 5 år så borde du nog veta bättre.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |