Vilka Golv högtalare + förstärkare?

Permalänk

Bor du i stockholm så rekomenderar jag de här. snygga och bra, det som man bör kompletera med är en sub.
http://www.blocket.se/stockholm/Kef_IQ_7__IQ_1_och_IQ6c_35513...

Permalänk
Rekordmedlem

Jo en bra tumregel är att lådan ska väga minst 1000 gånger rörliga massan för att inte lådan ska distordera pga att den flyttar sig, som på många små basmoduler med mycket effekt, den värsta är nog sunfire de är helt bedrövliga på att vibrera, de spelar starkt men blir odefinierade pga att lådan låter ungefär lika mycket som elementet, och att de desutom är övermotoriserade med 2KW + gör inte vibrationerna mindre.
2092 har 2*8" i en 100 liters låda och väger 33Kg då behövs det inte heller så oerhört mycket effekt, de spelar rejält med sina (i sammanhanget blygsamma) 360W

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo en bra tumregel är att lådan ska väga minst 1000 gånger rörliga massan för att inte lådan ska distordera pga att den flyttar sig, som på många små basmoduler med mycket effekt, den värsta är nog sunfire de är helt bedrövliga på att vibrera, de spelar starkt men blir odefinierade pga att lådan låter ungefär lika mycket som elementet, och att de desutom är övermotoriserade med 2KW + gör inte vibrationerna mindre.
2092 har 2*8" i en 100 liters låda och väger 33Kg då behövs det inte heller så oerhört mycket effekt, de spelar rejält med sina (i sammanhanget blygsamma) 360W

Om man tänker på Hoffman's Iron Law så har ju sunfire valt att gå djupt och med liten låda. Därav otroliga mängder effekt.

Behringer har i detta fall valt att gå djupt och effektivt, därav en stor låda. Det är enligt mig den bättre kombinationen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

vill du ha aktiva billiga pa basar så rekomenderar jag behringers eurolive serie http://www.thomann.de/se/behringer_b1800d_pro.htm.
Annars så har du ju faktiskt en av världens absolut bästa högtalartillverkare i Moss http://www.seas.no Så du kan ju bygga själv också
Jag har varit upp till seas några gånger, men det är nog drygt 10år sedan senaste besöket.

BEHRINGER B1800D PRO såg då riktigt intressant ut

Seas blir för mycket för min del. Är inte tillräckligt kunnig inom ljud för att bygga eget.

Lite hjälp för den mindre kunniga nu då!

Om man nu skulle ta och skaffa sig en B1800D PRO. Så måste jag ju också ha ett par högtalare. vilka rekommenderas med denna sub?

Behöver man ha en förstärkare ändå?

Och hur satan kopplar man in det till datorn? vilken output? (Begriper mig inte på denna bild xD )

Får dessutom hem detta ljudkort imorgon http://www.inet.se/artikel/6303354/asus-xonar-d2x-xdt

Och en allra sista sak. Tycker du att det är mera värt för mig att beställa ett paket eller köpa det i affär? Vad lämpar sig bäst för mig.

EDIT: allt annat ni pratar om är som grekiska för mig.

EDIT Igen: hittde basen på musikbörsen http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1020713&artno=243630

Permalänk
Medlem

Ska du ha en PA-anläggning inomhus till datorn i ett normalstort rum? Låter oklokt enligt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du tänkt ha systemet till ? Ska du ha ett pa eller ska du ha det hemma? jag har trott du var ute efter hemmasystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ska du ha en PA-anläggning inomhus till datorn i ett normalstort rum? Låter oklokt enligt mig.

Är då väldigt förrvirad för tillfället. är somsakt inte den mest kunniga inom ljud. Vad rekommenderar du för system till datorn med Mycket bra tryck i?

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du tänkt ha systemet till ? Ska du ha ett pa eller ska du ha det hemma? jag har trott du var ute efter hemmasystem.

Jag ska ha det hemma. Ska se film spela musik samt spela med det. Har tänkt mig 2.1 system.

Permalänk
Medlem

Även om man vill spela högt och med mycket bas så tycker jag inte att man ska köpa PA bara för att. Bättre att satsa på rejälare hemmagrejor. PA är till för att användas i PA-sammanhang.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Även om man vill spela högt och med mycket bas så tycker jag inte att man ska köpa PA bara för att. Bättre att satsa på rejälare hemmagrejor. PA är till för att användas i PA-sammanhang.

Vad rekommenderar du för system för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vad rekommenderar du för system för mig?

Jag tyckte dom där behringersubbarna med dubbla åttor och stor låda såg bra ut. Tre sådana borde spela rätt bra. Har du plats för dom så lär dom vara svårslagna för priset.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag tyckte dom där behringersubbarna med dubbla åttor och stor låda såg bra ut. Tre sådana borde spela rätt bra. Har du plats för dom så lär dom vara svårslagna för priset.

Hur skulle det bli med 1 sån och vanlig högtalare? Har inte så jättemycket plats

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra med 1, men jag lovar dig att det ryms 2 om du kollat att du får plats med en 18" låda , eller har du inte kikat på måtten
vill du spela stark med bra ljud så kopiera mitt system, ett par 3031 + ett par 2092 +lite kablage o några dämpkuddar att ställa det på, då landar du kring 8000kr och kan spela kring 110dB med bra kvalitet 30-20000HZ +-3db

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra med 1, men jag lovar dig att det ryms 2 om du kollat att du får plats med en 18" låda , eller har du inte kikat på måtten
vill du spela stark med bra ljud så kopiera mitt system, ett par 3031 + ett par 2092 +lite kablage o några dämpkuddar att ställa det på, då landar du kring 8000kr och kan spela kring 110dB med bra kvalitet 30-20000HZ +-3db

det låter Sweet!

Om man tar 3031 med valfri Sub så har man ju också fri frakt i hela Skandinavien.

Är det inget mer man behöver förutom kablage? Skriv gärna vilka kablar det gäller

Det skulle vara schysst om du lade ihop ett paket med bra tryck åt mig för en ca 9K (Med bra tryck menar jag att subben ska kännas rejält när den spelas hårt)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

det låter Sweet!

Om man tar 3031 med valfri Sub så har man ju också fri frakt i hela Skandinavien.

Är det inget mer man behöver förutom kablage? Skriv gärna vilka kablar det gäller

Det skulle vara schysst om du lade ihop ett paket med bra tryck åt mig för en ca 9K (Med bra tryck menar jag att subben ska kännas rejält när den spelas hårt)

Tack!

Köp hellre från thomann än billebro. Bara att googla billebro så kommer du förstår varför jag avråder dig att köpa därifrån.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Alltså Ala och Mrqaffe ni förvirrar ju killen helt och hållet.

Mrqaffe: Om du läser tråden så vill han ha ett högtalarsystem till sitt rum för att lyssna på musik. Varför undrar du om han vill ha ett PA system, det var ju du som BÖRJADE med att länka PA? Läser man tråden förstår man att Burks inte har så stor kunskap om ljud och högtalare. Varför krånglar du till det så mycket. Han skriver "EDIT: allt annat ni pratar om är som grekiska för mig." och du fortsätter med "kan spela kring 110dB med bra kvalitet 30-20000HZ +-3db " alltså vafan?

Ala: Han frågar vilka högtalare han bör köpa till den här subwoofern i inlägget längre upp, du fortsätter pladdra om PA som han antagligen inte ens vet vad det står för. Då frågar han vilket SYSTEM du rekomenderar, då säger du 3st subwoofers? Grabbar för FA-AN.

Inget illa menat alls mot dig Burks, men de försvårar snarare än vad de hjälper dig.

On topic: Du bör nog undvika Billebro som Ala säger.

Jag tycker nog du ska satsa på ett par golvare plus kanske en eller två http://www.thomann.de/se/behringer_b2092a_subwoofer_b_stock.h.... 15euro frakt är ju helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Köp hellre från thomann än billebro. Bara att googla billebro så kommer du förstår varför jag avråder dig att köpa därifrån.

Det såg ju inte så bra ut. avstår nog helt från dom då.

Permalänk
Medlem

Dom flesta borde veta att 100dB är ganska högt. Det visste jag redan på lågstadiet...
Killen ville ha bra tryck och mycket bas, vad är det då för fel med tre stycken subwoofers? Om han placerar som lite här och var i rummet så kommer han få jämnare basrespons i rummet, mer konyta (mer tryck), mindre distorsion och framför allt kunna spela högre än med en sub.

Och vill man som TS spela högt och med mycket bas, varför då köpa hifi-grejor? Visst, jag tycker hifi är kul och skitbra, men en "hifi" högtalare i TS prisklass kommer nog göra honom besviken.

Edit: Jag har dessutom avrått TS från att köpa PA grejor om han ska ha inomhus till icke-PA sammanhang.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Kan inte någon bara länka ett helt komplett ljud system som jag är ute efter?

Frasse: Tack för inlägget. Dock så är golvare inget jag kan ha längre.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett bra råd från min sida.
Åk till en butik lyssna, säga tusen saker kommer aldrig hjälpa dig. Eftersom ljud är olika, vi har alla olika öron, fins vissa som inte ens vet vad bra musik är, hur bra musik skall låta med mera, därför lyssna i butik. Är så trött på alla så kallade seriösa personer som kommer med sina rekommendationer om vad som skall köpa, kommer aldrig hjälpa den som frågar, eftersom lyssnaren som frågar frågan kanske rent av hatar det som rekommenderas, hoppas alla förstår vad jag vill komma till, och jag försöker inte dra alla över en kant, utan ibland förstår jag inte dessa tusen trådar som dyker upp, som börjar med vad skall jag köpa, jag kan inget, rent spontant, tänker jag varför frågar man en sådan fråga, ut med dig i butiker och lyssna med favo skivan, låter det bra i dina öron, köp produkten. (mina egna åsikter om det hela, så att man inte blir hatad av alla som läser mitt inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Åk till en butik lyssna, säga tusen saker kommer aldrig hjälpa dig. Eftersom ljud är olika, vi har alla olika öron, fins vissa som inte ens vet vad bra musik är, hur bra musik skall låta med mera, därför lyssna i butik. Är så trött på alla så kallade seriösa personer som kommer med sina rekommendationer om vad som skall köpa, kommer aldrig hjälpa den som frågar, eftersom lyssnaren som frågar frågan kanske rent av hatar det som rekommenderas, hoppas alla förstår vad jag vill komma till, och jag försöker inte dra alla över en kant, utan ibland förstår jag inte dessa tusen trådar som dyker upp, som börjar med vad skall jag köpa, jag kan inget, rent spontant, tänker jag varför frågar man en sådan fråga, ut med dig i butiker och lyssna med favo skivan, låter det bra i dina öron, köp produkten. (mina egna åsikter om det hela, så att man inte blir hatad av alla som läser mitt inlägg)

Det är bara det att det troligen finns bättre saker för pengarna. Har man inte haft något speciellt innan tycker man att det mesta låter bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Dessa gillar jag skarpt IKON1

sen så funderar jag på vilken sub jag ska ha. är inne på CV XLS12S samt CV VE28SX

Det ända som fattas är förstärkare. Vet inte vilken jag ska än.

Men andra rekommenderar så mycket olika högtalare som ska vara bättre till lägre pris. Är så osäker på vad jag ska ha.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frasse92:

Alltså Ala och Mrqaffe ni förvirrar ju killen helt och hållet.

Mrqaffe: Om du läser tråden så vill han ha ett högtalarsystem till sitt rum för att lyssna på musik. Varför undrar du om han vill ha ett PA system, det var ju du som BÖRJADE med att länka PA? Läser man tråden förstår man att Burks inte har så stor kunskap om ljud och högtalare. Varför krånglar du till det så mycket. Han skriver "EDIT: allt annat ni pratar om är som grekiska för mig." och du fortsätter med "kan spela kring 110dB med bra kvalitet 30-20000HZ +-3db " alltså vafan?

Ala: Han frågar vilka högtalare han bör köpa till den här subwoofern i inlägget längre upp, du fortsätter pladdra om PA som han antagligen inte ens vet vad det står för. Då frågar han vilket SYSTEM du rekomenderar, då säger du 3st subwoofers? Grabbar för FA-AN.

Inget illa menat alls mot dig Burks, men de försvårar snarare än vad de hjälper dig.

On topic: Du bör nog undvika Billebro som Ala säger.

Jag tycker nog du ska satsa på ett par golvare plus kanske en eller två http://www.thomann.de/se/behringer_b2092a_subwoofer_b_stock.h.... 15euro frakt är ju helt sjukt.

Nu var det ju så att jag svarade trådskaparen eftersom han länkade till en CW PA bas och frågade efter slutsteg till den, jag föreslog då en aktiv pa bas, och jag rekommenderar sedan det system jag själv spelar på, det låter bra och spelar starkt, inte pa nivåer, men det låter bra och neutralt även på höga ljudtryck, och frågan är om man behöver mer än 110db ljudtryck hemma, risken är stor för hörselskador, och jag tror att de flesta föredrar neutralt ljud med mer kapacitet att spela starkare än vad som är lämpligt att lyssna länge på, än en väldigt överdriven midbas och inte nått annat, cw saknar förmåga att spela annat än "tryck" och det tröttnar man väldigt fort på.
Vi kan dock vara helt överens om att billebro är en inte seriös firma, man ska undvika dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hellre behringer än hifiklubbens överprisade grejor.
Lite smårolig läsning: http://tetrisrockstar.com/hi-fi-klubben-fucked-me-in-the-ass

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu var det ju så att jag svarade trådskaparen eftersom han länkade till en CW PA bas och frågade efter slutsteg till den, jag föreslog då en aktiv pa bas, och jag rekommenderar sedan det system jag själv spelar på, det låter bra och spelar starkt, inte pa nivåer, men det låter bra och neutralt även på höga ljudtryck, och frågan är om man behöver mer än 110db ljudtryck hemma, risken är stor för hörselskador, och jag tror att de flesta föredrar neutralt ljud med mer kapacitet att spela starkare än vad som är lämpligt att lyssna länge på, än en väldigt överdriven midbas och inte nått annat, cw saknar förmåga att spela annat än "tryck" och det tröttnar man väldigt fort på.
Vi kan dock vara helt överens om att billebro är en inte seriös firma, man ska undvika dem.

Tycker att CV även saknar tryck. Tycker helt enkelt det är ett skitmärke rent sagt. Har aldrig blivit imponerad av en CV högtalare och kommer nog inte bli heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

om man tar dessa http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

samt en sub http://www.thomann.de/se/behringer_b2092a_subwoofer_b_stock.h... (gärna en kraftigare)

Är det ett bra paket för mig?? (så som jag har beskrivit att jag vill ha det)

Behöver jag nånting mer för att kunna få det att fungera??

Permalänk
Rekordmedlem

CW är en högtalare som ser häftig ut och tilltalar tonåringar, förut fanns det även jamo i den kategorin, men de har blivit betydligt seriösare idag, det finns få rocklådor som låter anständigt, xl fidelity och jbl L serien är de enda jag kan komma på som kan spela ok även om det inte bara ska bröta, jag tror man tjänar på att köpa neutral delar direkt och inte skaffa några rocklådor,
Att ha flera basar är ett sätt att utnyttja akustiken, det ger en mycket jämnare energiutbredning i rummet, 2 subbar är bra, 4 bättre 8 ännu bättre osv, rent akustiskt så bör man ha minst 32 stycken, det är fysik, och inte nått konstigt egentligen, de flesta akustikbehandlar inte sina rum utan slänger bara in delarna o tror det ska låta bra, vilket det oftast inte gör.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

om man tar dessa http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

samt en sub http://www.thomann.de/se/behringer_b2092a_subwoofer_b_stock.h... (gärna en kraftigare)

Är det ett bra paket för mig?? (så som jag har beskrivit att jag vill ha det)

Behöver jag nånting mer för att kunna få det att fungera??

Jag tycker du ska ha 2 basar
Det enda "måste" som tillkommer är kablaget och det beror ju på hur du ska ställa upp det "måttmässigt"
Det som kan vara bra att ha är dämpkuddar att ställa upp högtalarna på typ http://www.sonicdesign.se/sdfot.html de är bäst, men även tema isolator funkar men presterar inte lika bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska ha 2 basar
Det enda "måste" som tillkommer är kablaget och det beror ju på hur du ska ställa upp det "måttmässigt"
Det som kan vara bra att ha är dämpkuddar att ställa upp högtalarna på typ http://www.sonicdesign.se/sdfot.html de är bäst, men även tema isolator funkar men presterar inte lika bra.

vill dock bara ha 1 större bass och 2 högtalare.

Permalänk
Medlem

Ska du ha dem länge så slå till på ett par Canton, gärna 490-serien men 470 är också riktigt vassa.

Det är en serie som hängt med länge och kommer finnas kvar minst lika länge till! Sen är det underbart ljud i dem också.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

CW är en högtalare som ser häftig ut och tilltalar tonåringar, förut fanns det även jamo i den kategorin, men de har blivit betydligt seriösare idag, det finns få rocklådor som låter anständigt, xl fidelity och jbl L serien är de enda jag kan komma på som kan spela ok även om det inte bara ska bröta, jag tror man tjänar på att köpa neutral delar direkt och inte skaffa några rocklådor,
Att ha flera basar är ett sätt att utnyttja akustiken, det ger en mycket jämnare energiutbredning i rummet, 2 subbar är bra, 4 bättre 8 ännu bättre osv, rent akustiskt så bör man ha minst 32 stycken, det är fysik, och inte nått konstigt egentligen, de flesta akustikbehandlar inte sina rum utan slänger bara in delarna o tror det ska låta bra, vilket det oftast inte gör.

Nu kan man ju också bygga ett par notera rejäla basabsorbenter och fylla rummet med i alla hörn å kanter om man nu inte har lust att köpa 32st subwoofrar som samtidigt behöver ström.