Erfarenhet av netonets "Addon"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av Oggelito:

Mitt tips är att om du är på så tajt budget, satsa på dyrare Stereopaket och undvik 5.1... Dubsteb gör sig inte på ett 5.1-system för 899:- om man jämför med stereopaket för runt tusen. Men om du får provlyssna är det bäst! Lycka till

okej
http://www.netonnet.se/art/dator/dataljud_och_webcam/datorhog...
http://www.webhallen.com/hardvara/125896-edifier_s330d-svart
http://www.webhallen.com/hardvara/114508-logitech_z623

kan inte lägga mer än 1.5k, så vilken av demma tar man då :)?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Jag står fast vid min rekommendation av Addon 5.1 systemet för 899kr. Jag är faktiskt ganska picky med ljudkvalité, så jag var också tveksam innan jag provspelade dem. Jag tror också att jag är den ende i denna tråd som faktiskt ÄGER detta system, så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Det beror ju som sagt på hur mycker du vill lägga ut och hur mycket du kan lägga ut. Om du inte är så kräsen med ljud kan du ju 1100 för Edifier S330D. Hur bra de är vet jag inte riktigt men då har du ju i alla fall 500 över att göra nåt kul för. Själv skulle jag fråga i butik för deras experthjälp, helst provlyssna och sedan bestämma mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Det beror ju som sagt på hur mycker du vill lägga ut och hur mycket du kan lägga ut. Om du inte är så kräsen med ljud kan du ju 1100 för Edifier S330D. Hur bra de är vet jag inte riktigt men då har du ju i alla fall 500 över att göra nåt kul för. Själv skulle jag fråga i butik för deras experthjälp, helst provlyssna och sedan bestämma mig.

Själv skulle jag fråga i butik för deras experthjälp, är detta ett skämt eller? dom försöker väl pracka på en mer skit än vad man behöver om man träffar fel säljare

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Själv skulle jag fråga i butik för deras experthjälp, är detta ett skämt eller? dom försöker väl pracka på en mer skit än vad man behöver om man träffar fel säljare

Om man träffar fel säljare så, Ja tyvärr. Har bara fått så mycket bra hjälp själv av bra butiks och servicepersonal så jag tycker att det är värt ett försök. Sen ska man ju inte impulsköpa det dom säger är bäst utan tänka över köpet och kolla upp produkten mer noggrant. Men om man är hyfsat smart ser man igenom säljknep och kommer med motfrågor..

Permalänk
Skrivet av GylleneKvisten:

Det beror ju som sagt på hur mycker du vill lägga ut och hur mycket du kan lägga ut. Om du inte är så kräsen med ljud kan du ju 1100 för Edifier S330D. Hur bra de är vet jag inte riktigt men då har du ju i alla fall 500 över att göra nåt kul för. Själv skulle jag fråga i butik för deras experthjälp, helst provlyssna och sedan bestämma mig.

jo frågade några på mediamarkt, dem sa att jag skulle köpa bose...men dem var för dyra så kan inte ta dem >.<

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

jo frågade några på mediamarkt, dem sa att jag skulle köpa bose...men dem var för dyra så kan inte ta dem >.<

Okej. Ja, Bose är nice, men dyrare. Ring runt och fråga lite olika ställen.

Permalänk

Jäklar vad alla ska komma med helt olika åsikter som gör att TS inte har en aning om vad han ska välja. Ljud är en smaksak, bara för att man själv tycker en sak är inte det bästa valet för en annan.

Vad är det TS vill få ut av högtalarna? Du byter från ett par väldigt billiga högtalare som jag förstått det. Vad är det som du saknar på dem? Vad är det du vill få ut av dina nya högtalare, är det massa bas och högvolym du vill åt? Eller vill du hellre ha ett bättre och renare ljud med mer detaljer? För vid 1500kr får man helt klart kompromissa med ljudet. Vissa kan tycka att ett par Logitech högtalare som brölar på med basen och kan spela högt låter underbart, no offence till dem men det ljudet räknas ofta inte som speciellt bra. Men det beror lite på vad man är ute efter för ljud. Medans andra kanske köper ett 2.0 system med ett par välljudande stativhögtalare, de kanske inte brölar på lika bra på basen, men basen låter mer "korrekt" och ljudet är renare och bättre. Då kan vissa personer tycka att "vafan är basen, detta låter ju skit" även fast egentligen är det ett "bättre" ljud. Så det beror på lite vad man är ute efter. För som sagt, för 1500kr får man kompromissa beroende på vad man vill med dem. Det finns inga perfekta högtalare som passar alla olika personer för 1500kr.

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4011 - Tror jag du får ett ganska välljudande och bra ljud. Basen kommer kanske inte vara lika tydlig som i andra högtalarpaket, men det är inte direkt så att den kommer sakna det eftersom den inte har en baslåda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=654570 - De kan nog garanterat spela ganska högt och basen kommer vara tydlig, men kommer kanske inte ge ett rent fint ljud som vissa vill ha.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=368799 - Verkar enligt omdömen lite "klenare" än logitech-systemet men ska låta lite renare och bättre.

Netonnet högtalarna är att köpa grisen i säcken, men det kanske passar dig perfekt och låter bra, eller så är du inte så kräsen. Då sparar du ett par slantar. Men de kan låta skit och du blir inte alls nöjd. Så det är lite av ett lotteri.

Det brukar vara svårt att få möjligheten att lyssna in sig på högtalare i denna prisklassen då butiker som säljer dessa högtalare inte brukar erbjuda sådant. Men har du möjligheten, provlyssna.

Lycka till med högtalarvalet.

Permalänk

Var på elgiganten och provlyssna på Logitech Z623, dem låter ju helt underbart men fula som f*n
men tror det blir dem,kostar ju trots allt bara 1300

Visa signatur

En dator

Permalänk

Ett par reflektioner...

Högtalarna som nämndes från netonnet låter förvånandevis bra för de pengarna.
Men som sagts tidigare i tråden som ger begagnatmarknaden mer för pengarna. Likaså att att köpa ett 2.1 eller 2.0 system om man till största del skall köra musik.
Att sedan provlyssna i butik, det ger egentligen inget allls eftersom akustiken i regel är vidrig och lokalerna på tok förstora.
Netonnet har ju schyssta köpvilkor där du kan ta hem och testa och är du inte nöjd kan du ju lämna tillbaka dem.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Var på elgiganten och provlyssna på Logitech Z623, dem låter ju helt underbart men fula som f*n
men tror det blir dem,kostar ju trots allt bara 1300

Hittade en kul tråd om z623.

http://forums.logitech.com/t5/Speakers/Is-Logitech-Z-623-the-...
Har bara läst igenom lite snabbt men kom fram till att z623 kan producera max 75watt.
z2300 kunde ge ut max 200w,verkar som z623 är en nerbantad ersättare till z2300.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Hittade en kul tråd om z623.

http://forums.logitech.com/t5/Speakers/Is-Logitech-Z-623-the-...
Har bara läst igenom lite snabbt men kom fram till att z623 kan producera max 75watt.
z2300 kunde ge ut max 200w,verkar som z623 är en nerbantad ersättare till z2300.

men va
det stod ju 200w på förpackningen och dem elgiganten sa oxå att det var 200w

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

Ett par reflektioner...

Högtalarna som nämndes från netonnet låter förvånandevis bra för de pengarna.
Men som sagts tidigare i tråden som ger begagnatmarknaden mer för pengarna. Likaså att att köpa ett 2.1 eller 2.0 system om man till största del skall köra musik.
Att sedan provlyssna i butik, det ger egentligen inget allls eftersom akustiken i regel är vidrig och lokalerna på tok förstora.
Netonnet har ju schyssta köpvilkor där du kan ta hem och testa och är du inte nöjd kan du ju lämna tillbaka dem.

asså,är du säker på att man får ta hem och lyssna på dem
om det nu är så,kan man ju iaf testa dem

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

men va
det stod ju 200w på förpackningen och dem elgiganten sa oxå att det var 200w

Wattangivelserna ska man ta med några ton salt.
Strömförsörjningen i z623 kan producera max 83.3W så du kan inte peta ut några 200watt.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Wattangivelserna ska man ta med några ton salt.
Strömförsörjningen i z623 kan producera max 83.3W så du kan inte peta ut några 200watt.

men asså,är du helt säker på det du säger nu :)?
kanske inte kan ge ut 200w men iaf 150?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Watt spelar ändå inte så stor roll och dessutom överdriver logitech rätt så mycket på allt. Varför inte satsa på http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4529 och köpa sub senare?

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

men asså,är du helt säker på det du säger nu :)?
kanske inte kan ge ut 200w men iaf 150?

Japp,bara å läsa igenom tråden noga jag länka så hittar du det snart
Orkar du inte läsa så går ner till del 2(andra inlägget) av tråden avsnittet:Z-623 amplifier’s continuous power output capability längre ner på sidan.

Permalänk
Skrivet av jacke910:

Watt spelar ändå inte så stor roll och dessutom överdriver logitech rätt så mycket på allt. Varför inte satsa på http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4529 och köpa sub senare?

jo det kan jag väl göra,men finns det något liknande på webhallen :)?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Japp,bara å läsa igenom tråden noga jag länka så hittar du det snart
Orkar du inte läsa så går ner till del 2(andra inlägget) av tråden avsnittet:Z-623 amplifier’s continuous power output capability längre ner på sidan.

jo,nu såg jag det
men kan man koppla en stereo från webhallen till datan,tänkte på demma? kopplar man då via hdmi :O?
men det som @jacke910 sa,att man kan köpa till sub senare,finns det några sånna "paket" på typ inel,webhallen,siba,elgiganten eller mediamarkt :)?
http://www.webhallen.com/hemelektronik/128110-samsung_mm-c430...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

jo,nu såg jag det
men kan man koppla en stereo från webhallen till datan,tänkte på demma? kopplar man då via hdmi :O?
men det som @jacke910 sa,att man kan köpa till sub senare,finns det några sånna "paket" på typ inel,webhallen,siba,elgiganten eller mediamarkt :)?
http://www.webhallen.com/hemelektronik/128110-samsung_mm-c430...

Sådana billiga microsystem är i princip lika hemska att lyssna på som datorhögtalare.
Tror att samsungsystemet endast har HDMI-ut,så du får antagligen köra med en vanlig ljudkabel
(3.5>2xrca)

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

asså,är du säker på att man får ta hem och lyssna på dem
om det nu är så,kan man ju iaf testa dem

Yes så länge allt är helt, rent och snyggt med låda kvar osv så är det inga problem att lämna tillbaka inom 14 dagar även om du haft uppe produkten och testat.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av jacke910:

Watt spelar ändå inte så stor roll och dessutom överdriver logitech rätt så mycket på allt. Varför inte satsa på http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4529 och köpa sub senare?

För att det inte går, förstärkaren har inte möjligheten att koppla in en sub.

Permalänk
Skrivet av Expertive:

För att det inte går, förstärkaren har inte möjligheten att koppla in en sub.

nu är jag helt borta igen

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

För att det inte går, förstärkaren har inte möjligheten att koppla in en sub.

Högnivå-ingång på subben kanske?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Högnivå-ingång på subben kanske?

Teoretiskt sätt ja, men det pallar väl inte en T-amp?

Lite hastig slutsats av mig kanske, antog att en T-amp inte pallar driva en subwoofer och den har inte en pre-out. Så jag antog att det inte gick.
Men den kanske orkar det, om den gör det är det nog en väldigt bra lösning.

Du kan maila och fråga Fynda, de kan nog garanterat svara på frågan och de brukar vara mycket hjälpsamma och kompetenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Teoretiskt sätt ja, men det pallar väl inte en T-amp?

Lite hastig slutsats av mig kanske, antog att en T-amp inte pallar driva en subwoofer och den har inte en pre-out. Så jag antog att det inte gick.
Men den kanske orkar det, om den gör det är det nog en väldigt bra lösning.

Du kan maila och fråga Fynda, de kan nog garanterat svara på frågan och de brukar vara mycket hjälpsamma och kompetenta.

Fast den "driver" ju inte subben,den skickar ju bara högnivåsignal till subben som sen omvandlas till lågnivå.
Högtalarna paralellkopplar du bara sen med subben.

Permalänk
Medlem

När jag var liten trodde jag också att man fick grymma ljudgrejor för tusenlappen. Men så är det inte. Ska man ha något som egentligen är dugligt så måste man upp i några tusenlappar minst. Som att köpa en gamerdator med integrerat grafikkort. Det går ju, men det är inte kul. Samma sak med billiga högtalare, det blir ljud men det är mest bara oljud.

Angående wattdiskussionen lite ovan så säger det ingenting om hur bra eller hur högt eller hur mycket bas en högtalare levererar.
Till exempel så har jag en 12w gitarrförstärkare här hemma som utan problem kan göra mig hörselskadad om jag har den i mitt rum och krämar på fullt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare