Microsoft ger snabbare boot med Windows 8

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Viloläget är totalt ointressant. Jag stänger av datorn så den inte står och slukar ström och har den igång när jag använder den och är hemma.

Dem visade ju just att det inte drar någon ström, batteriet var ju inte ens i.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Låter fantastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Viloläget är totalt ointressant. Jag stänger av datorn så den inte står och slukar ström och har den igång när jag använder den och är hemma.

samma här.

Hoppas också att det inte blir förvirring när användare behöver starta om sina datorer och egentligen försätter dem i viloläge med samma fel som följd.

Men visst tycker jag det ser imponerande och bekvämt ut.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Undrar dock hur lång tid det tar att skriva ner filen till en vanlig hårddisk...
Sen hur resultatet blir när man faktiskt proppat hårdisken med alla dom program man faktiskt använder.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns säkert nytta med detta, men mer intressant hade varit att kapa tiden för kallstart. Det känns mer rätt i tiden att lära användare att stänga av datorn efter användning.

Permalänk
Skrivet av Gascogne:

Äntligen lite mer hastighet vid uppstart/omstart.

Om jag minns rätt så gäller det inte vid omstart. När du gör en "power off" så sätts operativsystemets kärna i viloläge, för att senare laddas in i minnet snabbare. Men om du gör en reboot så laddas även kärnan om från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Det där med viloläget kommer nog Microsoft ordna ut med SSD-tillverkarna på något sätt...
Jag tror dock inte att livstiden blir kortare, det finns määääängder med data som skrivs och tas bort hela tiden, temporär data i webbläsare till exempel.

OT: Är din signatur en Priest-referens?

Tja , jag vet inte om "nog" räcker..för tänk om man inte kan göra nånting åt alla SSD som redan är tillverkade..

OT: Det kan du ge dig f'n på:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av huxflux:

samma här.

Hoppas också att det inte blir förvirring när användare behöver starta om sina datorer och egentligen försätter dem i viloläge med samma fel som följd.

Men visst tycker jag det ser imponerande och bekvämt ut.

Datorn drar inge ström i viloläget. Observera att batteriet i datorn inte är isatt.l

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Dem visade ju just att det inte drar någon ström, batteriet var ju inte ens i.

Datorn behöver ingen ström i viloläget, så den behöver inte ha vart helt av.

Om den däremot var det så är det sjukt imponerande.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Men motsatsen är okej? att kalla sin Androids, PCs för gudsgåvor och kalla Apple för djävulen?

Varför har folk ett så stort behov av att alla måste tycka som de gör? kan inte de som har Apple få vara nöjd med det? Även om det finns annat som är "bättre" (dvs rent prestandamässigt i förhållande till pris) så kan man inte mäta användarvänlighet och personligt intryck i nummer, även om det kanske låter kostigt för alla överclockare på detta forum som anser att prestanda är allt, har man bäst prestanda så är det bäst oavsett mer subjektiva skillnader som gränssnitt m.m.

Nej, det är inte mer okej. Men Apple har på något sätt lyckats med att bygga en fanatisk fanclub, som påstår att allt som Apple gör är automatiskt bättre än något annat, utan att ens ha kollat på konkurrerande alternativ. (nej, jag säger inte att alla som äger någon Apple-produkt tillhör denna grupp). Det är klart att det finns liknande människor på alla sidor, men av någon anledning tycks Apple-folket oftast vara mer fanatiska och högljudda angående sina åsikter. Fråga inte varför. (detta är alltså min egen erfarenhet, men om man läser vad folk skriver på forum, så tycks väldigt många ha upplevt samma sak).

Denna typ av rörelse skapar nästan automatiskt en (ungefär lika fanatiskt och högljudd) motrörelse, folk som hatar Apple, utan att ens ha kollat på deras produkter.

Och så finns det en stor massa där emellan som tycker att båda sidor borde tänka efter lite. Grejen är att om man kritiserar grupp1, så antar folk att man tillhör grupp2 och tvärtom, vilket får det att bli mycket av en "för eller emot Apple" istället för en "för Apple, android, Windows, Linux eller något annat".

Dessutom finns det en del andra saker med Apple som väcker känslor, som deras ytterst tveksamma användning av patent/mönsterskydd, genomgående höga prissättning (om produkterna är värda det höga priset låter jag vara osagt), och kontrollbehov över användarna. Med övriga märken och operativsystem är det oftast bara eventuell dålig kvalité på olika ställen som man kan gnälla på, vilket inte väcker känslor på samma sätt. (som (extremfall) exempel: folk brukar inte vara på samma sätt arga på Ace of Sweden p.g.a. deras nätagg, mest skratta åt dem).

Där har du en stor del av varför diskussionerna kring Apple är som de är. Fanatism och känsloargument är onödigt, vilken sida det än gäller. Men tyvärr, sådan är människan, och Apple har blivit en sak som folk gillar att bråka om.

OT: Trevligt med snabbare uppstarter. BIOS + nästan full HDD som systemdisk + Win7 + en hel del installerade program = lååång uppstarttid.

Dessutom är det trevligt med en ny version av Windows, eftersom min gratis-studentlicens från MSDNAA för 64bit Win7 är redan använd, och jag vill ha en ny dator snart

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

"UPDATE: This is the computer used in the video: EliteBook 8640p (Intel Core i7-2620M, 8GB, 160GB SSD)."

Permalänk
Medlem

Börjar se intrressant ut nu...

Tycker W8 börjar se intressant ut nu. Har undvikit Vista och W7 (håller oss kvar på XP) men funderar på att byta hårdvara nästa år och då ser W8 intressant ut.

Är det någon som har samlat på sig alla verifierade "nyhetssläpp", typ denna om snabbare boot/"fast startup" så man kan få en överblick över vad som är på gång?

Soliga hälsningar
SwedenXP

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Viloläget är totalt ointressant. Jag stänger av datorn så den inte står och slukar ström och har den igång när jag använder den och är hemma.

Jag är precis tvärt om. Jag stänger aldrig av datorn och stänger av alla energisparfunktioner. Hade jag betalat el så hade jag nog stängt av den ibland, men nu ingår det i hyran och enligt mina erfarenheter så överlever i alla fall hårddiskar längre och dom slipper varva ner och upp flera ggr per dag. Har hårddiskar som har många år på nacken och stängs aldrig av, men mår hur bra som helst ändå. Sist jag var med om en hårddiskkrash var väl 1996 tror jag och det var en begagnad disk som jag fick gratis. Alla som jag har köpt själv har klarat sig trots att de alltid står igång.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Nästa steg är att öka andelen gånger som datorn går att starta från viloläget utan behöva starta om hela datorn och förlora sitt arbete som man ej sparade innan... -Jag har haft problem med viloläget på många datorer.

Nå annars imponerande, även om detta för min del inte gör så stor skillnad. Kallstart är desto viktigare, men detta betyder såklart inte att de ska strunta i viloläget. Jag ser riktigt fram emot nästa windows, förbättrad filhanterare är det bästa som jag har hört hittills om den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag är precis tvärt om. Jag stänger aldrig av datorn och stänger av alla energisparfunktioner. Hade jag betalat el så hade jag nog stängt av den ibland, men nu ingår det i hyran och enligt mina erfarenheter så överlever i alla fall hårddiskar längre och dom slipper varva ner och upp flera ggr per dag. Har hårddiskar som har många år på nacken och stängs aldrig av, men mår hur bra som helst ändå. Sist jag var med om en hårddiskkrash var väl 1996 tror jag och det var en begagnad disk som jag fick gratis. Alla som jag har köpt själv har klarat sig trots att de alltid står igång.

Betalar du ingen el så kan jag förstå det fast, jag är lite orolig för brandrisken. Jag hade ett nätagg för 7 år sedan som flammade till vid ett tillfälle och gjorde väggen bakom svart. Så risken finns även om den är extremt liten med bra grejer. Sen startar jag upp datorn när jag kommer hem och därefter är den igång tills jag lägger mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det finns säkert nytta med detta, men mer intressant hade varit att kapa tiden för kallstart. Det känns mer rätt i tiden att lära användare att stänga av datorn efter användning.

Om du hade kollat på videon så hade du sett att det var en kallstart. Hon tog ju ur batteriet för att visa att det var en kallstart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

samma här.

Hoppas också att det inte blir förvirring när användare behöver starta om sina datorer och egentligen försätter dem i viloläge med samma fel som följd.

Men visst tycker jag det ser imponerande och bekvämt ut.

Bios ersättare är i alla fall betydligt snabbare än bios så det kommer ju hjälpa oss som stänger av datorn i alla fall. Bios går ju igenom och kontrollerar enhet för enhet innan det är klart och windows laddas, sen laddas ju windows ändå snabbt som attan för mig som har ssd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Datorn behöver ingen ström i viloläget, så den behöver inte ha vart helt av.

Om den däremot var det så är det sjukt imponerande.

Datorn är alltid helt avstäng i viloläge.
..
Viloläge: Datorn är helt avstäng och nödvändig info för snabbstart sparas på hårddisken.
Strömsparläge: Datorn är nästan helt avstäng, nödvändig info sparas i ram-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Datorn är alltid helt avstäng i viloläge.
..
Viloläge: Datorn är helt avstäng och nödvändig info för snabbstart sparas på hårddisken.
Strömsparläge: Datorn är nästan helt avstäng, nödvändig info sparas i ram-minnet.

Men nu blev jag lite fundersam, var det viloläge eller kallstart hon visade upp? Artikeln och andra artiklar snackar ju om hur kallstarten kortats ner väldigt mycket. Då vore det ju konstigt om det dom visar upp är något annat än kallstart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Boot tiden är en sån typisk sak som folk utan större koll tycker bevisar hur mycket snabbare mac är än windows.

Hoppas windows 8 blir det som gör att windows tar tillbaka tronen som lättaste och bästa operativsystem, orkar inte med alla mac dyrkare som behandlar deras datorer/mobiler som gudsgåvor till människan

"Det bästa operativsystemet"?
Förlåt, men nu misstar du dig helt och hållet.

För det första, det är svårt att säga vilket som är "bäst", då det främst riktar sig till helt olika användare.
En vanlig medel Svensson går inte och köper en dyr Mac, dom köper en laptop för några tusen för att dom sett en annons med texten/rösten "hela 1000Gb hårddisk", sen är dom glada.
Windows är simpelt, OSX är simplare, men samtidigt betydligt med avancerat.

Efter vanliga Svenssons har vi folk som vet lite om datorer, här blir det knivigt.
Gamers (anti apple fanboys) kör såklart på Windows, det vore dumt att inte köra Windows ifall man har en dator för att främst spela spel.
Media (all form av det) har just oftast en Mac, tidningar, studios etc.
Det finns helt klart dom som köper en Mac enbart för den stilrena utsidan, men dom flesta vet nog ändå vad det är dom köper.
Frågan är dock om vad som är bäst till Vad.

Jag vill säga, låt folk ha vad dom vill.
Tycker Du att Windows är bäst, gör det.
Jag tycker OSX är bäst, Windows är inte dåligt, men OSX är bättre tycker jag.

OnT;
Tycker det här verkar intressant.
Hoppas det kommer fler nyheter som dom har fokuserat på än snabbare uppstart ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Nej, det är inte mer okej. Men Apple har på något sätt lyckats med att bygga en fanatisk fanclub, som påstår att allt som Apple gör är automatiskt bättre än något annat, utan att ens ha kollat på konkurrerande alternativ. (nej, jag säger inte att alla som äger någon Apple-produkt tillhör denna grupp). Det är klart att det finns liknande människor på alla sidor, men av någon anledning tycks Apple-folket oftast vara mer fanatiska och högljudda angående sina åsikter. Fråga inte varför. (detta är alltså min egen erfarenhet, men om man läser vad folk skriver på forum, så tycks väldigt många ha upplevt samma sak).

Denna typ av rörelse skapar nästan automatiskt en (ungefär lika fanatiskt och högljudd) motrörelse, folk som hatar Apple, utan att ens ha kollat på deras produkter.

Och så finns det en stor massa där emellan som tycker att båda sidor borde tänka efter lite. Grejen är att om man kritiserar grupp1, så antar folk att man tillhör grupp2 och tvärtom, vilket får det att bli mycket av en "för eller emot Apple" istället för en "för Apple, android, Windows, Linux eller något annat".

Dessutom finns det en del andra saker med Apple som väcker känslor, som deras ytterst tveksamma användning av patent/mönsterskydd, genomgående höga prissättning (om produkterna är värda det höga priset låter jag vara osagt), och kontrollbehov över användarna. Med övriga märken och operativsystem är det oftast bara eventuell dålig kvalité på olika ställen som man kan gnälla på, vilket inte väcker känslor på samma sätt. (som (extremfall) exempel: folk brukar inte vara på samma sätt arga på Ace of Sweden p.g.a. deras nätagg, mest skratta åt dem).

Där har du en stor del av varför diskussionerna kring Apple är som de är. Fanatism och känsloargument är onödigt, vilken sida det än gäller. Men tyvärr, sådan är människan, och Apple har blivit en sak som folk gillar att bråka om.

OT: Trevligt med snabbare uppstarter. BIOS + nästan full HDD som systemdisk + Win7 + en hel del installerade program = lååång uppstarttid.

Dessutom är det trevligt med en ny version av Windows, eftersom min gratis-studentlicens från MSDNAA för 64bit Win7 är redan använd, och jag vill ha en ny dator snart

Håller med om mycket, måste dock säga att iaf på detta forum men även rent allmänt så är nog hata apple "fanclubben" större och hörs mer, känns nästan som det blivit inne att säga att man hatar Apple..

Jag har ingen Apple produkt själv, men jag förstår att man inte kan mäta hur bra en produkt är eller hur mycket en användare uppskattar den enbart sett på prestanda..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Datorn är alltid helt avstäng i viloläge.
..
Viloläge: Datorn är helt avstäng och nödvändig info för snabbstart sparas på hårddisken.
Strömsparläge: Datorn är nästan helt avstäng, nödvändig info sparas i ram-minnet.

När jag tänker "helt avstängd" så tänker jag att inget finns sparat, utan "allt" körs från början.

Stäng av = Helt avstängd
Viloläge = Avstängd

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

men... detta klippet är ju KLIPPT?? eller?? det hackar till vid sekund 35!?

Permalänk
Medlem

Trevligt med snabbare uppstart.
Hyper-V kommer bli GRYMT !!!!! tillsammans med mountering av vhd och iso.
Nej men äntligen känns det som att MS släpper en vettig klient som även de som jobbar med skiten kan använda

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

"Det bästa operativsystemet"?
Förlåt, men nu misstar du dig helt och hållet.

Just så, det finns inget som heter "bästa operativsystemet" när det helt och hållet handlar om tycke, smak och behov.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Trevligt med snabbare uppstart.
Hyper-V kommer bli GRYMT !!!!! tillsammans med mountering av vhd och iso.
Nej men äntligen känns det som att MS släpper en vettig klient som även de som jobbar med skiten kan använda

MS är ju inte direkt snabba. VMWare och Virtualbox har ju funnits väldigt länge.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Men nu blev jag lite fundersam, var det viloläge eller kallstart hon visade upp? Artikeln och andra artiklar snackar ju om hur kallstarten kortats ner väldigt mycket. Då vore det ju konstigt om det dom visar upp är något annat än kallstart.

Både och. Endast kerneln är i viloläge och det var en kallstart hon visade upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Både och. Endast kerneln är i viloläge och det var en kallstart hon visade upp.

Ja precis, då är det som jag trodde då. D.v.s. en kallstart ala windows 8

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Inte mycket snabbare boot än min

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Damn!

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |