Permalänk

IPS och 120hz

Förra tråden jag skapade verkade handla mer om vad folk föredrog, och efter forskning vet jag bättre nu vad skillnaden är mellan IPS och 120hz. Jag skapar inte en ny tråd för att fråga om ni föredrar 120hz eller IPS, men istället söker hjälp med vad ni tror hade passat mig som bäst. Det bästa vore att åka och titta på skärmarna med egna ögon, men det har jag inte möjlighet till, och känner inte heller någon med IPS eller 120hz. (Ursäkta om det är olämpligt att skapa en ny tråd för det här! Förra blev mer av en "vad tycker du?" tråd.)

Som jag förstått det nu alltså är IPS mästaren på färg och betraktningsvinkel, fast påkostnaden av uppdateringsfrekvens och "input lag", vilket kan få det att kännas saktare i spel till skillnad från en TN skärm. Medan en TN, 120hz, skärm får saker och ting flyta på smidigare, fast lider i färg och vinklar.

---
Innan ja ställer frågan, eller frågorna, vill jag påpeka att jag är van vid en 20 tums Samsung 2053BW, dvs 60hz och 1680x1050 upplösning. Alltså lite av en oskuld när det kommer till dessa två typerna av skärmar. Jag kör på en i5 750, med 4gb RAM och crossfire HD5850. Jag vill inte spela på något annat än de högsta inställningarna i spel, förrutom AA vilket jag kan sänka till 2x~4x om så behövs. Givetvis blir upplösningen även 1920x1080 med den nya skärmen. (Möjligen 1920x1200, vet inte hur stor betydelse det har) Jag har inte heller någon erfarenhet av CRT!

Jag spelar spel som League of Legends, StarCraft II, och kommande Battlefield 3, Skyrim, Mass Effect 3, och någon gång i framtiden Diablo 3. Jag spelar inte för att bli någon form av mästare. Jag vinner gärna, men förlorar jag en eller sju gånger tål jag det utan att bli förbannad. Alltså är jag inte tävlings-typen, fast spelar MYCKET.
---

Nu till frågorna!
IPS:
Glöm betraktningsvinklar, då jag sitter framför skärmen när jag tittar på film, spelar och allt annat vad jag nu kommer kunna göra med alla dessa färger så är inte behovet för betraktningsvinklar högt. Alltså inte intressant. Jag vrider inte på skärmen, eller lutar mig sida till sida osv. Jag sitter framför den, och när jag inte gör det är när jag inte använder datorn. Hur stor skillnad är det då mellan en kalibrerad TN och IPS skärm kvalitétsmässigt?

Jag gillar ögongodis. Även om det är ett spel som Battlefield där det går ut på att skjuta ihjäl fienden och bomba din väg till vinst, så älskar jag ändå att kolla på min omgivning. Jag stannar inte upp för att kolla på blommorna och sådant, men jag har ett öga för detaljer, även om en eldstrid pågår. Jag har inte märkt några värst hemska saker på min nuvarande skärm, men det kan bero på att jag aldrig haft något annat än TN? Så frågan lyder igen, hur stor skillnad kommer jag egentligen att märka? (Glöm bilder och fotoredigering, jag sysslar med sånt men nu är det ögongodis i spel jag vill fokusera på)

Då jag är van vid en 2053BW, kommer jag märka en ökad fördröjning på en IPS och denna(min gamla TN)?

120hz:
Jag är van vid 60hz som sagt, och för en stund sen startade jag upp Bad Company 2 för att se om jag la märke till saker och ting folk påpekat. Det flyter på helt klart, inga fel alls, utom en sak som jag aldrig förstått att det var just det här, om jag inte missuppfattar det. När jag vände mig i spelet, inte överdrivet, men naturligt som man gör för att kolla sig omkring, så kändes mina ögon "trötta", som att jag var för sömnig för att fokusera, trots att jag är pigg. Blurrigt, kan man säga? Är detta pga 60hz? Skulle 120hz bota min "trötthet" i sånna här fall?

Jag har förstått att 120hz är som mest till nytta när du kör ett spel i 120fps konstant. Men vad jag undrar är vad händer när jag kör mellan 60-100 fps, eller något under 120? Då jag tvivlar på att jag konstant kommer hålla 120fps i de spelen jag satsar på, så till hur stor nytta är då 120hz?

Hörde med en vän som har en TV på högre hz. Han berättade att när det sjunker till lägre FPS så blir det ganska mycket ghosting. Är detta fallet för 120hz också? Finns det en viss gräns för att 120hz ska vara bra?

Kan tillägga att jag försöker hålla mig till MAX 3000kr. Det bästa är inte ett måste, men mycket bra är. 2000-2500 vore bäst, men om det inte är möjligt så är det inte möjligt. Och igen, jag har som sagt ingen erfarenhet av någon tidigare 120hz, IPS eller ens CRT skärm, så oavsett vad jag väljer så blir det nog bättre. Många säger att det är omöjligt att gå tillbaka från 120hz till 60hz, och andra från IPS till TN, och just därför vill jag välja vad som kan tänkas vara som bäst för mig. Hjälp!

Tack!

Permalänk
Medlem

Kan du bara förklara för mig hur du lyckas sitta framför en skärm utan att skapa vinklar till ytterkanterna? Det är en sitteknik många TN-älskare här inne verkar mästra.

Min rekommendation är Dell U2311H, Dell U2410 eller Eizo Foris. Asus 120hzare funkar den med.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Kan du bara förklara för mig hur du lyckas sitta framför en skärm utan att skapa vinklar till ytterkanterna? Det är en sitteknik många TN-älskare här inne verkar mästra.

Min rekommendation är Dell U2311H, Dell U2410 eller Eizo Foris. Asus 120hzare funkar den med.

Tja, som sagt. Har ingen erfarenhet av något annat än en TN. Det ser liksom bra ut, men det är kanske för att det är så jag sett det i flera år nu. Startar jag upp en helbild som är helt vit, grå eller blå(osv) märker jag inte att det skiljer sig någonstans på skärmen utom om jag sjunker ihop i stolen. Sidorna ser ut att vara lika vita som i mitten av skärmen. Är det något jag missat?

Tack för rekommendationerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kan du bara förklara för mig hur du lyckas sitta framför en skärm utan att skapa vinklar till ytterkanterna? Det är en sitteknik många TN-älskare här inne verkar mästra.

Min rekommendation är Dell U2311H, Dell U2410 eller Eizo Foris. Asus 120hzare funkar den med.

Det är bara att de inte tänker på det. Jag la faktiskt märke till det alldeles nyligen. I Swecs galleri till och med.
Ni med TN panel, gå in i galleriet och skrolla så betyget på en av alla gallerier är längst ner på skärmen. Skrolla sedan så det betyget ligger längst upp på skrämen, och jämnför. Det kommer garanterat vara en helt annan ton på siffrorna.

För mig så syns siffrorna väldigt tydligt när de är långt upp på skärmen, men är de långt ner så är det väldigt ljusa, och börjar bli svåra att urskilja från bakgrunden.

EDIT: Ett annat tydligt exempel är de grå-svarta boxarna ute till höger. "Nytt i forumet" och dom.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Det är bara att de inte tänker på det. Jag la faktiskt märke till det alldeles nyligen. I Swecs galleri till och med.
Ni med TN panel, gå in i galleriet och skrolla så betyget på en av alla gallerier är längst ner på skärmen. Skrolla sedan så det betyget ligger längst upp på skrämen, och jämnför. Det kommer garanterat vara en helt annan ton på siffrorna.

För mig så syns siffrorna väldigt tydligt när de är långt upp på skärmen, men är de långt ner så är det väldigt ljusa, och börjar bli svåra att urskilja från bakgrunden.

Det skiljer sig väldigt lite, men visst ser jag skillnad, fast bara när den är precis vid slutet av skärmen. (Går från grå till "genomskinlig grå/vit" ungefär, fast fortfarande tydlig.)

Vet inte om det är samma på andra TN skärmar som denna jag har, isåfall är det nog inget massivt för min del. Nu kanske jag kommer tänka mer på det, haha. (Antagligen inte.)

Permalänk
Medlem

Kör ju med en IPS och visst är färgkvaliten betydligt bättre jämfört med TN och betraktingsvinklar, bättre samt kontrast, om man tar upp en testsida med rutor som går från helt svart till vitaste vitt så kan man skilja alla rutorna från varann, på TN är det oftast inte möjligt.
Men med IPS får man white glow som är lite störande på stora breda skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Det skiljer sig väldigt lite, men visst ser jag skillnad, fast bara när den är precis vid slutet av skärmen. (Går från grå till "genomskinlig grå/vit" ungefär, fast fortfarande tydlig.)

Vet inte om det är samma på andra TN skärmar som denna jag har, isåfall är det nog inget massivt för min del. Nu kanske jag kommer tänka mer på det, haha. (Antagligen inte.)

Självklart skiljer det oliak mycket från skärm till skärm. Du verkar ju helt klart fått tag i en bra display. De andra TN panelerna jag jämnfört med beter sig lika dant som min oftast. Kör en Samsung Syncmaster P2350. Själv så störs jag dock inte så mycket av det alls. Märker det vara vid surfande.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Det är bara att de inte tänker på det. Jag la faktiskt märke till det alldeles nyligen. I Swecs galleri till och med.
Ni med TN panel, gå in i galleriet och skrolla så betyget på en av alla gallerier är längst ner på skärmen. Skrolla sedan så det betyget ligger längst upp på skrämen, och jämnför. Det kommer garanterat vara en helt annan ton på siffrorna.

För mig så syns siffrorna väldigt tydligt när de är långt upp på skärmen, men är de långt ner så är det väldigt ljusa, och börjar bli svåra att urskilja från bakgrunden.

EDIT: Ett annat tydligt exempel är de grå-svarta boxarna ute till höger. "Nytt i forumet" och dom.

Har inget problem med min TN skärm (det är en asus VM192s). Kanske inte slår en IPS, men tycker den har riktigt bra bildkvalité för priset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ser ut att vi fått svaret till IPS åtminstone. Det skiljer sig mellan skärmar, men allt som allt är IPS helt enkelt bättre, sen med hur mycket är en smaksak möjligen. Tack för svaren hittills.

Svar på resten vore bra, särskilt runt 120hz. IPS verkar rätt ifyllt.

Edit: Kan lägga till att jag märker en del ghosting på muspekaren när jag flyttar runt den. När man väl börjat kolla är det svårt att sluta.

Permalänk

Märkte en grej som tycks vara något folk påpekar ofta. GtG(Grå till Grå) och Input Lag(bildfördröjning) tycks vara viktiga siffror. Vad är optimalt för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

120hz:
Jag är van vid 60hz som sagt, och för en stund sen startade jag upp Bad Company 2 för att se om jag la märke till saker och ting folk påpekat. Det flyter på helt klart, inga fel alls, utom en sak som jag aldrig förstått att det var just det här, om jag inte missuppfattar det. När jag vände mig i spelet, inte överdrivet, men naturligt som man gör för att kolla sig omkring, så kändes mina ögon "trötta", som att jag var för sömnig för att fokusera, trots att jag är pigg. Blurrigt, kan man säga? Är detta pga 60hz? Skulle 120hz bota min "trötthet" i sånna här fall?

Kallas motion blur. Går att stänga av i inställningar.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Kallas motion blur. Går att stänga av i inställningar.

Tyckte jag hade gjort det. Kanske missat det trots allt, hm...
Lutar mot en IPS nu. Vid ytterligare efterforskning så tror jag inte att jag kommer nå 120fps konstant, speciellt inte i framtida spel. Fortsätter gärna med tråden! Finns fortfarande många frågor kvar.

Tack för svaren hittills.

Permalänk
Skrivet av Luciphear:

Tyckte jag hade gjort det. Kanske missat det trots allt, hm...
Lutar mot en IPS nu. Vid ytterligare efterforskning så tror jag inte att jag kommer nå 120fps konstant, speciellt inte i framtida spel. Fortsätter gärna med tråden! Finns fortfarande många frågor kvar.

Tack för svaren hittills.

Vilken IPS lutar det åt?

Permalänk
Skrivet av GylleneKvisten:

Vilken IPS lutar det åt?

Vilken skärm är jag inte helt säker på. De jag just nu håller på att forska kring är:

Asus ML239H - Väldigt snygg(enligt mig), fast har inte hunnit leta upp tillräckligt med information för att se om den hade passat mig. Priset tilltalar mig rejält, fast låter inte det vara allt för avgörande.

Dell UltraSharp U2412M - Har inte mycket vetenskap av denna heller, fast dyr är den. Många tycks gilla den.

Dell UltraSharp U2311H - Verkar vara en billigare modell än den ovan, och precis samma här så tycks folk gilla den. Priset tilltalar mig mer.

LG IPS236V - Priset tilltalar mig men samtidigt skrämmer mig. Vet ingenting om skärmen, och med det priset verkar det lite väl lågt för att vara bra! Jag kan såklart ha fel.

Rekommendationer för max 3000 är välkomna, GÄRNA under! Asus:en är den som faller mig i smaken, utseendemässigt, som bäst. Gillar "simpla" men stiliga designer på saker och ting. Fast som sagt, nästan vad som helst utom Eizo är välkommet(klarar verkligen inte av utseendet).

Permalänk

Jag var inne på att köpa en Dell U2311H själv, men väntar nog på fler recensioner av U2312HM, som ska ersätta U2311H. Det jag gillar med Dells skärmar är att de är höj- sänk- och vridbara, samt pivotfunktionen. Jag skapade en tråd med frågan om vilken skärm man ska köpa för 2000kr, och nästan alla svarade Dell U2311H. Av de du plockat ut ovan skulle jag välja Dell UltraSharp U2311H.

Permalänk

Dessutom har Dell sjukt bra garanti.

Permalänk

Ska kika mer på den skärmen isåfall! Om någon har någon erfarenhet av Asus ML239H uppskattas det. Om det skiljer sig lite från en annan av modellerna så gör det inte mig mycket. Jag kan offra lite(LITE) prestanda för utseende.

Att skärmen är höj och sänkbar, och vridbar kvittar mig fullständigt. Bordet jag använder mig utav har typ en planka som höjer upp skärmen redan, så skärmen är i perfekt höjd som det är. (Planka låter förjävligt men jag saknar ord för det. Det är en designgrej helt enkelt!)

Permalänk

Hittade den här: Asus ML249H som jämförelse med den andra Asus:en jag länkade tidigare. MVA-panel istället men tydligen på par med IPS? Lutar fortfarande mer mot den andra än den här, fast tänkte att det är värt att nämna.

Permalänk
Medlem

Här har du ett mycket omfattande och bra test på Asus ML239H http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_ml239h.htm

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för en bra tråd Lucidphear, jag har tyvärr inget vettigt svar att komma med, men jag kommer följa tråden ända till slutet! Jag är inne på exakt samma spår som dig, har planerat att spela exakt samma spel som du nämner dessutom. Ditt val av skärm, blir också mitt val, så känn pressen

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

IPS. Gamer, spelar FPS som Battlefield och Renegade, RTS som Command and Conquer, och övrig så som World of Tanks, Minecraft och liknande.

Har man super komponenter så att man kan spela på högsta grafiken, ja då tycker jag att grafiken ska visas i rätta färger också.

Ett test jag satte upp. IPS till vänster, TN till höger.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

IPS. Gamer, spelar FPS som Battlefield och Renegade, RTS som Command and Conquer, och övrig så som World of Tanks, Minecraft och liknande.

Har man super komponenter så att man kan spela på högsta grafiken, ja då tycker jag att grafiken ska visas i rätta färger också.

http://img194.imageshack.us/img194/9770/imgp0414f.jpg

Ett test jag satte upp. IPS till vänster, TN till höger.

Oj, om det är skillnaden så gillar jag verkligen vad jag ser. Rotar bara runt bland IPS-skärmar för att se vilken jag fäster mig vid. Läser recensionen som nämndes ovan för tillfället.

Permalänk

Just det! Asus PA238Q är också ett alternativ om det är något att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

IPS. Gamer, spelar FPS som Battlefield och Renegade, RTS som Command and Conquer, och övrig så som World of Tanks, Minecraft och liknande.

Har man super komponenter så att man kan spela på högsta grafiken, ja då tycker jag att grafiken ska visas i rätta färger också.

http://img194.imageshack.us/img194/9770/imgp0414f.jpg

Ett test jag satte upp. IPS till vänster, TN till höger.

Ser skillnad. Men inte motiverar det höga priset:) Dock har jag länge tänkt skaffa IPS (men det extra kvalitén, väger inte över priset än tyvärr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

IPS. Gamer, spelar FPS som Battlefield och Renegade, RTS som Command and Conquer, och övrig så som World of Tanks, Minecraft och liknande.

Har man super komponenter så att man kan spela på högsta grafiken, ja då tycker jag att grafiken ska visas i rätta färger också.

http://img194.imageshack.us/img194/9770/imgp0414f.jpg

Ett test jag satte upp. IPS till vänster, TN till höger.

Ett problem är ju bara att det ända vi kan se är skillnad. Om du inte är proffesionell fotograf är troligtvis fotots färger fel. Sedan har vi som tittar på bilden med stor sannolikhet en skärm som visar fel färger, så bilden blir ännu mer förvrängt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Sedan har vi som tittar på bilden med stor sannolikhet en skärm som visar fel färger, så bilden blir ännu mer förvrängt.

Innebär inte det bara att det bör se ännu bättre ut i verkliga livet än på bild?

Permalänk
Medlem

Inte direkt någon rättvis jämförelse eftersom skärmen till höger är säkert 8 år gammal, trasig och av ett kasst märke.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Innebär inte det bara att det bör se ännu bättre ut i verkliga livet än på bild?

Vad är bättre? Det som tilltalar de flesta är överdrivna färger, inte korrekta sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ett problem är ju bara att det ända vi kan se är skillnad. Om du inte är proffesionell fotograf är troligtvis fotots färger fel. Sedan har vi som tittar på bilden med stor sannolikhet en skärm som visar fel färger, så bilden blir ännu mer förvrängt.

Err, va?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

120hz är att föredra, betydligt bättre för ögonen, och för en annan är skillnaden så pass stor att en ips skärm trots färgåtergivning inte är att tänka på.
Färgerna tänker man inte på när man spelar liknande om ett objekt har kanter eller inte när skillnaden är för liten spelar det ingen roll.

Har haft både ips samt nuvarande 120hz och för mig är valet enkelt, 3x120hz i eyefunity är helt enkelt oslagbart i nuläget. När ips/oled 120hz skärmar kommer i en prisklass som är vettig blir det ett byte. det bästa av 2 världar då.

Men i dagsläget är 120hz helt enkelt bäst.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)