AMD demonstrerar Radeon HD 7000 på Intel Developer Forum

Permalänk
Medlem

Det är höst och efter ha läst denna nyhet så är jag riktigt sugen på att se nästa generations grafikkort för stationära datorer!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kul!

Känns som datordelar börjar springa ifrån spelen rätt rejält nu

Pratat lite om det med några kompisar, och det är inte dom stegen i grafik och liknande som det var för 6-8årsen. Men vi antog att det har lite med att fler och fler gör spelen anpassade efter ps3 och xbox och sen portar över dem till pc.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kul!

Känns som datordelar börjar springa ifrån spelen rätt rejält nu

Pratat lite om det med några kompisar, och det är inte dom stegen i grafik och liknande som det var för 6-8årsen. Men vi antog att det har lite med att fler och fler gör spelen anpassade efter ps3 och xbox och sen portar över dem till pc.

Börjar bli lite bättre med det som tur är! Fler utvecklare väljer PC som huvudplattform och sen skalar de ner spelen till konsol, vilket jag tycker är helt rätt. Men du har rätt, spelutvecklingen i sig har stått ganska mycket helt still.

Permalänk
Medlem

Fick för mig att bara skulle ut till laptops.. Men om de kommer ut externa kort blir de nog en fin fin uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Man krymper givetvis i två dimensioner, dvs 40x40nm till 28x28, och inte 28x40nm. Man ungefär halverar storleken vid varje krympning. T.ex därför som HD5870 var typ dubbla HD4870. 800 till 1600 SPs när det krymptes från 55nm till 40nm.

Var har folk läst om XDR-minnen på HD7000?

Såklart, jag som trodde transistorerna var avlånga då de bara lyckats krympa på en dimision år efter år Synd att min matematik är rostig bara. Men det ledde ändå till att jag tänkte fel med antalet transistorer i slutändan. Tack för upplysningen

Men du menar HD5970? Borde inte prestandaökningen vara upp emot 100% om man får plats med dubbelt så många transistorer? Eller det blir för mycket värmeuteveckling om man vill åstadkomma det?

XDR-minnen tog jag som ett skämt. Är det seriöst något det ryktas om till HD7000?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Med den nya generationens grafikprocessor fokuserar AMD på generella beräkningar via gränssnitt som OpenCL och DirectCompute

Det verkar oroande, hoppas att dom inte glömmer att ett grafikkort skall användas till grafik.
AMD/ATI och Nvidia har hypat GPGPU till något det inte är, shaders klarar inte av tillräckligt komplicerade operationer, för generella vektoroperationer är tex ett kluster med RISC-processorer mycket bättre.
Mitt gamla Ageia-kort är lika snabbt som ett betydligt nyare 9800GT i fysik, det klarar också mer fysik tex. stela kroppar och kollisioner vilket inte ett grafikkort gör.
Nej låt grafikkorten syssla med grafik, vid behöver något annat till tex fysikberäkningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Med den nya generationens grafikprocessor fokuserar AMD på generella beräkningar via gränssnitt som OpenCL och DirectCompute

Det verkar oroande, hoppas att dom inte glömmer att ett grafikkort skall användas till grafik.
AMD/ATI och Nvidia har hypat GPGPU till något det inte är, shaders klarar inte av tillräckligt komplicerade operationer, för generella vektoroperationer är tex ett kluster med RISC-processorer mycket bättre.
Mitt gamla Ageia-kort är lika snabbt som ett betydligt nyare 9800GT i fysik, det klarar också mer fysik tex. stela kroppar och kollisioner vilket inte ett grafikkort gör.
Nej låt grafikkorten syssla med grafik, vid behöver något annat till tex fysikberäkningar.

Jag håller med. Grafikkorten drar iväg så mycket att det tycks "nu kan vi klämma in annat på köpet" istället för att korten ska göras bättre så att man kan hålla sig uppdaterad med det senaste längre.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

rykten, så ingen vet helt säkert än, men det lutar åt det då AMD tydligen har sponsrat och stött utvecklarna av rambus XDR2 minnen.

Rykten som snabbt avslöjades som falska men ändå hann spridas www runt.
Bland annat hade skaparen av uppgifterna blandat ihop kodnamnen för bärbara och desktop och använt wikipedias uppgift om att XDR2 datarate till 16x klockhastigheten, medans Rambus i teknikförklaringen anger datarate till 32x klockhastigheten.
Trovärdigheten alltså nära noll på de uppgifterna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med den nya generationens grafikprocessor fokuserar AMD på generella beräkningar via gränssnitt som OpenCL och DirectCompute

Det verkar oroande, hoppas att dom inte glömmer att ett grafikkort skall användas till grafik.
AMD/ATI och Nvidia har hypat GPGPU till något det inte är, shaders klarar inte av tillräckligt komplicerade operationer, för generella vektoroperationer är tex ett kluster med RISC-processorer mycket bättre.
Mitt gamla Ageia-kort är lika snabbt som ett betydligt nyare 9800GT i fysik, det klarar också mer fysik tex. stela kroppar och kollisioner vilket inte ett grafikkort gör.
Nej låt grafikkorten syssla med grafik, vid behöver något annat till tex fysikberäkningar.

Bara 79xx får GCN. Övriga får VLIW4 som introducerades med 69xx.
Eftersom det är en krets för bärbara är det inte heller GCN som visas upp.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Fräckt AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tyket att visa upp det på IDF.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hardware guy:

Bara 79xx får GCN. Övriga får VLIW4 som introducerades med 69xx.
Eftersom det är en krets för bärbara är det inte heller GCN som visas upp.

Skönt att dom i alla fall inte lägger all ägg i en korg.
Tycker deras prat om den nya grafikkärnans förbättrade GPGPU ger Fermi vibbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bah, hade hoppats på lite mer intressant info som tester etc, väntar ivrigt på en ersättare till gtx580

Vad är det som är fel med en 580 i nuläget för att du skall vänta ivrigt, outdated kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Var har folk läst om XDR-minnen på HD7000?

Bara för att förtydliga, XDR-minnen gäller inte hela 7000-serien utan bara 7900-serien. (Med samma namngivning som 6000-serien.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woria:

Vad är det som är fel med en 580 i nuläget för att du skall vänta ivrigt, outdated kort?

Vill ha ett kort som ensamt klarar trycka ut 120fps i 1080p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Bara 79xx får GCN. Övriga får VLIW4 som introducerades med 69xx.
Eftersom det är en krets för bärbara är det inte heller GCN som visas upp.

Skrivet av Kilroy:

Bara för att förtydliga, XDR-minnen gäller inte hela 7000-serien utan bara 7900-serien. (Med samma namngivning som 6000-serien.)

Bör tilläggas att detta bara är rykten än så länge.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vill ha ett kort som ensamt klarar trycka ut 120fps i 1080p

120 fps i vadå om man får fråga, CS 1.6 eller metro2033 maxat? Att ha ett 580 i nuläget och ivrigt vilja byta ut den känns för mig som att äga en ferrari men vilja att den skall flyga, kom ned på jorden haha

Permalänk
Medlem

Jag tror att det var väldigt lyckat av AMD att köpa Ati medans de kunde. Utan radeon och Fusion hade det varit svårt.. Skönt att Radeon har moment, AMD bara matar bra kretsar, likt vad Intel gör med sina CPUer. Ryktet om XDR har ju dock en mörk, illaluktande sida; Rambus. Hade varit skönt om alla bara kunde frysa ut dem och låta bli att göra affärer med dem av princip, men verkligheten är nog att XDR är en ganska bra teknik och vi får hoppas att det kommer funka för AMD. Om det nu blir så.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kul!

Känns som datordelar börjar springa ifrån spelen rätt rejält nu

Pratat lite om det med några kompisar, och det är inte dom stegen i grafik och liknande som det var för 6-8årsen. Men vi antog att det har lite med att fler och fler gör spelen anpassade efter ps3 och xbox och sen portar över dem till pc.

Jo senaste uppdateringen som kändes nödvändig var 4000-serien och 4870. Korten som är mer kraftfulla än så kommer inte till någon nytta om man inte har massor med skärmar eller megahögupplösning. För en vanlig person på enbart en 1680x1050 eller 1920x1200 skärm behövs inte så mycket som dagens värstingkort erbjuder. men skärmar är så billiga i dagens läge, var inne på webhallen för nån dag sen och killen före mig köpte flera skärmar för 1200kr styck eller nått sånt. Men personligen tycker jag det känns som ett artificiellt sätt att dra nytta av korten. Skillnad om det fanns spel som verkligen drog nytta av dem. Witcher 2 och BF3 är de få undantagen men annars verkar alla spel vara konverteringar av konspel med lite högre upplösning.

PC-spel är inte vad det var förr. Jag slutade ha datorn som primär spelmaskin runt 2007. Kan lika gärna spela på 360n om det är i princip samma spel som kommer, speciellt då PC konverteringarna inte görs speciellt bra och känns ihopkraffsade av något B-team.

Alltid nice med mindre tillverkningsteknik dock eftersom det blir mer effektivt vilket är bra, speciellt för laptops där ström är en bristvara.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woria:

120 fps i vadå om man får fråga, CS 1.6 eller metro2033 maxat? Att ha ett 580 i nuläget och ivrigt vilja byta ut den känns för mig som att äga en ferrari men vilja att den skall flyga, kom ned på jorden haha

Max settings i 1080p på alla nya spel såklart, jag spelar mycket shooters där gillar jag att ha bra frame-rate. I Bad company 2 får jag bara runt 50-90fps, inte acceptabelt. Nu kommer ju BF3 också, vill ju inte kräla runt i 40-60fps bara.
Har inte riktigt starkt nätagg för SLI eller nog med kylning heller då mitt ensamma kort är uppe och nosar runt 85-90grader i värsta fall. Så jo en ny generation kort skulle inte sitta helt fel, väldigt taggad för att testa något nytt

Permalänk
Medlem

Varför hårdvaran känns som den sprungit ifrån spelen är ju till stor del beroende på att skärmupplösningen slutat öka, utan snarast minskat. Att alla skitskärmar max kommer med 1080 i upplösning och så har det var länge nu. Klart att hårdvaran kommer ifatt då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Max settings i 1080p på alla nya spel såklart, jag spelar mycket shooters där gillar jag att ha bra frame-rate. I Bad company 2 får jag bara runt 50-90fps, inte acceptabelt. Nu kommer ju BF3 också, vill ju inte kräla runt i 40-60fps bara.
Har inte riktigt starkt nätagg för SLI eller nog med kylning heller då mitt ensamma kort är uppe och nosar runt 85-90grader i värsta fall. Så jo en ny generation kort skulle inte sitta helt fel, väldigt taggad för att testa något nytt

Över 60 fps är klart godkänt för vanligt spelande, det måste du ändå medge. Varför är det inte acceptabelt? Vilket 580 är det du kör med? Asus gtx580 DCII peakar vid 65 grader av de mest tungdrivna spel iaf, bara furmark som piskar den högre än så. Spara pengarna och res haha, uppdatera burken kan du göra om ett halvår eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woria:

Över 60 fps är klart godkänt för vanligt spelande, det måste du ändå medge. Varför är det inte acceptabelt? Vilket 580 är det du kör med? Asus gtx580 DCII peakar vid 65 grader av de mest tungdrivna spel iaf, bara furmark som piskar den högre än så. Spara pengarna och res haha, uppdatera burken kan du göra om ett halvår eller så

Jag kör med Gigabytes referens kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag kör med Gigabytes referens kort

Ignore på det det jag skrev tidigare eller omedvetet? Antar att du köpte ditt kort innan andra kyllösningar hann komma ut på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woria:

Ignore på det det jag skrev tidigare eller omedvetet? Antar att du köpte ditt kort innan andra kyllösningar hann komma ut på marknaden

Japp, jag köpte mitt på releasedagen av 580:D
Va nydligen lite sugen på Asus DCII ett tag men det verkar va problem med ljud på dem så jag tappa sugen. Om Amd 7000serie kommer med bra fläktlösning och presterar bra så slår jag till direkt:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Japp, jag köpte mitt på releasedagen av 580:D
Va nydligen lite sugen på Asus DCII ett tag men det verkar va problem med ljud på dem så jag tappa sugen. Om Amd 7000serie kommer med bra fläktlösning och presterar bra så slår jag till direkt:D

DCII och oljud? Hädelse! Aldrig stött på eller läst om missljud med DCII, har du något du kan länka mig till ifall min egen bestämmer sig för att jävlas en dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woria:

DCII och oljud? Hädelse! Aldrig stött på eller läst om missljud med DCII, har du något du kan länka mig till ifall min egen bestämmer sig för att jävlas en dag?

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1040258-asus-gtx...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1037672-asus-580...

Senaste jag sett och de är inte de enda:P

Permalänk
Medlem