Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har suttit med Dell ultrasharp skärmar, 22" och 30", har även haft samsung 2233rz (120hz), och sitter just nu med en LG W2220P (Samma som dell 22" ultrasharp) samt en LG W2363D(120hz). Måste faktiskt säga att den som är skönast att använda är min LG 120hz, även om det är TN panel på den.

IPS skärmen har så äckligt dålig svärta så man stör sig på det, svart färg har en "glow" över sig och det är väldigt störande.
120hz skärmen är riktigt bra när man har kalibrerat den, så kan inte rekommendera något annat än den eller något liknande, men kolla recensioner på skärmarna före du köper, flatpanelshd.dk brukar ha väldigt bra tester.

Sedan kan ja även rekommendera att köpa en spyder 3 express för att kalibrera skärmen, skillnaden är som dag och natt.

Permalänk
Medlem

Jag använder BenQ G2420HD 2ms TN-panel 24" (1920x1080) med VGA/DVI/HDMI samt en hörlurskontakt på sidan av skärmen. Inte fy skam för 1395:- hos Komplett.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Själv har man en gammal Eizo skärm på 1280 x 1024 Fungerar prima men funderar på att köpa en benQ 24 ".

Visa signatur
Permalänk

Har en Dell U2711, väldigt nöjd.
Har upplösningen 2560x1440.
Fantastisk att jobba vid pga upplösningen.

Nästan lite stor, iofs sitter jag kankse lite väl nära för tillfället.

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440

Permalänk
Medlem

Dell u2311h, helt underbar IPS. Kostar inte alls mycket mera än en TN, men ser hundra gånger bättre ut! Aldrig mera TN!

Spelar RTS och FPS, mestadels FPS dock! Inga problem alls!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu var ju inte min skärm så enormt dyr, även om den är av "den dyrare sorten". Frågan är väl knappast om de som köpt en skärm med IPS eller *VA-panel är nöjda. Frågan är hur de som har skärmar med TN-panel kan leva med detta. Jag känner mig olustig och blir nästan arg när jag sitter vid en skärm med TN-panel. Hålla på att flytta huvudet upp och ner och fram och tillbaka bara för att KANSKE få en NÅGORLUNDA korrekt färgåtergivning på en pytteliten del av skärmen åt gången. Ja, JAG klarar inte av det iaf. Hela bilden är ju en gradient från överkant till underkant och flyttar man sig mer än några få cm så ser färgerna helt koko ut.
Faktum är att jag helt hoppade över LCD-skärmar med TN-panel och körde på med min gamla Diamondtron CRT tills E-IPS-panelerna kom och gjorde att man kunde köpa en någorlunda vettig skärm utan att sätta sin själ i pant.
Nu när E-IPS-panelerna finns så är det ju faktiskt inte så himla dyrt med en vettig skärm så jag förstår, åter igen, inte frågan. Även om en skärm med E-IPS-panel är dubbelt så dyr som en med TN-panel så behöver den ju inte vara så förtvivlat dyr, om man nu inte måste ha en enorm skärm.
Själv har jag en Dell 2209WA som kostade ca 2000kr. Aldrig i livet att jag hade köpt en större skärm med TN-panel för samma pengar eller motsvarande storlek för dryga 1000-lappen.

IPS är ju inte helt perfekt (det finns väl inget som är helt perfekt?) men det är utan någon som helst tvekan tillräckligt mycket bättre för att motivera merkostnaden.
Till nackdelarna hör tex att det inte blir riktigt perfekt svärta. När det som visas på skärmen är helt svart så blir de mörkaste områdena inte helt svarta utan väldigt mörkt grå. detta fenomen blir något värre med betraktningsvinkeln, vilket gör att om man har en helt svart skärm/bild så blir hörnen på skärmen aningen ljusare än mitten. Men hur ofta sitter man och betraktar en helt svart bild? Vid normalt användande är det inte något problem, IMO. Det är ju inte heller precis som att TN skulle vara bättre heller. Sitta med huvudet som en annan uggla...
*VA-panelerna är bättre vad gäller just svärtan.

Är jag helt nöjd med min skärm då? Jo... Jag hade inte blivit ledsen om den haft lite högre upplösning. Jag hade kunnat leva med något större skärm åxå, men det har ju inte med paneltypen att göra. Hur som helst så gick jag upp lite i upplösning på bredden (samma på höjden) mot vad min CRT hade, så...

Permalänk
Medlem

Dell U3011, fullständigt underbar skärm, jobbar med bilder, ser på film och spelar spel på den, allt fungerar klockrent!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Proffsmoddare

Dell U2410, 1920*1200, IPS, Nypris 4000 på dustins nån kampanj. Mycket nöjd. Vissa gillar dock inte anti glare lagret på skärmen, det gör att skärmen ser lite grynigt ut. Inget som jag direkt stör mig på men det hade varit bättre utan.

Mycket nöjd. Min andra skärm som är "icke tn" så att säga. Kommer aldrig att gå tillbaka.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal som gatan 19" LCD Samsung Syncmaster. Den fungerar, jag har ändå risigt färgseende så jag klarar mig gott på det. Däremot hade det varit nice med en skärm som har bättre responstid, större yta och ev. 120Hz. En sån blir det nog i framtiden.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Jag blev pappa och mitt kontor blev till barnrum. Då lägenheten var för liten för att ha skrivbord någon annanstans hade jag inte mycket annat val än ta till TVn.
Så en ny TV införskaffades såklart Det var då LED var ett helt nytt begrepp. Samsung var först på marknaden, och jag köpte deras värsting som då kostade 23k. Vansinnigt pris egentligen, men jag ångrar mig inte. Fantastisk skärm helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Sitter på en HP w2207h 22" med TN-panel (från Samsung) och high-gloss. Har haft den bra länge nu och är riktigt nöjd. High gloss ger (enl. mig) mycket skarpare färger jämfört med en skärm med matt yta och TN-panel.

Valde just HP för att jag har haft bra erfarenhet av deras skärmar och att denna kommer med ordentlig höj och sänkbar for (har även pivot).
Ingångar är HDMI och VGA.

Är nu sugen på att köpa 120hz 24" skärm har sneglat på BenQs.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har en Viewsonic VX2025wm, och den gör det den ska. Funderar dock på att byta ut den då DVI-porten lagt av och Samsungs Supler PLS panel verkar väldigt lockande, så det kanske blir en skärm med sån panel. Det står mellan det eller en Dell UltraSharp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Har en 24" Benq inköpt för 1.3k och är ruskigt nöjd.

Vilken del av " Berätta gärna exakt vad det är för modell och vilka nackdelar/fördelar ni upptäckt och om det var värt priset. " förstod inte du ???

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Jag säger vänta tills det kommer 120hz IPS paneler

Permalänk

Jag har aldrig testat IPS eller VA panel. Men gör jag det, så låter det som jag inte kommer kunna leva med min TN.
Hittils så är jag otroligt nöjd med min Samsung 2233RZ, 120Hz för 3D. Dock så kör jag på AMD kort.

Hade en 19" widescreen från Acer tidigare, och det var otrolig skillnad. Färg och ljusstyrka, och såklart storleken var mycket behagligare.

en 2233rz kostar enligt prisjakt 2195kr som billigast, när jag köpte min kostade den 3600kr.
Jag har dock använt 3D på den tidigare, men 3D är inget för mig, inte med brillor..

Har aldrig haft problem med den, eller döda pixlar.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Avstängd

Sitter på en Benq 24" med TN panel men saknade den brutal mycket när jag körde 22" på E-IPS...

Förvisso hade IPS skärmen vit färg som är vit men jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om såna detaljer när jag sitter vid datorn och jag kör inga bildredigeringsprogram så det är ingen direkt fördel för mig. Dock hade jag inte sagt nej till att få IPS i min 24"

Kör även med en dell som har IVPS eller vad fan det heter och den har helt ok färger och extremt bra betrakningsvinklar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Ja.

Har ägt en LG L245WP (P-MVA) sen 2007 och våndas dagen den dör, har ägt och testat flertalet nyare modeller i TN och IPS-sortimenten (b la Dell U2311h) och hittills har jag inte sett någon bättre.

För tillfället är jag mest sugen på att uppdatera till 27/30" för den högre upplösningen men att samtidigt få en skärm med lika bra bild, svärta och utan miserabel AG-coating är i det närmsta omöjligt som det verkar.

Äger en likadan och kan bara hålla med, har ännu inte hittat någon skärm som skulle kunna ersätta denna som jag haft några år nu. Den är makalöst bra faktiskt, är toppennöjd! Det jag just nu saknar på den är 120hz. Men gå och köpa en TN-panel bara för att få 120hz kommer jag aldrig klara av :/

Hoppas denna lever tills det finns vettiga paneler som klarar 120hz! Sen är 16:10 ett stort + också

Permalänk
Medlem

benq 22" g2220hd har jag kört nu i två år tror jag.
har inga planer på att byta, jag är inte så super kräsen när det gäller bild.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Sitter på en Samsung T220 som primär och en Samsung T200, båda har upplösningen 1680x1050

Jag är inte särskilt nöjd eftersom jag inte kan uppleva spel i full HD :/
Men snart blir det att köpa en BenQ 24" 1920x1080 eller något bättre

Tips på något billigt men ändå bra? (Helst LED)

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Har precis som många andra här bytt till en Dell U2412M från en TN Samsung skärm. Det är verkligen ett lyft i alla aspekter! Bättre kontrast, högre upplösning (samt 16:10) och bättre färger.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Uppgraderade för några veckor sedan från en gammal Dell Trinitron 19" CRT med platt bildrör (120hz i 1024x768) då jag kommer börja lira lite nya spel (bättre i hög res). Valet föll på BenQ XL2410T efter mycket undersökning.

Nu när jag testat den ett tag måste jag säga en sak: det är en jävla tur att jag inte kastat min gamla trotjänare.

Monitorn är totalt underkänd pga 1 sak: fet trailing (kan beskrivas som att det blir "skuggor" efter objekt när man panorerar kameran snabbt i spel). Vilket innebär att hela syftet med 120hz försvinner. En 60hzare för mindre än halva priset ger samma prestanda. Att det skulle vara en så kallad gaming monitor är inget mer än ett stort skämt. Visst, det kanske inte märks i typ långsammare spel, men om den inte håller för t.ex Quake 3 så räknas det verkligen inte som en spelskärm.

Lösningen blir att behålla CRTn med den gamla datorn och spela fps på den, och köra nyare spel med hög upplösning m.m. på den nya datorn.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Jag kör med Alienwares 23" skärm, en ganska ovanlig lösning, men den anses ha bäst färgåtergivning av 120Hz-skärmarna, så jag tycker att har det bästa av två världar. Jag köpte den just när den hade lanserats och den kostade då absurt mycket med tanke på att det bara är 23" / 1080p.

Permalänk

Har en Dell U2711(27" IPS) för tillfället och hade innan en Benq XL2410T(120Hz 24" TN).

Båda ganska dyra och väldigt bra på sina sätt, personligen är jag mer nöjd med IPS'en då färgen och skärpan är så gudommligt otrolig att jag får ont i huvudet när jag ser en vanlig TN på elgiganten eller mediamarkt. Dock så saknar jag 120Hz tekniken från min gamla TN som jag märker av ibalnd när jag spelar snabba skjutspel.

Jag personligen skulle säga, köp IPS så länge det inte handlar om 7K+ i pris för att det är väldigt lätt att bli bortskämd med IPS och paneltypen är värd varenda öre

Permalänk
Medlem

Precis som hos den stora massan hänger det en benq 24HDBL på väggen ovanför skrivbordet. Webbhallen sålde den för strax under 1000-lappen förra hösten så jag bytte då ut en lite äldre 22" philips TN-skärm. Jag skulle gärna sett en 24" IPS-skärm i 1920x1200 istället men nu är det andra saker som prioriteras först.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kör med min BenQ XL2410T, bättre spelskärm finns inte. Dock är bildkvalitén verkligen inget att skryta om, riktigt mycket backlight bleeding också så inget jag rekommenderar såvida ni inte tänker använda skärmen till endast spel.

Permalänk

har haft en AOC 17" tft kostade 1400 (2007) föräldrarna har den nu. jag typ "fick" en samsung 206bw för 1000kr förra året av någon slump. mysig med 16:10 och 1680x1050 upplösning.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke95jk:

Köpte denna i våras nån gång http://www.inet.se/artikel/2203981/lg-23-tft-ips231p-bn-ips-p... efter tidigare suttit på en gammal 22" TN panel.

Kan inte bli mer nöjd, skillnaden på färgerna är som natt och dag, Tvekade mycke innan jag köpte denna om de skulle va sån skillnad som folk sa samt om de va värt de kronorna extra (Kostade 2500 då ). Nästa skärm blir utan tvekan IPS igen !

Hur kommer det sig att den ips skärmen är så billig? Verka grymt prisvärd!

Permalänk

lirar på en urgammal asus VW225N som har helt värdelösa färger. inte nöjd direkt, blir att köpa nytt nån gång man har pengar

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Har en LG 2360V, är riktigt nöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en Dell U2711 för 3-4 månader sedan och om man måste hitta någon "nackdel" så får det bli
att den extraknäcker lite som värmeelement eller kanske att den är ganska tung, men för mig
är det egentligen inga nackdelar men vissa kanske kan uppleva det så, vad vet jag.

Hade en vanlig 24" BenQ TN skärm innan och skillnaden mellan dessa två skärmar är gigantisk.
Allting är mycket skarpare, färgerna är väldigt mycket klarare och så måste man ju älska 2560x1440.

Värd varenda krona blir mitt betyg

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08