Rengöra gamla kretskort?

Permalänk

Rengöra gamla kretskort?

Hejsan,

Jag har en mängd gamla Amigaprylar som jag har tänkt att sälja då dom inte har använts på länge. Kretskorten är väldigt dammiga då de har legat på vinden under många år.
Vilket är det bästa, och mest skonsamma, sättet att rengöra gammal elektronik på?

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Bästa sättet är nog tryckluft, bara blåsa rent allting... Använd inte dammsugare eller liknande då den oftast alstrar statisk elektricitet. Om kretskortet är riktigt ingrodda kan man om man är försiktig använda tops och nån kemisk lösning, t.ex. kemiskt ren bensin.

Om du använder en kompressor för tryckluften, som jag, tänk då på att det alltid bildas en viss fukt i tryckluften. Så ge komponenterna tid att torka innan du använder dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Blås rent med luft, sen kan du torka av det sista med Isopropanol (finns som 1l flaska hos kjell)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Tack för svaren!

Tror inte det fungerar med tryckluft då elektroniken har legat på vinden i cirka 10 år så smutsen sitter ganska hårt.

Ska inhandla ett par kilo topps och svänga inom Kjell!

Permalänk
Medlem

Var någon här på forumet som skrev att diskmaskinen är fantastiskt bra till sånt här.

Han hade kört ljudkort o massa skit i maskinen.. Du kan ju testa. Låt det torka riktigt bra innan du testar skiten sen bara. Borde ju funka bra på äldre inte så känslig elektronik iaf.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Var någon här på forumet som skrev att diskmaskinen är fantastiskt bra till sånt här.

Han hade kört ljudkort o massa skit i maskinen.. Du kan ju testa. Låt det torka riktigt bra innan du testar skiten sen bara. Borde ju funka bra på äldre inte så känslig elektronik iaf.

Är det ett skämt? Låter minst sagt osäkert att slänga in korten där och sparka igång maskinen.

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Var någon här på forumet som skrev att diskmaskinen är fantastiskt bra till sånt här.

Han hade kört ljudkort o massa skit i maskinen.. Du kan ju testa. Låt det torka riktigt bra innan du testar skiten sen bara. Borde ju funka bra på äldre inte så känslig elektronik iaf.

Det går, har testat själv med ett 486 moderkort samt ett Sound Blaster AWE32 som båda var rejält skitiga, sen var dem som nya! Det var 1 år sedan jag gjorde detta och båda fungerar perfekt i skrivande stund.

Här är en som testat också:
http://www.youtube.com/watch?v=ahhSDEgkqQ8

Permalänk
Skrivet av cbmpet3032:

Det går, har testat själv med ett 486 moderkort samt ett Sound Blaster AWE32 som båda var rejält skitiga, sen var dem som nya! Det var 1 år sedan jag gjorde detta och båda fungerar perfekt i skrivande stund.

Här är en som testat också:
http://www.youtube.com/watch?v=ahhSDEgkqQ8

Lite offtopic, men snubben i videon verkade som en klass 1 hoarder

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av cbmpet3032:

Det går, har testat själv med ett 486 moderkort samt ett Sound Blaster AWE32 som båda var rejält skitiga, sen var dem som nya! Det var 1 år sedan jag gjorde detta och båda fungerar perfekt i skrivande stund.

Här är en som testat också:
http://www.youtube.com/watch?v=ahhSDEgkqQ8

Det kanske fungerar, men jag vet inte om jag vågar då korten betingar ett ganska högt pris. Skulle gräma mig tills sista dagen om dom skulle bli förstörda.

Permalänk
Medlem

Farsan räddade en dator en gång i tiden som stått på någon form av mek-verkstad, hela moderkortet var täckt av en fet tjock svart hinna som av sot.

Receptet, lacknafta på alla komponenter, sedan toapapper.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast

Plocka bort eventuella batterier, och skydda etiketter med tranparent tejp och behovet finns.
Milt handdiskmedel, ljummet vatten och en diskborste.
Se till att skölja rent ordenkligt med ljummet/varmt vatten. Inga diskmedelsrester skall finnas kvar. Enbart rent vatten.
Blås rent från vatten/fukt i dem trånga utrymmena med hjälp av "tryckluft på burk", eller om du har tillgång till tryckluftskompressor med antistatisk slang och antistatiskt munstycke.
Låt torka ordenkligt innan sakerna tas i drift.

/ Från en som har flera års erfarenhet av elektronikrengöring yrkesmässigt sett.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Avlägsna batteri och kör i diskmaskinen utan diskmedel.
Låt torka i 24tim

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Avlägsna batteri och kör i diskmaskinen utan diskmedel.
Låt torka i 24tim

Så jag kan köra vilka komponenter som helst i diskmaskin?

Såsom Cyberstormkort (exakt ett sånt som du har) Picasso4 grafikkort, Goldengate-kort och ethernätskort?

Är fortfarande lite tveksam.

Permalänk

Jag har bara kört ett moderkort och det har fungerat bra, du gör allt på egen risk så det är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Är du väldigt rädd om sakerna är det väl bäst att sälja dem i smutsigt skick. Då får köparen själv rengöra dem enligt bästa förmåga. Möjligen att du gör rent kontaktytor för att kunna demonstrera att korten fortfarande fungerar. Jag har också hört talas om många som rengjort kretskort i diskmaskinen, bara man ser till att allt vatten torkar bort från elektroniken efteråt.

Hur pass smutsiga är de, har korten legat helt öppet på vinden i 15 år eller förvarats i någon slags lådor? Jag har också sett en hel del gammal elektronik men det är sällan att de är så fruktansvärt smutsiga att de knappt går att få rent.