Permalänk
Medlem

Hitta mac adress

Tjena!

Är på praktiken och har ett problem.
Jag har 40+ datorer som är renblåsta och har ny image, som inte får startas innan respektive skolan har fått dem.
Nu till mitt problem, missade att kolla mac adressen innan jag lade in ny image på dem så jag behöver ett sätt att få reda på det utan att starta Windows.
Behöver hjälp snabbt då alla datorer ska vara ute på måndag (senast onsdag) och vill undvika att blåsa om dem en gång till för då kommer utlämningen bli försenad.

Tack på förhand och hoppas på väldigt snabba svar!

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz, XFX nForce 780i SLi, nVidia GeForce GTX 560 1GB, OCZ XTC Gold 8GB (4x2048MB), Corsair CX600 PSU, 2 st Samsung Spinpoint F3 1TB, Windows 7 Ultimate x64, Logitech G500 gaming mouse, Logitech G510 gaming keyboard, Acer g245h 24", Native Instruments Audio 2 DJ.

Permalänk
Medlem

Min fösta tanke är ladda ner någon linux dist, exempelvis ubuntu, boota via en usb-sticka och kör ifconfig kommandot i terminalen.

Permalänk
Medlem

Ska höra med grabbarna däruppe!

Ifall dem redan har en bootbar skiva klar så borde väl det också funka?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz, XFX nForce 780i SLi, nVidia GeForce GTX 560 1GB, OCZ XTC Gold 8GB (4x2048MB), Corsair CX600 PSU, 2 st Samsung Spinpoint F3 1TB, Windows 7 Ultimate x64, Logitech G500 gaming mouse, Logitech G510 gaming keyboard, Acer g245h 24", Native Instruments Audio 2 DJ.

Permalänk
Medlem

Annars kan man boota mot nätverk (pxe-boot måste ju vara aktivt i BIOS) när macadressen kommer upp tryck "paus" skriv av och stäng ner datorn med powerswitch!

Permalänk
Medlem

Alla nätverkskort har ju MAC-adressen skriven på sig. Men jag antar att du inte är sugen på att skruva av 40 chassihöljen för att kolla. För det det är väl inte laptops du pratar om?

Och förresten, varför får de inte startas upp innan ett specifikt datum?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Annars kan man boota mot nätverk (pxe-boot måste ju vara aktivt i BIOS) när macadressen kommer upp tryck "paus" skriv av och stäng ner datorn med powerswitch!

Så gör vi på jobbet när vi tar mac-adresser nu när vi inför Windows 7 på alla burkar, inte så roligt att behöva starta upp ett femtiotal burkar och logga in bara för att kolla macen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikke:

Så gör vi på jobbet när vi tar mac-adresser nu när vi inför Windows 7 på alla burkar, inte så roligt att behöva starta upp ett femtiotal burkar och logga in bara för att kolla macen.

Ne det känns ju lite omständigt!

Permalänk
Medlem

tack för dem snabba svaren!
kör på kerbos idé då den vägen går snabbare än ubuntu på usb-stick

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz, XFX nForce 780i SLi, nVidia GeForce GTX 560 1GB, OCZ XTC Gold 8GB (4x2048MB), Corsair CX600 PSU, 2 st Samsung Spinpoint F3 1TB, Windows 7 Ultimate x64, Logitech G500 gaming mouse, Logitech G510 gaming keyboard, Acer g245h 24", Native Instruments Audio 2 DJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Alla nätverkskort har ju MAC-adressen skriven på sig. Men jag antar att du inte är sugen på att skruva av 40 chassihöljen för att kolla. För det det är väl inte laptops du pratar om?

Och förresten, varför får de inte startas upp innan ett specifikt datum?

Nej, det är stationära datorer med inbyggda nätverkskort. Öppnade upp en av datorerna för att kolla om det stod där, men hittade ingen Mac adress.

Och dem får inte startas upp för respektive skolan ska konfigurera datornamn, lösenord osv. själva. Vi skriver bara upp Serienummer och Mac adressen.
Ja vet att man kan ändra sånt sen, men jag följer bara chefens order

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz, XFX nForce 780i SLi, nVidia GeForce GTX 560 1GB, OCZ XTC Gold 8GB (4x2048MB), Corsair CX600 PSU, 2 st Samsung Spinpoint F3 1TB, Windows 7 Ultimate x64, Logitech G500 gaming mouse, Logitech G510 gaming keyboard, Acer g245h 24", Native Instruments Audio 2 DJ.