Asus UX21, UX31 Ultrabook under 10 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataNusse:

Den behandlar sin användare som ett intellektuellt svagt barn. Därför är OSX mer pålitligt än Windows 7.

Hamh..

Sen är inte OSX en bråkdel så avancerat som W7 är heller 5år gammal mjukvara eller nåt sånt läste jag snabbt nånstans att OSX har..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Den behandlar sin användare som ett intellektuellt svagt barn. Därför är OSX mer pålitligt än Windows 7.

Hamh..

Det är sant. Man vill ju inte oroa användaren genom att skriva vad det var som gick fel när den kraschar osv

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Sen är inte OSX en bråkdel så avancerat som W7 är heller 5år gammal mjukvara eller nåt sånt läste jag snabbt nånstans att OSX har..

Själv sitter jag med en macbook 2010 med mer än 6 år gammal hårdvara, så det kanske inte är så konstigt

Permalänk
Avstängd

Har iMac ens DX?

Nä jag ser absolut ingen mening att köpa en Mac dator....jag har försökt och googlat ''Varför Mac'' men dom motivationerna som dom ger i svaren intalar mig inte alls att välja en Mac framför en PC... :S

Observera att PC är inte ett operativsystem inte heller en Mac!

Så sluta jämför OSX mot W7 så fort man nämner PC är bättre än Mac!

PC med linux bör ju köra över en Mac med OSX

Visa signatur

AMD

Permalänk

...och ASUS visar återigen att de kan göra bra och snygga saker och samtidigt hålla sig relativt långt ifrån Appleprodukternas design. De lägger numera mycket större vikt vid design och tar hjälp av designers som t.ex David Lewis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SideWinder86:

Vad kan man göra mer än att fingra på touchpaden? zooma in och ut med fingrarna? vad skoj, det kan man ju göra i dagarna ända för man har ju lagt ut 12k för en touchpad

Jag vill ju ha Java och flash samt inga begränsningar på vad jag gör med min dator och kunna spela lite lättare arcade spel

Det märks att du inte har testat air. Det är ios som saknar flash och pekplattan är ordentligt mycket roligare än andra alternativ (även om man, naturligtvis, inte gör så mycket annat än fingrar på den).

Permalänk
Skrivet av akius:

Sa han i en kommentar om en ny dator 2011 som i princip är en kopia av ett koncept som apple lanserade vintern 2007/2008...

Skillnaden är att Asus koncept ger friheten till sin användare att göra vad den vill med sin produkt utan att behöva betala ett högt pris. Allt från mjukvaran till hårdvaran.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det märks att du inte har testat air. Det är ios som saknar flash och pekplattan är ordentligt mycket roligare än andra alternativ (även om man, naturligtvis, inte gör så mycket annat än fingrar på den).

Har kollat på en Air på elgiganten och detta tänkte jag när jag kände på den.

''Plastic fantastic'' 12-15K för en dator man inte kan göra så mycket med..Typ som en konsoll med värdelös hårdvara i xD... sen gick jag därifrån och tänkte lite till ''Tänk dom stackarna som köper den''

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Gillar windows bättre, men där är jag väldigt säker att du har fel, åtminstone så är windows mycket efter med sitt operativsystem, OSX är mycket bättre optimerat och effektivt uppbyggt. Förhoppningsvis blir det bättre med Windows 8

Permalänk
Avstängd

Air har säkert sina fördelar nånstans men jag personligen ser dom inte

Kommer inte att svara på fler citat då jag kan ses som en s.k ''troll'' för mina åsikter om Mac..

Visa signatur

AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SideWinder86:

''Plastic fantastic'' 12-15K för en dator man inte kan göra så mycket med..Typ som en konsoll med värdelös hårdvara i xD... sen gick jag därifrån och tänkte lite till ''Tänk dom stackarna som köper den''

Hårdvaran är ju dock så gott som identisk med dessa, så varför kunde du i så fall nyss tänka dig att köpa av asus?

Permalänk
Medlem

Hur kom nu Mac och OSX in i diskussionen? Fick för mig att just Mac användare håller låda så fort något skrivs om PC eller Windows i Mac trådarna.

I detta fallet så kan man antagligen inte ens köra OSX på Asus UX21 eller UX31 vilket borde göra denna helt ointressant för de som kör detta operativsystem uteslutande. För oss alla andra är detta en mycket god nyhet. Om den håller måtten får vi såklart se när de börjar levereras.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tycker det här är en mycket trevlig nyhet för oss som tycker om w7 samt behöver en dator att resa med då den är lätt väger lite och funkar utmärkt att arbeta på säkerligen. Blir nog ett inköp av en sådan då den kommer (den med de lite vasare grejerna)

Sen om Mac, vet inte vad det har med saken att göra, visst liten lätt sak. Men nej tack, för okompatibelt och har inte lust att lära mig systemet. Men det hör inte hit då vi pratar om Asusen här.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Nä, jag tar nog en Samsung 7-series 13" istället. Då får man åtminstone ett 6490M.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Om man nu är i behöv av vettig grafik alls. Vilket man kanske inte är om man håller på med kontorsarbete och är ute på resande fot mycket då är ju batteritid mer att föredra imo. (grafik har jag ju min egen dator hemma för)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Air har säkert sina fördelar nånstans men jag personligen ser dom inte

Kommer inte att svara på fler citat då jag kan ses som en s.k ''troll'' för mina åsikter om Mac..

Nej, bara för det är uppenbart att du inte vet vad du snackar om.
Att du säger att en Macbook Air inte klarar Java eller Flash visar bara hur okunnig du är.

Personligen tycker jag att dom 17.000 jag lade på min 15" MBP(2010) var extremt mycket mer värd än motsvarande pengar jag lade på en laptop 2008.

I övrigt såg denna trevlig ut, ett alternativ åtminstonde till MBA.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Gillar windows bättre, men där är jag väldigt säker att du har fel, åtminstone så är windows mycket efter med sitt operativsystem, OSX är mycket bättre optimerat och effektivt uppbyggt. Förhoppningsvis blir det bättre med Windows 8

Beror på hur man ser det. I benchmarks där ett program finns till både OSX och Win7 så brukar det bli bättre prestanda på Win7. Spel som är multiplattform har inte OSX en chans i heller. Sen om det är dåligt kodade program eller OS spelar ingen roll i slutändan då slutresultatet fortfarande är bättre för Win7.
Så påstå att OSX är bättre optimerat och effektivt uppbyggt vet jag inte om jag håller med om.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar på grafikkorten. Det är ju inte meningen att man ska spela på den.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

Om man vill ventilera sina åsikter om huruvida mac eller pc är överlägset finns en helt egen tråd: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...
*rensad*

Permalänk
Skrivet av anon160770:

Kan de inte slänga in nåt bättre än intel hd 3000 graphics, till grafik?

Visst, men det blir mer värme och mindre batteritid.

Skrivet av SideWinder86:

Finns ingen orsak att köpa en Mac air längre ;D

lägger hellre 10k på denna än 15k på en Mac som har dubbelt så sämre prestanda...

Har aldrig funnits någon logisk orsak att köpa Mac. Men massor av människor köper inte med hjärnan utan med fåfängan.

Skrivet av Felix:

Jag skulle vilja se att någon gör chassit av bra kolfiber... Det är typ oförstörbart om vi snackar om att tappa från ett par meters höjd och liknande...

Metallskal håller visserligen bra och är snygga, men de blir oåterkalleligt deformerade...

Skickades från m.sweclockers.com

Finnes redan, de får special beställas och kostar typ 40K-50K

Skrivet av Rawet:

Core i7-2677M och Core i5-2467M

Konstigare modeller får man ju leta efter!
4h batteritid också eller?

Jag håller mig till Mac som fortfarande är i framkant när det gäller netbooks.

Och till dig har jag tråkiga nyheter: Jultomten finnes inte! Det är det som finnes på insidan INTE klistermärket på locket som bestämmer hur bra en dator är.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Det som är kul är att alla macmänniskor måste komma in på dessa trådar och hävda sig genom att trycka ner andra tillverkare och kalla de för idioter som kopierar allt från apple. Varför allt detta behov att hävda sig? Mindervärdeskomplex?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Ruggigt trevliga datorer! Man behöver bara läsa 1600x900 för att inse att en jämförelse mellan MBA 13" och ux31 är total onödig. Däremot skulle jag nog vilja säga att mba 11" fortfarande står sig bra mot ux21 då hårdvaran är i princip identisk, prisskillnaden är rätt liten och macen som alltid har en överlägsen touchpad. Detta om man gillar osx alltså.

Hade jag inte redan snål-investerat i en dm1z så hade det defiinitivt blivit en ux31 för min del. Får se hur länge man kan hålla sig ifrån ett byte

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Kolla dina fakta innan du trollar vidare. En 13" MBA med 128 GB SSD kostar 12k utan några som helst rabatter. Då får du ett OS som är betydligt mer pålitligt, och en stor touchpad med multitouch-funktioner som du bara kan drömma om som PC-användare.

Om man ska hålla sig till fakta borde du inte lägga till saker som det jag fetade i citatet.

Edit: Jag såg att flera redan kommenterat detta tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

nån som vet om i7an är 4 kärnig med HT? annars väntar jag tills de lanseras med ivy bridge

Permalänk

Oj ganska högupplöst ändå undrar om de kan leverera färger också.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Det som är kul är att alla macmänniskor måste komma in på dessa trådar och hävda sig genom att trycka ner andra tillverkare och kalla de för idioter som kopierar allt från apple. Varför allt detta behov att hävda sig? Mindervärdeskomplex?

Japp tråden började ju inte alls med att någon var snabbt framme och klankade ner på Apple Älskar människor som inte alls tror att det finns idioter på båda sidor som inte kan tänka kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Konstigt argument. Själv vill jag hävda att mjukvara som är gammal men som fortfarande används antagligen gör det därför att den är stabil och tillräckligt effektiv (iallafall i Apples fall som säkerligen har resurser nog att ändra på något som är kass). OSX bygger delvis på FreeBSD och en del andra öppna alternativ från unix-världen vilket till skillnad från windows (som byter ut halva OSet vid varje ny version) är en väldigt stabil grund. Sen har ju Apple gjort det lätt för sig eftersom de inte behöver ha drivrutiner för annan hårdvara än den de fixar fram själva. Linux och Windows skulle även de ha mycket färre problem om de bara supportade några få plattformar och utvecklades runt dessa. Men det är priset man får betala för öppenhet och valfrihet för slutanvändarna.

Tro nu inte att jag är en Apple-fanboy för jag ogillar starkt deras affärsmetoder och skulle hellre dö än att köpa en mac. Trots windows och linux tillkortakommanden väljer jag dessa ändå. Att kasta skit omkring sig leder dock ingenvart.

OnTopic så tycker jag Asus gjort två fina datorer. Intel HD 3000 kan man ju kritisera men spelar man inte räcker det ganska bra ändå. AMD Llanos grafik hade ju vart roligare att ha, men den CPUn hade aldrig passat i en ultrabook.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av akius:

Sa han i en kommentar om en ny dator 2011 som i princip är en kopia av ett koncept som apple lanserade vintern 2007/2008...

Vilket koncept?
En lap-top? Nä, det fanns innan macbook.
En slimmad lap-top? Nää, det fanns innan.
En lap-top i metall? Nää, det fanns innan.
En slimmad lap-top i metall? Ja, möjligtvis. Men att kalla alla hyfsat slimmade lap-tops i metall för macbook-kopior börjar bli lite uttjatat. Det är en populär design, som säljer bra. Då är det väl klart att fler gör vad kunderna vill ha. Det har funnits många trender inom lap-top branschen som inte initierats av Apple, men inte sjutton kommer massa folk och säger att det är en Sony Vaio kopia så fort en lap-top liknar en Vaio (Ultra portable trenden med en liten burk med hög prestanda och därmed högt pris initierades vad jag vet av Sony eller Toshiba), så varför är det annorlunda när något liknar en Apple-burk? När sedan utseendet är rätt likt, så kan man fokusera på komponenterna och där slår dessa datorer apples på fingrarna när det gäller pris/prestanda.

Vill man ha en Mac så köper man det och vill man ha en PC så köper man det. Själv köper jag det som ger mest prestanda för pengarna och utseende kommer i andra hand. Så vanligtvis köper jag en PC.

Jag kan hålla med på att Apple är i framkant när det gäller design, men knappast när det gäller prestanda. Modellerna uppdateras för sällan för det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag skulle vilja se att någon gör chassit av bra kolfiber... Det är typ oförstörbart om vi snackar om att tappa från ett par meters höjd och liknande...

Metallskal håller visserligen bra och är snygga, men de blir oåterkalleligt deformerade...

Skickades från m.sweclockers.com

Hållbarhet och vikt på aliminium är ju optimal med tanke på värmeledningsförmågan. Skulle välja aliminium framför kolfiber varje dag när det kommer till chassi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Om man ska hålla sig till fakta borde du inte lägga till saker som det jag fetade i citatet.

Edit: Jag såg att flera redan kommenterat detta tidigare i tråden.

Okej, jag borde ha skrivit "enligt mig", eftersom det är min egen åsikt. Egentligen tycker jag dock det är underförstått att det är min egen åsikt, eftersom det inte finns någon standardiserad vetenskaplig metod för att mäta pålitlighet hos operativsystem, och därför kan det inte vara något annat än min egen eller någon annans personliga åsikt.