Har 3 skärmar men eyefinity funkar inte

Permalänk
Medlem

Har 3 skärmar men eyefinity funkar inte

Tja, jag har försökt läsa mig på vad som funkar och inte funkar men blir inte klokare i mitt scenario

Jag har en skärm som endast har VGA uttag. Den har jag kopplat med en passiv DVI-VGA adapter.
Min andra skärm har HDMI där har jag en passiv miniDP-HDMI adapter
Min tredje skärm har DVI-DVI tilll grafikkortet.

Detta funkar inte och jag undrar varför. Det är snack om att man bara kan ha en passiv adapter men DP-HDMI borde ju inte behövas någonting signalen ändras ju inte.

Är det DVI-VGA som behöver vara aktiv eller?

MYCKET tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Moderator
Moderator

Du behöver en aktiv dp-adapter, inte en passiv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Det enda som behövs om du inte har en DP kontakt på din monitor är att EN av adaptrarna skall vara aktiv. Kopplar du in fler skärmar än 2 så behöver resterande kopplas med Aktiv adapter. 3 skärmar = 1 aktiv adapter, 4 skärmar = 2 aktiva adaptrar.
Det skall funka med en DVI-VGA adapter också då den räknas som aktiv pga DACen som sitter i den.

Testa byt plats på dina 2 DVI kontakter. Är skillnad på dom 2 olika (iaf på 5xxx). Annars får du skriva mer precis vad som händer och vad som funkar/inte funkar.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

jag har ett ati 6970 om det skulle hjälpa. Men jag använder en DVI-VGA adapter, hur vet man om den är aktiv eller inte?

Är inte hemma för tillfället men ska testa alla kombinationerna jag kan komma på när jag får chansen. Har för mig att jag bytte DVI sladdarna och uttagen men har för mig att det inte gjorde någon skillnad. Tråkigt om jag är tvungen att köpa nya skärmar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av yagel:

jag har ett ati 6970 om det skulle hjälpa. Men jag använder en DVI-VGA adapter, hur vet man om den är aktiv eller inte?

Aktiva är svindyra Nästan billigare att köpa en skärm som klarar DP på en gång

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men vänta nu, så om jag kopplar två skärmar med DVI-VGA och en med miniDP-HDMI så kommer det att funka?
Men det kommer flimra kanske?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Aktiva är svindyra Nästan billigare att köpa en skärm som klarar DP på en gång

tillverkare som skriver "aktiv" på DVI-VGA adaptrar är bara ute efter att tjäna pengar på folks okunnighet. DVI-VGA är som sagt alltid AKTIVA då det sitter en DAC i dom och kan mao inte vara en passiv adapter.

Ontopic:

Fick du någon bild på alla skärmarna (separat) ??

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

Tja, jag har försökt läsa mig på vad som funkar och inte funkar men blir inte klokare i mitt scenario

Jag har en skärm som endast har VGA uttag. Den har jag kopplat med en passiv DVI-VGA adapter.
Min andra skärm har HDMI där har jag en passiv miniDP-HDMI adapter
Min tredje skärm har DVI-DVI tilll grafikkortet.

Detta funkar inte och jag undrar varför. Det är snack om att man bara kan ha en passiv adapter men DP-HDMI borde ju inte behövas någonting signalen ändras ju inte.

Är det DVI-VGA som behöver vara aktiv eller?

MYCKET tacksam för snabbt svar!

Byta den till en aktiv så bör det fungera...

Har din skärm inte förutom HDMI även en DVI kontakt?
I så fall den här adaptern.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Byta den till en aktiv så bör det fungera...

Har din skärm inte förutom HDMI även en DVI kontakt?
I så fall den här adaptern.

Suck... läs tråden innan du svarar tack.

Och eftersom du svarade sådär så kan jag även rekommendera att läsa igenom våran lilla FAQ/guide i eyefinity tråden så kanske du lär dig en sak eller två

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Suck... läs tråden innan du svarar tack.

Och eftersom du svarade sådär så kan jag även rekommendera att läsa igenom våran lilla FAQ/guide i eyefinity tråden så kanske du lär dig en sak eller två

Jag antar att du syftar till ditt tidigare inlägg om att alla DVI-VGA adaptrar är aktiva.
På det flesta grafikkort är ena eller båda DVI portarna av DVI-I typ. Dvs. den har både digital signal (DVI) samt analog (VGA) med en passiv adapter.

Om det inte var det du menade så får du gärna poängtera vari jag hade fel istället för att bara säga "du har fel läs här så kanske du fattar" utan att förklara dig.